Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi står på terskelen til å bytte fra lita 3-romsleilighet til 2-mannsbolig. Der er det 3 soverom, men de er små! De er nok omtrent 9-10 m2, 7m2 og 5-6m2.

Vi har en 3-åring og en baby i magen, og vi kjøper bolig med et 10-årsperspektiv, minst (men kan selvfølgelig selge hvis det blir krise, før den tid.)

Ellers er bad, stue og kjøkken ok, og verandaen og hagen er super. Diger utendørs bod (kald), og stor garasje.

I tillegg er det en uinnredet kjeller med flotte kjellerstuemuligheter og mulighet til vaskerom, hobbyrom, stor gang med lagerplass, og et ekstra soverom (9-10 m2).

På sikt kan altså boligen bli større, men de første åra må vi nok nøye oss med de rommene som er.

SÅ, hvordan er det for dere å leve med trange soverom? Det er dessverre ikke mulighet til å slå sammen rom slik at de blir større, ellers kunne jo barna ha delt. Er det ok for en 6-åring å ha et soverom med plass til kun en seng og kommode, evt at gutt og jente med 3 års aldersforskjell, deler et soverom på 7m2?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Her har gutt og jente (4 år imellom) delt soverom på rundt 10 kvm i mange år. De fikk ikke hvert sitt soverom før den minste var 8 år. Fungerte helt fint. Når unger er små så leker de jo gjerne der de voksne er. Jeg tror nok problemet først og fremst sitter i ditt hode. Du synes det er lite. Ungene vet ikke om noe annet. Det går også ann at dere voksne tar det minste soverommet. Så lenge dere bare får plass til senga så trenger dere ikke mer. Vi voksne bruker jo ikke et soverom på samme måte som et barn.

• Liker 1
Skrevet

Det er jo ganske vanlig med så små soverom i nye hus nå. Og det virker som om ungene trives likevel?

Selv har vi store soverom til ungene og setter pris på det, da de tilbringer tid der spesielt når de har besøk. Jeg innrømmer at det er deilig å ikke ha dem i stua hele tiden... Men det er jo bare luksus da.

Skrevet

Det er kanskje greit for dem å ha knøttsmå rom når de er småunger, men hva med nårde blir tenåringer?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

jeg vokste opp i et soverom på 5kvm å jeg stortrivdes. når jeg blei eldre fikk jeg stort soverom på 12kvm, det var gøy å skryte av men det tok ikke lang tid før jeg ønsket det lille rommet tilbake. etter det har jeg kun ville leie/kjøpt leiligheter med et lite soverom.

så noen trives veldig godt med det!! :rodmer:

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville IKKE satset på et hus med så små soverom!

Minstemann her har et rom nå som er litt i overkant av 6 kvm. Det fungerer NÅ (4år), men det tar nok ikke lang tid før han må bytte til et større.

Han har nå ei seng, et klesskap og en lekekasse inne hos seg. Og får da litt lekeplass.

Når han kommer i skolealder og trenger skrivepult, venneplass osv, så blir det alt for lite - etter min mening

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar, alle sammen.

Jeg håper at vi har fått i gang kjellerstua innen at barna blir så store at de vil ha besøk på rommet. Kjellertrappa er like ved stua, og går rett ned i kjelleren. Der er det ganske lyst, og den er omtrent 25 m2. Kanskje er det mulig å innlemme et annet rom i stua også, og så dele det av slik at barna får hver sin?

Nå som de er små (3 år og 3 mnd igjen til fødsel) er det naturligvis ikke aktuelt å leke alene i kjellerstua, men kanskje når den eldste blir 6-7?

Fortsett gjerne å komme med synspunkter, det er budrunde i dag! :gjeiper:

TS

Skrevet (endret)

Dersom dere er flinke med å lage lure oppbevaringssystemer og ser muligheter på sikt så tror jeg ikke det ville vært noe problem for meg om resten av huset var riktig :)

I tillegg er det en uinnredet kjeller med flotte kjellerstuemuligheter og mulighet til vaskerom, hobbyrom, stor gang med lagerplass, og et ekstra soverom (9-10 m2).

Da kan sikkert noe av dette brukes som oppbevaring også, slik at man ikke bruker opp all plassen til digre klesskap og slikt. (F.eks ha en liten kommode til klær og det man bruker til vanlig, og så oppbevare sessongklær, pynteklær etc etc en annen plass)

Har inntrykk av at rommene til små barn blir utkonkurrert av stua også!

edit: og så vil jeg si at barna dine er heldig som får eget rom, det er det ikke alle som har :) Husk å fortell oss hvordan det gikk da!

Endret av Chelmon
  • Liker 1
Skrevet

Jeg har vokst opp med et rom på ca 6 kvm, men med en kjellerstue som fikk være "min" når jeg hadde venner på besøk (i alle fall som tenåring), og det utkonkurrerte glatt det å være på pikerommet hjemme hos veninner (selv om disse hadde store rom).

Som student, var forresten et rom jeg leide (i kollektiv) i over 2 år, kun på 7 kvadratmeter, og der hadde jeg "alt" av ting jeg har. Når det funka kjempefint for meg som voksen, så kan jeg ikke se hvofor ikke et barn skal kunne ha det bra med 6m2 rom.

• Liker 3
Skrevet

Rommet til guttungen vår er på 6-7 kvadrat - og har fungert greit fram til siste året med funksjonell innredning. MEN - nå er han tippet 12 år - og det er bare for lite. Det er jo fullt innpå der med bare en kompis på besøk. Så med en ekstra unge i hus - og snart tenåring har vi kjøpt oss hus med større rom og kjellerstue. Men jeg tror at det kan fungere i mange år for dere med så små barn.

Gjest Leeloo
Skrevet

Hva med å ha en køyeseng (evt. sprinkelseng og en barneseng) og klesskap på det minste soverommet og bruke det mellomste til lekerom for begge? Det kan være greit å skille mellom leker og klær/senger når plassen er såpass liten.Sett inn hvert sitt hyllesystem med forskjellig farge så de kan skille lekene sine (kan føles viktig for eldstemann å ha sine ting for seg selv).

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er helt greit som soverom, men hvis de skal ha besøk og slikt så blir det for lite. Vi hadde rom på 6 kvadrat hver, men vi hadde både et 'datarom' med dobbel køyeseng til pysjamaspartier og dataspilling samt en tv-stue med sofa der vi kunne se film og prate og leke.

AnonymBruker
Skrevet

Det er kanskje greit for dem å ha knøttsmå rom når de er småunger, men hva med nårde blir tenåringer?

Selvfølgelig er det greit. Er egentlig en luksus å ha eget soverom. Jeg hadde ikke anledning. I mange år så lå jeg i underkøya på minsten sitt soverom. De siste årene sov jeg på sofaen. Hva man ser på som ønskelig og hva man får til økonomisk er to vidt forskjellige ting. Ingen dør av å ha et lite soverom eller måtte dele rom med søsken.

Personlig så kunne jeg tenke meg et stort hus på 3 etasjer, gode soverom til alle, nok bodplass, kjellerstue, 2 bad, walk-in-closet mm. Hva har jeg? Et soverom for lite, et lite bad, åpen løsning kjøkken/stue. Ikke ideelt med to tenåringer, men ingen lider noen nød.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi fikk huset! :hoppendeglad:

Så nå går vi mange år i møte med små soverom, og det tror/håper jeg at skal gå fint. Som dere sier er store soverom en veldig grei ting å ha, men at det kanskje ikke er noe must. Alt det andre i huset er bra (ut fra vår noe beskjedne standard i allefall), og de kommer ikke til å kjenne til noe annet enn å ha små soverom.

Takk for tilbakemeldinger, dere gjorde det litt lettere å innse at dette faktisk er huset for oss.

TS

AnonymBruker
Skrevet

Vi står på terskelen til å bytte fra lita 3-romsleilighet til 2-mannsbolig. Der er det 3 soverom, men de er små! De er nok omtrent 9-10 m2, 7m2 og 5-6m2.

Vi har en 3-åring og en baby i magen, og vi kjøper bolig med et 10-årsperspektiv, minst (men kan selvfølgelig selge hvis det blir krise, før den tid.)

Ellers er bad, stue og kjøkken ok, og verandaen og hagen er super. Diger utendørs bod (kald), og stor garasje.

På sikt kan altså boligen bli større, men de første åra må vi nok nøye oss med de rommene som er.

SÅ, hvordan er det for dere å leve med trange soverom? Det er dessverre ikke mulighet til å slå sammen rom slik at de blir større, ellers kunne jo barna ha delt. Er det ok for en 6-åring å ha et soverom med plass til kun en seng og kommode, evt at gutt og jente med 3 års aldersforskjell, deler et soverom på 7m2?

Klart det er greit. Desverre er det blitt slik at alt skal være så stort for barna i dag. helst eget bad til hvert rom.

Mine barn er vokst opp i blokk med felles soverom. Køyesenger.En skrivepult. På sikt kan dere lage rom i kjeller om dere blir boende. Hadde ikke bekymret meg for dette

AnonymBruker
Skrevet

Klart det er greit. Desverre er det blitt slik at alt skal være så stort for barna i dag. helst eget bad til hvert rom.

Mine barn er vokst opp i blokk med felles soverom. Køyesenger.En skrivepult. På sikt kan dere lage rom i kjeller om dere blir boende. Hadde ikke bekymret meg for dette

Signerer. I denne alderen barna er nå så har ikke størrelsen noe å si på barnerommet. Det at de kan få egen hage og alt det der er priceless. En smart løsning for små soverom (når de blir eldre) er hevet seng til under taket. Da kan de ha en liten sofa eller skrivebordet sitt under senga. Du gjør rett i å kjøpe hus :)

Skrevet
Vi fikk huset!

Gratulerer! Å så spennende, håper dere får det kjempemoro med å planlegge å flytte inn i deres nye hus :danser:

Skrevet

Gratulerer med huset!

Her har jeg 4 soverom, mitt rom på 12-13 m2, så datteren min på 10 år sitt rom på 11 m2, så sønnen på 4 år, sitt rom på 7 m2, så ett på 5-6 m2.

Datteren min har pult og kleskap på sitt rom. Sønnen min har sitt klesskap i gangen, har stor gang. Og pult trenger han ikke på en del år. Tenkte også att da kan han få høyseng med pult under.

Her er det og planer om 1 barn til om ca 3 år. Og det barnet får jo da det lille soverommet. Men det barnet får klesskapet sitt utenfor soverommet, og liten seng, så lenge det lar seg gjøre.

Så den dagen datteren min flytter opp, så får da sønnen min det rommet, og så det minste barnet sønnen min sitt rom, og sånn videre. Så som tenåringer vil de ha det største rommet. Ellers har vi stor stue og barna er alltid velkomne med venner på stua.

Jeg synes det fungerer veldig bra med små rom, er bare og gjøre det beste ut av det. Og dere som og har mulighet for kjellerstue, så er jo det veldig bra, da har de jo ett sted å være med venner, hvor det er god plass.

Skrevet

Jeg ser overhodet ikke problemet! Jeg og søsteren min vokste opp med relativt store soverom, men brukte dem omtrent aldri. Lekser gjorde vi ved kjøkkenbordet, og venner hadde vi på besøk i kjellerstua. Her hadde vi også lekene våre, TV, data og alt vi ellers måtte ønske. Selvsagt kunne vi sitte på rommet hvis vi ville, men det ble veldig sjelden til at vi gjorde det. Det er fire år mellom oss, og jeg kan aldri huske at det var noe problem når vi hadde venner på besøk samtidig heller.

Dere kommer jo uansett ikke til å få noe problem før barna deres blir så store at de faktisk vil begynne å bruke soverommene sine, og det er jo noen år til ennå (hvertfall for den i magen). Innen den tid har dere sikkert klart å innrede både kjellerstua, og soverommet der. Syns huset høres helt topp ut jeg, gratulerer så masse! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...