Gå til innhold

Er det lov med slange?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det lov å ha kornsnok i Norge??

Jeg trodde det var forbudt med alle slags slanger/snoker (hva er egentlig forskjellen??)

Men det er jo såå mange som har en sånn kornsnok!! Jeg vet om mange, de er jo ikke farlige for oss men... jeg vil ikke finne en i do en dag. Naboen min har nemlig en... (bor i blokk og han bor under meg). Den er fin å se på, og ganske lang, men jeg tenker ofte at den egentlig vil være fri og ikke i et akvarium hele dagen.

Men noen som vet om det er lov?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Såvidt jeg vet er alle reptiler ulovlig i private hjem.

• Liker 1
Skrevet

Nope.

Ikke lov!

Det jobbes imidlertid med en liste over noen arter av reptiler/heptiler, 30 stk tror jeg som skal bli lovlige her i landet. Men, frem til den lista blir godtatt så er ingen reptiler lov.

Du kan velge å annmelde det hvis du vil.

Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Som de sier over her. Reptiler er ikke lov.

Men alikevel er det såpass mange reptiler i dette landet, så de vurderer å endre lovverket. Nå kan man ikke ta med syke dyr til vetrinær pga forbudet og dyrene lider.

AnonymBruker
Skrevet

Ok, skjønner.

Skulle ikke tro det på alle de jeg kjenner, de kunne jo like gjerne hatt en katt. De kjøper døde mus til de på butikken og kjenner mange andre som har en, de passer for hverandre osv.

Skrevet (endret)

Er ikke lov nei, dessverre. Håper på en lovendring, slik at reptilene på positivlista blir lovlige. Tror kornsnok er på positivlista, den er vel en enkel og ufarlig slangetype.

Selvfølgelig er det kjedelig å få en slange i do, men dette tror jeg er et heller usannsynlig scenario. Det er mye større risiko for at du blir bitt av naboens søte hund, eller at en nabokatt klorer deg til blods.

Og etter hva jeg har skjønt trives de fleste reptiler ganske bra i fangenskap. Noen av artene er jo mye i ro i naturen og, dessuten er vel de fleste reptilene ganske dumme, og har ikke samme behov for aktivisering som f.eks. en del av burdyrene har. Så skal man rette pekefinger mot dyr i fangenskap bør man heller rette blikket mot eiere av f.eks. tamrotter som holder dem i små bur uten mulighet for å komme ut og løpe hver dag. Der har du virkelig dyr som lider i fangenskap!!

Jeg synes forøvrig ikke du skal anmelde dette. Det som skjer da er at dyrene blir fratatt eieren og mest sannsynlig avlivet. Ikke noe koselig for verken dyr eller eier.

Nå kan man ikke ta med syke dyr til vetrinær pga forbudet og dyrene lider.

Det finnes flere veterinærer som behandler reptiler uten å sladre, så jeg vil tro at de fleste reptileiere har en fast dyrlege de går til ;)

Endret av Tonje!
  • Liker 1
Skrevet

Reptiler er ikke lov, men jeg ville nå ikke valgt å anmelde heller. Venninen min hadde reptiler, og disse satt for det meste stille, spiste mat en gang i uken, og det var det, så et akvarium var ikke noe de led i for å si det slik.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...