Gå til innhold

Gode ideer for kjøkkeninnredning?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Vi har kjøpt hus, og skal snart flytte inn. Jeg er veldig glad i en fargerik retro-vintage-stil, noe som dette huset ikke har sett så mye av. Men det er greit nok, jeg er åpen for endringer :) MEN: Kjøkkenet synes jeg er veldig trist. Det er bare 5 år gammelt, av god kvalitet (godt og dyrt merke), og jeg vil derfor ikke gjøre noe med kjøkkenskapene. Bortsett fra at jeg synes de to overhyllene virker veldig rotete og upraktiske. Vi trenger mer skapplass.

Hva synes dere, kan jeg ta ned de to skapene/hyllene over vasken, og bytte det ut med en helt ny rekke overskap fra f.eks. ikea?

Det blir vanskelig å få samme farge (og jeg er ikke begeistret for denne tre-fargen, jeg kunne tenk meg et helt lyseblått, eller gult, eller rødt kjøkken... men sånn blir det jo ikke). Hvilken farge i overskap passer med resten av kjøkkenet? Ikke si svart, vær så snill, da blir det enda mørkere der inne enn det allerede er... :)

Er det noen som har noen umiddelbare ideer til å pimpe opp dette kjøkkenet, få det litt mer livlig og sprudlende? Og samtidig at det ikke kræsjer helt med innredningen som allerede er der?

Lampa der inne HATER jeg, den må i allefall gå. (skinne med tre spoter på) Har lyst på en ny, stor, fargerik lampe, men er igjen usikker på om den blir drept av tre-dørene på skapene... :-(

post-37809-0-93832400-1305790063_thumb.j

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner hva du mener, men jeg syns faktisk at med den avrundede formen så har i hvert fall underskapene en litt retro-følelse. Nå sier du at du vil ha flere overskap, men jeg tror det kunne vært fint med hyller i stedet for overskap og en litt lystigere farge på veggen, noe pastell-aktig (retro-pastell litt sånn Miami Art Deco-farger hvis det kan kalles pastell da, ikke romantisk pastell). Eller du kan male hvite Ikea-fronter i en lystigere farge.

Det verste med kjøkkenet syns jeg var gulvet, absolutt det minst retro av alt der inne, spesielt hvis det er laminat. Hvis det i det hele tatt er aktuelt å bytte gulv så kunne sjakkruter blitt stilig tror jeg.

Belysningen på bildet er også veldig dårlig, det kan hende at kjøkkenet blir mye koseligere hvis du får installert litt skikkelig belysning.

AnonymBruker
Skrevet

Her kan du gjøre veldig mye når det gjelder farge på vegg, gardiner og annet stasj. Jeg synes kjøkkeninnredninge var fin. Du kan jo bytte ut overskapene og male hele kjøkkeninnredningen. Da vil du få en helhet.

AnonymBruker
Skrevet

Ja, kanskje jeg må prøve å jobbe lit med skapene, og ikke mot dem...

Enig i det gulvet. Og det finnes jo så mye fint for kjøkkengulv... Jeg elsker de gummigulvene man kan få for tiden i knall rødt eller grønt el l. Men tviler på at det ville gjort seg her. Er ikke så glad i matter på kjøkkengolv, heller, i allefall ikke med en ettåring i huset.

Kjøkkengulvet er faktisk laminat ja - kanskje det ikke gjør så mye å legge et nytt gulv, da? Hmmm, takk for innspill, du ga meg nye ting å tenke på :)

AnonymBruker
Skrevet

Her kan du gjøre veldig mye når det gjelder farge på vegg, gardiner og annet stasj. Jeg synes kjøkkeninnredninge var fin. Du kan jo bytte ut overskapene og male hele kjøkkeninnredningen. Da vil du få en helhet.

Takk for svar! Veggmaling er absolutt en idé, ja. Synes det virker litt skummelt å male en kjøkkeninnredning som i utgangspunktet er ny og i god stand. I allefall med mine malerferdigheter.

Kanskje hvis jeg får noen nye overskap som går i samme fargetone som veggfargen jeg evt velger? Hmmm... Eller vil det bli rart i forhold til de trefargede underskapene? Eller kanskje det funker?

Synes overskapene i huset er veldig merkelig plassert. Sånn litt på slump. Hvorfor i all verden har de satt dem slik? (Har lyst på høye som går opp til taket og utnytter plassen!)

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar! Veggmaling er absolutt en idé, ja. Synes det virker litt skummelt å male en kjøkkeninnredning som i utgangspunktet er ny og i god stand. I allefall med mine malerferdigheter.

Kanskje hvis jeg får noen nye overskap som går i samme fargetone som veggfargen jeg evt velger? Hmmm... Eller vil det bli rart i forhold til de trefargede underskapene? Eller kanskje det funker?

Synes overskapene i huset er veldig merkelig plassert. Sånn litt på slump. Hvorfor i all verden har de satt dem slik? (Har lyst på høye som går opp til taket og utnytter plassen!)

Skjønner hva du mener, er ikke så begeistret for "trefarge" jeg heller, men bortsett fra det ser jo kjøkkenet fint ut, og trefargen var jo ikke den verste jeg har sett heller :)

Skapdørene dine er jo helt glatte, uten profiler og andre kriker og kroker, derfor ville ikke jeg nølt med å male dem, men dette må dere jo vurdere selv.

Jeg ville brukt glatte skumruller, (uten sånn pels/hår), selges billig på biltema ihvertfall. Jeg har malt både panel og møbler med sånne, og overflatene har blitt helt glatte og uten "spor", brukte oljemaling, da. Tror ikke de skumrullene uten "hår" tar til seg like mye maling?, derfor malte jeg 3 litt tynne strøk etter grunning, selv om det sikkert hadde holdt med 2.

Har forresten malt kjøkkenskap også, og selv om det var profilerte fronter ble overflatene jevne. Feilen jeg gjorde var at jeg verken pusset nok over frontene med sandpapir først eller brukte grunning, slik at malingen ikke sitter like godt som den skulle ha gjort. Ikke nødvendig å pusse ned hele overflaten, men pusse lett over slik at malingen får "tak". Vasket med salmiakkvann først for å fjerne fett. Du kan jo utnytte sommerværet til å male frontene utendørs, lykke til evt :)

Gjest Nanette
Skrevet

Jeg har ikke så mange forslag, men kanskje du finner inspirasjon "her"? :kaffekopp:

Skrevet (endret)

Jeg ville også malt dem, du kan skru av dørene + håndtakene (mest sannsynlig) og da er det kjempelett å male dem pent. Puss over med sandpapir som AB over sier, det gjør en kjempeforskjell.

Husk også at kjøkkenet kommer til å bli MYE lysere om du maler innredningen hvit så da kan du jo vurdere på nytt om du trenger mer/mindre lys og velge lampe ut ifra det.

Ville også brukt en halvgjennomsiktig lift/rullegardin i vinduet så du får dagslyset :)

Dersom du trenger mer skapplass kan du også ha overskap som går helt opp til taket, synes det ser pent ut, trenger ikke tørke støv på toppen + mer plass (og lett å få unna ting du ikke bruker mye).

Hva med 2 høye glassskap der de 2 små står, og så legge til 2 små over de som har solide dører er? Du kan også skru opp en hylle til krydder/krydderplanter e.l for å spare litt plass om du synes det er pent - det synes iallefall jeg er pent å se på.

Noe slikt:

Min lenke

Endret av Chelmon
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville tatt vekk hele rekken med overskap og erstattet det med åpne hyller. (De ser forresten ganske malplasserte ut, hvilken kjøkketegner så for seg at det ville bli fint? :eeeh:)

Jeg ville også prioritert å skifte gulv, de synes jeg var minst fine. Lampen kan skiftes ut med en kul hengelampe, sjekk ut Moser fra Louis Poulsen. Ellers synes jeg det var et ok utgangspunkt. Det verste er egentlig ganske nye kjøkken som man ikke kan skifte ut, men som likevel ikke er ens egen stil... :)

Som deg, ville jeg vært skeptisk til å male, men det er bare fordi jeg ikke er noe flink til det selv.

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for innspill i denne tråden! Mange gode ineer og interessante lenker her.

Kommer nok til å, i første omgang, prøve å innrede på en slik måte at skapene holdes i originalfargen - og spriter opp med en rekke med knall røde overskap med glatte overflater (en sjanse å ta, men det er jo litt spennende). De tp lave skapene i håpløs plassering må gå.

Så var vi på loppis i dag og fant fire gamle skolestoler. De er jo også i tre (og blank emalje). Det kan være kjøkkenstoler. Så hav vi fra før et stort, gammelt skolekart som vil dekke hele veggen til venstre for stekeovnen. Kanskje disse detaljene vil gjøre kjøkkenet litt mer interessant, at jeg kanskje "glemmer" skapene litt...

Så får vi se hvilken type lampe som vil passe til dette (rød som overskapene, kanskje?).

Mitt neste prosjekt er å bytte gulvet Det må bli en gand i fremtiden. Med en mann som synes det er galskap å bytte ut alt som ikke er helt ødelagt, så må jeg jobbe litt mer med saken.

:)

Gjest Elastica
Skrevet

Lykke til. Rapporter gjerne hva dere gjør. :)

Skrevet

Jeg synes faktisk skapene var veldig fine. Men gulvet og lampen var fryktelig. Hvis du vil ha overskap ville jeg valgt hvite. Og så ville jeg malt veggen i en retro-farge (f.eks er turkis lekkert til treverk).

Skrevet

Det vil forresten også bli fint med fliser der - kanskje det er sånn du bør sprite opp fargemessig?

Men ville definitivt strammet opp veggen litt, måten overskapene er satt opp på gir et veldig rotete preg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...