Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg er ferdig utdannet nå i juni som 22 åring. Jeg har da jobbet i 3 år i helsevesenet mens jeg tok utdannelsen. Jeg har også fått fast stilling 50% natt. Er det vanskelig å få lån? Del deres erfaringer :)

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det har noe med fast jobb/sikker inntekt og hvor høy inntekten er. At du er sykepleier spiller mindre rolle annet enn at banken kan se på det som at du er sikret jobb.

AnonymBruker
Skrevet

For det første bør du ha 100% stilling, men dette kommer vel ann på hvor mye lån du skal ha. For det andre så har jeg hørt at mange banker krever at du har jobbet ut prøvetiden i jobben, som oftest 6 mnd. For det tredje er flere og flere banker blitt strengere på minimum 10% egenkapital.

AnonymBruker
Skrevet

Okei. Syns bare det er helt sprøtt fordi det er jo nesten helt UMULIG å få 100% fast stilling. Det er jo krig om de stillingene, så da får jeg bare drite i noe lån :/

Skrevet

Jeg jobbet 50% i helsevesenet i flere år, + ekstravakter, slik at jeg kom opp i full stilling. Men jeg fikk ikke lån til å kjøpe leilighet. Det fikk jeg ikke før den dagen jeg hadde 100% stilling på papiret.

AnonymBruker
Skrevet

ja, det er dessverre flere og flere i dette landet som bare kan "drite" i å få lån, snart er det bare millionærer som har råd til å kjøpe

Skrevet

Jeg jobber som finansrådgiver i bank. Hos oss blir sett positivt på ferdig utdannede sykepleiere. Min erfaring er at sykepleiere ikke har noe stort problem med å jobbe nærmere full stilling selv om de ikke får det fast. For de som har jobbet i yrket en stund kan vi se på historikken på hvor mye inntekten ligger på, men for nyutdannede blir det mer vurdering på hva du har per i dag og hva det forventes at du vil ha fremover. I den samme vurderingen blir det også sett på historikk i banken, egenkapital mm.

AnonymBruker
Skrevet

Godt mulig det stemmer i teorien du over, men virker ikke sånn i praksis. Har ei venninne som ble ferdig utdannet og gikk rett ut i jobb som sykepleier i fjor. Jobber over 80 prosent, sikkert nærmere 100% mtp overtid og ekstravakter. 10% egenkapital er ikke noe problem. Hun har søkt om lån siden i fjor sommer, ennå ikke noe hell hos bankene. Hun fikk tips om å få seg samboer av en bank da, kjempehjelpsomme! :)

AnonymBruker
Skrevet

Godt mulig det stemmer i teorien du over, men virker ikke sånn i praksis. Har ei venninne som ble ferdig utdannet og gikk rett ut i jobb som sykepleier i fjor. Jobber over 80 prosent, sikkert nærmere 100% mtp overtid og ekstravakter. 10% egenkapital er ikke noe problem. Hun har søkt om lån siden i fjor sommer, ennå ikke noe hell hos bankene. Hun fikk tips om å få seg samboer av en bank da, kjempehjelpsomme! :)

Jeg er enslig forsørger, jobber fast 60% natt og har endel ekstravakter utenom. Jeg fikk lån på 1,4 mill i den lille lokalbanken for 1,5 år siden, egenandel i form av startlån.

Men nå skal det sies at det er relativt "billige" boliger i byen jeg bor i. Så det fungerer i teorien innimellom også.

Skrevet

Problemet er vel heller det at hun ikke får stort nok lån til å kjøpe en bolig alene. Det er vanskelig for enslige generelt å kjøpe bolig pga. høye boligpriser, og er ikke noe som er spesielt for sykepleiere.

AnonymBruker
Skrevet

Ts her: Ja, jeg er jo singel i tillegg så da blir det vell enda vanskeligere :tristbla:

AnonymBruker
Skrevet

Begynn å spar til en fin slump egenkapital nå. Du må ta ansvar selv for din egen fremtid ;) Fyll opp bsu-kvoten hvert år, og spar gjerne ekstra på sparekonto.

Gjest Bjørn82
Skrevet

For det første bør du ha 100% stilling, men dette kommer vel ann på hvor mye lån du skal ha. For det andre så har jeg hørt at mange banker krever at du har jobbet ut prøvetiden i jobben, som oftest 6 mnd. For det tredje er flere og flere banker blitt strengere på minimum 10% egenkapital.

