Gå til innhold

Å være avholds når man har barn

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg er ei jente på 25 år, singel og barnløs for øyeblikket. Jeg har drukket en del tidligere, men for ca. ett år siden syntes jeg det begynte å bli kjedelig å drikke, så jeg har ikke drukket siden... Har egentlig ikke bestemt meg for noe som helst, men har ikke hatt lyst til å drikke.

Jeg tenker også på det at når/om jeg en gang får barn, vil jeg komme til å være avholds. Så hvorfor ikke begynne nå?

Jeg blir skremt når jeg hører om mødre som skal gi babyen flaske neste dag, slik at de selv får ta seg en fest... For min del er definitivt den tida over når jeg får barn, og kanskje allerede nå. Hvorfor ikke være på den sikre siden? Tenk på skadene barnet kan få dersom man blir gravid uten at man vet det og drikker f.eks.

Ble masse tanker her...men håper dere skjønner poenget/spørsmålet. :sjenert:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes du bekymrer deg unødig. Å ta seg en fest trenger ikke bety noe mer enn sosialt samvær med et par glass.

• Liker 10
Gjest Ms. Raggsokk
Skrevet

Et barn kan være like friskt og ha det like bra i en familie der mor/far drikker med måte. Skal du absolutt være avholds så er det ditt valg, ikke noe galt i det, men man MÅ altså ikke være det.

• Liker 3
Skrevet

Jeg syns det blir veldig overhysterisk å ikke drikke alkohol når man har barn. Så lenge man drikker med måte og koser seg, ser jeg ikke problemet i det hele tatt. Jeg har en venninne som har en 13 år gammel gutt, og hun drikker ikke en dråpe alkohol når hun har ham, og vi i venninne gjengen respekterer det, men vi syns hun er overhysterisk. Det får da være måte på hvordan man skal skjerme barna.

• Liker 2
Skrevet

Livet slutter ikke når man får barn.

Jeg har aldri vært en person som har drukket mye i det hele tatt, og heller har jeg ikke vært noen festjente. Men jeg ser heller ikke noen grunn til at man ikke skal kunne drikke en enslig gang i blant og heller gi barnet flaske.

Det er lov til å bruke sunn fornuft og leve selv etter at man får barn.

Det er ingenting galt med at du ØNSKER å være avholds når du får barn, men det er heller ingenting galt med de som velger å nyte alkohol etter å ha fått barn.

• Liker 2
Skrevet

Jeg tror barn har godt av å vokse opp i hjem med et normalt forhold til alkohol. Å være overhysterisk er ikke bra.

• Liker 8
Skrevet

Jeg tror barn har godt av å vokse opp i hjem med et normalt forhold til alkohol. Å være overhysterisk er ikke bra.

Enig. Ikke at det er noe problem om man heller vil være avholds, men det er ikke noe man MÅ bli selv om man får barn.

Om man stikker på fest flere ganger i uka så snart barnet er født så er man selvsagt uansvarlig, men da er det ikke alkoholen i seg selv som er problemet.

Gjest Elastica
Skrevet

Jeg har tre barn og har ikke sluttet å nyte alkohol selvom jeg har blitt mor. Jeg drakk hverken da jeg ammet eller var gravid, men nå tar jeg gjerne et glass vin eller to til middagene i helgen, til fredagskvelden eller ved andre hyggelige anledninger. Det trenger ikke være enten vill fest eller ingenting. En fin mellomting er alltid bra. :)

Skrevet

Jeg syns at så lenge man er gravid og ammer, så burde man hverken røyke eller drikke. Det er jo skadelig for barnet i magen, og for barn som blir ammet.

Men når man ikke ammer lenger, så er det bare å nyte alkohol med måte. Om om man er på fest og noen andre passer barna, så kan man jo slå løs håret.

• Liker 1
Skrevet

Jeg er enig med de andre her. Vær gjerne avholds om du ønsker det, men det er virkelig ikke noe poeng i å føle seg tvunget til det fordi man får barn. Barn skal selvsagt ikke bli utsatt for noe som ikke er bra for dem pga alkohol (fulle foreldre osv), men foreldre som har et moderat alkoholforbruk skader ikke barna.

Jeg tror man fort kan tenke at "når jeg får barn da er jeg en mamma, ikke noe annet". Mammarollen blir jo det viktigste i livet i en periode, men man er fortsatt også en kjæreste/kone/søster/venninne/datter og først og fremst seg selv. Jeg tror ikke det er sunt å bli så oppslukt av mammarollen at man glemmer seg selv og egne behov. Barnet er viktigst, barnet kommer først, men man må fortsatt tillate seg selv å gjøre ting bare for sin egen skyld innimellom også, så lenge det ikke skader barnet.

Men som sagt: Vær gjerne avholds dersom du ønsker det selv.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns at så lenge man er gravid og ammer, så burde man hverken røyke eller drikke. Det er jo skadelig for barnet i magen, og for barn som blir ammet.

Men når man ikke ammer lenger, så er det bare å nyte alkohol med måte. Om om man er på fest og noen andre passer barna, så kan man jo slå løs håret.

Man kan nyte alkohol med måte selv om man ammer.

Skrevet

Vi tar noen ganger et glass vin eller en øl i helgene, sønnen min som nærmer seg tenårene reagerer ikke engang. Det er fordi han ikke forbinder alkohol med fyll og han aldri har opplevd at vi har blitt pussa. . Vi har aldri vært brisne/fulle mens han er våken.

• Liker 1
Skrevet

Jeg kunne ikke på noen måte tenke meg å bli avholds, og det kunne heldigvis ikke mannen min heller. Vi drikker litt vin i helgene og til andre festlige anledninger, og som oftest med måte (drar en av oss på fest og drikker mer, er den andre hjemme og tar seg av barn).

• Liker 2
Gjest gjest
Skrevet

Jeg er selv avholds, dvs har vært det de siste årene. Er ikke bevist men er alene med et barn i bhg alder så har bare blitt sånn.

Jeg er nå i midten av 30 årene, og fra jeg var 15 har jeg arbeidet i hotell- og restaurantbransjen. Eid utested, vært daglig leder på hotell osv og var ikke av de som takket nei til personalfester;) Og de er det mange av i den bransjen;) Studerte fra jeg var 25-30 så jobbet som bartender i studietiden.

Nå er jeg som sagt eldre og har ikke satt mine ben på et utested på flere år. Så og si bodd på utesteder i 15 år så er drita lei. Har mastergrad i en annen retning så er ferdig med det både yrkesmessig og privat.

Høres kanskje rart ut men å feste frister overhodet ikke. Var veldig glad i vin tidligere og med i vinklubber osv men selv det frister ikke. Takker meg til lettbrus i helgene;) For meg er det ikke naturlig å drikke noe vin som helst med et lite barn i hus som jeg er alene med. Har ikke noe imot de som gjør det, passer bare ikke for meg!

Hadde jeg vært yngre når jeg fikk barn hadde sikkert saken stilt seg annerledes.

Skrevet

Jeg var avholds 2-3 år da førstemann ble født. Dette fordi vi hadde en dårlig opplevelse da vi trengte ambulanse og den ikke kunne komme, så jeg holdt meg "kjørbar" rett og slett.

Og dette "kjørbare" kommer sikkert tilbake når ungene er tenåringer og skal ut og fly og må hentes.

Inntil da syns jeg det er ok å være måteholden i hjemmet, og ta de største festene (om man liker slikt) når barna er trygt plassert hos barnevakt over natten.

Skrevet

For min del synes jeg det er helt greit å nyte alkohol med måte selv om man har barn. Jeg forstår argumentet om å holde seg kjørbar, men jeg har ikke lappen uansett, så her hadde det ikke hatt noe å si. Jeg ammer fremdeles (har et ganske stort barn), og har ikke problemer med å ta meg litt rødvin av og til. Det viktige synes jeg er så være i stand til å ta seg av barnet, og at barnet skal oppleve trygge foreldre.

• Liker 1
Skrevet

Jeg kommer ikke til å bli helt avholds, noen glass vin med venninner eller til maten synes jeg ikke det er noe galt med. Men en ting jeg aldri kommer til å gjøre, er å være synlig beruset foran mine barn uansett alder. Det er bare en sperre jeg har, og som jeg er kjempeglad for at mine foreldre også hadde.

Mulig jeg er konservativ der, men sånn er det bare :)

Skrevet

Eg er avhaldsperson, men ikkje fordi eg har barn. Tykkjer det er heilt greit at folk med barn tek eit par glass vin/øl, men fest med flatfyll tykkjer eg ein bør ha gjort seg ferdig med før ein får barn, ja.

• Liker 1
Skrevet

Jeg tenker også på det at når/om jeg en gang får barn, vil jeg komme til å være avholds. Så hvorfor ikke begynne nå?

Jeg er så godt som avholds pga at vi har barn i tenårene som ofte skal kjøres eller hentes, eller generelt er ute lenge om kveldene, og da vil jeg vite at jeg _kan_ hente dem om det er noe. Da barna var mindre var jeg også stort sett avholds pga ett barn med alvorlig astma som kunne trenge legevakt-tur sent på kvelden. :)

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg er ei jente på 25 år, singel og barnløs for øyeblikket. Jeg har drukket en del tidligere, men for ca. ett år siden syntes jeg det begynte å bli kjedelig å drikke, så jeg har ikke drukket siden... Har egentlig ikke bestemt meg for noe som helst, men har ikke hatt lyst til å drikke.

Jeg blir skremt når jeg hører om mødre som skal gi babyen flaske neste dag, slik at de selv får ta seg en fest... For min del er definitivt den tida over når jeg får barn, og kanskje allerede nå. Hvorfor ikke være på den sikre siden? Tenk på skadene barnet kan få dersom man blir gravid uten at man vet det og drikker f.eks.

Ble masse tanker her...men håper dere skjønner poenget/spørsmålet. :sjenert:

Syns det faller seg naturlig. Når man er gravid,så drikker en ikke. Da barnet komer så begrenser det seg selv. Jeg kan vel ikke kalle meg avholds,men da ungene var små så drakk jeg ikke en dråpe da de var hjemme. Ikke et glass vin. Dette skyldes at jeg tåler lite alkohol og blir dårlig. Passer dårlig med småbarn i huset. Senere da de ble eldre og vi skulle noe og hadde barnevakt,så drakk jeg kansje et glass eller to,da med forvissing om at jeg ikke skulle tidlig opp.

Da de ble tenåringer så var det også lite alkohol. Eksemplets makt er noe jeg tror på.

Jeg kan ta et glass i dag,eller en cognac,så derfor kan jeg vel ikke kalle meg for avholds....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...