Sarafina Skrevet 18. mai 2011 #1 Skrevet 18. mai 2011 Jeg var i Berlin i fjor, og ble litt frelst Vurderer derfor å dra tilbake snart, muligens i sommer. Sist bodde jeg i vest like ved Kurfurstendamm, men oppdaget jo at Øst-Berlin var mye mer spennende og sjarmerende. Men hvilken bydel skal jeg velge? Synes de 3 jeg nevner overfor virker bra - noen som har peiling på disse? Jeg liker det litt bohemske og litt rocka jeg da, helst masse koselige kafeer, puber og gode restauranter. Er også glad i vintageshopping, parker og konserter. Samtidig må det være litt sentralt / med gode kollektivmuligheter så jeg kommer meg rundt. Men det viktigste: å få følelsen av at jeg er i "det ekte" Berlin. Ku-damm minnet meg bare om en hvilken som helst annen by i Vest-Europa.. Noen forslag?
Jamme Skrevet 19. mai 2011 #2 Skrevet 19. mai 2011 Tror egentlig du er ganske safe mtp hva du er ute etter med alle de tre alternativene, men jeg kan jo dele litt erfaringer: Har vært i Berlin tre ganger. Første gang bodde jeg på hostell i Kreuzberg (rett ved Görlitzer Tor u-bahn), andre gangen på hostell i Prenzlauer Berg, og nå sist hos en venninne i Kreuzberg, like ved Bergmannstrasse. Vil si at alle stedene var veldig bra å bo, har inntrykk av at det er litt flere vintagebutikker i Prenz berg, men begge steder er det veldig bra uteliv og massevis av kjempefine kaféer. Hos venninna mi var det litt langt å gå til u-bahn (men det hadde kanskje sammenheng med at det var vinter og kaldt ). I Kreuzberg er området rundt Kottbusser Tor veldig greit og sentralt. Friedrichshain er jeg mindre kjent i, men jeg husker det er noen veldig koselige kaféer der også. Jeg vet ikke om du er ute etter hostell, men de to hostellene jeg har bodd på (dette i Kreuzberg og dette i Prenz berg) har i alle fall veldig god beliggenhet begge to, og er ellers helt ok. Mitt beste Berlin-tips er egentlig å leie en sykkel! Det er helt genialt å ha for å komme seg rundt -- byen er jo helt flat, så det krever ingen krefter, og det går i mange tilfeller like fort som u-bahn. Dessuten er det jo mer fleksibelt, i tillegg til at u-bahn er ganske dyrt (eller ikke dyrt, akkurat, men jeg mener at en enkeltbillett koster 3-4 euro). Uansett, lykke til og god tur! Berlin er herlig. 1
mac84 Skrevet 19. mai 2011 #3 Skrevet 19. mai 2011 Prenzlauer Berg! Bodde der i et halvt år og trivdes veldig godt. Ellers har det jo ikke sååå mye å si hvor du bor så lenge avstanden til f.eks. u-bahn er kort 1
Daenrys Skrevet 19. mai 2011 #4 Skrevet 19. mai 2011 Holder med de andre: Prenzlauer Berg uten tvil. 1
Sarafina Skrevet 19. mai 2011 Forfatter #5 Skrevet 19. mai 2011 (endret) Tusen takk for fine svar! Lyst til å fortelle litt mer om Prenzlauer Berg, har dere tips til ting å gjøre der? Jeg har lest og hørt at det skal være et av de flotteste områdene i Berlin, men at det er blitt litt kommersialisert de siste årene - men tror nok dere har rett i at dette er stedet å sjekke ut Nå som jeg har lest litt mer, ser jeg at et annet alternativ kunne vært å bo i området ved Hackerscher Markt. Noen som kjenner til det området? Ser at det ligger midt i mellom de 3 bydelene jeg nevnte, så da kan kanskje det være et alternativ. Har lyst til å få med meg mest mulig. Jamme: takk for masse gode tips! mac84: så heldig du er som har bodd i Berlin! jeg har jo bare vært der en gang, og synes byen var helt fantastisk. Nå er den blitt min favorittby i Europa, tror faktisk jeg liker den bedre enn både Barcelona, Paris og London. Selv om jeg elsker de byene også Endret 19. mai 2011 av Sarafina
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå