AnonymBruker Skrevet 17. mai 2011 #1 Skrevet 17. mai 2011 Jeg klarer ikke helt å forstå Buffer. Er buffer en støtdemper, eller noe som motvirker eller demper en påvirkning, slik som en løsning som kan motstå en endring i pH når løsningen blir tilført små mengder H3O+ (oksoniumioner) og OH- (hydroksidioner)? Hjelp meg å forstå setningen "En buffer er en løsning der pH ikke blir endret vesentlig når vi tilsetter små mengder sterk syre eller sterk base." På forhånd takk
SmallTalk Skrevet 17. mai 2011 #2 Skrevet 17. mai 2011 Nå var ikke akkurat kjemi mitt sterkeste fag, og spesielt ikke Buffere, men jeg skal gjøre et forsøk. Hjelp meg å forstå setningen "En buffer er en løsning der pH ikke blir endret vesentlig når vi tilsetter små mengder sterk syre eller sterk base." Det betyr kort og greit det som står her. Er løsningen en buffer så skal den tåle å bli tilsatt syrer eller baser uten å endre PH noe særlig. Dette er f.eks ganske typisk for innsjøer osv.
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2011 #3 Skrevet 17. mai 2011 Jeg klarer ikke helt å forstå Buffer. Er buffer en støtdemper, eller noe som motvirker eller demper en påvirkning, slik som en løsning som kan motstå en endring i pH når løsningen blir tilført små mengder H3O+ (oksoniumioner) og OH- (hydroksidioner)? På en måte er det en støtdemper, ja, som motvirker store pH-endringer. Men det du skriver om å tilsette små mengder H3O+ og OH- er unøyaktig, da disse ikke er sterke syrer eller baser. "En buffer er en løsning der pH ikke blir endret vesentlig når vi tilsetter små mengder sterk syre eller sterk base." En buffer inneholder stoffer (en viktig naturlig buffer i vann er f eks bikarbonatsystemet) som reagerer med syrer og baser slik at ikke pH endres i samme forhold som mengden syre/base man tilsetter. Pga likevektslovene kan f eks pH endres med 0,1 i stedet for 1 ved tilstedeværelse av en buffer. Den første setningen min er kanskje litt klønete, men hvis du IKKE hadde hatt en buffer i løsningen ville pH blitt endret vesentlig mer ved tilsettelse av samme mengde syre eller base. En buffer gjelder innen et visst pH-område, er du utenfor dette er det andre reaksjoner som dominerer.
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2011 #4 Skrevet 17. mai 2011 Nå var ikke akkurat kjemi mitt sterkeste fag, og spesielt ikke Buffere, men jeg skal gjøre et forsøk. Hjelp meg å forstå setningen "En buffer er en løsning der pH ikke blir endret vesentlig når vi tilsetter små mengder sterk syre eller sterk base." Det betyr kort og greit det som står her. Er løsningen en buffer så skal den tåle å bli tilsatt syrer eller baser uten å endre PH noe særlig. Dette er f.eks ganske typisk for innsjøer osv. Altså, en buffer er en løsning ... den er grei ... men det er en pH i denne buffer-løsningen? Og det er denne pH-en i buffer-løsningen som ikke blir endret når vi tilsetter små mengder sterk syre eller sterk base? Så dvs at små mengder sterk syre eller sterk base kommer ikke til å endre pH-en i bufferløsningen? Men vil da store mengder sterk syre eller sterk base gjøre det da? Tusen takk for svar, men jeg trenger virkelig å få det inn med te-skje
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2011 #6 Skrevet 17. mai 2011 På en måte er det en støtdemper, ja, som motvirker store pH-endringer. Men det du skriver om å tilsette små mengder H3O+ og OH- er unøyaktig, da disse ikke er sterke syrer eller baser. En buffer inneholder stoffer (en viktig naturlig buffer i vann er f eks bikarbonatsystemet) som reagerer med syrer og baser slik at ikke pH endres i samme forhold som mengden syre/base man tilsetter. Pga likevektslovene kan f eks pH endres med 0,1 i stedet for 1 ved tilstedeværelse av en buffer. Den første setningen min er kanskje litt klønete, men hvis du IKKE hadde hatt en buffer i løsningen ville pH blitt endret vesentlig mer ved tilsettelse av samme mengde syre eller base. En buffer gjelder innen et visst pH-område, er du utenfor dette er det andre reaksjoner som dominerer. Så vi bruker en buffer til å holde en ønsket pH stabil? Og kommer vi utenfor den ønskede pH-en så overtar en annen buffer? Er det slik som i blodet vårt, der det er en blanding av forskjellige buffere som er med på å holde pH-en i blodet mellom 7,35 og 7,45? Og små mengder sterk syre eller sterk base vil ikke lage endring i pH? Men den svake syren H3O+ og den svake basen OH- ... er det bare sånn som finnes i løsningen etter vi har tilsatt sterk syre eller sterk base? I kjemi 2 boken min stod det: "I dagligtale er en buffer en støtdemper, eller noe som motvirker eller demper en påvirkning. I kjemien brukes buffer om en løsning som kan motstå en endring i pH når løsningen blir tilført små mengder H3O+ ioner og OH- ioner." "En buffer er en løsning der pH ikke blir endret vesentlig når vi tilsetter små mengder sterk syre eller sterk base." Takk for gode svar forresten
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2011 #7 Skrevet 17. mai 2011 Hva vil store mengder sterke syrer eller sterke baser gjøre med pH-en i bufferløsingen, da ?
Ut på tur! Skrevet 17. mai 2011 #8 Skrevet 17. mai 2011 Vi bruker en buffer for å holde pH stabil, ja. Kommer vi utenfor bufferområdet, vil ikke bufferen virke lenger. Har vi flere buffere i løsningen, kan de(n) evt overta. Og ja, det er slik som i blodet vårt, eller i kroppen generelt. Vi har mange buffere i kroppen som holder pH stabil. Kommer pH under 6,8 (ca) så dør vi rimelig kjapt! -unntaket er magesekken vår (pH= 1-2) og i lysosomene der pH er litt lavere enn ellers i kroppen.. Har man en god buffer, vil ikke små mengder syre eller base gjøre noen endring. Syren/basen H3O+/HO- dannes når vann reagerer med en base eller syre. Husk at vann kan reagere både som syre og som base (slike stoffer kalles amfolytter). Vi kan ikke tilsette kun H3O+ eller HO-, men vi kan tilsette stoffer som reagerer og danner disse Håper dette hjalp bitte litt. Spør gjerne om mer, kan endel kjemi!
Ut på tur! Skrevet 17. mai 2011 #9 Skrevet 17. mai 2011 Store mengder syre eller base vil påvirke løsningen. Det kommer ann på hvor god bufferkapasiteten er. Dette kan man regne på!
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2011 #10 Skrevet 17. mai 2011 H+/H3O+ og OH- tilføres jo når man tilfører henholdsvis syrer og baser og er det som avgjør pH-påvirkningen, så sånn sett er det jo riktig. Mulig jeg bare er vant med å nyansere mer, små mengder av disse kan være veldig små... og koblet til svake syrer og baser er det liten effekt. Mens bufferen faktisk kan motvirke relativt større mengder. Men bruk det som står i boka, du. Det som skjer når man tilsetter "store mengder"/for mye av en buffer, er at man bruker opp de stoffene som utgjør bufferen, på en måte. F eks bikarbonat: HCO3- + masse H+ -> H2CO3 (karbonsyre). Denne reaksjonen skjer også så lenge bufferen fungerer, men ikke fullstendig. Når du overskrider kapasiteten til bikarbonat-bufferen vil du bare ha igjen karbonsyre hvis du har tilsatt mye syre. Har du tilsatt mye base vil du sitte igjen med CO32-. Disse kan også reagere som buffere. Hvilket område bufferen fungerer i avhenger av syrekonstanten (Ka) for reaksjonen. Vet ikke hva du kan om det.
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2011 #11 Skrevet 17. mai 2011 Takk, Utpåtur Har så mange spørsmål... Små mengder sterk base eller sterk syre har ingen innvirking på pH i bufferløsningen, men hva skjer om vi tilsetter store mengder sterk syre eller sterk base i bufferen? Er det bare store mengder sterk syre eller sterk base som kan ha innvirkning på pH-en? Og hva skjer om vi tilsetter små eller store mengder svak syre eller svak base i bufferen? (Har det noe å si?) Boken beskriver 3 måter å lage en buffer på. Den første metoden: Vi kan løse to stoffer i vann. Hvilke stoffer vi løser avhenger av hvilken pH vi ønsker. Ønsker vi pH<7 løser vi en svak syre og et lettløselig salt av denne syren i vann. Ønsker vi pH>7 løser vi en svak base og et lettløselig salt av denne basen i vann. Så en buffer kan lages av en svak syre + salt, eller en svak base + salt, men det er bare store mengder sterke syrer eller sterke baser som kan påvirke en buffer?
Ut på tur! Skrevet 17. mai 2011 #12 Skrevet 17. mai 2011 Se på det AB skrev over her (etter meg)! Ang. hvordan vi kan lage buffer: En buffer består jo av en svak syre (HA) og dens korresponderende base (A). Skal vi lage en buffer med disse to (HA og A), kan det gjøres på tre måter. 1. A kan veies inn (altså et salt), og HA tilsetter vi i ønsket mengde og med ønsket konsentrasjon. 2. HA har vi, men vi mangler A. Da kan vi i steden tilsette en sterk base som vil reagere med HA og danne A. 3. Her har vi A, men mangler HA. Da kan vi tilsette en sterk syre, som vil reagere med A og danne HA. For å kunne gjøre det på denne måten må vi gå ut i fra at syren HA ikke er for svak, og at basen A ikke er for svak. (syren må ha en pKa som ligger mellom 3 og 11 ca.)... Skjønte du noe av dette? Mye mulig jeg er litt dårlig på å forklare slik over nett. Dessuten vet jeg jo ikke hvor mye du kan fra før.. Lykke til uansett
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2011 #13 Skrevet 17. mai 2011 Jeg vet nå at en buffer består av en svak syre, med sin korresponderende svake base. Hva skal til for at en buffer skal bli brukt opp?
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2011 #14 Skrevet 17. mai 2011 Mener, jeg vet jo hva som skjer i en buffer, men liksom, hva skje?
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2011 #15 Skrevet 17. mai 2011 Og kan en buffer bestå av en svak base med sin korresponderende svake syre?
Ut på tur! Skrevet 17. mai 2011 #16 Skrevet 17. mai 2011 Det kommer ann på hvor sterk konsentrasjon du har på bufferen din, altså bufferkapasiteten. En buffers kapasitet er hvor mange mol H+ eller OH- som kan tilsettes for at pH'en skal forandres med 1 enhet (f.eks fra 7 til 6). Når pH har forandret seg med 1 enhet, er bufferen "brukt opp". Vi kan regne på denne kapasiteten (altså når den vil bli brukt opp), men da må vi kjenne hvilken syre/base vi har (og dens pKa), pH'en og bufferens konsentrasjon. Jo mer konsentrert en buffer er, jo mer vil den tåle av H+ eller OH-.
Ut på tur! Skrevet 17. mai 2011 #17 Skrevet 17. mai 2011 En buffer består av et syre/base-par, rett og slett Enten svak syre og korr. base, eller svak base og korr. syre. Nå går jeg til sengs! Lykke til videre Kjemi er gøy!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå