AnonymBruker Skrevet 19. mai 2011 #1 Skrevet 19. mai 2011 På skolen til min datter så må de i gjennom en sykkelprøve før de får lov til å sykle til skolen og da får de et sykkelkort de alltid må ha med seg. Det står fatisk i skolens regler at hvis de ikke har hjelm eller sykkelkortet med seg så vil det og sykkelen bli indratt av skolen. I går hentet jeg min datter som går i 4. klasse og skulle sykle hjem. Jeg fikk litt problemet med sykkelen så hun bare syklet i forveien. Da jeg så fikk opp farten i gjen og kum rundt et hjørnet så stod det to gutter i 7-klasse og holdt fast sykkelen hennes, mens en tredje sykklet truende i ring rundt henne. De tok sykkelkortet hennes og sa at de hadde sykkelkontroll og at hun syklet for fort, at det ikke er lov å ha guttesykkel for ei jente og masse slikt tull. De ba henne gå av sykkelen så de kunne ta den med seg, men der satt jeg foten ned og ba de om å forsvinne. Sykkelkortet tok de og sa hun kunne få det tilbake om ei uke. Jeg ringte skolen og de støtter visst opp elevene og sier de hadde sikkert en grunn. De går i 7. og er skolepatrulje. Hva er egentlig dette for noe tull? Skal virkelig store elever kunne drive å plage småunger på den måten? Og når ble det ulovlig for jenter og ha guttesykkel? Og hva er egentlig for fort på en sykkel? Jeg er nå litt usikker på om farsgrensen gjelder, mulig den gjør og det var en 60 sone der og hun syklet absolutt ikke så fort. Makan til wannabe politi. Og har skolen lov til å ta fra elever sykkelen bare fordi de ikke hadde sykkelkortet med seg (datteren min hadde det da, og hjelm)? For datteren min har fortalt meg om noen andre i klassen der det har skjedd og det var på fritiden til og med.
Gjesten Skrevet 19. mai 2011 #2 Skrevet 19. mai 2011 Jeg kan ikke tenke meg at disse guttene hadde rett til å gjøre det de gjorde. Der jeg gikk på skole hadde vi også disse reglene om sykkelkort, og brøt du en regel, fikk du et hjørne klippet av. Fikk du alle hjørnene klippet av, ble kortet inndratt og man fikk ikke sykle til skolen mer. Jeg går ut fra at dette med å inndra sykkelen handler om at de ikke skal sykle hjem hvis de ikke har hjelm, e.l., men at en forelder kan komme og hente sykkelen tilbake, eller at eleven kan få den tilbake en dag h*n følger alle reglene. Jeg kan allikevel ikke forstå at skolen skal ha lov til å håndheve disse reglene på fritiden, med mindre barna er på skolens område. 2
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2011 #3 Skrevet 19. mai 2011 Haha, jeg har ikke ord. Hele opplegget høres veldig sært ut. 3
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2011 #4 Skrevet 19. mai 2011 Kan skolen virkelig bestemme over barna på denne måten? Altså nekte dem å sykle til skolen? 2
Gjesten Skrevet 19. mai 2011 #5 Skrevet 19. mai 2011 Kan skolen virkelig bestemme over barna på denne måten? Altså nekte dem å sykle til skolen? Det er jo svært få som blir nektet å sykle til skolen. De må bare gjennom en liten test for å vise at de mestrer sykling først. Også må de overholde visse regler, som å bruke hjelm når de sykler. Jeg synes det er svært fornuftig, jeg. 3
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2011 #6 Skrevet 19. mai 2011 På skolen til min datter så må de i gjennom en sykkelprøve før de får lov til å sykle til skolen og da får de et sykkelkort de alltid må ha med seg. Det står fatisk i skolens regler at hvis de ikke har hjelm eller sykkelkortet med seg så vil det og sykkelen bli indratt av skolen. I går hentet jeg min datter som går i 4. klasse og skulle sykle hjem. Jeg fikk litt problemet med sykkelen så hun bare syklet i forveien. Da jeg så fikk opp farten i gjen og kum rundt et hjørnet så stod det to gutter i 7-klasse og holdt fast sykkelen hennes, mens en tredje sykklet truende i ring rundt henne. De tok sykkelkortet hennes og sa at de hadde sykkelkontroll og at hun syklet for fort, at det ikke er lov å ha guttesykkel for ei jente og masse slikt tull. De ba henne gå av sykkelen så de kunne ta den med seg, men der satt jeg foten ned og ba de om å forsvinne. Sykkelkortet tok de og sa hun kunne få det tilbake om ei uke. Jeg ringte skolen og de støtter visst opp elevene og sier de hadde sikkert en grunn. De går i 7. og er skolepatrulje. Hva er egentlig dette for noe tull? Skal virkelig store elever kunne drive å plage småunger på den måten? Og når ble det ulovlig for jenter og ha guttesykkel? Og hva er egentlig for fort på en sykkel? Jeg er nå litt usikker på om farsgrensen gjelder, mulig den gjør og det var en 60 sone der og hun syklet absolutt ikke så fort. Makan til wannabe politi. Og har skolen lov til å ta fra elever sykkelen bare fordi de ikke hadde sykkelkortet med seg (datteren min hadde det da, og hjelm)? For datteren min har fortalt meg om noen andre i klassen der det har skjedd og det var på fritiden til og med. vel, er det regler om at de skal ha kort,så er regelen der.enkelte foreldre liker ikke at noen krummer et hår på deres barn hode. ¤ klasse,så er hun vel 9-10 år? ja,kansje det var fort. Husk hun er ikke moden helt enda. De har problemer med å se bildet i forhold til fart. Innfinn deg med at de eldste har skolens regelverk å følge
Brukernavn Skrevet 19. mai 2011 #7 Skrevet 19. mai 2011 Dette synes jeg høres helt vilt ut!! En ting er å ha skolepatrulje - noe annet er det å trakasere de mindre elevene. hadde datteren min blitt utsatt for det du har beskrevet her tror jeg ikke hun ville syklet til skolen igjen....noengang... Jeg hadde ikke godtatt skolens svar om at: "de hadde nok en grunn..." Du var der - det var ikke de. Dette ville jeg tatt videre! 3
Luppa Skrevet 19. mai 2011 #8 Skrevet 19. mai 2011 Jeg synes ikke det spiller noen rolle om hun syklet for fort, uten kort, eller uten hjelm for den del. Eldre elever burde IKKE ha rett til å utøve noen form for sanksjoner ovenfor yngre barn. Det får være skolens ansvar, og om "patrulje-guttene" gav beskjed videre til skolen isteden er det noe annet. Det der hørtes ikke hyggelig ut i det hele tatt! 4
Phaedra Skrevet 19. mai 2011 #9 Skrevet 19. mai 2011 Eldre elever burde IKKE ha rett til å utøve noen form for sanksjoner ovenfor yngre barn. Helt enig i denne. Synes det skal være forbeholdt lærerne og foreldrene. Jeg ville bedt om møte med skolen (eventuelt sammen med andre foreldre og se hva de mener om dette) hvis dette er det nye "systemet" deres. 1
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2011 #10 Skrevet 19. mai 2011 Dette her er ikke ok. Guttene har nok fått vann på mølla av for mye makt. Ta det opp med skolen.
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2011 #11 Skrevet 19. mai 2011 Kan skolen virkelig bestemme over barna på denne måten? Altså nekte dem å sykle til skolen? Litt OT, men våre barn får ikke lov til å sykle til skolen av kommunen. De er innvilget skoleskyss for farlig vei ( avstanden er også 8 km ) På sykkeldagen må vi foreldre frakte sykkel til og fra skolen. Men jeg synes saken i TS sitt tilfelle er litt utenfor hva jeg selv ville godtatt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå