Tip_Top Skrevet 19. mai 2011 #1 Skrevet 19. mai 2011 Skal muligens få en omplasseringshund. En fem år gammel Jack Russle tispe. Har vokst opp med hund så er vant med dyr. Har bare ikke noe erfaring med Jack Russel og omplasseringsdyr. Hvordan er lynne til Jack R. hund? Hvor lenge kan jeg forvente at den vil leve? Kan jeg klare å venne en så gammel hund om til å være hjemme alene på dagen (kl8-15) fra høsten av? Kan jeg stole på den info jeg får om hunden fra de som omplasserer den? Er på jakt etter en liten hund. Men en hund som kan bli med på skogstur og joggetur. Tar imot alle råd og tips jeg kan få.
Gjest Lottiplott Skrevet 19. mai 2011 #2 Skrevet 19. mai 2011 Først vil jeg si at jeg syns det er flott av du velger å få hund fra omplassering! Jeg har ingen erfaring med Jack Russel, men har adoptert hund tidligere. Da gjennom Foreningen for Hundeomplassering, det var sånn halvseriøst. Hunden var 11 mnd da vi fikk henne, og vi betalte vel 2000 kr for henne. Vi var lovet å få veterinærpapirer, men disse dukket aldri opp. Når man adopterer hund har du aldri noen garanti for at du får det du ønsker, siden de ikke nødvendigvis har interesse av å være 100% ærlige. Vi fikk aldri bekreftet hvordan rase hunden vår er, men sånn er det. Dersom det ikke medfølger papirer på at hunden er renraset ville jeg ikke tatt dette for gitt. Jeg ville også passet på å besøke hunden flere ganger (hvis mulig) for å bli kjent med den, hvordan den reagerer på deg og evt partner og barn. Noen omplasseringshunder har rykte på seg for å "spise" barn, så greit å sjekke at den er til å stole på. Dersom du skal adoptere gjennom dyrebeskyttelsen, spca eller lignende er det tryggere, de har nok noen rutiner for slikt. Du kan nok alltids venne hunden til å være hjemme, men da må du nok beregne god tid på tilvenning, evt få hunden mens du har ferie, for å gå fra den korte stunder av gangen, og så trappe opp alenetiden etterhvert som den blir tryggere. Enkelte omplasseringshunder kan ha separasjonsangst pga omveltningen det er å få nytt hjem (evt også fosterhjem og kennelopphold), så det er viktig at du kan tilby et stabilt hjem umiddelbart. Men når det gjelder omplasseringshunder er det aldri noen garanti, så det viktigste jeg vil anbefale er å ta deg god tid på å bli kjent med hunden, og besøk den gjerne flere ganger før du henter den hjem. Dersom den ikke kommer fra en "sikker" omplasseringsorganisasjon ville jeg tatt mine forholdsregler. Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå