Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter å ha lest litt her inne så har jeg fått inntrykk av at noen av dere har litt peil på trening (og kosthold).

Jeg har trent styrke 2 dager i uka nå i 3 måneder. Jeg vet at det er få dager, men det er kun 2 dager i uka som jeg kan få trent med kurset, og har selv ikke råd til medlemskap så det er det jeg får.

Men jeg ser foreløpig ingen resultater.

Det jeg lurte på, var om jeg ville få synlige resultater dersom jeg får meg til å jogge 3 dager i uka i tillegg? Jeg er undervektig og har blitt rådet fra å trene cardio, men jeg føler virkelig at jeg ikke får NOE utbytte av å bare trene styrke 2 dager i uka (for øyeblikket blir jeg ikke sterkere heller, så vi skal se på programmet mitt og endre det om ei uke. Derfor spørr jeg ikke om det :) ). Jeg er en slank jente, men vil ha stram mage (og strammere rumpe og lår). For tiden henger magen utenfor buksekanten (og buksene mine er ikke særlig trange i livet), og det er ikke akkurat sexy når resten av kroppen er slank.

Også er det dette med motivasjon da. Hvordan klarer dere å holde det oppe? For min del er visst det å ville se bra ut ikke nok motivasjon, ei heller er det å ha en bikkje å jogge sammen med. Så jeg vet ikke hvordan jeg skal klare å komme igang, eller hvordan jeg skal klare å opprettholde det. :vetikke: Jeg kjenner ingen i denne byen heller, så har ingen som kan dra meg ut heller.

(Også for dere som tenker å kommentere at jeg kan trene styrke hjemme også, så går det ikke fordi jeg ikke har plass).

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Sikkert andre her som har tid til å komme med lengre og bedre svar.. men først og fremst er det viktig at du spiser riktig!

Det er ikke nok å bare trene styrke hvis ikke kostholdet er på plass.

Få mer proteiner inn i kostholdet ditt (Eks: Fisk, kylling, kjøtt, egg, melk). Og få alltid i deg proteiner rett etter trening. Da ser resultater mye fortere.

• Liker 1
Skrevet

Jeg spiser alltid en og en halv time før trening, og jeg spiser alltid rett etter trening. Ofte inneholder disse to måltidene frukt, yoghurt og noe brød. Jeg drikker melk hver dag, osv osv. Nå vet jeg ikke helt om jeg spiser riktig og når jeg skal, men jeg er i hvertfall ikke usunn. :)

Skrevet

Jeg tenkte også på kosthold da jeg leste innlegget ditt.

Om du vil bli sterkere må du ha nok energi til å kunne pushe deg på treningen og legge ned jobben som kreves.

Du nevner at du har et program som kanskje skal endres, kan du f. eks skrive ned her hva programmet ditt består av? I og med at du er ny med styrketrening er det viktig at du starter på riktig sted. Har du ikke klart å øke i styrke i det hele tatt på 3 mnd vil jeg anta noe er feil ett eller annet sted, enten med maten, i livet ditt (stress, søvn, vaner), treningen, programmet, teknikk. Kan være mye rart.

Skrevet

Vet ikke helt hvordan jeg skal forklare programmet. Det er bare jobbing med apparater, siden jeg er for svak til å gjøre noe på egenhånd enda (pluss at jeg totalt mangler teknikk). Så jeg er jo innom nesten alle apparatene som er der når jeg trener med 15x3 rep på alt. Men jeg har jo en trener der som hjelper meg med programmet, så det er jo ikke et problem i seg selv.

Om det er kostholdet mitt vet jeg ikke noe om, har alltid vært usikker på når og hva jeg skal spise. Er veldig mye oppblåst, og det blir sjelden middag siden jeg ikke har penger.

Jeg sliter med depresjoner å sånn da, noe som er årsaken til at jeg ble satt i gang med trening.

Gjest Pantherinae
Skrevet

Du sier duhr liten plass hjemme, men har du virkelig så liten plass at du ikke kan gjøre noen ting? Jeg bor i studentbolig, den er veldig liten, men har akkurat plass til å legge ut treningsmatten hjemme. Er ganske nybegynner når det gjelder styrketrening utenom senter med apparater selv, og prøver meg nå på dette styrkeprogrammet. Har du en matte (eller teppe etc) å ligge på, så kan du bruke to halvlitersflasker som vekter til å begynne med. Du kan også få treningsinstruktøren din til å legge opp noen enkle øvelser du kan gjøre hjemme også.

Jeg har aldri vært så veldig gira på trening, men etter at jeg begynte å jogge, er jeg blitt helt hekta! Det er veldig enkelt, trenger bare joggesko og litt treningstøy. Det er viktig at du har gode sko. Det som er gøyest med joggingen er at man ser veldig fort fremgang på kondisjonen, da jeg begynte for noen uker siden holdt jeg på å dø av å jogge i noen minutter, nå klarer jeg fint en sammenhengende, rolig jogg i over 30 minutter. Er kommet dit at jeg blir rastløs om ikke jeg får trent nok! :)

Som andre over nevner, er også maten viktig. Man trenger en del kalorier ekstra når man trener, og spesielt om du har tendens til undervekt. Ser du nevner at du ikke spiser middag, hva består kostholdet ditt av til vanlig? Og hvor mye spiser du?

Skrevet

Jeg bor i en rekkebolig sammen med mor og søster. Siden mormor døde så har vi tatt alt dødsboet hjem hit siden vi måtte få solg leiligheten hennes så fort som mulig. Og vi har allerede altfor mye greier her siden det forrige huset vårt var en god del større. Så nei, det er ikke plass til en matte engang. Soverommet mitt er stappa og jeg har knapt plass til å stå der, siden rommet er lite og består av dobbelt seng, hundebur og skap så er det ikke plass til annet der. Resten av huset er fullstappa, så det er ikke mulig akkurat nå. :sjenert:

Da var du heldig som klarte å starte i alle fall da! Jeg har klart å starte et par ganger før, men etter 2-3 uker så faller jeg alltid ut igjen fordi jeg finner ikke noe god nok motivasjon. Denne gangen sliter jeg skikkelig med å starte i det hele tatt merker, jeg. Og gode sko har jeg alt!

Jeg spiser nok selvom jeg ikke spiser middag. Da erstatter jeg middagen med noe jeg har her hjemme. Blir sulten ganske ofte.

Klarer ikke å akkurat si hva kostholdet mitt består av, siden det er veldig forskjellig fra dag til dag, både mengde og hva jeg spiser.

Skrevet

Kan hende at du ikke jobber hardt nok når du først trener styrke? Mener, det skal være så tungt at når du tar den siste repitisjonen at du nesten ikke skal klare den. De fleste treningssentrene jeg har vært på, så skal man ta 8 - 12 repitisjoner.

Skrevet

Tro meg, jeg klarer så vidt å ta de 2 siste repitisjonene på alle øvelsene. Så er ikke det som er problemet. :gjeiper:

Gjest Pantherinae
Skrevet

Har du hage? Kan jo altids ta noen styrkeøvelser ute når det er fint vær, hvis du ikke er altfor sjenert. Jeg pleier å gjøre det hvis jeg trener ute sammen med noen, men føler meg dum hvis jeg gjør det alene. :fnise:

Det å trene sammen med noen er også en god ide, var nok det som fikk meg skikkelig i gang i år. Har man en avtale med noen andre skal det litt mer til å bryte, enn hvis det bare er en selv det går utover. Mor eller søster f.eks.?

Er første gangen jeg har virkelig lyst til å trene nå, har aldri hatt lysten før, og da har det heller ikke vært enkelt å få til. Vet dessverre ikke hvordan man finner den frem. Synes du det er dødskjedelig å jogge, er ihvertfall cluet å finne noe annet å holde på med. Nå skal det sies at denne gangen holdt jeg ut i mer enn to-tre uker før jeg synes at det ble gøy!

Så lenge du passer på at du får i deg nok av alt du skal ha (nok kalorier, proteiner, karbohydrater, fett, vitaminer, mineraler osv), så er det ikke noe problem at du ikke spiser middag hver dag.

Hva med å lage en treningsdagbok her inne? Hvis du skriver ned alt du gjør, kan det være lettere å se progresjon. Da får man også oppmuntring, og hvis man har skrevet at man skal ut å trene, er det litt mer press på en om å faktisk gjøre det. :)

Skrevet

Har hage, ja. Men det tørr jeg ikke. :sjenert: Er sånn felleshage for alle rekkehusene, så. :gjeiper:

Hverken mor eller søster har jeg noe særlig godt forhold med, og ingen av dem er villige til å trene/jogge med meg. Har spurt alt. Tenker også at det vil bli lettere om jeg hadde hatt noen å trene med, men kjenner ingen i denne byen, og av de jeg kjenner er det bare 2 som har bil. Den ene som er kjæresten - men han trener med kompiser i sin egen by, og hun andre er en fattiglus som ikke har råd til bensin. Er ikke så lett å finne partner da, spesielt ikke når man er så sjenert som jeg. :sjenert:

Heldig som fant lysten da. :) Er sikkert bare det at man må holde på lenge nok før det blir lett å opprettholde treninga. Men det er jo det å nå det punktet før man faller ut igjen da.

Passer på og passer på. Jeg har ikke ork til å sitte å gå igjennom alt jeg spiser og passe på at jeg får i meg nok av alt. Mister alltid matlysten helt når jeg må sitte å passe på, for da blir det på en måte som tvangsforing. Ikke særlig behagelig.

Og skulle gjerne gjort det, men ja. Har så vidt tid til min vanlige dagbok her inne, så tror nok ikke det. Kommer også til å glemme å skrive i den, og ikke vet jeg hva jeg skal skrive heller.

Jeg er et vanskelig tilfelle, ja jeg vet. :sjenert:

Gjest Pantherinae
Skrevet

Nå har jeg aldri hatt depresjon, men kan det være at det ligger der? Ting blir vel gjerne tyngre å gjennomføre når man er deprimert, for alt jeg vet er det kanskje noe der som er problemet. Du kan jo høre med legen din?

Mener ikke at du skal gå igjennom alt du spiser, så lenge man spiser variert, skal det nok litt til å få mangler. Men ihvertfall passe på de tre store, proteiner, fett og karbohydrater. Husk å spise etter trening, slik at du fyller opp igjen glykogenlagrene i musklene.

Synes også du skal ta det opp med treningsveilederen din neste uke, hun/han kjenner deg jo litt og har dermed kanskje litt bedre tips å komme med, og kan enklere se om det er noe du gjør feil. :)

Skrevet

Helt sikkert en stor del av problemet. Men så er det jo slik at jeg bare blir anbefalt å starte å trene, siden det letter ofte depresjoner. Litt ond sirkel det der å være deprimert.

Ja, jeg spiser alltid rett etter trening. Har med en banan og matpakke i bagen. Og variert spiser jeg jo. Tror jeg da.

Nope, hun kjenner meg ikke. Du ser at på disse kursene så er det ny trener hver uke. Jeg pratet med denne ukas trener som skulle si ifra til en av de som er der oftere, men jeg har aldri pratet med hun før. Også sliter jeg med å ta opp sånne ting face to face med noen, for jeg er så redd for å bryte ut i gråt siden det er ganske følsomt for meg dette med kropp og trening. Så det tørr jeg altså ikke.

Skrevet

jeg har ikke så veldig mange tips til deg desverre. Jeg har på en måte ikke treningslyst i det heletatt, men tvangstrener, uten at jeg synes det nødvendigvis er gøy.

