Gjest Bell Skrevet 18. mai 2011 #1 Skrevet 18. mai 2011 Jeg har anskaffet meg 2 stk slørhaler i bolle. Har plante og grus, er usikker på hvor stor bollen er, men sliter litt med å holde rundt den med armene hvis jeg holder hendene på albuene (Hvis det kan si noen av dere med litt peiling noe ) Fiskene har nå levd i bollen i ca 2 døgn, og det virker som om de til nå trives bedre og bedre. De svømmer helst sammen, de gjemmer seg litt bak planten når vi kommer nær og kikker oppi, men er aktive og både graver og svømmer mye rundt, både sakte og fort. Er livredd for at de ikke skal ha det bra, men har hørt av flere at du merker om de trives. Har noen spørsmål jeg håper dere kan hjelpe meg med: Hvor mange liter tror dere en slik bolle jeg beskrev er?? Hvor mye mat skal jeg gi dem daglig? (Det de spiser på ca 2 min er det jeg har prøvd meg fram med..) Hvor ofte (og hvor mye om gangen) bør jeg skifte vann? Hvor lenge har du - eller noen du kjenner - hatt slørhaler, som har holdt seg friske og sunn, i bolle? Blir veldig glad for konstruktive tips og erfaringer fra dere!
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2011 #2 Skrevet 18. mai 2011 Jeg er sikkert gledesdreper nå, men da jeg var innom dyrebutikken overhørte jeg den ansatte snakke om slørhaler, hvor store de kan bli, og hvor gamle de kan bli ikke minst. De kan bli eldgamle, og over 20 cm lange, de trenger stor plass å boltre seg på.. Og for å være helt ærlig, dette er ting du burde ha tilegnet deg kunnskap om før du fikk dem.. 14
Gjest Bell Skrevet 18. mai 2011 #3 Skrevet 18. mai 2011 Du er ikke gledesdreper. Jeg har lest at de kan bli så store som 40 cm, men vil de bli det i en slik bolle? Har hørt om flere som har hatt dem i flere år, uten at de har blitt noe særlig mye større enn da de fikk dem, altså fått inntrykk av at dette ikke er vanlig i det hele tatt. Har også lest at slørhaler trenger minst 100 liter vann, men dette er skrevet på sider som tar avstand fra selve slørhalen, siden de er en oppdrettsfisk. - Mange av de som skriver fanatisk om fisk i bolle, synes også at gnager i bur og hund i bånd er dyreplageri, så klarer ikke helt å ta alt 100% alvorlig. Det jeg ønsker, er erfaringer fra folk som har/ har hatt slørhaler selv.
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2011 #4 Skrevet 18. mai 2011 Hm... Jeg får dessverre ikke hjulpet deg, men jeg håper andre har svar! Eventuellt kanskje du vil ringe en dyrebutikk som har mye fisk og sånn, kanskje de har svar? Eller fiskeforumer på nettet? Men slørhaler er NYYYYYDELIGE da
Gjest Bell Skrevet 18. mai 2011 #5 Skrevet 18. mai 2011 Jeg tenker det de sier i dyrebutikken (der de forøvrig selger mye mindre boller enn min!) sannsynligvis er preget av salg og salgsteknikk, har hvertfall fått inntrykk av det til nå.. Vil som sagt gjeeerne ha tips fra dere med egne erfaringer med fisk i bolle. Det er jo dere som vet first hand hvordan det fungerer/ ikke fungerer
Gjest Pzzt Skrevet 18. mai 2011 #6 Skrevet 18. mai 2011 Du bør invistere i en liten pumpe, så vil fiskene garantert leve lenger. Hadde slørhaler i bolle når jeg var 10-11, de levde maks et år. Som regel 6mnd. Ville tatt en telefon til en akvariebutikk. Kan gi deg et nr til en dyrebutikk som er spesialisert på akvariefisk på PM hvis du ønsker. De er veldig dyktige. 3
Swirly Skrevet 18. mai 2011 #7 Skrevet 18. mai 2011 Fiskene tilpasser seg størrelsen der de bor, og vil ikke bli så store som noen over her nevner. De kan bli så store hvis de har store områder å vokse på. Ellers høres det ut som fiskene dine har det fint! De skal ha pittelitt med mat bare, pass at de ikke får for mye, de spiser til de sprekker....
Gjest Bell Skrevet 18. mai 2011 #8 Skrevet 18. mai 2011 Kan gi deg et nr til en dyrebutikk som er spesialisert på akvariefisk på PM hvis du ønsker. De er veldig dyktige. Jatakk, gjerne! Om du har en mailaddresse er det enda bedre. Men vil fortsatt høre hvordan DERE selv gjør det bra for deres fisker
Gjest Fikira Skrevet 18. mai 2011 #9 Skrevet 18. mai 2011 Ok, dette er ikke ment som halshugging, for all del. Bare så det er klarert. Slørhaler KAN bli over 40 cm, og de KAN leve rundt 20 år. Den vanlige gullfisken kan bli rundt 60 og leve i rundt 30 år. MEN, dette er om de har tilstrekkelig plass å leve på. Ikke i en bolle. Gullfisken/slørhalen (som er samme fisken,slørhale er bare en oppdrettsvariant) tilpasser seg plassen den bor på. Har du en liten bolle, forholder den seg liten. MEN, ikke uten å betale en vond pris for det. Selv om kroppen slutter å vokse, så slutter ikke det innvendige å vokse. Altså innvollene, magesekk,tarmer osv. Dette gjør at de dør veldig unge. De vokser seg rett og slett ihjel. Og det er visst en lang, smertefull død. Men om du absolutt MÅ ha bolle, noe jeg helt ærlig skal si jeg ikke syns noe om. (Blir som å stenge en unge i ett bøttekott for å la de vokse opp der.) Så skaff hvertfall skikkelig filtrering. Gullfisken har mye avfall fra mat og...fordøyelse, så vannet blir dårlig veldig fort. 2
Gjest Bell Skrevet 18. mai 2011 #10 Skrevet 18. mai 2011 Ok, dette er ikke ment som halshugging, for all del. Bare så det er klarert. Slørhaler KAN bli over 40 cm, og de KAN leve rundt 20 år. Den vanlige gullfisken kan bli rundt 60 og leve i rundt 30 år. MEN, dette er om de har tilstrekkelig plass å leve på. Ikke i en bolle. Gullfisken/slørhalen (som er samme fisken,slørhale er bare en oppdrettsvariant) tilpasser seg plassen den bor på. Har du en liten bolle, forholder den seg liten. MEN, ikke uten å betale en vond pris for det. Selv om kroppen slutter å vokse, så slutter ikke det innvendige å vokse. Altså innvollene, magesekk,tarmer osv. Dette gjør at de dør veldig unge. De vokser seg rett og slett ihjel. Og det er visst en lang, smertefull død. Ikke tatt som halshugging Det er dette som gjør meg redd. Vil for all del ikke plage fiskene! Men hva da med alle som har hatt slørhaler i flere år før de har blitt syke? Man merker da på fiskens oppførsel om den begynner å bli syk? Jeg har kun hørt fra folk som IKKE har hatt fisk i bolle hvor galt det er osv.. Det må vel være en grunn til det?
Gjest Fikira Skrevet 18. mai 2011 #11 Skrevet 18. mai 2011 Grunnen er at de setter seg inn i hva fisken trenger før de skaffer den. Bolle er ikke ideelt for noe annet enn sand og vann =D Rett og slett fordi hele bakteriefloraen som trengs ikke får dannet seg, det er ikke plass nok for fisken. Har du derimot en bolle på en 200 liter så blir det noe annet igjen. Men en på 10-20 liter...funker ikke.
Gjest Pzzt Skrevet 18. mai 2011 #12 Skrevet 18. mai 2011 Ikke tatt som halshugging Det er dette som gjør meg redd. Vil for all del ikke plage fiskene! Men hva da med alle som har hatt slørhaler i flere år før de har blitt syke? Man merker da på fiskens oppførsel om den begynner å bli syk? Jeg har kun hørt fra folk som IKKE har hatt fisk i bolle hvor galt det er osv.. Det må vel være en grunn til det? De som er positive til fisk i bolle, de har som regel aldri hatt fisk i akvarium. Det er en ekstrem forskjell, og man ser tydlig at fiskene har det bedre. Det er også MYE lettere å holde rent et stort akvarium. Jo større akvariet er, jo enklere er det å holde. Fisker i boller blir fort passive. Altså at de svømmer sakte, henger og slenger og gjør lite ut av seg. Friske fisker er aktive, svømmer mye fram og tilbake, inn i planter og ser bedre ut (klarer farge, sterkere finner osv) 2
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2011 #13 Skrevet 18. mai 2011 gullfisk og slørhaler er vel det som er mest vanlig å ha i bolle.. og i mine øyne, skulle det ikke vært tillatt å ha en slik type fisk i bolle. de blir alt for store, og trenger dermed mer plass. det er ikke for å kritisere eller halshugge jeg sier det, men dyrebutikker er alt for dårlige til å opplyse om det pga de gjerne vil selge, dermed får ikke kunden den infoen de bør ha. selv om man egentlig bør skaffe seg info på egenhånd før kjøp. når det er sagt, har jeg drevet med akvariefisk en god stund selv, og har for øyeblikket 3 stk i hus selv. et 150 l, et 160 l, og et babykar til yngelen min på 45 liter, inntil de er store nok til å gå i de andre. og i prinsippet er ikke en gang 160 literen min (som måler 100 * 40 * 40 eller så) stort nok for slørhale for at den skal ha optimale forhold. her etterfulger en artikkel/infoside om slørhale fra akvaforum.no: En av verdens vanligste fisker i akvarium. Akvariet innredes med finkornet bunnsubstrat. Beplanting med eks . Anubias -arter. Steiner og røtter uten skarpe kanter som dekorasjon. God filtrering og gode, rutinemessige delvannsbytter ukentlig. Arten er eurythermal, som betyr at den trives i mange forskjellige temperaturer, fra 10 grader til 35 grader, og kan overleve temperaturer fra 1 grad til 40 grader. Svært sosial fisk som bør holdes med artsfrender Gullfisk blir dessverre ofte holdt i fiskebolle, noe som ikke er anbefalt siden dette er en fisk som blir stor dersom den får mulighet til det! Verdens lengste gullfisk i Guinness Book of Records ble eid av Joris Gijsbers fra Nederland og målte 47,4 cm fra snute til enden av hale-finne i 2003. Fram til da rekorden ble holdt av Bruce, en rød Oranda, som tilhører enoppdrettere i Hong Kong, men han trolig fortsatt beholder tittelen som verdens største oppdrettsvariant av gullfisk i en heidundrende lengde på 37 cm. Det tyngste er oppført av IGFA som veier 4 ,26 kg fanget i California. Den eldste registrerte gullfisken levde i 41 år selv om de bare vanligvis lever i 15- 20 år. Denne arten har også blitt ekstremt mye avlet på gjennom tidene og det finnes utallige oppdrettsvarianter der de aller fleste har det til felles at fisken ser morsom ut, men ikke har det særlig godt . Gullfisk er en kjempefin akvariefisk, men man bør ikke kjøpe oppdrettsvarianter som "slørhale", "golfball" e .l. Dette er i prinsippet like ille som å skaffe en katt med fem cm lange ben. Den ser morsom ut, og ligger sikkert pent på fanget, men har det ikke godt! Kjøp heller den naturlige varianten! Forhold i akvariet for best trivsel: Min. størrelse i cm: 100 cm Min. størrelse i liter: 200 Liter Temperatur: 10-35 o C PH i vannet: 6 .0 - 8. 0 GH (Hardhet ): 5 - 20o dH infosiden kan leses i sin helhet på www.akvaforum.no, søk i fiskebasen etter slørhale. anbefaler deg å lese litt på denne siden både i fiske, og plantebasen deres, og forumet, man lærer utrolig mye av det! lykke til! klem 1
Gjest Bell Skrevet 18. mai 2011 #14 Skrevet 18. mai 2011 gullfisk og slørhaler er vel det som er mest vanlig å ha i bolle.. og i mine øyne, skulle det ikke vært tillatt å ha en slik type fisk i bolle. de blir alt for store, og trenger dermed mer plass. det er ikke for å kritisere eller halshugge jeg sier det, men dyrebutikker er alt for dårlige til å opplyse om det pga de gjerne vil selge, dermed får ikke kunden den infoen de bør ha. selv om man egentlig bør skaffe seg info på egenhånd før kjøp. når det er sagt, har jeg drevet med akvariefisk en god stund selv, og har for øyeblikket 3 stk i hus selv. et 150 l, et 160 l, og et babykar til yngelen min på 45 liter, inntil de er store nok til å gå i de andre. og i prinsippet er ikke en gang 160 literen min (som måler 100 * 40 * 40 eller så) stort nok for slørhale for at den skal ha optimale forhold. her etterfulger en artikkel/infoside om slørhale fra akvaforum.no: .... infosiden kan leses i sin helhet på www.akvaforum.no, søk i fiskebasen etter slørhale. anbefaler deg å lese litt på denne siden både i fiske, og plantebasen deres, og forumet, man lærer utrolig mye av det! lykke til! klem Takk for informasjon Jeg har vært innom siden og kikket litt tidligere, bare sliter med å sile informasjon, synes det er så vanskelig! Etter hva jeg har lest på sider og forum som denne, er det dyreplageri med alt under 200 liter. Jeg har nesten aldri sett et så stort akvarium engang! Det står også i infosidene på akvaforum.no at de tar avstand fra selve slørhalen, fordi den er en oppdrettsfisk, så hva skal jeg tro da? Er dette på lik linje med de som feks mener at det er plaging med kaniner i bur? Jeg håper hvertfall at fiskene vil holde seg sunne og kvikke i bevegelsene, og vil selvsagt vurdere forandring om jeg ser selv at de forandrer oppførsel eller virker syke.. Bør jeg skifte litt av vannet hver dag? Mange sier 3-4 liter en gang i uken. Tips her? Igjen, tusen takk for info!
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2011 #15 Skrevet 18. mai 2011 Vi har en dunk på 140 liter som vi gir hestene drikke i fra om sommeren..Den er stor den! Åssen får folk plass til 200liters akvarium i stua, må være stort? Kan noen vise bilder? 2
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2011 #16 Skrevet 18. mai 2011 jeg med innlegg nr 12 igjen her.. det pzzt sier her med at større akvarier er lettere å holde rene enn små, det er fullstendig korrekt! babykaret mitt på 45 liter må byttes vann på og renses "all the time", i alle fall flere ganger i uka.. de største tar jeg slamsuging på og noe vannbytte en gang i uka, tar ca fem-ti min.. går over glasset på innsiden med behov. de har også stått urenset i nærere to uker, ikke noe problem. det lille dreimot.. fysj, det tok ikke lange tia før det alget seg til! dessuten ville jeg virkelig gått over til sandbunn! det har jeg gjort i alle mine, ikke bare er det lettere å holde rent (slamsug, ikke sånn som grus som støver seg i vannet) og penere i mine øyne, det er også mye billigere! dessuten "sier de så" at ikke alle fisker trives med grusbunn, men alle kan ha, og trives med sand. en sekk med 25 kilo fra jula med sand kostet meg 45 kr.. på biltema koster den vel 65... altså veldig billig! tro meg, det er veldig mye lettere med tanke på rens osv med kar over 100 liter (det blir som regel anbefalt 100 liter eller mer til nybegynnere, nettopp pga det er lettere å holde rent og lettere å unngå for store svingninger i ph, nitritt, balansen i karet generelt osv) slamsuging er superlett, og går omtrendt automatisk. kan sammenlignes med å støvsuge bunnen. og det er det som er så fint med sanda fra jula/biltema, den er akkurat passe størrelse. så fin at den går som fin sand, men så "store" (tror de er rundt 0,6 mm?) korn at de ikke suges opp med all løs dritt. men nå skal jeg stoppe å skrive.
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2011 #17 Skrevet 18. mai 2011 Hvis du ønsker å gjøre det best mulig for fiskene dine (og det får jeg inntrykk av at du gjør), så kan det være en idé å skaffe seg et av de mini-akvariene. De er ikke større enn boller, har som regel et pumpesystem, er mye stiligere og lettere å rengjøre. Har sett sånne på dyrebutikken, men de fåes sikkert kjøpt brukt på akvaforum eller finn.no e.l. Jeg tror at det er noe som vil lønne seg i lengden. Har selv hatt slørhale i bolle, og jeg kommer aldri til å gjøre det igjen. Et lite akvarium er så mye finere, lettere og fiskene blir livligere i det. Dette er bare et tips, da. 1
babord Skrevet 18. mai 2011 #18 Skrevet 18. mai 2011 Hvis du ikke vil kjøpe filtrering til fiskene bør du bytte vann hver dag. Antall liter kan jeg ikke svare på siden jeg ikke vet hvor stor bollen er, men kjør på ca 25% av vannet. Du bør også prøve å få sugd opp slam fra bunnen. På så lite vann og uten filtrering må du være veldig obs på å ikke mate for mye...det høres greit ut sånn du gjør det. Hvis jeg var deg ville jeg levert tilbake slørhalene og kjøpt mindre fisk hvis du absolutt vil ha bolle, kanskje en kampfisk eller et par små tetraer. Dette bare til info, ikke ment som halshugging.
Gjest Ruccola Skrevet 18. mai 2011 #19 Skrevet 18. mai 2011 I barnehagen jeg jobbet i før hadde vi akvarium. Ikke slørhaler, men her er hva vi gjorde: når vi skulle vaske akvariet, tok vi fiskene og plantene over i en bolle sammen med ca 5 liter av vannet. Så helte vi ut nesten alt vannet, bare vannet over sandbunnen stod igjen. Hadde i nytt temperert vann, og salttabletter eller hva det var... Så plasserte vi plantene og huset på plass i sanden, og hadde fiskene oppigjen. En og annen gang skulle vi også rense sanden i akvariet (var ca 10 cm med sand/småstein i bunn. Da hadde vi ca 10 liter av vannet over i en bøtte smmen med fiskene så vi ikke skiftet for mye av vannet på en gang. Jeg aner ikke om dette er "riktig" fremgansmåte for jeg har aldri hatt fisk selv. Men sånn ble det gjort der, og fiskene var friske og fine og ikke verken slappe eller annet rett etter vaskingen, så det virket ihvertfall som de tålte det godt (sikkert mer hardføre fisker en slørhaler, men uansett min erfaring )
Gjest Fikira Skrevet 18. mai 2011 #20 Skrevet 18. mai 2011 Hadde ett 490 liter akvarium, det er ikke så stort som man skulle tro. Spesielt når man ser hvordan fiskene beveger seg, leker seg og snoker seg rundt for å undersøke ting og tang. De danner seg territorier og yngler og herjer. Da ser plutselig 490 liter veldig lite ut.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå