herpassion Skrevet 18. mai 2011 #1 Skrevet 18. mai 2011 Jeg og kjæresten min vurderer å flytte inn i kjellern til mamma. Den har allerede egen inngang, et bad som er rørlagt og støpt (og kun det). Må bygge kjøkken osv. Men jeg lurer på det; ang. Regler osv med tanke på - takhøyde - vinduer - penger til leie (må de ta leie?) - Evt. Hvor mye et kjøkken koster - Oppussing av bad - osv. Alt som må vites. Håper dette er nok til at dere kan hjelpe meg!!
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2011 #2 Skrevet 18. mai 2011 http://www.bolighjelpa.no/?q=node/420 https://tjenestetorget.no/eksperthjelp/sporsmal/Leie-ut-kjellerleilighet/12048/ For at et rom skal kunne godkjennes som varig oppholdsrom ifølge Plan- og bygningsloven, skal det ha en størrelse på minimum 15 m3 og bør ha en takhøyde på minimum 2,40 m, forteller takstmann og tømrermester Lars Hagen. Det er også bestemte krav til lysåpningen i vinduet. Hybelen skal ha minst ett vindu med en lysåpning på 50 cm bredt og 60 cm høyt. Totalmålet på lengde x bredde skal være 150cm. Årsaken til denne regelen er at hybelen skal ha en skikkelig rømningsvei, forteller Hagen. Det skal heller ikke være mer enn 90 cm fra gulvet og opp til vinduskarmen, for at det skal være enkelt å klatre ut av vinduet. Hvis det er umulig å legge vinduet så lavt, kan dette løses ved å fastmontere en kasse eller lignende under vinduet, slik at man kan klatre via denne. 1
Chelmon Skrevet 19. mai 2011 #3 Skrevet 19. mai 2011 (endret) Dersom dere må sette inn nye vinduer ville jeg tatt så store som mulig, det er grusomt å bo i en leilighet med små vinduer som ligger limt oppunder taket. (Bodde slik i 1 år og det var kjipt) De MÅ selvfølgelig ikke ta leie, men dersom leiligheten er større enn 50% av boligen til sammen tror jeg de må betale skatt av det de evt får inn i leie. Kjøkken trenger ikke bli så dyrt, kommer an på hvor stort det skal være. IKEA selger svært billige hybelkjøkken "alt i ett" (aner ikke om dette er bra)som sikkert kan vurderes. Jeg elsker IKEA kjøkken så om dere skal kjøpe nytt er dette et godt alternativ. Mange gir også bort kjøkken innredning gratis mot at dere demonterer. Hvitevarer gies ofte bort på finn.no og mye er også billig der om dere klarer dere med brukt en stund. Med andre ord, kjøkken MÅ ikke bli superdyrt om dere er villige til å gjøre en innsats og ikke må ha siste skrik. Oppussing av bad kommer også an på hva dere skal gjøre, om dere skal sette inn dusjkabinett/dusjhjørne og flislegge blir dette fort veldig dyrt. Med linoleumsbelegg, malte vegger, dusjoforheng og enkel baderomsinnredning slipper dere nok mye billigere unna. Ville også diskutert med moren din hvordan dette skal gjøres før dere begynner å bruke penger på det. Dere er selvfølgelig heldige som får bruke denne plassen, men pass på at dere ikke bruke masse penger på å pusse opp og så må betale normal husleie i tillegg etterpå. Den dagen dere flytter ut vil huseier (regner med det er moren din) kunne leie ut denne plassen til noen andre. Endret 19. mai 2011 av Chelmon
herpassion Skrevet 19. mai 2011 Forfatter #4 Skrevet 19. mai 2011 Setter pris på svar. Hvor mye penger er det verdt å legge i dette?
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2011 #5 Skrevet 19. mai 2011 Jeg og kjæresten min vurderer å flytte inn i kjellern til mamma. Den har allerede egen inngang, et bad som er rørlagt og støpt (og kun det). Må bygge kjøkken osv. Men jeg lurer på det; ang. Regler osv med tanke på - takhøyde - vinduer - penger til leie (må de ta leie?) - Evt. Hvor mye et kjøkken koster - Oppussing av bad - osv. Alt som må vites. Håper dette er nok til at dere kan hjelpe meg!! Det er litt vanskelig å vite hva det egentlig er du vil ha svar på, lengre ned spør du etter hvor mye penger det er verdt å legge i dette.. mener du å bygge om kjelleren til utleieleilighet? Er det dere eller mamma'n din som skal betale ombyggingen? Om det er dere som betaler, vil jeg tro dere kan bo nesten gratis ei stund, er det mamma'n din som betaler synes jeg at dere må betale leie, og så kan jo hun leie ut til noen andre etterhvert når/hvis dere flytter ut. Kjøkken og bad er de dyreste rommene å pusse opp, men pris kan jo variere en god del, dere må bare sjekke kostnader hos flere leverandører. Du og kjæresten kan jo sjekke hvilke leiligheter som leies ut på finn.no også
Chelmon Skrevet 19. mai 2011 #6 Skrevet 19. mai 2011 Dersom dere skal betale for dette ville jeg sørget for at det er realistisk å bo der billig så lenge at det ville ha blitt brukt opp på husleie en annen plass uansett. F.eks om dere betaler 50.000 kroner for å pusse opp, så ville jeg sørget for at dere bor der gratis i 10 måneder slik at husleien tilsvarer 5000 per måned (det er billig i mitt område iallefall, kommer jo så klart an på hvor det er også). Moren din tjener på dette uansett da hun ikke nå har leieboere eller planer om å pusse opp selv (slik jeg forstod det). Huset øker i verdi og hun kan leie ut til noen andre når dere flytter. Dersom moren din betaler og dere gjør jobben ville jeg betalt en leie som er litt lavere enn vanlig i ditt område. Dere bør betale andre utgifter som strøm og internett (evt spleise om dere deler) selv. Dette er bare min mening, aner ikke hva som er normalt men synes dette høres rettferdig ut selv Er det verdt det? Dersom dere kan gjøre jobben selv og få gratis leie en stund eller totalt sett spare på det i lengden(forutsatt at dere må leie noe uansett) synes jeg det er verdt det. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå