Gå til innhold

Sameie - beplantning på fellesområder - ansvar og farer

Gjest Lille-pus

Anbefalte innlegg

Gjest Lille-pus

Har fått en spennede, og litt irriterende, utfordring i fanget.

Det gjelder sameiets fellesområde. Dette området er i dag ikke beplantet, men av hensyn til alle beboeres trivsel, totalinntrykk og generell hygge, bør området beplantes.

Problemet oppstod da noen (jeg) foreslo at vi kunne plante noen trær. Trær krever lite vedlikehold (generelt sett), og enkelte av dem er grønne året rundt.

Forslaget ble forsøkt "kontant drept" ved å vise til styrets ansvarsforhold dersom barn klatrert i trærne og falt ned og skadet seg, - noe som selvsagt ikke er 100% utenkelig.

Men, i så tilfellet kan man jo ikke ha hverken det ene eller det andre, og kommunene bør hogge alt de har av skog da de vil kunne få enorme erstatningssøksmål hver gang et barn detter ned fra et tre :fnise:

Er det noen som har erfaring fra styreverv, og hvor ansvarsforholdene ved styrets beplantning av trær på fellesområdene har blitt diskutert, og hvor ansvaret/forbudet eventuelt er hjemlet ?

Jeg vil gjerne har trær, og ikke en endeløs rekke med potentilla goldfinger på rekke og rad.

Edit: rettet trykkfeil

Endret av Lille-pus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Har fått en spennede, og litt irriterende, utfordring i fanget.

Det gjelder sameiets fellesområde. Dette området er i dag ikke beplantet, men av hensyn til alle beboeres trivsel, totalinntrykk og generell hygge, bør området beplantes.

Problemet oppstod da noen (jeg) foreslo at vi kunne plante noen trær. Trær krever lite vedlikehold (generelt sett), og enkelte av dem er grønne året rundt.

Forslaget ble forsøkt "kontant drept" ved å vise til styrets ansvarsforhold dersom barn klatrert i trærne og falt ned og skadet seg, - noe som selvsagt ikke er 100% utenkelig.

Men, i så tilfellet kan man jo ikke ha hverken det ene eller det andre, og kommunene bør hogge alt de har av skog da de vil kunne få enorme erstatningssøksmål hver gang et barn detter ned fra et tre :fnise:

Er det noen som har erfaring fra styreverv, og hvor ansvarsforholdene ved styrets beplantning av trær på fellesområdene har blitt diskutert, og hvor ansvaret/forbudet eventuelt er hjemlet ?

Jeg vil gjerne har trær, og ikke en endeløs rekke med potentilla goldfinger på rekke og rad.

Edit: rettet trykkfeil

Det var da litt av et argument for ikke å plante trær da. Jo,vi plantet på fellesområdet der jeg bodde. Det er mye flotte trær som ikke trenger vedlikehold.

Barn har godt av å klatre i trær, for så å ramle ned. Barn kan ikke det i dag, alt er jo farlig.

Er det trær utenom tomten deres. Det må være helt mørkt i toppen på de som kommer med dette argumentet.

Og jeg tviler på at dere vil få noen søksmål mot dere om unger klatrer i trær, det skulle tatt seg ut i dette landet hvor det er masse trær.

Du får be om en redegjørelse hvor de kan vise til ersttningssøksmål.Jeg lo da jeg leste hva du skrev

Plant i vei...

Hva om ungene klatrer på taket,på garasjetak og ramler ned??

De kan ikke saksøke dere da heller. Er det derimot lekeplass med utstyr som er laget og ungene skader seg på tstyr som ikke er etter forskriftene,da kan dere få søksmål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg bor i et borettslag hvor deler er naturtomt. Her finnes nok av trær. Høye trær. Det har aldri blitt diskutert ansvarsområde. Jeg tipper at borettslaget ikke har noe ansvar dersom noen skulle falle ned fra et tre. Man kan jo da spørre hvor foreldre er henne. Et borettslag kan ikke gjøre alt 100% sikkert til enhver tid. Kan jo ikke gå på borettslaget fordi jeg var uheldig å falle i trappa og brekke armen. Et tre er en naturlig beplantning og skaper trivsel.

Det jeg ville ha gjort var å avklare det hele med boligbyggelaget dersom dere er tilknyttet et. Vi bruker de ofte i forhold til juridiske og andre problemstillinger. Jeg vet at vi ikke får gå opp på takene for da trår hms-ansvaret inn så her leies det inn proff hjelp. Vi har allikevel lov til å stå i en stige et par etasjer opp. Risiko her også dersom en detter ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kan jo ikke gå på borettslaget fordi jeg var uheldig å falle i trappa og brekke armen.

Tja, hvis det var pga manglende strøing f.eks. så hadde det vært borettslagets ansvar. Tror mange er uvitende om hva styret i borettslaget kan bli holdt ansvarlig for (da snakker jeg ikke om trær)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Consensio

Men dersom det plantes trær der, må ikke da området forsikres mot slike type uhell? De som leier området av kommunen eller om de eier det.

Vet ei venninne av meg forsøkte å få til noe på området der hun bor. Det ble blankt nei, fordi de som har borettslaget leier tomtene av kommunen og at det måtte forsikres i hytt og pine pga evnt barn som skader seg. Og da ikke bare barn som evnt bor der, men barn fra andre steder som muligens tar veien innom denne tomta.

Skjønte ikke helt alt som ble sagt på det møtet og fikk ikke med meg alt heller da jeg var opptatt med å passe på sønnen hennes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tja, hvis det var pga manglende strøing f.eks. så hadde det vært borettslagets ansvar. Tror mange er uvitende om hva styret i borettslaget kan bli holdt ansvarlig for (da snakker jeg ikke om trær)

Var ikke manglende strøing. Jeg var sint og bommet på et trappetrinn. :fnise: Om det hadde vært dårlig strødd så får jeg da heller gå forsiktig eller å ta å strø selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Lille-pus

Det jeg ville ha gjort var å avklare det hele med boligbyggelaget dersom dere er tilknyttet et. Vi bruker de ofte i forhold til juridiske og andre problemstillinger. Jeg vet at vi ikke får gå opp på takene for da trår hms-ansvaret inn så her leies det inn proff hjelp. Vi har allikevel lov til å stå i en stige et par etasjer opp. Risiko her også dersom en detter ned.

Mange takk AB, det var en knakende god idé, - fordi vi er tilknyttet et boligbyggelag.

Bar asfalt og grus er ikke helt risikofritt det heller...

Alle lekeaparatene på lekeplassene er under kontroll mht. fallsikring, klemfare, fasthenging, avstander osv.

Her er det forslått at vi i praksis kan dette ned fra stiger så mye vi bare vil, - innenfor våre egne fire vegger.

Utendørs derimot..... der er det såvidt vi skal få lov til å beise vårt eget balkonggulv ! Av HMS hensyn :fnise:

(og på toppen av det hele så er sikkerhetsledelse på selskapsnivå (ikke påbud om å holde i rekkverk og tilgang på plaster) mitt eget fagområde, men sier jeg det så vet jeg jo hvem som får hele oppgaven, så det holde jeg klokelig kjeft om :fnise: )

Endret av Lille-pus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...