AnonymBruker Skrevet 18. mai 2011 #1 Skrevet 18. mai 2011 Jeg er i praksis gjennom nav, da det har vært vanskelig å komme i arbeid etter å ha vært hjemme med barn. Praksisperioden går mot slutten og de har hele tiden fortalt meg at de er fornøyd med meg og at jeg gjør en god jobb. De har også sagt at de trenger et menneske til og slikt... Nå har jeg hørt at de skal søke nav om å forlenge praksisperioden og jeg er helt fortvilet. Jeg vil ikke være der lengre om jeg ikke skal få betalt for jobben jeg gjør. Deler av problemet mitt er dårlig selvtillit, og det er helt fryktelig for meg om jeg blir utnyttet som gratis arbeidskraft. Ble knekt når jeg hørte dette. Jeg har jobbet ræva av meg i flere måneder og vet at om de vil ansette meg vet de det til nå. Hvilke rettigheter har jeg som gratis arbeidskraft? Kan jeg takke nei til forlengelse uten å miste arbeidsledighetpengene? Er jo mot sin hensikt å knuse selvtilliten min ville jeg tro.
Gjest Pzzt Skrevet 18. mai 2011 #2 Skrevet 18. mai 2011 Hvis man er på arbeidspraksis gjennom nav så er man EKSTRA. Det vil si at hvis de trenger en til ansatt, så kan de ikke forlenge kontrakten din og det er det. De må da ansette deg eller noen andre. Når man er på arbeidspraksis skal man ikke beregnet som en ansatt men ekstrahjelp. "Må" det være 3 stk på jobb til enhver tid, kan det ikke være 2stk + deg. Det MÅ være 3stk + deg. Jeg ville spørt arbeidsgiver om det var mulighet for ansettelse. Rett ut.
Gjest Jalle Skrevet 18. mai 2011 #3 Skrevet 18. mai 2011 Jeg er i praksis gjennom nav, da det har vært vanskelig å komme i arbeid etter å ha vært hjemme med barn. Praksisperioden går mot slutten og de har hele tiden fortalt meg at de er fornøyd med meg og at jeg gjør en god jobb. De har også sagt at de trenger et menneske til og slikt... Nå har jeg hørt at de skal søke nav om å forlenge praksisperioden og jeg er helt fortvilet. Jeg vil ikke være der lengre om jeg ikke skal få betalt for jobben jeg gjør. Deler av problemet mitt er dårlig selvtillit, og det er helt fryktelig for meg om jeg blir utnyttet som gratis arbeidskraft. Ble knekt når jeg hørte dette. Jeg har jobbet ræva av meg i flere måneder og vet at om de vil ansette meg vet de det til nå. Hvilke rettigheter har jeg som gratis arbeidskraft? Kan jeg takke nei til forlengelse uten å miste arbeidsledighetpengene? Er jo mot sin hensikt å knuse selvtilliten min ville jeg tro. Hva med å spørre etter en attest, du får sikkert en god en da du har gjort en god jobb. Spør de du har jobbet for om de kan være referanse for deg. Da har du et godt utgangspunkt for å søke jobb et annet sted, og du får sikkert også jobb når du har vist i din tidligere jobb at du er flink.
The Kitten Skrevet 18. mai 2011 #4 Skrevet 18. mai 2011 En ekstrahjelp er da også en ansatt? Ts, spør rett ut hvorfor de ikke bare ansetter deg om de er fornøyd med deg. Så kan du jo også søke på andre jobber selv, men det antar jeg at du allerede gjør.
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2011 #5 Skrevet 18. mai 2011 Hva med å spørre etter en attest, du får sikkert en god en da du har gjort en god jobb. Spør de du har jobbet for om de kan være referanse for deg. Da har du et godt utgangspunkt for å søke jobb et annet sted, og du får sikkert også jobb når du har vist i din tidligere jobb at du er flink. Det var et godt tips. Har vært redd for å "mase" om ansettelse siden det betyr at de kan presse lønnen så lavt som lovelig. (Ja, det er en bedrift med frynsete rykte). Skal be dem om en attest i morgen. Og ser alt lysere på livet.
Gjest Pzzt Skrevet 18. mai 2011 #6 Skrevet 18. mai 2011 En ekstrahjelp er da også en ansatt? Ts, spør rett ut hvorfor de ikke bare ansetter deg om de er fornøyd med deg. Så kan du jo også søke på andre jobber selv, men det antar jeg at du allerede gjør. Selvfølgelig, men firmet har ikke lov til å beregne ekstrahjelpen som ansatt.. Hvis du skjønner. Er dårlig til å forklare.
The Kitten Skrevet 18. mai 2011 #7 Skrevet 18. mai 2011 Det var et godt tips. Har vært redd for å "mase" om ansettelse siden det betyr at de kan presse lønnen så lavt som lovelig. (Ja, det er en bedrift med frynsete rykte). Skal be dem om en attest i morgen. Og ser alt lysere på livet. Jeg er veldig sikker på at du uansett vil få mer hos dem enn du får fra nav. Hvis ikke er det noe galt med systemet.
The Kitten Skrevet 18. mai 2011 #8 Skrevet 18. mai 2011 Det var et godt tips. Har vært redd for å "mase" om ansettelse siden det betyr at de kan presse lønnen så lavt som lovelig. (Ja, det er en bedrift med frynsete rykte). Skal be dem om en attest i morgen. Og ser alt lysere på livet. Jeg er veldig sikker på at du uansett vil få mer hos dem enn du får fra nav. Hvis ikke er det noe galt med systemet.
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2011 #9 Skrevet 18. mai 2011 Jeg er veldig sikker på at du uansett vil få mer hos dem enn du får fra nav. Hvis ikke er det noe galt med systemet. (TS) Ja, men man vil jo ha betalt for jobben man gjør. Å bli desperat og masete kan koste mye penger, og det har jeg ikke råd til. Går rundt nå, men kan ikke fortsette slik i lengden... Må ha litt is i magen, selv om det er vanskelig. Uansett, ser ikke ut til at de vil ansette noen for penger, men fortsette å ta inn fra nav. (jeg er ikke den første som blir utnyttet)
Nedjma Skrevet 21. mai 2011 #10 Skrevet 21. mai 2011 Du kan foreslå for arbeidsgiveren din at de kan søke om lønnstilskudd fra nav. Da må de ansette deg og betale normal lønn til deg, men bedrifen får en sum fra nav i støtte. Nav er også mer positive til dette enn til utvidelse av praksis, for da må arbeidsplassen din bevise at de er seriøse og ikke bare utnytter gratis arbeidskraft.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå