Gå til innhold

Katt i blomsterbedd

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fikk en særdeles lite hyggelig skyllebøtte av min nabo for en liten tid tilbake. Jeg har to katter, som iflg henne gjør fra seg i hennes blomsterbedd. Jeg tilbød meg å plukke det opp, men det var ikke på tale (noen mennesker er bare vanskelig, og hun er dessverre av den typen..). Hun nevnte noe om at de hadde lagt ut rottegift langsmed beddet, men at det ikke hadde hjulpet. Kan det utgjøre en fare for mine katter, at det er lagt ut rottegift? Og er det noe jeg kan gjøre/kjøpe som kan legges ved beddet slik at kattene ikke lenger ønsker å gjøre fra seg der? De har kattedo inne, men den brukes bare i nødstilfeller, de foretrekker å stå og hyle i 30 min foran utgangsdøren fremfor å gå på doen (og den blir renset to ganger om dagen når den er i bruk, det er tak og vegger, og godt med sand i den). Evt. om det er noe annet jeg kan gjøre som gjør at de ikke ønsker å gå over på nabotomten?

Videoannonse
Annonse
Gjest Lille-pus
Skrevet

Jeg fikk en særdeles lite hyggelig skyllebøtte av min nabo for en liten tid tilbake. Jeg har to katter, som iflg henne gjør fra seg i hennes blomsterbedd. Jeg tilbød meg å plukke det opp, men det var ikke på tale (noen mennesker er bare vanskelig, og hun er dessverre av den typen..). Hun nevnte noe om at de hadde lagt ut rottegift langsmed beddet, men at det ikke hadde hjulpet. Kan det utgjøre en fare for mine katter, at det er lagt ut rottegift? Og er det noe jeg kan gjøre/kjøpe som kan legges ved beddet slik at kattene ikke lenger ønsker å gjøre fra seg der?

Au da ! Helt umiddelbart er min føste tanke "dæven at hun tør !"

Bruk av stoffer med antikoagulerende virknig mener jeg det fremdeles er regler rundt, men at disse ikke ligger på nettet.

Jeg ville ringt Mattilsynet og forhørt meg om hvilke regler som er gjeldende for utlegging av rottegift, og hvilke beskyttelsestiltak som er påkrevet.

Nåja; hun har altså strødd rottegiften løst lang kanten av blomsterbedene ? - og tatt sjansen på at hverken unger eller hun selv skal kunne komme til å få i seg tilstrekkelige mengder av rottegiften.

For kattene dine vil det desverre høyst sannsynlig koste dem livet dersom de spiser en mus (eller rotte) som selv har spist av rottegiften :(

Men... plages dere med mus eller rotter i nabolaget ? :klo:

Hvis ikke så er jo dette gjort kun for å, bokstavelig talt, "ta rotta" på kattene :(

Av virksomme remedier for katter har jeg selv god erfaring med Katt deg vekk. Behandlingen av blomstedbedene må gjentas da dette er et såpebasert, for mennesker relativt luktfri, og ikke minst ugiftig granulat. Det forsvinner relativt fort ved regnvær så vær forberedt på å gjenta utleggingen i løpet av en sommer :)

Skrevet

Takk for svar, Lille-pus. Diskusjonen ble litt opphetet kan man si (ingen ber meg kvitte meg kattene mine :kjefte: ), så jeg tror jeg oppfattet det i en sånn bisetning. Om de hadde prøvd, eller prøver, vet jeg ikke. Det jeg egentlig husker er "rottegift.... virker ikke". Hvordan hun har gjort det, vet jeg ikke. Hun er godt oppe i 60årene, og er kun henne og hennes mann som bor i huset. Blomsterbeddet ligger øverst på eiendommen, så skal mye til for at unger går opp dit og leker i det.

De fanger noen mus her og der, aldri sett rotter. Antar hun har gjort det for å prøve å holde kattene borte derfra. Er flere katter i nabolaget, men det er kun mine som gjør fra seg i blomsterbeddet hennes, iflg henne selv. Noe jeg betviler! Meget påståelig dame. Hun sa også at hun skulle sende meg regning for lakkering av bilpanseret fordi det var riper på det. Hun mente det var min katt, så regningen skulle til meg uansett. Bevis trenger man jo ikke, det er oppskrytt. Arg, kjenner jeg blir så irritert på sånne mennesker. Regningen blir forøverig ikke betalt av meg, men "for å lette litt på stemnigen", tenkte jeg å få tak i noe som kan få kattene bort fra blomsterbeddet. Jeg leier et tilbygg på en enebolig, og ønsker derfor ikke at huseier skal få problem med en av de nærmeste naboene som følge av at han har gitt meg lov til å ha to katter.

Skal sjekke linken med en gang :)

Gjest Lille-pus
Skrevet (endret)

Utlegging av rottegift er faktisk behandlet og beskrevet i et EU kommisjonsdirektiv :)

Her er direktivet, og legg spesielt merke til punktene som omhandler sikring mot skade på andre dyr, og nært opptil pålegg om bruk i åtestasjon :)

Hender altså at EU kommisjonen kan brukes til no' fornuftig :fnise:

Mer detaljert, og på forståelig Norsk får man hos Mattilynet ;)

Men... helt ærlig... den største faren her, relatert til rottegift, er vel faktisk at damen er "oppi 60-åra" og desverre er oppvokst med at rottegift var fritt tilggjengelig for "Gud og Hermann", og ble lagt ut i "hytt & gevær" (og kostet hunder, rotter, katter, mus,- og enkelte unger,- livet.)

Men, den rottegiften var basert på et annet og særdeles giftig virkestoff.

Endret av Lille-pus
Skrevet

Oioioi, dette var tunge saker! Skrev en mail til mattilsynet etter jeg så innlegget ditt og forhørte meg. Med slike naboer så tenkte jeg det er greit å ha alt skriftlig. Så kan jeg jo slenge med en kopi av den linken du ga meg nå også :)

Så du mener altså at den rottegiften hun (forhåpentligvis) har brukt ikke vil utgjøre en stor fare for mine katter? Dette blomsterbeddet ligger vel en 10-15 m fra min inngangsdør, hvis det ikke ligger nærmere. Så kattene må ikke akkurat anstrenge seg for å komme dit. Man blir jo litt bekymret hønemor :tristbla:

Har du forresten egne erfaringer med Katt deg vekk? Googlet det, og er flere som ikke er fornøyd med dette produktet. Hmmm.. :klo:

AnonymBruker
Skrevet

Har du et blomsterbed? Hvis ikke kan du lage ett slik at kattene har et enkelt alternativ om cat-off sprayen funker hos naboen.

Skrevet

Har du et blomsterbed? Hvis ikke kan du lage ett slik at kattene har et enkelt alternativ om cat-off sprayen funker hos naboen.

Som sagt, jeg leier bare, så kan ikke begynne å anlegge blomsterbedd i noen andres hage ;)

Tenkte evt. kjøpe en "balje" og jord, men vet ikke om det vil ha samme effekten som noe på bakkeplan?

Gjest Lille-pus
Skrevet (endret)

Så du mener altså at den rottegiften hun (forhåpentligvis) har brukt ikke vil utgjøre en stor fare for mine katter? Dette blomsterbeddet ligger vel en 10-15 m fra min inngangsdør, hvis det ikke ligger nærmere. Så kattene må ikke akkurat anstrenge seg for å komme dit. Man blir jo litt bekymret hønemor :tristbla:

Dersom hun har brukt en rottegift av nyere dato (en moderne type) så inneholder den et virkestoff som (i overdose) gjør at blodet ikke koagulerer, og dyret blør ihjel både utvendig og innvendig.

Jeg gjentar:

For kattene dine vil det desverre høyst sannsynlig koste dem livet dersom de spiser en mus (eller rotte) som selv har spist av rottegiften :(

NRK Trøndelag hadde dette innslaget tilbake i 2005.

Det er litt informasjon der som du kan levere til naboen din.

Skulle hun, mot all formodning, ha stående en pakke med rottegift fra "gamle dager" så inneholder den arsenikk ! - og det er ikke stort bedre om en katt eller et levende vesen skulle få i seg det !

(Men la oss nå i himmelens navn håpe hun ikke går og "strør rundt seg" med arsenikk.)

Har du forresten egne erfaringer med Katt deg vekk? Googlet det, og er flere som ikke er fornøyd med dette produktet. Hmmm.. :klo:

Det virket ganske bra for å forhindre naboens katt i å ta seg inn på mine gemakker (hvor min flotte, sorte slåsskjempe av en pus bodde ;) )

Men.... det er kanskje litt avhengig av hva den enkelte forventer seg av virkning også.... mistenker at det kan ligge noe der....

Edit: redigert innlegg og lagt inn lenke til NRK Trøndelag.

Endret av Lille-pus
Skrevet (endret)

Stemmer at det er regler for å legge ut gift, hovedsaklig at de skal være i en åtestasjon som hindrer større dyr/barn tilgang.

Når det er sagt er risikoen liten for at kattene dine spiser av dette. Disse midlene er oftest tilsatt et vegetabilsk åte som skal være fristende for mus og rotter, så det er svært lite sannsynlig at kattene dine rører dette. Den største faren er om en av kattene fanger og spiser en mus, som har høy konsentrasjon av midler i seg, men den faren er jo til stede om damen hadde fulgt mattilsynets regler også. Uansett skal det mye midler til for å påvirke et så mye større dyr som en katt jo er i forhold til en mus. (Dyrlegen har forøvrig motgift mot antikoalugerende, så kontakt dem dersom du mistenker noe. Første faretegn er blod i avføringen og slapp almenntilstand. Forsåvidt en god grunn til å ha kattekasse inne, dersom du ikke har det.)

Når det gjelder blomsterbedet er cat-off ett alternativ, ellers skal det visst fungere både med kaffegrut og appelsinskall. Kaffegrut går jo i ett med jorda, så det kan du vel snike oppi uten at hun merker det, i verste fall. Det kan nok også være lurt å opprette et mer fristende alternativ på din egen tomt, en kasse med sand burde fungere greit. For å få kattene i gang med bruken kan du legge noe katteavføring der, siden de gjerne gjør fra seg på faste steder som lukter "riktig"

Endret av Rayanne
Skrevet (endret)

Jeg ringte giftmiddelsentralen ang. dette med rottegift for et års tid siden. De hadde satt ut åtestasjoner (sånne bokser med hull i)rundt om i borettslaget, og siden pusen min er en ivrig musejeger ble jeg naturlig nok bekymret. Akkurat i perioden etter at giften ble satt ut, kom hun også hjem med et forbausende høyt antall mus (de begynte jo kjapt å hangle, og ble lettere å fange)...

Først av alt må jeg si jeg ble imponert over all den kunnskapen de sitter på der. De lagrer også data fra "evigheter" tilbake. Hvert eneste tilfelle av forgiftning av andre dyr og fugler blir registrert. Veterinærer er forpliktet til å rapportere inn alle tilfeller av bekreftede eller mistenkte tilfeller av forgiftning av husdyr.

Jeg ble beroliget med at det aldri noensinne var rapportert inn tilfeller av forgiftning av katter som følge av at de har spist byttedyr som har fått i seg gift.

Med det stoffet som brukes nå, skal de opp i store mengder mus i døgnet for at de i det hele tatt skal begynne å vise vage symptomer (kvalme, diarè o.l) på forgiftning. Faktisk snakker vi om en 20-30 mus i døgnet, og mye mer før det begynner å bli fare for livet. M.a.o er det større fare for at pus dør av forspisning enn av selve giften. ;)

Men å drive og slenge rundt seg med løs rottegift på denne måten er det jo ingen som har lov til å gjøre, så dette synes jeg du absolutt bør ta tak i!

Endret av Aurora M.
Gjest Lille-pus
Skrevet (endret)

Å det var godt å få rede på at det skal et rimelig solid antall forgiftede mus til, Aurora M. :biggrin:

Men da snakker vi om normale omstendigheter.... (?)

Uten å forsøke å skremme vannet av noen så har vi jo hatt enkelte mer eller mindre "sprø" tilfeller her til lands også.... i Trøndelag i fjor.....

Håper jo bare at naboen bjeffer mer enn hun biter... for å si det på den måten ;)

Endret av Lille-pus

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...