Gå til innhold

Familien sur fordi vi har valgt å ikke døpe barnet vårt.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Mirandaa: Man feirer barnets ankomst til verden. Man gir familie og venner muligheten til å få hilse på den lille og gi gaver under en litt mer høytidelig ramme.

Gjest Serena
Skrevet

Vampen: Man døper barnet for å innlemme det i Kirken. Det er en vakker handling som gir trygghet for barnet og gir fellesskap.

Hvordan gir det trygghet for barnet å døpe et barn mot foreldrene sin vilje?

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hvis foreldrene ikke vil eller ikke tror så kan de holde en navnefest. Har poengtert det FLERE ganger allerede.

AnonymBruker
Skrevet

Jo, jeg synes man gir blaffen i å feire barnets ankomst til verden når man ikke holder dåp eller human etisk navnefest.

Da blir man en av disse foreldrene som tror de er supertrendy som bryter med tradisjoner, mens de i virkeligheten bare er late.

1. Det går an å feire et nyfødt barn på andre måter enn dåp og navnefest.

2. Uansett hvordan man feirer/ikke feirer, har det ingenting å gjøre med hvor lat/aktiv man er.

3. ...og i hvertfall ikke hvor glad man er i barnet.

4. Det finnes mange late folk som holder dåp - ikke minst fordi de ikke gidder/tør å gjøre noe annet.

5. Ikke alle familier har dåpstradisjoner. Derfor er det ikke automatisk sånn at familier som ikke døper barna sine bryter tradisjoner i deres familie.

6. Du virker veldig forhåndsdømmende og besserwisser. At du kaller meg lat bare fordi jeg ikke ønsker å døpe barnet mitt blir like dumt som om jeg skulle kalle deg uintelligent fordi du er religiøs.

• Liker 15
Gjest Vampen
Skrevet

Vampen: Man døper barnet for å innlemme det i Kirken. Det er en vakker handling som gir trygghet for barnet og gir fellesskap.

Ikke for de som ikke er kristne. Jeg kan heller ikke se hvordan et barn blir mer trygg av at foreldrene står og lyver i kirka, for så å holde seg langt unna hele bygget og fellesskapet helt til det er på tide å konfirmere?

Tanken på å innlemme mitt barn i Kirken gjør at en del gloser comes to mind, men vakker er ikke en av dem.

• Liker 7
Gjest Serena
Skrevet

Hvis foreldrene ikke vil eller ikke tror så kan de holde en navnefest. Har poengtert det FLERE ganger allerede.

Hvorfor holde fest for å tilfredstille deg? Lizzom.

• Liker 2
Skrevet

Mirandaa: Man feirer barnets ankomst til verden. Man gir familie og venner muligheten til å få hilse på den lille og gi gaver under en litt mer høytidelig ramme.

Jeg ser virkelig ikke poenget med å sammle masse venner for å vise frem barnet. Da er det bedre folk kommer når de kan og når foreldrene orker. Ikke tvinger seg til å stelle sammen ett selskap mange månder etter fødselen.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei bevares, hold dere hjemme i joggebuksa fremfor å gjøre litt innsats for den nyfødte. Skape gode minner, ta fine bilder som barnet kan se mange år senere. Nei huff så mye styr.

• Liker 1
Skrevet

Nei bevares, hold dere hjemme i joggebuksa fremfor å gjøre litt innsats for den nyfødte. Skape gode minner, ta fine bilder som barnet kan se mange år senere. Nei huff så mye styr.

Kanskje du heller skal gjøre en innsaks for kirken din enn å sitte her å whine over andres valg.

• Liker 6
Gjest Vampen
Skrevet

Man kan vel strengt tatt gjøre alt det der uten dåp eller navnfest? Jeg er som sagt udøpt og tro det eller ei, jeg har både gode minner og fine bilder å se tilbake på.

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Som sagt: en persons aktivitetsnivå har verken forverres eller forsterkes om de døper/ikke døper barnet sitt. Det er fullt mulig å være aktiv, ta fine bilder som barnet kan se på senere i livet og alt mulig fint, uten å stå i ei kirke og tvinge på barnet ei tro det ikke har sjans å forstå før om mange år.

• Liker 6
Gjest Vampen
Skrevet

Og sånn forøvrig, iom at jeg har gravlagt et udøpt barn, hadde noen kommet til meg og snakket om limbo i forbindelse med mangel på dåp på eventuelle andre barn, så hadde vedkommende med all respekt å melde fått seg en på trynet. :trampe:

• Liker 17
Skrevet

Jeg synes det høres fint ut for barnet at det får bestemme selv om han vil døpes når han er gammel nok til å forstå hva det innebærer. Så vel som med konfirmasjon.

Eventuelt, så kan du holde en slags navnefest. Eller en dåp via humanetisk forbund, da blir ikke barnet bundet til kirken.

Men sviger's burde da ha respekt for deg og akseptere at du ikke velger å døpe barnet ditt.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært vitne til en skikkelig hastedåp på sykehuset. Presten som heldigvis var ung og sprek kom spurtende opp på intensivavd. i en sånn fart at jeg tror begge bena hans var i lufta samtidig.

Vakreste dåpen jeg har vært med på. Tror det gikk knappe 10 min. etter dåpen så døde barnet. Foreldrene var tydelig lettet over at gutten deres rakk å bli Guds barn før han døde.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært vitne til en skikkelig hastedåp på sykehuset. Presten som heldigvis var ung og sprek kom spurtende opp på intensivavd. i en sånn fart at jeg tror begge bena hans var i lufta samtidig.

Vakreste dåpen jeg har vært med på. Tror det gikk knappe 10 min. etter dåpen så døde barnet. Foreldrene var tydelig lettet over at gutten deres rakk å bli Guds barn før han døde.

Vakkreste dåpen? Du er pervers. Nå troller du bare!

• Liker 7
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke døpt mine barn for jeg har for mye respekt for kirken og kristne til å stå og lyve om at jeg skal oppdra barna i den kristne tro. Jeg er heller ikke humanetiker, så navnefest har ikke vært et alternativ.

• Liker 4
Gjest Vampen
Skrevet

For en hårreisende og latterlig sammenligning! :haar: :haar: Jeg kjenner mange som har gjennomført hastedåp. Jeg har fortsatt ikke hørt en av dem uttrykke lettelse over at "man rakk å gjøre barnet til Guds barn", jeg har derimot hørt mange snakke varmt om muligheten til å ha en verdig markering, følge en tradisjon og skape minner med et barn de ikke har resten av livet på å skape minner med. Å sammenligne dette med hva man gjør i forbindelse med et friskt barn er så til de grader skivebom at det er latterlig.

Og du, smartass, du er troende?

Før jeg formet deg i mors liv, kjente jeg deg, og før du ble født, helliget jeg deg

La de små barna komme til meg, og hindre dem ikke! For Guds rike tilhører slike som dem.

Om det finnes noe slikt som en Gud, så tror jeg du kan føle deg sikker på at alle barn er Guds barn, uavhengig om de har fått skvettet vann på hodet eller ikke. Det er vel også det Kirken har kommet frem til, iom at de i dag holder begravelser for og gravlegger udøpte barn på kirkegården.

• Liker 11
Gjest snacks
Skrevet

Så hvis dette barnet ikke hadde blitt døpt så hadde barnet blitt avvist ved perleporten?

Tull og tøys!

"La alle barn komme til meg for slike hører himmelen til"! Og det gjelder ALLE BARN. Ikke bare de som hår fått litt vann i håret av en prest!

• Liker 3
Gjest Gjest
Skrevet

Jeg synes alle barn bør døpes når de blir født, så kan de heller velge selv senere ved å melde seg ut av kirken, og/eller la være å konfirmere seg.

(Slik jeg har oppfattet det er konfirmasjonen en bekreftelse på dåpen.)

Små barn kan ikke velge selv, og da ville jeg heller døpt dem og gjort om senere, enn å ikke døpe og måtte gjøre det senere. (Tenk hvor flaut det er da..)

Ser også på dette som litt latskap fra foreldrenes side. Eller å være supertrendy, og ikke følge flokken, liksom..

Lurer på om desse foreldrene selv går i kirken og gifter seg liksom...For kirkebryllup vil de vel sikkert ha..

Og btw; ser heller ingen grunn til å ha fest/selskap hverken for barn som ikke døpes eller barn som ikke konfirmeres. Skikken vil dem ikke ha, men gavene skal dem ha..

Selvsagt kan de gjerne ha et "gavedryss" ved fødselen, slik de fleste har. Men en fest istedenfor dåp, er virkelig teit i mine øyner. Det samme mener jeg om fest og gaver til ungdom skom ikke konfirmerer seg. Hvorfor ikke heller gjøre litt ekstra stas over 15 årsdagen f.eks.? Neida, de skal ha begge deler. Men "pliktene" som følger med, de gidder de ikke ta..

• Liker 2
Skrevet (endret)

Jeg synes alle barn bør døpes når de blir født, så kan de heller velge selv senere ved å melde seg ut av kirken, og/eller la være å konfirmere seg.

(Slik jeg har oppfattet det er konfirmasjonen en bekreftelse på dåpen.)

Små barn kan ikke velge selv, og da ville jeg heller døpt dem og gjort om senere, enn å ikke døpe og måtte gjøre det senere. (Tenk hvor flaut det er da..)

Ser også på dette som litt latskap fra foreldrenes side. Eller å være supertrendy, og ikke følge flokken, liksom..

Lurer på om desse foreldrene selv går i kirken og gifter seg liksom...For kirkebryllup vil de vel sikkert ha..

Og btw; ser heller ingen grunn til å ha fest/selskap hverken for barn som ikke døpes eller barn som ikke konfirmeres. Skikken vil dem ikke ha, men gavene skal dem ha..

Selvsagt kan de gjerne ha et "gavedryss" ved fødselen, slik de fleste har. Men en fest istedenfor dåp, er virkelig teit i mine øyner. Det samme mener jeg om fest og gaver til ungdom skom ikke konfirmerer seg. Hvorfor ikke heller gjøre litt ekstra stas over 15 årsdagen f.eks.? Neida, de skal ha begge deler. Men "pliktene" som følger med, de gidder de ikke ta..

Hva er det du ikke syntes er teit egentlig? Du virkelig veldig negativ til å være kristen.

Mange av de som komfermerer seg i kirken gjør det kun for gavene.

Endret av mirandaa
  • Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...