Gå til innhold

Asia og backpacking. Erfaringer, priser og tips?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tenker på å reise til Asia for et par-tre måneder, farte rundt og bare nyte livet. Noen som har noen gode tips å dele? Tenker egentlig på det meste, alt fra land, til severdigheter, ting å gjøre/oppleve. Sist men ikke minst, pris. Noen som har litt mere erfaringer på hvor mye man bør regne med å bruke pr. mnd? Dette vil jo selvsagt variere alt etter hvor man oppholder seg, men jeg tenker litt sånn grovt sett. Er en relativt fersk tanke, så det er ikke mye som er planlagt enda.

Alle tips mottas med takk :briller:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Først og fremst bør du finne ut hvilke land du vil besøke. Deretter ville jeg sett på Kilroy Travels sine sider og lest reisebrev fra andre backpackere for å finne tips til steder å besøke, hvor man bør bo og budsjett. Det er 8 år siden jeg var backpacker selv så det er nok mye som er endret siden den tid.

Et tips er kanskje fremdeles like viktig da: Ikke planlegg for mye. Bare bestem deg for de land og byer du absolutt vil besøke, og ha en løs reiseplan. Lev litt fra dag til dag, og bli gjerne lenge på et sted du trives ekstra godt. Lonely Planet bøkene har god oversikt over hva man bør se og gjøre, og kostnadsnivå i de ulike landene. Vår eneste faste plan var hvor vi skulle starte, og hvor vi skulle reise hjem fra. Vi bestilte billetter til Singapore, og hjem igjen fra Bangkok og hadde en slags formening om hva vi ville se før vi kom frem til Bangkok. Lonely Planetboka ble godt brukt underveis og førte oss både hit og dit :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Noen tips:

- For billigst flybillett så kan du bruke søkemotorer som kayak.com og flights.com. Søk avreise fra en større Europeisk fly-hub slik som Heathrow. Så flyr du Norwegian eller annet lavprisselskap dit (Stanstead+halvannen time buss til LHR i eksemplet). Søker du på reise fra Oslo så finner ikke søkemotorne billigste alternativ siden f.eks Norwegian ikke er med.

- Pris er alt etter hva du er ute etter. Jeg levde der for < 150kr dagen men da bodde jeg på de billigste gjestgiveriene (men med eget rom, ikke sovesal).

- Malaysia er veldig bra valuta for penga, moderne infrastruktur men relativt billig å leve, litt dyrere enn Thailand.

- Ta utgangspunkt i at alle som tar kontakt med deg er ute etter å lure penger av deg. Det er masse scams slik som dette spesielt i Thailand/Bangkok. Den jevne Thai er tilbakeholden og vil ikke ta kontakt med folk uten videre.

- Unngå drosjer om du kan, kollektivtilbud er bra stort sett.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...