Gjest Gjest Skrevet 19. mai 2011 #1 Skrevet 19. mai 2011 Vet ikke om dette er riktig tråd å poste i , men prøver allikavel. Vi hadde på forhånd bestemt oss for ikke å døpe barnet vårt. Vi mener han skal få bestemme dette selv. Men dette er dårlig mottatt ,spesielt hos svigers. De benytter enhver anledning til å kommentere dette, og de er jo selv sånn gjennomsnitt-kristen( går i kirken omtrent bare i begravelser o.l) Selv syns jeg ikke det er noe å styre med, men all hakkingen sliter på.. Noen som har lignende erfaring? Hva ville dere sagt/gjort? 5
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2011 #2 Skrevet 19. mai 2011 Dere kan jo ha navnefest? Sånn gjennom Human-Etisk forbund, bare for å ha en seremoni:)
antibac Skrevet 19. mai 2011 #3 Skrevet 19. mai 2011 Det er deg og barnefar sitt valg hva dere vil gjøre angående dåp. Jeg synes det er flott at dere vil gi barnet deres valget selv. Det er alltid noen som vil mene noe annet, men akkurat her ville jeg stått på mitt altså. Forklar dem at grunnen til at dere velger å ikke døpe barnet deres er fordi dere vil gi ham/henne valget selv. Blir det for mye hakking, må dere bare sette foten ned og si at dere ikke tolererer det. Det er deres barn, ikke svigers.
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2011 #4 Skrevet 19. mai 2011 Det er deres valg å ikke døpe barnet deres. Det har ikke noen andre noe med! Gi dem klar beskjed om at dere har gjort det på denne måten, og at nå skal ikke det snakkes om mer. De får respektere deres valg.
Fluffe Skrevet 19. mai 2011 #5 Skrevet 19. mai 2011 Jeg syntes også det er kjempeflott at dere lar barnet velge selv. Hadde bare sakt at det er ikke ett valg familien kan ta, men barnet i senere alder. 2
Havbris Skrevet 19. mai 2011 #6 Skrevet 19. mai 2011 Hvis det blir mere snakk om dette får du si at du har respekt for det de valgte for sine barn, og at du forventer respekt for det valget dere har gjort. 4
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2011 #7 Skrevet 19. mai 2011 Som jeg kjenner meg igjen, TS. I vårt tilfelle var det mine foreldre som ikke klarte å akseptere valget vårt. Til slutt satt vi foten ned og sa (sint, klart og tydelig) at slik var det og nå ville vi ikke høre mer om dette. Det var det eneste som hjalp - forklaringer på valget osv. hørte de ikke på.. Lykke til - det er utrolig slitsomt at andre skal henge seg sånn opp i områder der barnets foreldrene har bestemmelsesretten. 2
Gjest morra Skrevet 19. mai 2011 #8 Skrevet 19. mai 2011 Ingen av våre barn er døpt, vi har heller ikke hatt navneseremoni i regi av andre organisasjoner. Kun hatt navnefest hjemme hos oss selv, og familien har heldigvis godtatt det. Hva de har sagt bak vår rygg og til hverandre får bli deres sak, ikke noe vi bryr oss om. Et av våre barn har blitt kristen og skal nå døpe seg for å bli konfirmert kirkelig, det er et bevisst valg tenåringen har brukt tid på å ta. Det er dere som er foreldrene og som tar valget, hva resten av familien ville ha valgt skal/bør ikke ha noen betydning.
Gjest Serena Skrevet 19. mai 2011 #9 Skrevet 19. mai 2011 Dere kan jo ha navnefest? Sånn gjennom Human-Etisk forbund, bare for å ha en seremoni:) Hvis foreldrene ikke ønsker sermoni hvorfor skal de ha sermoni for å tilfrestille andre? 6
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2011 #10 Skrevet 19. mai 2011 Det er ikke så mange tiår siden det var sett på som helt uhørt å ikke døpe barna. Går vi litt lengre tilbake i tid var alle nybakte foreldres store strekk det at barnet kunne dø før det ble døpt og dermed have i det som het "limbo" (les mer om det her; Limbo Ja, samfunnet er annerledes nå, vi er mer opplyst og barnedødligheten er lav men besteforeldregenerasjonen som fortsatt er i live husker nok med gru alle de som mistet barna sine i sykdom. Ta dere en tur på Oslo Bymuseum og se den permanente utstillingen om tyfus og kolera og hvilke følger det fikk. Foreldrene som ikke fikk døpt sine barn levde i skam og angst. Ja, jeg er kristen og synes det er trist med foreldre nå som bruker kirken som et "fint hus" og ikke noe annet. Jeg synes det er trist at barn ikke blir døpt. Et humanetisk navnefest er hvertfall et alterantiv for å markere barnets ankomst til verden og dens navn. Holder man ingen av delene synes jeg rett og slett foreldrene gir litt blaffen. 5
Gjest pysepusen Skrevet 19. mai 2011 #11 Skrevet 19. mai 2011 Det var helt likt her! Vi sa bare at vi velger for vårt barn så får de tenke hva de vil, men ikke si det høyt. Vi hadde navnefest hos HEF da. Men så er de veldig klar over at jeg er ateist og at jeg alltid har argumentene klar - det har ikke de
Fluffe Skrevet 19. mai 2011 #12 Skrevet 19. mai 2011 Det er ikke så mange tiår siden det var sett på som helt uhørt å ikke døpe barna. Går vi litt lengre tilbake i tid var alle nybakte foreldres store strekk det at barnet kunne dø før det ble døpt og dermed have i det som het "limbo" (les mer om det her; Limbo Ja, samfunnet er annerledes nå, vi er mer opplyst og barnedødligheten er lav men besteforeldregenerasjonen som fortsatt er i live husker nok med gru alle de som mistet barna sine i sykdom. Ta dere en tur på Oslo Bymuseum og se den permanente utstillingen om tyfus og kolera og hvilke følger det fikk. Foreldrene som ikke fikk døpt sine barn levde i skam og angst. Ja, jeg er kristen og synes det er trist med foreldre nå som bruker kirken som et "fint hus" og ikke noe annet. Jeg synes det er trist at barn ikke blir døpt. Et humanetisk navnefest er hvertfall et alterantiv for å markere barnets ankomst til verden og dens navn. Holder man ingen av delene synes jeg rett og slett foreldrene gir litt blaffen. Jeg er 24 år og er ikke døpt. Jeg er kjempe glad for at mamma ikke døpte meg eller broren min. Ingen av oss er kristen og jeg syntes det er feil at noen skal melde inn en person som ikke kan si sin mening. Ser ikke helt greia med å syntes det er trist at andres barn ikke blir døpt. Blir som jeg syntes det er trist at du er kristen(jeg mener ikke det, men ett eksempel) 7
Gjest Gjest Skrevet 19. mai 2011 #13 Skrevet 19. mai 2011 Jeg ble ikke døpt, og hadde selvsagt ikke navnefest heller. Jeg kan melde om at jeg har hatt et strålende liv på tross av dette. 6
Gjest Consensio Skrevet 19. mai 2011 #14 Skrevet 19. mai 2011 Holder man ingen av delene synes jeg rett og slett foreldrene gir litt blaffen. Gir blaffen? I hva da? I barnet? Fordi man ikke tror, fordi man ikke ser poenget med å ha en fest fordi et barn er født? Man gir ikke noe mindre blaffen i barnet av den grunn. 11
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2011 #15 Skrevet 19. mai 2011 Et humanetisk navnefest er hvertfall et alterantiv for å markere barnets ankomst til verden og dens navn. Holder man ingen av delene synes jeg rett og slett foreldrene gir litt blaffen. Nenvte noen janteloven? Syns at folk blander seg så sykt oppe i andre sine valg. Jo, det er faktisk andre sitt valg og ikke ditt valg. 1
Gjest Vampen Skrevet 19. mai 2011 #16 Skrevet 19. mai 2011 Det er ikke så mange tiår siden det var sett på som helt uhørt å ikke døpe barna. Går vi litt lengre tilbake i tid var alle nybakte foreldres store strekk det at barnet kunne dø før det ble døpt og dermed have i det som het "limbo" (les mer om det her; Limbo Ja, samfunnet er annerledes nå, vi er mer opplyst og barnedødligheten er lav men besteforeldregenerasjonen som fortsatt er i live husker nok med gru alle de som mistet barna sine i sykdom. Ta dere en tur på Oslo Bymuseum og se den permanente utstillingen om tyfus og kolera og hvilke følger det fikk. Foreldrene som ikke fikk døpt sine barn levde i skam og angst. Ja, jeg er kristen og synes det er trist med foreldre nå som bruker kirken som et "fint hus" og ikke noe annet. Jeg synes det er trist at barn ikke blir døpt. Et humanetisk navnefest er hvertfall et alterantiv for å markere barnets ankomst til verden og dens navn. Holder man ingen av delene synes jeg rett og slett foreldrene gir litt blaffen. Så man bør døpe barnet for å "hedre" et syn som var et av Kirkens styggeste og mest misforståtte? Minnes ideen om udøpte barn i Limbo og barnegraver utenfor Kirkegården liksom? Jeg tror helt seriøst heller ikke at besteforeldre generasjonen har problemer med dette på grunn av nettopp det, det er vel heller tanken om tradisjon som står høyt. TS: jeg syntes du skal gjøre akkurat hva du vil. Jeg er udøpt og moren min fikk nok en god del pes av min svært kristne farmor den gangen. Men, det ordnet seg da til slutt. Jeg er heller ikke i tvil om at jeg heller ikke kommer til å døpe mine barn når den dag kommer. 2
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2011 #17 Skrevet 19. mai 2011 Jo, jeg synes man gir blaffen i å feire barnets ankomst til verden når man ikke holder dåp eller human etisk navnefest. Da blir man en av disse foreldrene som tror de er supertrendy som bryter med tradisjoner, mens de i virkeligheten bare er late.
Fluffe Skrevet 19. mai 2011 #18 Skrevet 19. mai 2011 Jo, jeg synes man gir blaffen i å feire barnets ankomst til verden når man ikke holder dåp eller human etisk navnefest. Da blir man en av disse foreldrene som tror de er supertrendy som bryter med tradisjoner, mens de i virkeligheten bare er late. Hvorfor skal man feire? Kan ikke si det å få barn havner under lat. 4
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2011 #19 Skrevet 19. mai 2011 Vampen: Man døper barnet for å innlemme det i Kirken. Det er en vakker handling som gir trygghet for barnet og gir fellesskap.
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2011 #20 Skrevet 19. mai 2011 Jo, jeg synes man gir blaffen i å feire barnets ankomst til verden når man ikke holder dåp eller human etisk navnefest. Da blir man en av disse foreldrene som tror de er supertrendy som bryter med tradisjoner, mens de i virkeligheten bare er late. Unnskyld, har du glemt medisine dine i dag? 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå