AnonymBruker Skrevet 17. mai 2011 #1 Skrevet 17. mai 2011 Hei! Tenker på å begynne å ta kosttilskudd med magnesium, ettersom jeg ikke får i meg så mye av dette gjennom naturlig kilder. Et spørsmål dukket opp: er magnesium et av de kosttilskuddene man ikke skal ta med mindre det er konstatert mangel på det, eller kan man ta det uansett?
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2011 #2 Skrevet 17. mai 2011 Hei! Tenker på å begynne å ta kosttilskudd med magnesium, ettersom jeg ikke får i meg så mye av dette gjennom naturlig kilder. Et spørsmål dukket opp: er magnesium et av de kosttilskuddene man ikke skal ta med mindre det er konstatert mangel på det, eller kan man ta det uansett? Fant svar på dette selv, forresten... I tilfelle noen lurer: man kan få bivirkninger om man får i seg for mye magnesium.
Gjest Tjoms Skrevet 17. mai 2011 #3 Skrevet 17. mai 2011 Fant svar på dette selv, forresten... I tilfelle noen lurer: man kan få bivirkninger om man får i seg for mye magnesium. Ja, men det skal uansett ganske bra til med overdosering. Hvis du tar vanlig tilskudd og holder til anbefalte doser, så er det ikke noe problem.
-Fisken- Skrevet 19. mai 2011 #4 Skrevet 19. mai 2011 Jeg ville ikke tatt magnesium uten å vite at kroppen manglet det. Det er ikke mye som trengs hver dag, og det finnes i mange ulike matvarer. For mye magnesium kan føre til Hypermagnesemia.
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2011 #5 Skrevet 19. mai 2011 Var det jeg også kom frem til, så jeg skal ta det opp med legen når jeg skal dit neste uke
Gjest Chevy Skrevet 22. mai 2011 #6 Skrevet 22. mai 2011 Er det ikke sånn at magnesium blir skilt ut i urinen dersom man tar mer enn man trenger? Tar en rimelig høy dose selv for og forebygge migrene:)
-Fisken- Skrevet 22. mai 2011 #7 Skrevet 22. mai 2011 Er det ikke sånn at magnesium blir skilt ut i urinen dersom man tar mer enn man trenger? Tar en rimelig høy dose selv for og forebygge migrene:) Nei, det stemmer ikke. De vannløslige vitaminene skilles gjør det, altså alle B vitaminer og vitamin C. Magnesium er et mineral, og lagres i kroppen. Du kan lese her om inntak av for mye magnesium. What is the health risk of too much magnesium? Dietary magnesium does not pose a health risk, however pharmacologic doses of magnesium in supplements can promote adverse effects such as diarrhea and abdominal cramping. Risk of magnesium toxicity increases with kidney failure, when the kidney loses the ability to remove excess magnesium. Very large doses of magnesium-containing laxatives and antacids also have been associated with magnesium toxicity [25]. For example, a case of hypermagnesemia after unsupervised intake of aluminum magnesia oral suspension occurred after a 16 year old girl decided to take the antacid every two hours rather than four times per day, as prescribed. Three days later, she became unresponsive and demonstrated loss of deep tendon reflex [57]. Doctors were unable to determine her exact magnesium intake, but the young lady presented with blood levels of magnesium five times higher than normal [25]. Therefore, it is important for medical professionals to be aware of the use of any magnesium-containing laxatives or antacids. Signs of excess magnesium can be similar to magnesium deficiency and include changes in mental status, nausea, diarrhea, appetite loss, muscle weakness, difficulty breathing, extremely low blood pressure, and irregular heartbeat [5,57-60]. "
Gjest Elfrida Skrevet 22. mai 2011 #8 Skrevet 22. mai 2011 Nei, det stemmer ikke. De vannløslige vitaminene skilles gjør det, altså alle B vitaminer og vitamin C. Magnesium er et mineral, og lagres i kroppen. Jaha? I linken til wikipedia lenger oppe i tråden står det at "Hypermagnesemia occurs rarely because the kidney is very effective in excreting excess magnesium." Er det feil?
Supraspinatus Skrevet 22. mai 2011 #9 Skrevet 22. mai 2011 Magnesiumtilskudd virker sjeldent slik man ønsker. Muskelkramper kan skyldes mangel på magnesium, men tabletter er ikke effektive for å øke magnesiumnivåene i kroppen visstnok.
Brunhilde Skrevet 22. mai 2011 #10 Skrevet 22. mai 2011 Magnesiumtilskudd virker sjeldent slik man ønsker. Muskelkramper kan skyldes mangel på magnesium, men tabletter er ikke effektive for å øke magnesiumnivåene i kroppen visstnok. Jeg er plaget med krampe i bena når jeg legger meg, men etter at jeg begynte med magnesiumtilskudd merker jeg lite til det, vil tro det har en viss sammenheng i og med at jeg får krampe igjen hvis jeg glemmer tablettene mer enn et par dager.
Supraspinatus Skrevet 23. mai 2011 #11 Skrevet 23. mai 2011 Jeg er plaget med krampe i bena når jeg legger meg, men etter at jeg begynte med magnesiumtilskudd merker jeg lite til det, vil tro det har en viss sammenheng i og med at jeg får krampe igjen hvis jeg glemmer tablettene mer enn et par dager. Bra at det funker for deg. Har sett det jeg skrev flere steder, men det siste stedet jeg husket å ha lest det var på denne bloggen http://tgeisner.wordpress.com/2011/05/21/muskelkramper-og-urolige-bein/. Nå er ikke han legen den mest troverdige av dem, og jeg setter også kildene hans i tvil når stortsett alt dreier seg om hvorfor paleo-kosthold er bedre enn alt annet. 1
-Fisken- Skrevet 23. mai 2011 #12 Skrevet 23. mai 2011 Jaha? I linken til wikipedia lenger oppe i tråden står det at "Hypermagnesemia occurs rarely because the kidney is very effective in excreting excess magnesium." Er det feil? Ok, beklager. Får friske opp i biokjemikunnskapene, gitt
AnonymBruker Skrevet 23. mai 2011 #13 Skrevet 23. mai 2011 Bra at det funker for deg. Har sett det jeg skrev flere steder, men det siste stedet jeg husket å ha lest det var på denne bloggen http://tgeisner.wordpress.com/2011/05/21/muskelkramper-og-urolige-bein/. Nå er ikke han legen den mest troverdige av dem, og jeg setter også kildene hans i tvil når stortsett alt dreier seg om hvorfor paleo-kosthold er bedre enn alt annet. Så det at han mener at vi er bestemt for å spise steinalermat så er han ikke troverdig? Han er mer troverdig enn de fleste med den utdannelsen han har og med at han studerer kosthold i tillegg til all kunnskap han har om kroppen som kirurg.
Supraspinatus Skrevet 24. mai 2011 #14 Skrevet 24. mai 2011 (endret) Så det at han mener at vi er bestemt for å spise steinalermat så er han ikke troverdig? Han er mer troverdig enn de fleste med den utdannelsen han har og med at han studerer kosthold i tillegg til all kunnskap han har om kroppen som kirurg. Jeg trekker ikke utdannelsen hans i tvil. Jeg trekker meningene hans i tvil og synes det er betenkelig at han ikke nevner noen kilder som kan mene noe annet enn det han står for. Jeg utelukker ikke at lavkarbo har noe for seg, men å forfekte det som den eneste sannhet er litt for ekstremistisk for meg. Det finnes jo mange kristne og muslimske leger. Siden de er leger så må jo det bety at alt i bibelen og koranen er sant og riktig? Endret 24. mai 2011 av Supraspinatus 1
AnonymBruker Skrevet 25. mai 2011 #15 Skrevet 25. mai 2011 Jeg trekker ikke utdannelsen hans i tvil. Jeg trekker meningene hans i tvil og synes det er betenkelig at han ikke nevner noen kilder som kan mene noe annet enn det han står for. Jeg utelukker ikke at lavkarbo har noe for seg, men å forfekte det som den eneste sannhet er litt for ekstremistisk for meg. Det finnes jo mange kristne og muslimske leger. Siden de er leger så må jo det bety at alt i bibelen og koranen er sant og riktig? Det er da vitterlig stor forskjell på hvordan man virker inn på kroppen og religion. Litt av en sammenligning...
Supraspinatus Skrevet 25. mai 2011 #16 Skrevet 25. mai 2011 Det er da vitterlig stor forskjell på hvordan man virker inn på kroppen og religion. Litt av en sammenligning... Nå var det ikke dét sammenligningen gjaldt. Sammenligningen var fordi begge deler mente de satt på den ene og absolutte sannhet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå