Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg er en 16 år gammel jente som er mye plaget med høyre hoften min,jeg har hatt og har betendelse i den som ikke vil vekk.I går fikk jeg en kortison sprøte,og legen sa den skulle virke nesten med en gang,men det har bare blitt verre,jeg har så utrolig mye smerter nå!

Noen andre som har erfaringer med kortison sprøyter?Og hvordan ble dere etter at dere fikk kortison?

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

Er ikke sikker men du kan ringe legevakten for å høre der hva legen mener om saken.

Du kan jo bli værre før du blir helt bra.

Skrevet

Jeg slet og med smerter i den ene hoften min i 15-16 års alderen. Legen mente at det var betennelse i hofta og jeg fikk kortison-sprøyte. Den hjalp ingenting, men jeg kan ikke huske at jeg ble verre. Jeg gikk til legen tre ganger til med samme problemet og fikk kortison-sprøyte hver gang uten at det hjalp. Til slutt ga jeg opp og smertene er der ennå, men i mye mindre grad og bare i perioder.

Skrevet

Jeg har kun hørt negative ting om kortisonsprøyter...

Min lege vil for eksempel ikke gi meg kortisonsprøyte (jeg vil ikke ha heller, så det er jo greit nok det). Det er mot allergi, men bivirkningene skulle vel være de samme...

Skrevet

Legen sa at jeg sikkert kommer til å slutte å vekse(men jeg er vel nesten fullvokst uansett),og at menstrasjonen kan bli uregelmessig,hva har du hørt da?

Jeg er veldig villig til på prøve alt for å få vekk semertene i hofta mi,for det er ikke noke kjekt å ha dem der.

Jeg har måttet slutte på volleyabll,jeg kan ikkje springe så mye lenger,og jeg kan ikke gå langt uten å få store smerter i hoften min.Og jeg har oftet måtte gå på krykker for det har vert då vondt å gå.

men jeg vil ikke ta kortison sprøyte mange ganger,for jeg vet at det ikke er helt bra siden jeg også er så ung.

Jeg fikk også noen tabelletter som heter "Vioxx",er det noen som har noen erfaringre med de??Jeg har gått på noen som het "brexidol",men de tålte jeg ikke i det hele tatt,vart skikkelig dårlig av de,håper ikke det skjer med de her også,for det orker jeg ikke.

Skrevet

Jeg har hørt at hvis ikke sprøyten settes dypt nok i muskelen, så kan du få smerter pga det.

Jeg fikk kortisonsprøyter i vår, i allergisesongen, og hadde ikke vondt i det hele tatt, var bare litt øm der sprøyta ble satt. Forresten så hjalp den fantastisk bra mot allergien min :D

Skrevet

Har fått endel sprøyter i skuldrene. Legen har nok ikke truffet på rett plass, gjør han det, vil smertene forsvinne med en gang. Ring legevakten nå og be dem sette en ny sprøyte, for så vondt skal du ikke ha det. Lykke til! :wink:

Gjest Hulderjenta
Skrevet
Jeg fikk også noen tabelletter som heter "Vioxx"' date='er det noen som har noen erfaringre med de??[/quote']

Jeg fikk Vioxx av legen pga senebetennelse i hoften, og jeg syntes den lindret smrtene godt. Vioxx er en nyere medisin enn Brexidol, og skal også være en bedre medisin. Den virker betennelsesdempende og derfor også smertelindrende. Den er bedre for magen og har svært liten risiko for å forårsake magesår, i motsetning til Brexidol og andre NSAIDS (Non steorid antiinflamatoric drugs). Vioxx er også svært god mot menstruasjonssmerter og blir skrevet ut mot dette.

Skrevet

Har fått to kortison sprøyter for senebetennelse i armen. Å det gjorde kjempe vondt etterpå men det ga seg ettetr et par dager så ga det seg å da ble jeg mye bedre. Problemet med kortisonsprøyter er at det ofte settes når det ikke er det som trengs idet hele tatt. Detr er veldig vanskelig å sette sprøyta riktig- dersom den settes feil kan den skape mer problemer

Skrevet

Tusen takk for svar alle sammen!

Jeg har det like vondt i dag,men skal vente litt å se hvordan det går før jeg kontakter legen igjen.Jeg vet at han(legen) ikke vil sette kortison sprøyte mer enn 2 ganger,for det er ikke så bra for unge folk.

Kanskje den ikke vart satt på riktig plass,for jeg har problemer med å peike ut en plass der det gjør mest vondt,men han kjente nedover hoften min,og jeg sa hvor det gjor mest vondt,og da stakk han den inn ca.4 forskjellige plasser,og tok fra en god del vinkler.Legen er veldig flink(annestesi lege) så han vet hvordan ting skal gjørest.

Skrevet

Kanskje du kan be legen din om å få gjort en røntgenundersøkelse av hofta di? Det kan være noe galt med selve leddet, enten leddgikt eller andre sykdommer som gjør at det blir forandringer i leddet.

Hvis røntgenbildene viser forandringer i leddet, be om å bli henvist til en spesialist i enten revmatologi eller andre som har med leddforandringer å gjøre. Du bør ikke ha vondt i hoftene over lenger tid, det er utrolig slitsomt!!! Been there, done that - og har tatt konsekvensene av det. Vet ikke helt om en anestesilege er helt den jeg vil ha til å sjekke leddvondt...

Les mer om Vioxx her.

Når det gjelder kortison, så er det både positive og negative ting med dette. Kortison slår ned betennelse, men det slår ikke ned symptomene. Hvis det er ledd eller sener du har mye betennelse i, vil kortison kun fungere midlertidig. Sprøyter holder kanskje noen uker eller måneder, men før eller siden vil betennelsen kunne komme tilbake, hvis det er noe langvarig som trigger det. Jeg har satt kortison i knærne og fingrene på barneleddgikt. Hadde ofte vann i knærne (dvs for mye leddvæske.) Da sugde de ut denne, og satt inn kortison etterpå. Det gjorde det litt trått og rart et par dager, men betennelsen holdt seg nede i kanskje et halvt år av gangen. I fingrene varte det et par uker, så var det like ille. Så her måtte man gjøre andre ting i stedet.

Jeg tror nok at hofter og skuldre kan være vanskelige å sette kortison i, fordi leddkapselen går rundt hele leddet, siden det er kuleledd. Dermed kan det være vanskelig å treffe riktig, kontra i kneledd. Dessuten er det ingen god løsning hvis det gjør vondt over lang tid. Kortison i større doser over lenger tid kan bl.a. føre til benskjørhet. (Da snakker jeg IKKE om en kortisonsprøyte i ny og ne, men langvarig inntak av tabletter.)

Prøv å få gjort en utredning hos en spesialist om hva som er galt med hofta, ikke bare smertelindring. Ofte er det veldig greit å få en diagnose på ting, ikke bare en diffus opplevelse av "vondt".

Catzy

Skrevet

Nå har jeg vert med fysioterapaut og han sier at legene har tatt feil,og jeg aldri burde hatt den sprøyta.Jeg har ikke betendelse,men noe med muskelen.Jeg har vert på røntgen og ultralyd før,og der viste det ikke noe gale.

Han har ikke truffet med sprøyten heller,sikkert truffet en nerve.

Jeg har det like vondt som da jeg fekk tatt sprøya,og det er ikke kjekt å gå rundt med slike smerter.

Fysioterapeuten eiger treningssenteret her jeg bur,så jeg skal sykle og gjøre andre styrkeøvelser der,pluss at jeg skal få noe elektrisk styr i hofta.Håper det kan hjelpe,og gjør det ikke det så vet jeg ikke hva jeg skal gjøre..

Skrevet
Nå har jeg vert med fysioterapaut og han sier at legene har tatt feil,og jeg aldri burde hatt den sprøyta.Jeg har ikke betendelse,men noe med muskelen,tabbelettene jeg har fått har aldri virket på meg heller.Jeg har vert på røntgen og ultralyd før,og der viste det ikke noe gale.

Han har ikke truffet med sprøyten heller,sikkert truffet en nerve.

Jeg har det like vondt som da jeg fekk tatt sprøya,og det er ikke kjekt å gå rundt med slike smerter.

Fysioterapeuten eiger treningssenteret her jeg bur,så jeg skal sykle og gjøre andre styrkeøvelser der,pluss at jeg skal få noe elektrisk styr i hofta.Håper det kan hjelpe,og gjør det ikke det så vet jeg ikke hva jeg skal gjøre..

Skrevet

Har hørt man kan få smerter om sprøyta treffer en nerve.

Men kortison kan/vil føre til - benskjørhet, og det er ti ganger verre enn en senebetennnelse...

Jeg ville aldri tatt kortison, har hatt senebetennelser, vært plaget i lange perioder (er), men - at jeg er så totalt motstander av kortison, vil ikke si det samme som at alle som tar en sprøyte får benskjørhet.

Skrevet

Jeg fulgte denne tråden med stor interesse, for jeg har betennelse i armen og måtte til slutt krype til korset og sette kortison.

(Jada, kjenner motforestillingene, men nå hastet det veldig å bli bra)

Jeg fikk kortisonsprøyte i slimposen for senefeste øverst på skulderen. Armen var veldig vond i to - tre dager, og jeg vurderte å "reklamere" til legen. Men så gav det seg, og jeg er mye bedre.

Vet ikke om det er kortisonen alene, for jeg har gjort mye annet samtidig: Jeg har brukt Orudis gel (apoteket, reseptfri, smertestillende og betennelsesdempende) og store mengder omega 3 samtidig. Tror nok kortisonen slo ned betennelsen, men at jeg samtidig har hatt betennelse i flere senefester, og egentlig burde hatt flere sprøyter.

Men i mitt tilfelle så tror jeg at kortisonen virket bra.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...