Gjest nadja Skrevet 18. mai 2011 #1 Del Skrevet 18. mai 2011 Jeg lurer på om dere mener det blir feil å gi en personlig gave til en psykolog som dessverre bytter jobb slik at jeg skal få en ny. Psykologen har hjulpet meg gjennom den verste tiden i mitt liv, og jeg vil at hun skal få vite hvor mye det har betydd. Men jeg vet jo at for henne er jeg bare en av mange pasienter, og kanskje har de ikke engang lov til å ta imot? Blir kjempepinlig om hun takker nei også. Kanskje det uprofesjonelt av meg å gjøre det også. Noen som vet, eller hatt erfaring med det, eller en psykolog som tilfeldigvis er her og vet? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest nadja Skrevet 18. mai 2011 #2 Del Skrevet 18. mai 2011 Og ja forresten, det jeg tenkte å gi er noe jeg har laget selv. Så er ganske personlig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2011 #3 Del Skrevet 18. mai 2011 De har ikke lov til å ta i mot Skriv et kort hvor du skriver det du har lyst til å si gjennom en gave Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sequin Skrevet 18. mai 2011 #4 Del Skrevet 18. mai 2011 Jeg hadde nok ikke turt å gi en gave til min psykolog, men hadde nok kanskje satt sammen en liten fin bukett og skrevet et kort Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2011 #5 Del Skrevet 18. mai 2011 Jeg er AB #3 og ville bare si at du er en av hennes mange klienter, men alle klienter gjør inntrykk, så du er garantert ikke ubetydelig for henne Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FrøkenJosefine Skrevet 18. mai 2011 #6 Del Skrevet 18. mai 2011 Jeg ga gave til psykologen min en gang..hehe En sånn kleenexboksholder som var kjempefin.. Hun sa hun ikke kunne ta den imot, men siden det var fordi jeg skulle slutte så var det ikke så farlig.. Spesiellt siden den ikke var dyr.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PepsiMax Skrevet 18. mai 2011 #7 Del Skrevet 18. mai 2011 Gaver av ubetydelig sum har man lov å ta imot! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest nadja Skrevet 18. mai 2011 #8 Del Skrevet 18. mai 2011 Gaver av ubetydelig sum har man lov å ta imot! Hva med når det er laget selv? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Meridian Skrevet 18. mai 2011 #9 Del Skrevet 18. mai 2011 Jeg tror de har lov til å ta imot tegninger, og ting man har laget selv, og billige ting, men de har ikke lov til å ta imot penger, diamant-øredobber eller gullpenner. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2011 #10 Del Skrevet 18. mai 2011 Man har lov til å ta i mot når gavens beløp er på under 1000-1500 kroner. Det er med andre ord helt greit å gi personlig laget gave, blomster eller vin (som vel er det vanligste, f.eks til jul eller ved avsluttet behandling). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2011 #11 Del Skrevet 18. mai 2011 De har ikke lov til å ta i mot Dette medfører ikke riktighet. Skjønner ikke poenget med å spre gale opplysninger. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nadja Skrevet 18. mai 2011 #12 Del Skrevet 18. mai 2011 Man har lov til å ta i mot når gavens beløp er på under 1000-1500 kroner. Det er med andre ord helt greit å gi personlig laget gave, blomster eller vin (som vel er det vanligste, f.eks til jul eller ved avsluttet behandling). Ok, hvordan vet du om akkurat den summen? Er det en slags lov? hehe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sol Skrevet 20. mai 2011 #13 Del Skrevet 20. mai 2011 Hei, Ikke et lett spørsmål. Jeg avsluttet kontakten med verdens beste psykolog i dag :-) fordi hun har byttet jobb. Og jeg tenkte det samme som dig. Jeg vet hun vet hvor stor pris jeg setter på den hjelpen hun har gitt meg og det fikk bli takk nok. Selv om jeg tror hun ville ha tatt imot en liten personlig gave også. Gjør det som føles best for deg. Er rimelig sikker på at hun ikke avviser en personlig gave uten økonomisk verdi. Jeg utdanner meg til terapeut selv og det ville jeg aldri klart å avvise. Er nysjerrig på hva du valgte :-) Uansett, håper at dere får en fin avslutning! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ethereal Skrevet 20. mai 2011 #14 Del Skrevet 20. mai 2011 Terapeueter skal i teorien ikke ta imot gaver fra pasientene sine, men jeg vet ikke hvor nøye det er i praksis. Regner med at ting som tegninger, enkle blomsterbuketter eller noe hjemmelaget er greit. Det skader jo ikke å komme med en gave og høre hva hun sier angående det. Jeg antar at noen terapeuter vil ha en veldig klar grense om at de ikke vil ta imot noen gaver. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2011 #15 Del Skrevet 20. mai 2011 Helsepersonelloven: § 9. Forbud mot gaver m.v. i tjenesten Helsepersonell må verken på egne eller andres vegne motta gave, provisjon, tjeneste eller annen ytelse som er egnet til å påvirke helsepersonells tjenestlige handlinger på en utilbørlig måte. Helsepersonell må heller ikke motta fra pasient gave, provisjon, tjeneste eller annen ytelse som har mer enn en ubetydelig verdi. Departementet kan i forskrift gi nærmere bestemmelser om hvilke ytelser som er omfattet av første og annet ledd. "Ubetydelig verdi" blir gjerne forstått som under 1000 kroner. "Terapeut" er ingen beskyttet tittel, så det kan jo hvem som helst kalle seg. Har man ikke helsefaglig bakgrunn er man jo heller ikke omfattet av lov om helsepersonell. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sol Skrevet 20. mai 2011 #16 Del Skrevet 20. mai 2011 Det er til viss grad et tolkningsspørsmål hva ubetydelig verdi er. Jobber man i det offentlige som eks. sykehus eller i en kommune er dette som oftest nærmere definert. Jeg er omfattet av helsepersonell loven og jobber i det offentlige som sykepleier - vi tar imor små gaver under 1000 kr. Som terapeut vil jeg også jobbe innenfor denne loven og jeg hadde tatt imot en gave som noen hadde laget til meg og gitt meg ved en avslutning med varme og takk. Terapi er en personlig relasjon selv om den er profesjonell. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2011 #17 Del Skrevet 20. mai 2011 Dette medfører ikke riktighet. Skjønner ikke poenget med å spre gale opplysninger. Fordi jeg vet hva jeg snakker om. Les mellom linjene... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nadja Skrevet 20. mai 2011 #18 Del Skrevet 20. mai 2011 Hei, Ikke et lett spørsmål. Jeg avsluttet kontakten med verdens beste psykolog i dag :-) fordi hun har byttet jobb. Og jeg tenkte det samme som dig. Jeg vet hun vet hvor stor pris jeg setter på den hjelpen hun har gitt meg og det fikk bli takk nok. Selv om jeg tror hun ville ha tatt imot en liten personlig gave også. Gjør det som føles best for deg. Er rimelig sikker på at hun ikke avviser en personlig gave uten økonomisk verdi. Jeg utdanner meg til terapeut selv og det ville jeg aldri klart å avvise. Er nysjerrig på hva du valgte :-) Uansett, håper at dere får en fin avslutning! Jeg er musiker, så hadde lyst å gi henne en CD med min musikk, som i høy grad avspeiler mitt følelsesliv og alt jeg har slitt med. Vil det kunne gå greit? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mynona Skrevet 20. mai 2011 #19 Del Skrevet 20. mai 2011 (endret) Jeg fant dette som tillegg til §9 Med «ubetydelig verdi» er det i lovens motiver antydet en grense på tusen 1998-kroner. Dette kan imidlertid ikke være en absolutt verdigrense. I særlige tilfeller, f.eks. i forbindelse med en særskilt markering, vil et høyere beløp anses som «ubetydelig» (Ot.prp. nr. 13 (1998-99)). Det er i forskrift 29. august 2005 nr. 941: (HOD) gitt nærmere bestemmelser om begrensninger i helsepersonells adgang til å motta gave, provisjon, tjeneste eller annen ytelse. Så der kom 1000-lappen fra - og det er 1000,- 1998-kroner som med konsumprisindeksering er kr. 1291,67 i dag. En CD med din musikk har jo salgs/kjøpsverdi under kr. 1000,-, så vil tro det skulle gå bra. Så bra at du er fornøyd med psykologen din Endret 20. mai 2011 av Mynona-83 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mai 2011 #20 Del Skrevet 20. mai 2011 Fordi jeg vet hva jeg snakker om. Les mellom linjene... Det blir litt vrient. Klartekst er enklere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå