Gå til innhold

Familien sur fordi vi har valgt å ikke døpe barnet vårt.

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har vært vitne til en skikkelig hastedåp på sykehuset. Presten som heldigvis var ung og sprek kom spurtende opp på intensivavd. i en sånn fart at jeg tror begge bena hans var i lufta samtidig.

Vakreste dåpen jeg har vært med på. Tror det gikk knappe 10 min. etter dåpen så døde barnet. Foreldrene var tydelig lettet over at gutten deres rakk å bli Guds barn før han døde.

For et menneskesyn! Alle barn er Guds barn.

• Liker 3
Skrevet

til TS - vi fikk også mye negativt i forb. med ikke å døpe barna. Det eneste som nyttet var å si "ok, nå har dere fått sagt hva dere mener, men det er våre barn og dette er det som er riktig for vår familie. Nå håper jeg vi kan la dette ligge i fremtiden".

Jeg synes det er helt hårreisende å døpe barn, livssyn er personlig og noe de bør kunne ta standpunkt til selv når de blir gamle nok til å gjøre det.

Vi hadde forresten heller ikke navnefest - vi hadde ikke noe behov for det, å bli foreldre var en så fantastisk begivenhet i seg selv. Vi koste oss med ungene, familie og venner kom på besøk når det passet, og vi har både minner og bilder, så det argumenter forstår jeg ikke.

• Liker 4
Skrevet

De som døper seg før konfirmasjonen av de rette årsakene synes ikke dette er flaut, men en handling i sin tro.

• Liker 7
Gjest morra
Skrevet

Jeg synes alle barn bør døpes når de blir født, så kan de heller velge selv senere ved å melde seg ut av kirken, og/eller la være å konfirmere seg.

(Slik jeg har oppfattet det er konfirmasjonen en bekreftelse på dåpen.)

Små barn kan ikke velge selv, og da ville jeg heller døpt dem og gjort om senere, enn å ikke døpe og måtte gjøre det senere. (Tenk hvor flaut det er da..)

Ser også på dette som litt latskap fra foreldrenes side. Eller å være supertrendy, og ikke følge flokken, liksom..

Lurer på om desse foreldrene selv går i kirken og gifter seg liksom...For kirkebryllup vil de vel sikkert ha..

Og btw; ser heller ingen grunn til å ha fest/selskap hverken for barn som ikke døpes eller barn som ikke konfirmeres. Skikken vil dem ikke ha, men gavene skal dem ha..

Selvsagt kan de gjerne ha et "gavedryss" ved fødselen, slik de fleste har. Men en fest istedenfor dåp, er virkelig teit i mine øyner. Det samme mener jeg om fest og gaver til ungdom skom ikke konfirmerer seg. Hvorfor ikke heller gjøre litt ekstra stas over 15 årsdagen f.eks.? Neida, de skal ha begge deler. Men "pliktene" som følger med, de gidder de ikke ta..

Jeg er en av de foreldrene som ikke har døpt barna sine, barnefaren og jeg er heller ikke gift. Det er jeg som skrev om det ene barnet mitt som nå har blitt kristen. Han har kommet fram til det helt av seg selv, og det står det respekt av syns jeg. Mer respekt enn av å stille opp i kirken kun for tradisjonenes skyld når man ikke er kristen, det virker for meg som hykleri. Jeg er døpt, jeg er konfirmert i kirken - har aldri vært kristen og jeg konfirmerte meg kun for pengene skyld.

Man kan mene hva man vil om andre folks måter å gjøre ting på, alle velger ut fra sine verdier og jeg tror ikke at ateistene og agnostikerne er dårligere mennesker og foreldre enn de som er kristne.

• Liker 7
Gjest morra
Skrevet

De som døper seg før konfirmasjonen av de rette årsakene synes ikke dette er flaut, men en handling i sin tro.

Ja, min sønn skal døpes nå før han blir konfirmert. Han er stolt og absolutt ikke flau over å bli døpt så sent.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Mine barn er ikke døpt. Jeg har såpass respekt for kirken at jeg nekter å stå der og lyve. De har fått tilgang til info om kristendommen opp igjennom oppveksten. Begge sang f.eks. i et kristent barnekor. Jeg ønsket at de skulle ta et bevisst valg når de ble større. Begge to valgte en borgelig konfirmasjon.

Jeg er visst også lat siden jeg ikke hadde navnefest. Gleden ved å få barn ødelegges ikke av mangel på dåp eller markering.

Jeg vet personlig at det er greit å døpe seg før man konfirmerer seg i kirken. Gjorde det selv. Dette var et personlig valg og riktig for meg den gangen.

Besteforeldre er personlig kristne, men heldigvis så har jeg aldri fått pepper hverken i forhold til barnedåp eller borgelig konfirmasjon. De hadde respekt for oss foreldre og ungdommen sitt valg.

• Liker 2
Skrevet

Vi døpte vår førstefødte,rett og slett fordi det var noe "alle" gjorde og det liksom var forventet.visste ikke engang om alternativer som navnefest o.l.. vi er ikke kristne,så har jo fundert litt i ettertid hva vitsen egentlig var..

like fullt som at jeg ble døpt i voksen alder bare pga konfirmasjonen,som var i kirken.enda vi er laangt fra kristne i vår familie..var også slik da at "jammen det er jo sånn alle gjør det" selv om de ikke akkurat er hyperkristne.tenker ikke så mye over det egentlig,synes ikke det er noe big deal om man døpes i kirken som kristen/ikke kristen.

Pga div.omstendigheter har vi ikke døpt nr to(enda) som nå er blitt 7 mnd,så tror ikke vi kommer til å gjøre det heller.

det har mest med økonomien vår å gjøre,vi har rett og slett ikke råd til å leie selskapslokale og skaffe mat osv.

har også hatt en vanskelig tid etter fødselen med depresjon og barn med kolikk,så har ikke orket tanken,rett og slett.er først nå "det har løsnet litt" og vi kan senke skuldrene som en familie.

hva folk mener om det er deres sak,jeg bryr meg ikke om hun er døpt eller ei egentlig.synes bare det er fint at hun kan velge selv senere :)

eneste jeg har tenkt litt på er at når de blir større og spør hvorfor ene ble døpt og ikke den andre,hva jeg skal svare da.og bare den ene har dåpsgaver o.l.,men det løser jeg enkelt med å la de dele på smykkene.

hadde jeg tenkt meg litt om første gangen så hadde nok ikke hun vært døpt heller..men som nybakt førstegangsmor så er det altfor lett å la seg påvirke av "jammen slik skal det jo være" av folk rundt en.for min del så var det hvertfall sånn..

• Liker 1
Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har vært vitne til en skikkelig hastedåp på sykehuset. Presten som heldigvis var ung og sprek kom spurtende opp på intensivavd. i en sånn fart at jeg tror begge bena hans var i lufta samtidig.

Vakreste dåpen jeg har vært med på. Tror det gikk knappe 10 min. etter dåpen så døde barnet. Foreldrene var tydelig lettet over at gutten deres rakk å bli Guds barn før han døde.

Håper virkelig ikke at du JOBBER på intensivavdelingen med det menneskesynet der.....

Gud ser ikke forskjell på udøpte og døpte barn.På falske og ekte kristne derimot....

Tror ikke at du kan forvente deg noen VIP tilgang akkurat.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vet ikke om dette er riktig tråd å poste i , men prøver allikavel.

Vi hadde på forhånd bestemt oss for ikke å døpe barnet vårt. Vi mener han skal få bestemme dette selv.

Men dette er dårlig mottatt ,spesielt hos svigers. De benytter enhver anledning til å kommentere dette, og de er jo selv sånn gjennomsnitt-kristen( går i kirken omtrent bare i begravelser o.l)

Selv syns jeg ikke det er noe å styre med, men all hakkingen sliter på.. Noen som har lignende erfaring? Hva ville dere sagt/gjort?

Det er deres valg,men skjønner ikke hvorfor dere ikke kan ha en navnefest?

Det er en stasdag med dåp,men nå velger dere dette vekk.

Hvorfor ikke la barnet velge da det blir voksen nok til å melde seg ut av kirken?

Så kommer konfirmasjonsdagen,syns du barnet er modent nok til å velge dåp,eller bestemme seg for dåp i en alder av 14 år?

Kjenner flere som har valgt som dere,og det har ikke bare vært enkelt for barnet da konfirmasjonstiden nærmer seg.

Du mener at barnet skal velge selv,men faktisk er det dere som har tatt et valg for barnet.

Har en nevø som ikke er døpt,han var den eneste i klassen som ikke var døpt,men han ville gjærne konfirmere seg i kirken. Han måtte da døpe seg,men han var flau over å si det i klassen. Så det skjedde i skjul en hverdag før konfirmasjonsdagen.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor ikke la barnet velge da det blir voksen nok til å melde seg ut av kirken?

Så kommer konfirmasjonsdagen,syns du barnet er modent nok til å velge dåp,eller bestemme seg for dåp i en alder av 14 år?

Kjenner flere som har valgt som dere,og det har ikke bare vært enkelt for barnet da konfirmasjonstiden nærmer seg.

Du mener at barnet skal velge selv,men faktisk er det dere som har tatt et valg for barnet.

Har en nevø som ikke er døpt,han var den eneste i klassen som ikke var døpt,men han ville gjærne konfirmere seg i kirken. Han måtte da døpe seg,men han var flau over å si det i klassen. Så det skjedde i skjul en hverdag før konfirmasjonsdagen.

Sier litt om kristene mennesker som mobber ut mennesker som ikke er troende..

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg nærmer meg 40 og ble ikke døpt. Er vokst opp med å respektere alles tro, ikke bare de kristne.

Når jeg traff far til mine barn så var valget enkelt, barna skulle ikke døpes. Ingen av oss foreldre var døpt.

Min nåværende mann er heller ikke døpt. Så så uvanlig var det ikke på 70-tallet heller ;)

At enkelte legger seg opp i hvilke valg vi gjør skjer dessverre bestandig. Eneste måten er å si klart i fra.

Selv er jeg av det syn at barnedåp strider mot den kristne tro.

Vi selv hadde fest for ungene for å markere at de var kommet til verden. Men i regi av oss selv - uten innblanding fra andre.

Hvis mine barn velger å døpe seg for å stå til kristlig konfirmasjon så er det et valg de tar på eget grunnlag og som jeg vil støtte dem i.

For meg er hovedsaken at mine barn får holdninger som gjør at de selv kan ta sine valg når de blir store nok.

Til TS:

Be svigers rett og slett "holde kjeft" - det er din og den andre forelders valg, ikke deres. Noen ganger må man rett og slett si i fra på en kraftig måte.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes alle barn bør døpes når de blir født, så kan de heller velge selv senere ved å melde seg ut av kirken, og/eller la være å konfirmere seg.

(Slik jeg har oppfattet det er konfirmasjonen en bekreftelse på dåpen.)

Små barn kan ikke velge selv, og da ville jeg heller døpt dem og gjort om senere, enn å ikke døpe og måtte gjøre det senere. (Tenk hvor flaut det er da..)

Ser også på dette som litt latskap fra foreldrenes side. Eller å være supertrendy, og ikke følge flokken, liksom..

Lurer på om desse foreldrene selv går i kirken og gifter seg liksom...For kirkebryllup vil de vel sikkert ha..

Og btw; ser heller ingen grunn til å ha fest/selskap hverken for barn som ikke døpes eller barn som ikke konfirmeres. Skikken vil dem ikke ha, men gavene skal dem ha..

Selvsagt kan de gjerne ha et "gavedryss" ved fødselen, slik de fleste har. Men en fest istedenfor dåp, er virkelig teit i mine øyner. Det samme mener jeg om fest og gaver til ungdom skom ikke konfirmerer seg. Hvorfor ikke heller gjøre litt ekstra stas over 15 årsdagen f.eks.? Neida, de skal ha begge deler. Men "pliktene" som følger med, de gidder de ikke ta..

Snakk om å ikke høre etter hva presten sier da ;) Når du døper barnet lover du å oppdra det i den kristne tro. Og om du selv ikke er kristen står du i et gudshus og juger. Perleporten ble stengt gitt.

I alle samfunn feires overgangen mellom barn og voksen på en eller annen måte, de fleste feirer også nyfødte. Hvordan de gjør det er forskjellig fra samfunn til samfunn.

Det er pokker meg ikke bare en kristen tradisjon. Det var feiringer i hedensamfunnet lenge før blodsugende kristne kom til landet vårt.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Dette debatten er jo bare rot, sier takk for meg.

Gjest Gjest
Skrevet

TS her! Tusen takk for svar fra dere som har gjort det samme valget. Godt å vite at flere har gått gjennom det samme-nå vet jeg hva jeg skal si neste gang temaet blir brakt på bane i middagsbesøk :)

...og etter å ha lest de "moraliserende" innleggene fra de som mener at man absolutt må døpe barna- TAKK for at dere har gjort meg enda mere sikker i min sak om at barnet selv skal få velge!

• Liker 14
Skrevet

TS her! Tusen takk for svar fra dere som har gjort det samme valget. Godt å vite at flere har gått gjennom det samme-nå vet jeg hva jeg skal si neste gang temaet blir brakt på bane i middagsbesøk :)

...og etter å ha lest de "moraliserende" innleggene fra de som mener at man absolutt må døpe barna- TAKK for at dere har gjort meg enda mere sikker i min sak om at barnet selv skal få velge!

:klemmer:

Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Stasdagen er da barnet blir født. Men trenger ikke en ekstra markering.

Den her kan du snu på hodet og si at barnet selv får velge i voksen alder.

Det er faktisk mange modne og bevisste 14-åringer. De som har fått tilgang til ulik informasjong og tradisjoner. Som ikke blir presset av foreldre eller at ting er tradisjon. Som gjør et bevisst valg.

Ja, det var litt flaut i selve kirken. 2 faddere, mor og far samt presten i en stor kirke. Allikevel så var det ingen hindring i å gjøre det jeg mente var riktig for meg. Takler du ikke det så er kanskje ikke valget viktig nok for deg?

Uansett blir det et valg foreldrene tar uavhengig av dåp eller ikke. Mener du at foreldre skal stå og lyve når de sier at de skal oppdra sitt barn i den kristne tro? Er det ok? For å holde en tradisjon i hevd og i følge deg ikke utsette ungen sin for kvaler når det blir snakk om konfirmasjon.

• Liker 1
Skrevet

Oi! Det var litt av en haug med vrengte argumenter!

Nesten litt som om du skulle tatt alle argumentene mot dåp og snudd på de, selv om de ikke funker like godt andre veien ;)

Man velger da i større grad for barna ved å melde de inn i et trossamfunn enn ved å la være, gjør man ikke?

Og hvis en ungdom virkelig føler seg personlig kristen må det da være stort for vedkommende å få oppleve dåpen?

Men hvis man bare velger kristen konfirmasjon fordi alle de andre i klassen skal ha det og/eller de vil ha gaver, kan jeg skjønne at det ikke er noe særlig kult å gjøre noe ingen andre må. Særlig når det ikke betyr noe for dem.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vet ikke om dette er riktig tråd å poste i , men prøver allikavel.

Vi hadde på forhånd bestemt oss for ikke å døpe barnet vårt. Vi mener han skal få bestemme dette selv.

Men dette er dårlig mottatt ,spesielt hos svigers. De benytter enhver anledning til å kommentere dette, og de er jo selv sånn gjennomsnitt-kristen( går i kirken omtrent bare i begravelser o.l)

Selv syns jeg ikke det er noe å styre med, men all hakkingen sliter på.. Noen som har lignende erfaring? Hva ville dere sagt/gjort?

Jeg hadde en venninne som også ville at barna skulle få bestemme selv. I setningen etterpå kritiserte hun foreldrene for å ikke ha døpt henne fordi det var fælt og flaut for henne å døpe seg for å konfirmere seg. Hun var usikker på seg selv, følte at hun måtte ta viktige valg før hun var klar for det og hun følte seg utenfor. Da jeg påpekte at hun hadde planer om å gjøre det samme mot sine barn snudde hun på flisa.

Det er dere som bestemmer om dere ønsker at barnet skal bli døpt eller ikke, men husk på at barn er snåle og kan komme til å reagere på at noen ikke er døpt (og ei heller har hatt barnefest). Og når man er fjortis er man gjerne ganske usikker på seg selv, og det er ikke alltid like lett å ta slike "åndelige" valg. Da er det gjerne greit å allerede være døpt slik at man kan "følge" de andre å bli konfirmert.

Det går selvfølgelig fint an å tenke selv, og ta egne valg når man er fjortis, men for noen er det nok litt sårt at de ikke kan gjøre som de andre uten videre. Slik som for venninnen min. Jeg var også utrolig usikker på meg selv på den tiden, i tillegg skulle jeg være tøff og liksom "hate" alt sånn kirkelig og konfirmasjon, jeg bare gjorde det fordi alle andre gjorde det. Hadde jeg da ikke vært døpt kunne jeg jo ikke gå igjennom dåp og alt det der for å bli konfirmert. I dag er jeg glad jeg konfirmerte meg.

Jeg er ikke personlig kristen, men jeg liker tradisjoner til kirken, som dåp, bibel til fireåringene, konfirmasjon, bryllup, begravelse og gjerne julaften.

Jeg er av den formening om at du gjør det lettere for barna om du døper dem. Det er lettere å bare sende et brev og melde seg ut av statskirken, enn å gå igjennom hele ritualet for dåp når man har blitt voksen.

• Liker 2
Skrevet

Utrolig tøft av deg å stå for det du mener! Er man ateist, så er man det! Hva er vitsen med seremonier som symboliserer noe du ikke står for?

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke så mange tiår siden det var sett på som helt uhørt å ikke døpe barna. Går vi litt lengre tilbake i tid var alle nybakte foreldres store strekk det at barnet kunne dø før det ble døpt og dermed have i det som het "limbo" (les mer om det her; Limbo

Ja, samfunnet er annerledes nå, vi er mer opplyst og barnedødligheten er lav men besteforeldregenerasjonen som fortsatt er i live husker nok med gru alle de som mistet barna sine i sykdom. Ta dere en tur på Oslo Bymuseum og se den permanente utstillingen om tyfus og kolera og hvilke følger det fikk. Foreldrene som ikke fikk døpt sine barn levde i skam og angst.

Ja, jeg er kristen og synes det er trist med foreldre nå som bruker kirken som et "fint hus" og ikke noe annet. Jeg synes det er trist at barn ikke blir døpt.

Et humanetisk navnefest er hvertfall et alterantiv for å markere barnets ankomst til verden og dens navn. Holder man ingen av delene synes jeg rett og slett foreldrene gir litt blaffen.

Eh, så man skal døpe barnet selv om man ikke tror på Gud? Man skal stå og ljuge presten rett i ansiktet og si at man skal oppdra barnet i kristen tro selv om det ikke stemmer?

Skjønner ikke hva barnedødlighet og alle som mistet sine barn før har med dette å gjøre. Man skal vel velge å døpe barnet sitt fordi man faktisk TROR på Gud, noe annet er jo blasfemi.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...