Gå til innhold

Kjæreste med særkullsbarn...

Anbefalte innlegg

Gjest gjest
Skrevet

Kjæresten min har to barn fra tidigere forhold. Vi planlegger å kjøpe bolig sammen, og han kom inn på temaet om at vi burde skrive en avtale, for å sikre den gjenværende parten om noe skulle skje med en av oss... men, har det noe å si for meg ?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er deg det har noe å si for, ikke ham.

Siden du ikke har barn (?) vi han arve deg. Siden han har barn, og dere ikke er gift, vil de arve ham. Og ha krav på å få arven umiddelbart.

Så avtale er lurt.

Skrevet

Siden du ikke har barn (?) vi han arve deg. Siden han har barn, og dere ikke er gift, vil de arve ham. Og ha krav på å få arven umiddelbart.

Så avtale er lurt.

Trodde det var slik at om det var særkullsbarn inne i bilde kunne ikke jeg arve ham uansett?

Skrevet

Vel - det kan du. Barn har ikke krav på å arve HELE forelderen, kan godt testamentere bort mye av arven. Du kan også avtale å sitte i uskiftet bo, men da må barna selv samtykke (tror jeg) og det er vel vanskelig når de er små. Vet det kan gjøres med voksne barn.

Skrevet

Livsarvinger skal ha en bestemt andel av arv - jeg tror det er 2/3. Den siste tredjedelen kan man testamentere til hvem man vil - for eksempel samboer. I tillegg kan og bør dere tegne livsforsikringer som begunstiger den andre - de er unntatt arv, og kan gjøre det mulig for deg å beholde felles bolig om mannen din dør, fordi du da kan bruke livsforsikringen til å kjøpe ut barnas andel av felles bolig.

Hvis dere eier 50% hver av felles bolig, har barna selvsagt bare arverett til hans andel.

Skrevet

2/3 totalt - inntil 1 mill pr barn. Resten kan testamenteres bort.

Gjest Gjest
Skrevet

Kjæresten min har to barn fra tidigere forhold. Vi planlegger å kjøpe bolig sammen, og han kom inn på temaet om at vi burde skrive en avtale, for å sikre den gjenværende parten om noe skulle skje med en av oss... men, har det noe å si for meg ?

Dere må ha:

- samboerkontrakt, hvor det er anført hvem som eier hva, f.eks hvilke eierandeler dere har i bolig, bil, hytte...

- i samboerkontrakten bør det også stå hvordan de daglige utgifter fordeles

- dere bør ha gjensidig testamente, og i tillegg livsforsikring som begunstiger deg, slik at du får råd til å kjøpe ut særkullsbarna hans hvis han faller fra. Du må bestemme deg for om du vil at andre skal arve noe etter deg, hvis han arver alt etter deg, vil arven gå videre til hans barn

- du bør IKKE flytte sammen eller kjøpe bolig sammen før dere har skrivftlig avtale på plass, tinglyste eierandeler, kopi av kontrakt oppbevart på trygt sted

- ps: fordelig av utgifter bør selvsagt være slik at du ikke har merkostnad for hans barn, den utgiften må han dekke selv. Forøvrig bør dere dele utgifter etter økonomi, tjener du mye bedre, bør du bidra mer...

Skrevet

Han arver ikke deg, med mindre dere har skrevet samboerkontrakt og testamentet. Det er foreldrene dine som arver deg, hvis du ikke har barn.

Skrevet

Takk for mange svar! Mange gode poeng her. Litt uromantisk, men må bare spørre: tar advokater jobben med å sette opp en "rettferdig" avtale eller må man i fellesskap bare bli enige om en avtle og håpe at den er gyldig om noe skulle skje?

Skrevet

Avtale KAN du sette opp selv. Testamente (som dere også trenger om dere ikke løser det ved gjensidige livsforsikringer - det gjorde vi før vi giftet oss) BØR en advokat se på for å sikre at det er gyldig.

Advokanten kan gjerne sette opp avtalen også, tenker jeg - det er så mange regler å forholde seg til.

Skrevet

Samboeravtale skriver man som oftest selv, er bare å laste ned et standardskjema på nettet. Man kan også skrive testamentet selv, men da må man ha korrekt ordbruk, slik at det ikke kan betviles etterpå, samt to habile vitner. Her er link til samboer kontrakt, og her er artikkel om hvordan skrive testamente. :)

Gjest Mann på 45
Skrevet

Så avtale er lurt.

Han vil vel ikke arve henne?

Så lenge det ikke er skrevet testament vil arv etter henne gå til hennes familie, foreldre, søsken, nevøer og nieser.

Arv etter han vil gå til hans barn.

Ved å skrive testament kan han arve alt etter henne men hun vil kun kunne arve 1/3 del av han. Resten går til hans barn. 2/3 deler går til ungene men dette kan begrenses i testament til 1.000.000.

Skrevet

Og en ting til. Hva man gjør med eiendelene sine i "levende live" (ordbruk tatt fra loven), er opp til en selv. Han kan gi deg hele huset, bilen osv...da blir det ingenting igjen til barna...

Skrevet

Han vil vel ikke arve henne?

Så lenge det ikke er skrevet testament vil arv etter henne gå til hennes familie, foreldre, søsken, nevøer og nieser.

Arv etter han vil gå til hans barn.

Ved å skrive testament kan han arve alt etter henne men hun vil kun kunne arve 1/3 del av han. Resten går til hans barn. 2/3 deler går til ungene men dette kan begrenses i testament til 1.000.000.

Det er riktig, ikke automatisk. Men hun kan testamentere alt til ham. Han kan ikke testamentere alt til henne.

Jeg feilkoblet med de som er gift.

Skrevet

Det er riktig, ikke automatisk. Men hun kan testamentere alt til ham. Han kan ikke testamentere alt til henne.

Jeg feilkoblet med de som er gift.

Gifte arver heller ikke alt etter hverandre, kun halvparten. Resten arver øvrige familien til avdøde.

Skrevet (endret)

Gifte arver heller ikke alt etter hverandre, kun halvparten. Resten arver øvrige familien til avdøde.

Oi, der lærte jeg noe nytt i dag også. Herlig :gjeiper:

Det er forøvrig ikke helt riktig at gifte alltid arver halvparten heller, det gjelder bare dersom avdøde ikke har barn - dvs at andre arvinger er foreldre/søsken/nieser/nevøer.

Dersom avdøde har egne barn - felles eller særkullsbarn - arver ektefelle automatisk kun en fjerdedel, men minst 4G. Disse 4Gene er en minstearv, og kan medføre at barns arv faller bort.

Kjapp regnerunde for vår situasjon sier at om vi ikke får noe mer gjeld snart, er det på tide å vurdere testamente. Trodde vi skulle slippe det som gifte. Vi har ellers valgt gjensidig livsforsikring stor nok til å betale ut barnas 2/3 del, men har ikke tenkt på søsken og foreldre mv.

Endret av Sissan9
Skrevet (endret)

Oi, der lærte jeg noe nytt i dag også. Herlig :gjeiper:

Det er forøvrig ikke helt riktig at gifte alltid arver halvparten heller, det gjelder bare dersom avdøde ikke har barn - dvs at andre arvinger er foreldre/søsken/nieser/nevøer.

Dersom avdøde har egne barn - felles eller særkullsbarn - arver ektefelle automatisk kun en fjerdedel, men minst 4G. Disse 4Gene er en minstearv, og kan medføre at barns arv faller bort.

Kjapp regnerunde for vår situasjon sier at om vi ikke får noe mer gjeld snart, er det på tide å vurdere testamente. Trodde vi skulle slippe det som gifte. Vi har ellers valgt gjensidig livsforsikring stor nok til å betale ut barnas 2/3 del, men har ikke tenkt på søsken og foreldre mv.

Ja, jeg burde nok presisert at dette gjelder ektefolk uten barn.

Edit: Dersom den barnløse dør, kan den andre sitte i uskiftet bo, så man må ikke betale ut de andre arvingene.

Endret av flickan
Skrevet

Hvor lenge gjelder en slik forsikring ? jeg kan ikke tenke meg at når vi "dør" fra hverandre som pensjonister at vi vil få noe forsikringspremie. Og faktisk er det det som beskymmerer meg mest. At jeg som gammel må flytte fra ALT jeg i løpet av livet har bygd opp fordi han jeg er sammen med hadde barn fra før og at boligen har fått så stor verdi at jeg ikke har mulighet til å betale dem ut.

Skrevet

Det letteste er vel om dere gifter dere. Og skriver i testamentet at den som blir igjen kan sitte i uskfitet bo frem til man eventuelt finner en ny eller dør selv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...