Gå til innhold

Velkomstdrink

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei.

Vi skal gifte oss til sommeren. Mine foreldre betaler 1/3 av gildet, mens svigers ikke betaler noe.

Her om dagen spurte svigerfar (som nok synes det er litt trist å ikke være med og hjelpe) om han kunne hjelpe til med å kjøpe noe drikke når han er i nærheten av Sverige (han kjører langtransport, og er i nærheten av grensa rett som det er).

Jeg sa at vi trenger drikke til velkomstdrinker, gjerne cider eller noe annet musserende. Da sa han at jeg skulle overlate velkomstdrinken til han, det skulle han fikse. Kjempefint tenkte jeg og ble veldig glad. Så sa han at han ville ordne coctails. "Ok, ikke helt hva jeg hadde planlagt, men SÅ bridezilla kan jeg da ikke være når mannen vil hjelpe til" tenkte jeg. Og svarte: "Jaja, så lenge det ikke er himkok så". Men det var visst akkurat det som var planen..

Så.. Nå vet jeg ikke hva jeg skal gjøre.. Festen skal være på et festlokale, vi har mange inviterte (80stk), en enkel og grei treretters og ikke noe veldig fancy i det heletatt.. Men for meg hører ikke "himkok" hjemme i bryllup..

Han sa ingen ville merke det.. Er det i det heletatt mulig? Kjenner jeg grøsser bare ved tanken.

Skrevet

Hadde ikkje vore aktuelt. Heimbrent smakar py og helvete når ein er van med polvarer (som fjortis gjekk HB og cola ned på høgkant, no hadde eg ikkje klart å svelge det ein gong)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er oppvokst i et område hvor det var mye dårlig hjemmebrent som folk ble skikkelig syke av, så jeg er opplært til at det holder man seg milevis unna. Jeg hadde ikke likt å ikke få opplyst at det var hjemmebrent i velkomstdrinken som gjest, for det er jeg faktisk ikke villig til å drikke.

• Liker 1
Skrevet

De som er vant til det merker det sikkert ikke. Er man vant til ordentlige varer fra vinmonopolet så vil jeg tro man merker det. Helt annen smak, og lukta er vemmelig!

Hadde ikke gått i mitt bryllup. Da ville jeg heller hatt helt vanlig cider fra Sverige som du sier. Mye bedre etter min smak ihvertfall. Men alle er jo forskjellige.

Som fjortis var grapesoda og hb det store, men i dag tåler jeg ikke lukta av ingen av delene..pjuk..

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Et vennepar var i bryllup i Lofoten og all sprit (cognac, likør, vodka, gin osv.) var laget med hjemmebrent. Ingen av gjestene visste det, ingen av gjestene smakte det, ingen av gjestene ble syke og ingen av gjestene ble sure da de fikk vite det i ettertid. Hvis hjemmebrenten er av god kvalitet og essensen som blir brukt er av god kvalitet ser jeg ingen problemer med å servere velkomstdrinker laget av hjemmebrent.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært i et bryllup hvor drikke var hjemmebrent. Jeg ble så skuffet. Fikk et glass vin som var en rest etter middagen. Var kaffegjest selv. Jeg endte med å avstå. Hadde jeg visst om det så hadde jeg tatt med egen drikke.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Huff, veldig vanskelig dilemma. Tror ikke jeg hadde klart å si nei, når situasjonen med bidrag til bryllupet er sånn den er.

Jeg ville laget et brett til cocktailene hans, og et brett med alkofri musserende. Og så hatt lapper på hvert brett som kan gi hint om hva som er oppi. "Drikker du denne, er du sikkert gravid, bilfører, mindreårig eller litt prippen" og "Heimelaga, nostalgisk drink i tradisjonell norsk bygdestil" eller ettellerannet litt mer fantasifullt og morsomt enn det jeg klarte å komme med her.

Jeg ville tatt hjemmebrenten med et smil hvis jeg var gjest og opplevde dette. Evt valgt det andre alternativet. Har fått hjemmebrent uten forvarsel i et bryllup en gang, det smakte IKKE bra (selv om jeg også drakk min del av det da jeg var ung....) når du tror du får en vanlig Gin Tonic, og så er det HB og tonic i stedet...

• Liker 3
Skrevet

Som sagt over her hvis hjemmebrenten er skikkelig laget så merker man ikke forskjell om man ikke er en kjenner og det er det kanskje ikke så mange av. Bare ikke lag dem for sterke så blir det helt sikkert bra skal du se.. Masse lykke til :klemmer:

• Liker 1
Skrevet

Som sagt over her hvis hjemmebrenten er skikkelig laget så merker man ikke forskjell om man ikke er en kjenner og det er det kanskje ikke så mange av. Bare ikke lag dem for sterke så blir det helt sikkert bra skal du se.. Masse lykke til :klemmer:

Du får ikkje heimbrent utan fuselsmak og -lukt. Og dei fleste som handlar spriten sin på Polet og er over 17 år vil kjenne fusellukta i det minste.

Eg skjønner ikkje dilemmaet ein gong, eg. Om han blir såra fordi de ikkje vil ha himkok i bryllaupet deira, får han furte som ein annan unge. Ærleg talt. Det er for øvrig ulovlig å brenne og kjøpe heimbrent, og smuglersprit reiknest som narkotika.

Hadde eg fått servert heimbrent i bryllaup, hadde det vore det einaste eg hugsa frå den dagen. Kjole, mat, fest, alt gløymt grunna driten vi vart servert til drikke.

• Liker 1
Skrevet (endret)

.

Endret av Fantomina
  • Liker 1
Skrevet

Å servere heimbrent som ein attpåtil ikkje veit kor kjem frå, hadde vore heilt uaktuelt i vårt bryllaup, iallfall. Då hadde eg heller sagt at han kunne bidra med cider eller anna tilsvarande same sum som for det evt heimbrenten kosta - og heller betalt resten sjølv.

Kjenner eg syns det er veeldig greit at lokalet vårt har skjenkeløyve, og eigen alkohol såleis ikkje er eit tema...

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde aldri i verden villet hatt hjemmebrent i mitt bryllup. Nå er det uansett en veldig fremmed tanke for meg, ettersom det ikke akkurat florerer med hjemmebrent her hvor jeg bor. Tror ingen av mine nærmeste venner noen gang har smakt det, og jeg aner ikke en gang hvordan det lukter.

Men nei, holder meg unna. Vil ikke risikere å bli syk, selv om det sikkert som regel går bra. Er bare ikke en risiko det er noe poeng i å ta.

• Liker 2
Skrevet

Der vi bor var det tidligere vanlig å lage god hjemmebrent og blande det med essenser og servere i bryllup. Men nå for tiden er det jo nesten ingen som drikker hjemmebrent til vanlig. De går på polet og handler sin sprit når de behøver. Det vil derfor være rart å plutselig skulle drikke hjemmebrent, og jeg mistenker at folk greit vil kjenne forskjellen av den grunn selv om andre hevder det ikke er tilfelle.

Vi skal ikke ha hjemmebrent i vårt bryllup av nevnte grunn, samt at det jo faktisk ikke er lov å lae selv. En medvirkende årsak til holdningen er nok egene erfaringer fra et bryllup i trøndelag der det ble servert hjemmebrent. Det var så stygt at ingen av oss tilreisende hærtes å drikke.

• Liker 1
Gjest Heloise
Skrevet

Synes det er litt synd at han vil vise frem "himkoken" sin i deres bryllup... Han kunne da tatt seg tid og råd til å handle noe i Sverige når han like gjerne skulle dit. Blir litt feil å reklamere for hjemmebrenten sin i et bryllup :sjokkert:

• Liker 2
Skrevet

Det er jo din store dag, ikke noe rølpefest på bygda :fnise:

Tror jeg hadde sagt ærlig fra at du ikke vil bruke det som velkomsdrink e.l men kan sette det fram senere så har folk mer å velge i om du skal servere utenom maten.

Om du velger å servere det synes jeg iallefall du bør være ærlig på hva det er, selv blir jeg dårlig av vin og det er sikkert noen som blir dårlige av hjemmebrent også uansett hvor bra den er.

• Liker 1
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Huff, veldig vanskelig dilemma. Tror ikke jeg hadde klart å si nei, når situasjonen med bidrag til bryllupet er sånn den er.

Jeg ville laget et brett til cocktailene hans, og et brett med alkofri musserende. Og så hatt lapper på hvert brett som kan gi hint om hva som er oppi. "Drikker du denne, er du sikkert gravid, bilfører, mindreårig eller litt prippen" og "Heimelaga, nostalgisk drink i tradisjonell norsk bygdestil" eller ettellerannet litt mer fantasifullt og morsomt enn det jeg klarte å komme med her.

Jeg ville tatt hjemmebrenten med et smil hvis jeg var gjest og opplevde dette. Evt valgt det andre alternativet. Har fått hjemmebrent uten forvarsel i et bryllup en gang, det smakte IKKE bra (selv om jeg også drakk min del av det da jeg var ung....) når du tror du får en vanlig Gin Tonic, og så er det HB og tonic i stedet...

TS her. Tusen takk for alle svar og synspunkter, det er godt å høre både positive og negative ting! Men innlegget over skiller seg ut som den beste løsningen for meg.. Jeg vet at det er "min" dag.. men det er også min kjæres dag, og han vil gjerne at faren skal få bidra på denne måten, siden det er det han vil.

For å være klar på en ting, det er ikke noe smuglergreier, nei.. aldri i verden! Han skal event. lage selv.

Og jeg kommer i så tilfelle til å opplyse om hva det er folk drikker, og som foreslått over her, ha et "ordentlig" alkoholfritt alternativ.

Det er kun snakk om velkomstdrink, og de skal ikke være sterke (jeg er ikke glad i sprit i det heletatt, og skal ha smaksprøve først). Nå vet jeg veldig lite om hb (det lille jeg drakk som tenåring smakte py, luktet py, og jeg ble ikke syk av det), men kan man bli syk av bare en svak drink?

• Liker 3
Skrevet

Fornærm gjestene som av ulike årsaker foretrekker alkoholfritt/ikke ønsker å drikke hb, det skaper alltid god stemning...

Eg skjønner ikkje dilemmaet ein gong, eg. Om han blir såra fordi de ikkje vil ha himkok i bryllaupet deira, får han furte som ein annan unge. Ærleg talt. Det er for øvrig ulovlig å brenne og kjøpe heimbrent, og smuglersprit reiknest som narkotika.

Hadde eg fått servert heimbrent i bryllaup, hadde det vore det einaste eg hugsa frå den dagen. Kjole, mat, fest, alt gløymt grunna driten vi vart servert til drikke.

Helt enig. Jeg ville tenkt mitt om vertskapet om det åpenlyst ble servert hb i et bryllup. Har man ikke råd til annet, ville jeg faktisk heller gått for alkoholfri servering med mulighet for at gjestene kunne kjøpe drinker i baren.

• Liker 3
Skrevet

Med mindre han har tilgong på industrikolonne til brenninga, blir det fuselsmak. Med vennlig helsing kjemikaren. Eg har sjølv ein far som brenner for heimebruk. Heimbrenten hans er kjend for å vere god vare. Eg brekk meg når eg luktar på drammen, same kor tynn han er. Unntaket er som karsk - ein tynn karsk kan gå ned. Men godt er det verkeleg ikkje.

Men klart - å servere heimbrent i velkomstdrinken sett standarden for resten av bryllaupet, så då rekner eg med at det blir sodd servert frå soddbøtta, eingongsskjeer, papptallerknar og karsk. Og når de ikkje gidd bruke pengar på velskomstdrink, rekner eg med at de heller ikkje bruker pengar på bryllaupskle, men har på dykk noko som heng i skapet frå før av.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Har man ikke råd til annet, ville jeg faktisk heller gått for alkoholfri servering med mulighet for at gjestene kunne kjøpe drinker i baren.

Og når de ikkje gidd bruke pengar på velskomstdrink, rekner eg med at de heller ikkje bruker pengar på bryllaupskle, men har på dykk noko som heng i skapet frå før av.

Eh, har dere egentlig lest hovedinnlegget fra TS?

• Liker 5
Skrevet

Jeg hadde tatt den ubehagelige praten og sagt at vi ønsker ikke hjemmebrent i bryllupet, rett og slett. Tenk deg om det ikke er bra, og gjestene blir syke? Er det virkelig sånn du vil at bryllupet skal bli husket? Nei huff.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...