Gå til innhold

Er det rart å ha eie både bunad og kystdrakt?

Anbefalte innlegg

Gjest Sjokoladebolle
Skrevet

Jeg fikk kystdrakt av bestemoren da jeg konfirmerte meg. Jeg synes den er veldig fin, og er stolt av å kunne fortelle at hun har sydd den for meg.

Nå i det siste så har jeg fått lyst til å skaffe meg en bunad i tilegg, jeg har tenkt å kjøpe inn materialet og sy den selv. Da jeg fortalte dette til mamma så virket hun overrasket over at jeg ville ha enda en festdrakt, og dette har fått meg til å tenke på om det er rart å skulle ha begge deler.

Æsj, ser at dette innelgget får meg til å virke som en usikker fjortis som må spørre andre om råd før jeg tar avgjørelser :P Jeg kommer til å skaffe meg bunad uansett, men jeg lurer da på om det er sært å ha to festdrakter? Jeg tenkte at da kan jeg bytte mellom hvilken jeg vil bruke ved forskjellige anledninger.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du synes to stykker er fine og har lyst til å lære deg å sy selv så synes jeg det høres bare morsomt ut.

Om du ender opp med å like en bedre enn den andre kan du jo enten selge eller gi til noen andre i slekta/evt låne bort.

Synes festdraktene er superfine selv og vurderer å prøve å sy en, men vet ikke om jeg tørr!

AnonymBruker
Skrevet

Nja, så ufattelig rart er det vel ikke. Jeg vet om folk som har både tre og fire forskjellige bunadet. Men jeg ser ikke helt vitsen.

Skrevet

Nei, det hadde bare vært rart hvis du brukte begge samtidig!;)

• Liker 2
Skrevet

Jeg skal også skaffe meg kystdrakta snart, tenker jeg! :) Har bunad fra før. Så neeesten samme situasjon, hihi! Bunaden min er såpass varm om sommeren at jeg er halvdau etter en dag i konfirmasjon, så vil gå for den noe lettere kystdrakta også. Eller en bunad til, da nordlandsbunaden. :) Ikke stoppet meg selv i å tenke at det er rart! :fnise:

Gjest Ms. Raggsokk
Skrevet

Jeg eier flere bunader, og ser ingenting galt i det. I bygda jeg kommer fra eier de fleste minst to bunader/drakter (landbruksbygd, mye går i arv).

Skrevet

Så heldige dere er! Jeg har ikke hatt bunad siden barnebunaden som halve slekta bruker :fnise: Synd det er så utrolig dyrt, får vel lære å sy selv!

Skrevet

Tja...rart og rart. Er ikkje så mange muligheter i løpet av eit år å bruke ein bunad/festdrakt, og da må du velge mellom to flotte plagg. Synes det virker litt unødvendig men det blir jo opp til deg. Trur eg hadde vurdert å selge kystdrakta viss du skaffer deg bunad. Eventuelt låner den bort til slektninger/bekjente. Har du ein tanke på når du ville brukt kystdrakta og når du ville brukt bunaden?

Gjest Sjokoladebolle
Skrevet

Uff, nei jeg kommer ikke til å selge kystdrakten, den betyr ganske mye for meg siden det er bestemor som har sydd den.

Jeg liker godt bunaden som tilhører stedet jeg kommer fra, så jeg tenker at jeg kan skifte mellom å bruke kystdrakt og bunad etter det jeg ønsker. For eksempel bruke kystdrakt når været er varmt, mens bunaden kan brukes når det er kaldere :gjeiper:

Det er fint å se at det er noen som ikke synes at det er veldig sært, hehe :fnise:

Skrevet

Vel, jeg har slumpet til å skaffe meg to bunader og én drakt, så nei, jeg syns ikke det du beskriver er rart. :ler: Men det er faktisk et poeng at det nesten ikke er nok anledninger til å bruke så mange bunader. Samtidig har jeg de siste årene gjerne hatt to anledninger per år (17. mai + konfirmasjon), og har sånn sett ikke noe problem med å få vekslet på. I år ble det plutselig både konfirmasjon, 17. mai og dåp i løpet av ca. en måned, og sånn sett skulle det være mulig å kunne veksle litt.

Så merker jeg at det føles mer staselig med bunad framfor drakt (eller stakk og liv, som min drakt kalles), uten at jeg vet hvordan kystdrakten ser ut. Sånn sett tenker jeg at du sikkert ikke vil angre på å skaffe deg bunad om interessen er der og du har råd til det. :)

Skrevet

Vil ikke si det er rart, det er vel heller det at det ikke er helt vanlig. Hvis du har lyst på bunad og har penger til det, så hvorfor ikke? De er jo nydelige! :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk kystdrakt av bestemoren da jeg konfirmerte meg. Jeg synes den er veldig fin, og er stolt av å kunne fortelle at hun har sydd den for meg.

Nå i det siste så har jeg fått lyst til å skaffe meg en bunad i tilegg, jeg har tenkt å kjøpe inn materialet og sy den selv. Da jeg fortalte dette til mamma så virket hun overrasket over at jeg ville ha enda en festdrakt, og dette har fått meg til å tenke på om det er rart å skulle ha begge deler.

Æsj, ser at dette innelgget får meg til å virke som en usikker fjortis som må spørre andre om råd før jeg tar avgjørelser :P Jeg kommer til å skaffe meg bunad uansett, men jeg lurer da på om det er sært å ha to festdrakter? Jeg tenkte at da kan jeg bytte mellom hvilken jeg vil bruke ved forskjellige anledninger.

Rart? nei det er det ikke. De kan brukes i ulike anledninger. Kjenner en som har to bunader.

Kystdrakt og bunad er heller ikke det samme da.

Skrevet

Jeg synes ikke at det er noe rart. Og ikke selg kystdrakten selv om du syr deg bunad! For meg er bunaden både et eksklusivt plagg, og et plagg med høy affeksjonsverdi (min er også sydd av bestemor).

Kystdrakten er jo heller ikke knyttet spesielt til det stedet noe kommer fra, noe en bunad vil være i større grad (regner med du velger en som hører til et sted som betyr noe for deg).

Draktene vil vel uansett kunne komme til nytte senere, ved at dine barn eller barnebarn kan låne/arve, og de varer i årevis bare de blir stelt skikkelig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...