AnonymBruker Skrevet 18. mai 2011 #1 Skrevet 18. mai 2011 La oss si at en dame er enke, og har samlet inntekt i året på litt over 600 000 kr. Hun bor sammen med sin datter som snart er 16 år, og skal begynne på vgs til høsten, og har en samboer som er minstepensjonist, og får sikkert 12000 i mnd. Hun betaler 14 000 i mnd i husleie, og har faste ugifter som strøm og forsikring og bil, har et lite lån på bilen. Hun får utbetalt 40 000 i mnd etter skatt, og likevel presterer hun å bruke opp ALT!... Noen som har peiling på hvordan denne damen bør bruke pengene sine?
nattsvermer Skrevet 18. mai 2011 #4 Skrevet 18. mai 2011 Jeg tror hun bør sette opp et budsjett som inkluderer sparing.
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2011 #5 Skrevet 18. mai 2011 Hvordan ville derer gjort det om dere var henne?
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2011 #6 Skrevet 18. mai 2011 40,000 er da ikke så mye? :S Er det noe jeg misforstår?
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2011 #7 Skrevet 18. mai 2011 Det er en svimlende sum for en del av oss. 6
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2011 #8 Skrevet 18. mai 2011 Hun burde pengene på akkurat hva hun vil. Om hun bruker de på dyre krystall-figurer, elektriske duuppe ditter, flott mat, sexleketøy eller merkeklær til datteren er helt opp til henne, så lenge datteren i det minste har mat i magen og klær på kroppen så hadde ikke jeg brydd meg. Med mindre hun går å klager til deg over dårlig råd..... Sparing er jo forresten bra, hvis man synes det er verdt det! 4
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2011 #9 Skrevet 18. mai 2011 Jeg har ikke lyst til å si så mye, fordi jeg ikke vil bli gjenkjent. Problemet er at jeg bor hjemme slik at jeg kan betale henne 5000 kr i mnd, slik at hun får det til å gå rundt. Hun klager til meg på at vi bruker for mye mat (jeg kjøper min egen mat) og at hun ikke får spart noe (hun må spare slik at hun får nok egenandel til å kjøpe seg en bolig) og at vi brukre for mye strøm (jeg er aldri hjemme, bare om kvelden, og har et lys på rommet mitt) Derfor skriver jeg dette, i håp om at det er noen økonomister der ute som vet hvordan et budsjett skal se ut, for jeg orker ikke bo hjemme mer å betale 5000 i mnd, men jeg må det for å hjelpe henne. Jeg har prøvd å prate med henne om at hun må sette opp et budsjett, men da blir hun bare sur. Og samboeren hennes er pensjonist og får bare 12000 i mnd. Vet ikke hva han betaler...
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2011 #10 Skrevet 18. mai 2011 For det første så får du ikke 40,000 utbetalt på 600,000 i året. For det andre, så er det virkelig ikke en "svimmlende sum" penger de har. De har ca gjennomsnittlig husholdningsinntekt... Av og til virker det som om kvinneguiden er et sammlingssted for lavtlønnede, jantelov ekstremister. 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2011 #11 Skrevet 18. mai 2011 For det første så får du ikke 40,000 utbetalt på 600,000 i året. For det andre, så er det virkelig ikke en "svimmlende sum" penger de har. De har ca gjennomsnittlig husholdningsinntekt... Av og til virker det som om kvinneguiden er et sammlingssted for lavtlønnede, jantelov ekstremister. Hun tjener 500 000 i året og får utbetalt 30 000 i mnd etter skatt, + at hun får 10 000 kr i enkepensjon hver mnd. Det blir 40 000 kr i mnd.
Tonka Skrevet 18. mai 2011 #12 Skrevet 18. mai 2011 Hvordan hun klarer å bruke det opp er vel ikke noe stort mysterie, eller..? Hvorfor hun velger å bruke opp alt på seg selv, og ikke spare noe av det, det lurer jeg mer på - men nå er det jo engang sånn at folk er forskjellige. Kanskje hun har en grei formue i tillegg og vet at hun aldri kommer til å mangle penger? Kanskje hun heller vil ha det moro før hun dør enn å la datteren arve enda mer penger enn hun allerede kommer til? For oss som ikke har 30.000,- i måneden å blåse bort så høres det nokså utrolig ut, men så er det jo ikke våre penger da... 1
Envy Skrevet 18. mai 2011 #13 Skrevet 18. mai 2011 Nå vet ikke jeg hvor gammel du er TS og hvor mye du tjener. Er du 18 år, har droppet ut av vgs og tjener en full lønn er det jo ikke fryktelig urimelig, men hun har ikke krav på at du blir boende hjemme. Er du under 18 har hun jo ikke krav på penger fra deg i det hele tatt? Da skal jo hun fremdeles ha det økonomiske ansvaret over deg.
Tonka Skrevet 18. mai 2011 #14 Skrevet 18. mai 2011 Etter å ha sett det veldig mye mer forklarende innlegget ditt så er jo mitt forrige helt poengløst... Sorry:)
Moscato Skrevet 18. mai 2011 #15 Skrevet 18. mai 2011 Det første steget må jo være å sjekke hvor pengene faktisk forsvinner. Jeg antar at du er datteren her, og jeg er enig i at det er helt feil at du skal betale 5000 i mnd for å bo hjemme (hun har fremdeles forsørgeransvar for deg). Du kan rett og slett nekte å betale henne (så lenge det er dine penger som du har tjent selv), og si at det er uaktuelt for deg å hjelpe henne slik som nå med mindre hun går med på å sette opp et budsjett og finne ut hvor pengene forsvinner. Det skal være fullt mulig å spare en del når man bare er tre personer på en slik inntekt.
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2011 #16 Skrevet 18. mai 2011 Jeg har ikke lyst til å si så mye, fordi jeg ikke vil bli gjenkjent. Problemet er at jeg bor hjemme slik at jeg kan betale henne 5000 kr i mnd, slik at hun får det til å gå rundt. Hun klager til meg på at vi bruker for mye mat (jeg kjøper min egen mat) og at hun ikke får spart noe (hun må spare slik at hun får nok egenandel til å kjøpe seg en bolig) og at vi brukre for mye strøm (jeg er aldri hjemme, bare om kvelden, og har et lys på rommet mitt) Derfor skriver jeg dette, i håp om at det er noen økonomister der ute som vet hvordan et budsjett skal se ut, for jeg orker ikke bo hjemme mer å betale 5000 i mnd, men jeg må det for å hjelpe henne. Jeg har prøvd å prate med henne om at hun må sette opp et budsjett, men da blir hun bare sur. Og samboeren hennes er pensjonist og får bare 12000 i mnd. Vet ikke hva han betaler... da, synes jeg du skal flytte ut! hennes budskjett er hennes ansvar å det skal ikke du trenge å tenke på. det er likevel helt opp til henne hvordan hun bruker pengene sine, men det skal ikke føre til noe "press" mot deg med å hjelpe å spare!
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2011 #17 Skrevet 18. mai 2011 Nei, jeg er den voksne datteren ... jeg håpte det første innlegget mitt skulle holde, men folk her vil jo ikke hjelpe meg med sprøsmålet mitt, så da må jeg gi mer info. Jeg er i slutten av 20-årne, og vil gjerne leve et eget liv, men nå må jeg bo hjemme og betale 5000 i mnd og bo på et lite rom, og bruke minst mulig strøm. Jeg kjøper min egen mat, så hun har ingen utgifter på meg. Hvor mye syns dere samboerern hennes burde betale i mnd? Jeg har veldig lyst til å flytte, men jeg kan ikke pga jeg må hjelpe moren min.
Envy Skrevet 18. mai 2011 #18 Skrevet 18. mai 2011 Du MÅ ingenting, hun bør få styring på sin egen økonomi, og samboeren hennes bør bidra med så mye han kan bidra med. Du gjør henne en bjørnetjeneste ved å betale 5000 for å bo hjemme på et lite kott. 7
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2011 #19 Skrevet 18. mai 2011 Er det ingen økonomister her, eller noen som vet hva som er rett og galt? Poenget er at moren min vil spare penger, men hun gjør jo ikke det. Og det å utover meg!!1 Derfor prøver jeg å hjelpe henne. Hjelp.
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2011 #20 Skrevet 18. mai 2011 Sånn som det er nå bidrar du til hennes økonomiske ufornuft, fordi du gir henne mer penger å sløse bort. Flytt ut med god samvittighet og si at du gladelig hjelper henne med å sette opp et budsjett hvis hun vil det. At hun klager på at hun har dårlig råd betyr heller ikke nødvendigvis at hun reelt sliter med å betale regningene, men heller er gjerrig og synes alt er dyrt. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå