Tussilago_2 Skrevet 17. mai 2011 #3 Skrevet 17. mai 2011 adoptere? å få en mye mulig problemhund? mange av disse blir gitt bort nettopp fordi forrige eier ikke taklet dem/klarte å håndtere dem... Hvis jeg skulle overtatt en rottweiler, skulle det enten vært fra noen jeg kjente fra før eller en gammel hund som ikke har vært omplassert tidligere...
Gjest uAnonymBruker Skrevet 17. mai 2011 #4 Skrevet 17. mai 2011 Hvis du venter et års tid så skal den som ble kåret til verdens vakreste i juniorklassen 2010 mest sansynlig ut i avl:)
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2011 #5 Skrevet 17. mai 2011 adoptere? å få en mye mulig problemhund? mange av disse blir gitt bort nettopp fordi forrige eier ikke taklet dem/klarte å håndtere dem... Hvis jeg skulle overtatt en rottweiler, skulle det enten vært fra noen jeg kjente fra før eller en gammel hund som ikke har vært omplassert tidligere... Er det rart mange millioner hunder drepes hvert år pga slik holdning du har. Ett menneske med en en slik holdning burde ikke ha hund 1
Gjest uAnonymBruker Skrevet 17. mai 2011 #6 Skrevet 17. mai 2011 Er det rart mange millioner hunder drepes hvert år pga slik holdning du har. Ett menneske med en en slik holdning burde ikke ha hund Man skal gå seg selv skikkelig i sømmene før man velger å adoptere en krevende og stor rase. Har man ikke nok erfaring med problemhunder så skal man ikke adoptere en som kan risikere å være det. Noe de desverre i mange tilfeller er på grunn av feil eiere. Da ender man bare opp med at hunden må ut til omplassering på nytt og havner enda mere på kjøret og igjen blir enda vanskeligere å omplassere. 2
bambyb82 Skrevet 17. mai 2011 #7 Skrevet 17. mai 2011 Svensk oppdrett er ofte mer seriøst, og svenskene har generelt bedre hundekunnskaper.. men det finnes flere seriøse oppdrettere i Norge og. Av svenske vil jeg seriøst advare mot House of rottweiler!! Dette er ureg hunder med masse sykdommer...
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2011 #8 Skrevet 17. mai 2011 Hvis du venter et års tid så skal den som ble kåret til verdens vakreste i juniorklassen 2010 mest sansynlig ut i avl:) I oslo? Har du et navn til oppdretteren? Passer ypperlig det.
Gjest uAnonymBruker Skrevet 17. mai 2011 #9 Skrevet 17. mai 2011 I oslo? Har du et navn til oppdretteren? Passer ypperlig det. Ikke i oslo, fire timer unna ca. Men vil man ha kvalitet må man ofte jobbe litt for å få det:)
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2011 #10 Skrevet 17. mai 2011 adoptere? å få en mye mulig problemhund? mange av disse blir gitt bort nettopp fordi forrige eier ikke taklet dem/klarte å håndtere dem... Hvis jeg skulle overtatt en rottweiler, skulle det enten vært fra noen jeg kjente fra før eller en gammel hund som ikke har vært omplassert tidligere... Det behøver ikke være en problemhund. Mange aner ikke hva de drar på seg med en rottis. Fra de er 1-2 år,så kreves det veldig mye. mange tror de ikke klarer det osv...hunden blir trassig. rottis trenger mye veiledning,trening og uteliv denne perioden. Derfor er de i den perioden veldig mange som skal omplasseres. Eierene skylder på allergi,flytting og gud vet hva, for ingen vil skrive de ikke klarer oppgaven
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2011 #12 Skrevet 18. mai 2011 Brukshund, ingen planer om utstilling eller konkurranser.
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2011 #13 Skrevet 18. mai 2011 Brukshund, ingen planer om utstilling eller konkurranser. Kontakt dyrevernet. Vi fikk en valp igjennom dyrevernet i en østlansdsby. Vi skulle kun ha den som brukshund,så det følger ikke papirer med henne. En flott rottishund. Fikk den da den var fire mnd. Den ble tatt sammen med sine søsken fra noen narkomane.
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2011 #14 Skrevet 18. mai 2011 Jeg vil helst ha den direkte fra oppdretter
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2011 #15 Skrevet 18. mai 2011 En hund uten papirer er jo ikke en rasehund, og om hun mangler disse papirene setter det begrensninger innen bruks. Skjønner at folk er ivrige på at omplasseringshunder trenger hjem, men de som gjør dette etter boka og spør om tips bør man da kunne gi skikkelige råd istedetfor å terpe på at det er så fint å gi uønskede hunder hjem? Om hun vil bruke hunden til bruks er det jo ofte mer arbeid å lære bort gamle uvaner før man begynner med det man ønsker å trene på. Jeg fikk selv høre dette om og om igjen da jeg skulle ha min første hund, er glad for at jeg kjøpte valp fra en seriøs oppdretter nå. 13 måneder hannhund, ingen problemer verdt å nevne.
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2011 #16 Skrevet 18. mai 2011 Brukshund, ingen planer om utstilling eller konkurranser. Brukshund på hobbybasis, siden du ikke vil konkurrere? Hvis du er LITT seriøs, så er ikke Oslo/Akershus et viktig kriterie. Ta heller for deg Norge og Sverige. Og spør på Canis eller Hundesonen.
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2011 #17 Skrevet 18. mai 2011 Vi skulle kun ha den som brukshund,så det følger ikke papirer med henne. Jeg håper du tuller nå? Det her henger ikke på greip. Er ikke noe mindre viktig med papirer på brukshund.
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2011 #18 Skrevet 18. mai 2011 "Hobbybasis" ble litt feil, bytt ut det med "hjemme i hagen". Hobby er det uansett.
Rayanne Skrevet 18. mai 2011 #19 Skrevet 18. mai 2011 Det var da fælt til omplasseringmas i dag da. Det er faktisk en del gode grunner til å ville ha hund fra oppdretter, og det bør vel være opp til TS. Alt fra at man vil stille ut og konkurrere, til at man er fersk hundeeier, og ikke har kapasistet til å få en eventuell problemhund er helt greie grunner til å ville ha en valp. Å overtale folk til å velge omplassering ender fort med at de får en hund de ikke mestrer i det hele tatt, og så ender de opp med å måtte gi den fra seg, med enda flere problemer enn den hadde, og enda mindre attraktiv på markedet fordi den har hatt enda et hjem. Skjønner at det er godt ment fra deres side, men det er best for omplasseringshundene også at de må vente til den riktige, kompetente og ikke minst motiverte eieren dukker opp. Når det gjelder rottweiler ville jeg vært ekstra skeptisk til omplassering. Det har vært mye dårlig avl på disse i Norge, og mange av dem har havnet hos folk med tvilsom motivasjon for å ha en "tøff" rase, og da kan det være krevende å få hunden på rett kjøl igjen. I tillegg er de store og sterke, så dersom de har en skakkjørt oppdragelse fra starten krever det mye også rent fysisk å kunne håndtere dem. TS: Har du forsøkt å kontakte raseklubben?
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2011 #20 Skrevet 18. mai 2011 TS: Har du forsøkt å kontakte raseklubben? Hvis du tenker på valpeformidler, så kan vel ikke h*n si så mye om hvilke oppdrettere som er egnet hvis man vil ha en bra brukshund? Jeg trodde de bare kunne opplyse om kull, ikke kvaliteten. Men går man via raseklubben, så får man i hvert fall luket ut de som ikke følger retningslinjene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå