Gå til innhold

Sopp/ candida og diett

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg plages med oppblåsthet, kløe i underlivet og kløe i hodebunnen. Jeg tror dette kommer av at jeg har for mye candida-sopp i kroppen. Har fått tabletter mot soppinfeksjon i skjeden hos legen før, men vil ikke ta det så ofte for det er jo antibiotika og det kan man jo få mer sopp av blant annnet.

Jeg vil jo gjerne bli kvitt den plagsomme kløen og oppblåstheten, så jeg tenkte å prøve meg på en candida-diett.

Har noen av dere erfaringer med det? :)

Vet at det kommer til å bli vanskelig for meg å kutte ut sukker helt. Hvis jeg spiser det en gang i uken mens jeg er på dietten, blir dietten helt tilbakesatt da,, på en måte? Må jeg holde meg helt unna sukker under dietten?

Også har jeg lest at det er lurt å ta kromtabletter, men jeg blir utrolig kvalm av de! Av noen merkelig grunn. Så jeg vil ikke ta det mer.

Forresten, må man kutte ut hvetemel og? Tror jeg har lest at hvetemel er ok, men jeg blir alltid oppblåst etter å ha spist det??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei nå leste jeg at man helst skal unngå hvetemel og. :)

Gjest Tjoms
Skrevet

Candida diett innebærer at du skal holde deg unna hvete, sukker, frukt, gjær, sopp, eddik, marinert og røkt kjøtt/fisk, søtningsstoffer, og melk. Man skal også være forsiktig med mat med mye stivelse generellt (potet, ris, pasta osv)

AnonymBruker
Skrevet

Candida diett fungerer så definitivt! Om du kan spise sukker en gang i uken kommer nesten ann på hvordan du reagerer på det, men du skal unngå det ihvertfall en måned for å få kroppen i mest mulig balanse. Etter det kan du prøve å innføre en dag og se om kroppen klarer å kvitte seg med sukkeret uten problemer. Candida diett er mer en livsstil for å unngå overvekst i fremtiden.

Det er ikke vanskelig å kutte ut sukker bare du klarer første uken. :)

Skrevet

Ja, jeg vet. Lurte bare på det med hvetemel siden jeg hadde lest et sted at det kunne man spise, men leste et annet sted at man burde holde seg unna det, så da skal jeg gjøre det. Candida-diett blir nesten som en lavkarbodiett :/ Uten alt fettet da. Tipper jeg kommer til å gå ned litt i vekt hvis jeg starter denne dietten.

Gjest Tjoms
Skrevet

Candida dietten er så absolutt mer en livsstil enn en kur. Begynner du å spise sukker og hvete igjen etter 1 mnd så blusser det fort opp igjen. En kur med olivenblad-ekstrakt er også lønnsomt for mange, fåes på helsekosten.

Alle nevnte matvarer er uansett sunt å holde seg unna. Spis mye grønnsaker også :)

Gjest Tjoms
Skrevet

Ja, jeg vet. Lurte bare på det med hvetemel siden jeg hadde lest et sted at det kunne man spise, men leste et annet sted at man burde holde seg unna det, så da skal jeg gjøre det. Candida-diett blir nesten som en lavkarbodiett :/ Uten alt fettet da. Tipper jeg kommer til å gå ned litt i vekt hvis jeg starter denne dietten.

Du kommer definitivt til å gå ned i vekt, men det stabiliserer seg. Du skal spise godt med fett nå også, bare ikke fett fra bacon, smør, o.l.

Skrevet

Jeg har tro på at det kommer til å fungere :D Men kommer til å få syke abstinenser i starten vet jeg. Det blir ille. Men er verre å ha en kropp full av sopp da.. Så får bare prøve å holde ut.

Skal prøve i første omgang å kutte ut sukkeret, hvetemelet og melken. Kommer til å spise litt ris, potet eller spagetti til middag for det. Og melk og mel i sauser. Men spiser aldri særlig mye saus. Også litt frukt (en frukt per dag kanskje). Håper soppen dør for det.

Jeg har ikke veldig lyst til å gå ned i vekt, men vet jo jeg kommer til å gjøre det når jeg kutter ut mat som har vært en stor del av kostholdet mitt før. Og erstatter det mer kalorifattig mat. :/

Skrevet

Glemte å skrive, hvis jeg merker etter en stund at det ikke hjalp å kutte ut bare sukkeret, melet og melken, så må jeg kutte ut ris osv helt og. Også skal jeg selvsagt prøve å ikke skeie ut når jeg føler meg "frisk" igjen, håper jeg klarer det da :P

Noen som vet hvorfor jeg blir kvalm av kromtabletter? Merker jo at de funker på søtsuget, men blir så utrolig kvalm at jeg ikke orker å ta de.

Gjest strykebrett
Skrevet

det beste er nok om du går til en lege som kan sende prøver til dyrking for å sjekke om det virkelig er sopp det du sliter med, før du setter i gang med drastiske kostholdsendringer (sagt på generell basis, aner ikke hva denne "candida dietten" går ut på).

Skrevet

strykebrett:

Nei uff, da må jeg jo sikkert gi en avføringsprøve :P Har ikke veldig lyst til det. Men vet jo jeg har hatt sopp i skjeden før (testet med dyrking), flere ganger. Så er jo noe jeg er disponert for og får lett. Da kan det jo være lurt med kostholds-endring. Er ikke noe veldig drastisk akkurat. Er jo bare å spise vanlig sunt, med litt mindre karbohydrater.

Gjest strykebrett
Skrevet

strykebrett:

Nei uff, da må jeg jo sikkert gi en avføringsprøve :P Har ikke veldig lyst til det. Men vet jo jeg har hatt sopp i skjeden før (testet med dyrking), flere ganger. Så er jo noe jeg er disponert for og får lett. Da kan det jo være lurt med kostholds-endring. Er ikke noe veldig drastisk akkurat. Er jo bare å spise vanlig sunt, med litt mindre karbohydrater.

Sunn kost har vel aldri skadet, så det var ikke meningen å fraråde deg det altså :) Tenker bare at hvis du er skikkelig plaget så kan det være greit å få sjekket det ordentlig, men den prøven hørtes litt ekkel ut, skjønner at du gruer deg for det..

Skrevet

Vil bare teste det ut litt først, har uansett ikke skade av å kutte ut sukker og raske karbohydrater i kostholdet mitt. Tror jeg bare kan bli bedre av det. Men det kommer til å bli ille den første uka :/

Blir kjempeglad den dagen jeg ikke er plaget med kløe og oppblåst mage ! :D

Gjest Tjoms
Skrevet

det beste er nok om du går til en lege som kan sende prøver til dyrking for å sjekke om det virkelig er sopp det du sliter med, før du setter i gang med drastiske kostholdsendringer (sagt på generell basis, aner ikke hva denne "candida dietten" går ut på).

Gå i såfall til Balderklinikken.

• Liker 1
Gjest Tjoms
Skrevet

Takk for tips :) Drikker ikke mye melk til vanlig, men fint å ha noe å erstatte med i matlaging

Husk at det er melk i matvarer også, ikke bare i ren form :)

Prøv deg litt frem, gjær, hvete og melk er ihvertfall matvarer som er forbundet med oppblåsthet.

Skrevet

strykebrett:

Å gi en avføringsprøve er absolutt verdt å slippe en evt candidakur, for det er jammen ikke bare fryd og gammen!

Hvorfor er du redd for avføringsprøve? Du tar den hjemme i fred og ro og ingen andre enn de på labratoriet kommer til å se den :)

Forøvrig høres det ut som om du har tenkt å gjøre en ganske halvveis versjon av dette, og selv om det er svært bra for helsen generelt, er jeg ganske sikker på at du ikke kommer til å bli kvitt problemet ved å kjøre halvveis stil.

Jeg kan fortelle litt om mine erfaringer med dette:

Jeg var hos legen som anbefalte meg å ta avføringsprøve for å sjekke tilstanden i tarmene mine. Da ble ALT testet, fra bakterier til parasitter til sopp og alt mulig.

Jeg tok testen hjemme på badet, la den i et rør som jeg la i en eske, som ble hentet på døra og sendt til danmark. Veldig enkelt og greit. Etter 3 uker fikk jeg svar, det var mye annet også i resultatene, men nå holder jeg meg til soppen i denne tråden. På en skala fra 0-3 i soppvekst, lå jeg på 2. 0 er normalt, 3 er maksimalt.

Jeg gjorde følgende tiltak:

- tett oppfølging av lege og ernæringsfysiolog

- ingen karbohydrater/stivelse/sukker i noen form. (laktose, fruktose, sukrose, karbohydrater osv) Det vil si ikke ris, potet, hvetemel eller noen annen mel eller korn, ikke engang havregryn og lignende. Alt er karbohydrater, soppen bryr seg ikke om det kommer fra hvete eller havre.

- max 250 g (eller 150, husker ikke i farten) frukt eller bær per dag. Dette måtte veies og følges nøye. Dette var pga fruktsukker.

- Soppmedisin på resept som jeg tok hver dag i 2 måneder

- Olivenbladekstrakt

- Probiotika

Etter ca 2 måneder tok jeg ny avføringsprøve. Da var soppen gått ned til nivå 1. Med andre ord hadde det fungert relativt bra, men selv med disse tiltakene ble jeg ikke 100% kvitt det.

Forøvrig viste det seg i tillegg at jeg (på grunn av hyppige antibiotikakurer tidligere) har null vekst av en "snill" bakterie som skal være i tarmene. Denne bakterien MÅ være der for å holde soppen i sjakk. Nå får jeg "snille" bakterier på resept som jeg må spise hver dag.

Med andre ord er det svært nyttig både å følges opp av lege og å kjøre dietten helt ut hvis dette er noe du virkelig vil :)

Du sier at det ikke er drastisk, men hvis du virkelig vil ha resultater, kommer dette til å bli veldig drastisk :) Men om du virkelig ikke vil gjøre dette 100% (og heller ikke få særlige resultater) støtter jeg deg fullt ut i å likevel legge om kostholdet ditt så godt du bare klarer. Kroppen din kommer til å bli glad for det uansett :)

• Liker 1
Skrevet

Jeg har ikke veldig lyst til å gå ned i vekt, men vet jo jeg kommer til å gjøre det når jeg kutter ut mat som har vært en stor del av kostholdet mitt før. Og erstatter det mer kalorifattig mat. :/

Du må spise masse fett og proteiner på en candidadiett, viktig viktig!

Jeg tror du bør lese deg masse fram til dette før du starter på det, dersom du ikke følger rådet mitt i det forrige innlegget mitt, og prater med lege/ernæringsfysiolog. Candida er ikke til å spøke med, og det er heller ikke dietten. Derfor bør du skaffe så masse kunnskap du bare kan om dette dersom du skal gjøre dette på egenhånd, både for å få bort candidaen men også for å beholde energi og god helse mens du holder på.

AnonymBruker
Skrevet

Du må spise masse fett og proteiner på en candidadiett, viktig viktig!

Jeg tror du bør lese deg masse fram til dette før du starter på det, dersom du ikke følger rådet mitt i det forrige innlegget mitt, og prater med lege/ernæringsfysiolog. Candida er ikke til å spøke med, og det er heller ikke dietten. Derfor bør du skaffe så masse kunnskap du bare kan om dette dersom du skal gjøre dette på egenhånd, både for å få bort candidaen men også for å beholde energi og god helse mens du holder på.

jeg er ikke TS, men vil likevel takke deg for informative innlegg om dine erfaringer med candida. Hvilke symptomer hadde du som utløste at du tok prøven i første omgang? Og er vanlige leger kjent med candida problematikk eller må man til spesialister som balderklinikken?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...