Men hvor bor du da? og hvor trener du? Jeg vil veldig gjerne ha treningspartner, da blir det litt å pushe hverandre, og kanskje litt mer moro å trene også.

Sliter selv med depresjon, i tillegg til tvang og angst, så kjenner til problematikken i forhold til trening og slikt.

Skrevet

Bor i Ski og trener her også. Hadde vært bedre med treningspartner indeed.

Det er ikke gøy altså. Sliter med angst jeg også, men føler ikke det hemmer meg såå mye i treningen (annet enn at jeg ikke alltid tørr å prøve nye apparater :sjenert:)

AnonymBruker
Skrevet

Nå har ikke jeg lest alt, men du sier at du er undervektig og ikke får noen resultater av styrketreninga. Det første som slår meg da er at du spiser for lite. For å få strammere mage, rumpe, lår og hva annet du vil ha så må du faktisk bygge muskler. Dette gjøres ved at du er konsekvent med treningen, ligger i kalorioverskudd og får i deg nok proteiner.

Skrevet

Det er pratet masse om alt, AB. Jeg er ikke undervektig fordi jeg spiser for lite, men rett og slett fordi kroppen brenner for mye. Jeg spiser langt mer enn min far på 112kg iløpet av en dag, og jeg spiser variert og sunt, så det burde ikke være problemet.

Skrevet

Bor i Ski og trener her også. Hadde vært bedre med treningspartner indeed.

Det er ikke gøy altså. Sliter med angst jeg også, men føler ikke det hemmer meg såå mye i treningen (annet enn at jeg ikke alltid tørr å prøve nye apparater :sjenert:)

OK:) bor i Trondheim jeg da, så blir litt langt å dra for å trene :fnise:

Angsten og depresjonen er det som påvirker meg mest egentlig. Tvangen har jeg på en måte kontroll på enda, og håper jeg klarer å holde det slik. Er i behandling så håper det hjelper.

Angsten min kan bli så ille at jeg ikke klarer å trene. Det å dra på gruppetimer har i perioder vært umulig, og det er mange ganger jeg ikke har klart å gå inn på treningssenteret fordi jeg ikke følte at alt "stemte" - noe så teit som at jeg hadde tatt med feil sko, eller hadde på en t-skjorte som fikk meg til å se rar ut, eller at en person stirret for lenge på meg på bussen oppover.

Det er så dumt at det psykiske skal hindre at man får trent skikkelig, når trening kan være medisinen. Også er det fryktelig vanskelig å komme i gang igjen etter en periode hvor man ikke har klart å trene også.

AnonymBruker
Skrevet

Det er pratet masse om alt, AB. Jeg er ikke undervektig fordi jeg spiser for lite, men rett og slett fordi kroppen brenner for mye. Jeg spiser langt mer enn min far på 112kg iløpet av en dag, og jeg spiser variert og sunt, så det burde ikke være problemet.

Nå motsier du deg selv. :P

Spiser for lite = kaloriunderskudd

Kroppen brenner for mye = kaloriunderskudd

• Liker 1
Skrevet

Kosthold var det som slo meg også, men etter å ha lest kommentarer, og svar fra deg KaDust så holder jeg en knapp på depresjonen/angsten/onde sirkelen.

Snakker du med psykolog om de psykiske plagene dine?

Jeg har hatt sosial angst og OCD i 5 år. Da jeg begynte å trene, og trente skikkelig ble angsten mye bedre. Ja, det var tungt og vondt å slepe seg avgårde på treningssenteret, spesielt med sosial angst, men jeg gjorde det, og ble bedre :)

Jeg har egentlig ikke noe konkret svar å komme med, ville bare dele min erfaring, som en motivasjon for å fortsette å jobbe mot målet ditt.

Jeg tror forsåvidt ikke jeg helt skjønner opplegget, du går på noe form for kurs, men har ikke medlemsskap på treningssenter, likevel har du et personlig program for treningen? :klo: Hvorfor har du forskjellige veiledere hver uke?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...