Det med egenkapital gjelder vel bare for kjøp av bolig pr.idag. Men jeg vil også tilføye at DNB-nor er vel eneste bank som tilbyr sine kunder lån mot at de stiller 10% av summen i egenkapital. De andre bankene krever 20%.

Men et forbrukslån kan hvem som helst som tjener noen kroner skaffe seg. Selvfølgelig begrenser dette også seg litt på hva lånetakeren har som inntekt. (Jeg har nettopp drevet med lån så jeg har fått erfare noen nye normer hos bankene)

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg er ferdig utdannet nå i juni som 22 åring. Jeg har da jobbet i 3 år i helsevesenet mens jeg tok utdannelsen. Jeg har også fått fast stilling 50% natt. Er det vanskelig å få lån? Del deres erfaringer :)

Jeg jobbet 50% i helsevesenet i flere år, + ekstravakter, slik at jeg kom opp i full stilling. Men jeg fikk ikke lån til å kjøpe leilighet. Det fikk jeg ikke før den dagen jeg hadde 100% stilling på papiret.

Er dette med eller uten kausjonist?

Gjest Bjørn82
Skrevet

ja, det er dessverre flere og flere i dette landet som bare kan "drite" i å få lån, snart er det bare millionærer som har råd til å kjøpe

Ja du har rett i det du sier.. Trenden er i den retningen dessverre. Største årsaken til dette er at mange huskjøpere har foreldre som er villige til å betale både egenkapital og stille seg som kausjonist for lånet.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hei,

Jeg jobber også i bank og vi er veldig positive til sykepleiere, nettopp fordi det alltid vil være behov for sykepleiere i det offentlige. Vi krever ikke fast 100% stilling. Men - startlønnen til sykepleiere er jo ikke kjempehøy, så spørsmålet er ofte om finansieringsbeviset man kan få er stort nok til å kjøpe bolig for. Og så må man jo ha 10% egenkapital/realkausjon.

AnonymBruker
Skrevet

Mitt råd: Finn deg en mann! Det er ikke meningen at sykepleiere skal ha råd til å eie sin egen bolig i Norge i 2011, sykepleieryrket er et kvinneyrke og det er meningen at sykepleiere skal finne seg en mann. Da går alt så meget bedre.

• Liker 2
Skrevet

Som sykepleier har ein jo moglegheit til ikkje å busette seg i pressområda. Og utanfor pressområda kan ein fint få kjøpt seg eigan bustad på ei vanleg lønning. Der eg kjem frå, ei bygd med sjukeheim og i dagspendlaravstand frå to sjukehus (eine er ca 2 mil unna, det andre ca 4 mil unna), kan ein få hus med stor tomt til 600.000 kr. Huset eg siktar til er ca. 30 år gammalt, særs forsiktig brukt og ein kan fint flytte rett inn sjølv om ein gjerne vil freshe opp overflatane. Stor stue, separat toalett og bad, stor kjøkken, tre soverom, det eine med garderoberom, og garasje. Ein kilometer frå butikkar og skysstasjon, midt i eit godt etablert bustadsområde. Så det er moglig om ein ser utanfor dei verste pressområda.

• Liker 1
Skrevet

Har vært sykepleier i to år, er 23 år. For et år siden fikk jeg lån på like under millionen, da hadde jeg 70% fast stilling. Kjøpte leiligheten alene, men far står som sikkerhet på topplånet (ca 100.000). Lånte hele kjøpesummen.

Må si jeg er fornøyd med å få det lånet, men det var vel avgjørende at far kunne stille opp.

Min venninne (også sykepleier) på 24 kjøpte hus til 1.550.000. Hun har BSU-konto (men lånte likevel hele summen for å kunne fortsette å spare i BSU). Hun har 100% fast stilling. Og leieboer i huset (5000,- i leieinntekt/mnd). Fikk lånet alene.

Med litt egenkapital eller noen som kan stille som sikkerhet for deg, vil jeg tro at du kan få lån selv om du bare har 50% fast. Det er stort behov for sykepleiere, og vi vil sjelden ha problemer med å fylle opp med ekstravakter.

AnonymBruker
Skrevet

Okei takk for svar! :) Heldigvis så bor jeg ikke i en storby, så boligene er ikke så kraftig høye her, men litt. Men hvis en bank sier jeg bør finne meg en mann så blir jeg forbanna altså! For noe tull!

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...