Gå til innhold

kan enda ikke si r

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Hei!

Vår datter ble fem i januar. Men hun kan fortsatt ikke si r... Hun er veldig opptatt av at hun ikke kan det også og da i positiv forstand - hun synes det er moro å si feil rett og slett. Vi prøver å ikke ha for mye fokus på det, men har av og til forklart og vist hvordan tunga skal være i munnen når man sier r-lyden.... De har øvd i barnehagen, men til ingen nytte...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei. Datteren til søsteren min som fylte 5 i mars har akkurat det samme problemet, hun sier liksom ÆIII i stedet for R om du skjønte uttalen :). Så jeg tror det er ganske normalt.

Min søster fikk beskjed på helsestasjonen om å ikke stresse med det eller påpeke feilene for rett uttale kommer når det kommer. Det hun fikk beskjed om å gjøre var å gjenta ordet datteren sa. Som f.eks Datteren: Jeg æii så sliten... Mammaen: Ok, ER du så sliten, vil du legge deg? osv.

Så det ordener seg nok.

Skrevet

Hei! Går ut fra at dere sier rulle-r? Det finnes forskjellige øvelser man kan gjøre. En som jeg husker var å si t-d om og om igjen, bevegelsen som tunga gjør da ligner rulle-r.

Eller å øve seg og gjenta ord eller regler som har tydelige r-er, som Andre Bjerke sine barnedikt(Farao på ferie feks) eller bare et ord som drypp, rulle eller rett og slett macarena :fnise:

AnonymBruker
Skrevet

Det var sånn her også, men nå har BIJØ blitt BRØD, og det gikk helt av seg selv. Hun er 11 nå, og har kunnet si r i mange år.

Gjest hermine
Skrevet

Hei!

Vår datter ble fem i januar. Men hun kan fortsatt ikke si r... Hun er veldig opptatt av at hun ikke kan det også og da i positiv forstand - hun synes det er moro å si feil rett og slett. Vi prøver å ikke ha for mye fokus på det, men har av og til forklart og vist hvordan tunga skal være i munnen når man sier r-lyden.... De har øvd i barnehagen, men til ingen nytte...

R-lyden er den siste lyden som forventes være på plass:)

http://www.klikk.no/foreldre/foreldreogbarn/article668172.ece

Skrevet

Jeg ble sendt til logoped for å lære å si r -tro det var i 6-7 årsalder.

Skrevet

Datteren vår kunne ikk si r når hun begynte på skolen. Læreren sa da at det ikke var noe å bekymre seg for før i andre klasse (altså når barna er 7 år) Husker ikke helt når hun lærte det, men plutselig en dag kunne hun det :) (i løpet av 1. klasse)

Skrevet

Jeg ble også sendt til logopoed for å kunne si R (uten at det hjalp meg), men det var ikke før jeg var en 9-10 år tror jeg.

Som sagt, det hjalp ikke meg, men jeg vokste det av meg. Dog slurver jeg nok litt enda, i en alder av 20 år.

Gjest Kosejenta
Skrevet

Gutten min på snart 6 kunne heller ikke dette, før i høst. Barnehagen kontaktet logoped for å følge ham opp, men etter noen få ganger sa hun at det ikkevar noe vits i å fortsette for han utviklet seg så bra fra gang til gang (var vel mellom 3-5 uker mellom hver gang de møttes)

Hør med barnehagen om de kan skaffe en logoped hvis du er bekymret. Da kan du å få tips for å hjelpe/stimulere datteren din!

Skrevet

Flere av barna jeg jobber med sliter med rulle-r. Her har flere fått beskjed om at det ikke er noe "bekymringsverdig" før barna er ca 9 år. Logoped har hjulpet mange :-) Lykke til, hun lærer det seg tidsnok:)

Skrevet

Eldstemann her i huset kunne ikke si R før etter han startet i førsteklasse. Vi fikk tips fra en logoped om at han kunne si "dipp, dapp, dresko", for så gradvis å endre til "dripp, drapp, dresko" og til slutt til "tripp, trapp, tresko". Han øvde mens han lekte i en ukes tid, så var det på plass! Det ble ganske overdrevne Rer en stund, men dette normaliserte seg fort! :)

• Liker 1
Gjest annemor30
Skrevet

Her kom r`n rundt 9 års dagen, bare helt plutselig var den på plass. Vi har ikke hatt forkus på at h*n ikke kunne si denne bokstaven heller;)Nå sitter den som bare det;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...