Gå til innhold

Servere spekemat med gravid gjest

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

jeg pleier å holde et spekematlag hver forsommer, men i år er for første gang en av de selvskrevne gjestene gravid. Spekemat er med andre ord ikke aktuelt i hennes tilfelle. Jeg lurte først på om jeg skulle servere noe helt annet til alle sammen, men fant ut at denne situasjonen kommer vi til å havne i flere ganger i årene som kommer og dette spekematlaget er ganske innarbeidet i vennegjengen.

Derfor lurer jeg på hva som kan være et godt alternativ for henne, men som likevel kan passe med tilbehør til spekemat?

Jeg pleier å lage potetsalat, waldorfsalat, eggerøre, grønn salat, melon/jordbær, litt forskjellige dipper og sauser i tillegg til flatbrød og hjemmebakt brød. Og rømmegrøt selvsagt :) Noen med gode forslag?

AnonymBruker
Skrevet

Du kan jo bare ha noe annet kjøtt som er vanlig på koldtbord til den gravide damen. Kylling, kalkun, skinke osv.

AnonymBruker
Skrevet

Med så mye godt tilbehør tror jeg hun kommer til å kose seg uansett. :jepp: Men hvis du vil gi henne et alternativ så kunne hun kanskje fått litt røkt laks eller stekt kylling? Hun kan vel kanskje spise stekt spekeskinke? Isåfall kan du jo surre litt rundt en kyllingfilet? Da får hun litt av den salte gode smaken, og blir sikkert like mett som alle andre!

Skrevet

I tillegg til spekmaten kan du feks servere kokt/røkt skinke, tapaskjøttboller, kyllingspyd, scampi, minivårruller.

Skrevet

Hvorfor kan ikke gravide spise spekemat?

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor kan ikke gravide spise spekemat?

Blant annet pga en parasitt (toxoplasmose) som kan finnes i rått kjøtt. Parasitten er ufarlig for de fleste mennesker, men kan føre til spontanabort og misdannelser hos fosteret dersom mor får den i seg.

Skrevet (endret)

Hun kan spise varmebehandlet spekemat, så du kan jo fikse noe sånn? Jeg hadde ihvertfall satt veldig pris på spekemat som jeg kunne ha spist når alle andre spiser spekemat også. :Nikke:

Endret av ^^Belle^^

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...