AnonymBruker Skrevet 17. mai 2011 #1 Skrevet 17. mai 2011 Jeg er nesten 30 og jeg har aldri lagd eggerøre før... Hvorfor vet jeg faktisk ikke. Det er jo godt med omelett Er ikke kjempeglad i eggerøre, og har spist det bare når jeg har fått det i besøk, koldtbord osv. Nå skal jeg altså lage eggerøre, og jeg har hørt det er mange måter å gjøre det på? Håper noen vet
FrøkenJosefine Skrevet 17. mai 2011 #2 Skrevet 17. mai 2011 Har egg, melk, salt, pepper og gressløk som jeg visper sammen og steker i en panne mens jeg rører...
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2011 #3 Skrevet 17. mai 2011 Avhenger av hvor mye du skal ha, men ta f.eks. tre egg, tre spiseskjeer med vann, litt salt, pepper og gressløk. Rør ganske kraftig med en gaffel eller noe. Når du steker eggerøre bare drar du eggemassen fram og tilbake med en stekespade, og så snur du litt på den av og til. Jeg prøver å ha den mest mulig "sammenhengende". Husk på å ha litt, og ikke for mye, margarin i panna.
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2011 #4 Skrevet 17. mai 2011 Er det så enkelt? Hvor mye egg og melk til ca 4 personer?
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2011 #5 Skrevet 17. mai 2011 Avhenger av hvor mye du skal ha, men ta f.eks. tre egg, tre spiseskjeer med vann, litt salt, pepper og gressløk. Rør ganske kraftig med en gaffel eller noe. Når du steker eggerøre bare drar du eggemassen fram og tilbake med en stekespade, og så snur du litt på den av og til. Jeg prøver å ha den mest mulig "sammenhengende". Husk på å ha litt, og ikke for mye, margarin i panna. så først røre kraftig til det blir "fast", og så dra det frem og tilbake? Jøss, jeg skjems
FrøkenJosefine Skrevet 17. mai 2011 #6 Skrevet 17. mai 2011 To-tre egg pr person og en spiseskje melk pr egg..
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2011 #7 Skrevet 17. mai 2011 så først røre kraftig til det blir "fast", og så dra det frem og tilbake? Jøss, jeg skjems Det blir jo ikke "fast", men man slipper å ha en eggemasse som ser "skilt" ut. Hva er galt med å dra?
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2011 #8 Skrevet 17. mai 2011 Det blir jo ikke "fast", men man slipper å ha en eggemasse som ser "skilt" ut. Hva er galt med å dra? Nei, ikke noe galt med å dra, men hvordan "dra" på en måte? Jeg vil at det skal se ut som jeg har gjort det før, sånn at ikke jeg serverer en slags mølje av noe egg
FrøkenJosefine Skrevet 17. mai 2011 #9 Skrevet 17. mai 2011 Nei, ikke noe galt med å dra, men hvordan "dra" på en måte? Jeg vil at det skal se ut som jeg har gjort det før, sånn at ikke jeg serverer en slags mølje av noe egg Eggerøre er mølje av egg...hehehe du skal ta stekespaden, holde den i vinkel og skrape lett langs panna så det ikke brenner seg fast...
Antlers Skrevet 17. mai 2011 #10 Skrevet 17. mai 2011 Eggerøre lages vel i kjele? Man rører rundt (derav navnet) med en sleiv/skje på svak varme til eggerøren har riktig konsistens. Dette er den typen vi bruker når vi har koldtbord (i alle fall her i området). Eggehakk lages i stekepannen, hvor man steker på høy varme og skraper sammen røra mot midten, for så å hakke det opp i mindre biter med stekespaden. Jeg bruker samme oppskrift til begge, men det hender jeg legger til flere ting når jeg lager eggehakk. En porsjon for meg = 2 egg, 3 ss melk, en halv teskje salt, litt pepper og masse gressløk stekes/røres i smør. Hvis den skal røres har jeg bare bittelitt smør i kjelen. Til eggehakk pleier jeg å tilsette litt revet ost, skinkebiter og purre. 1
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2011 #11 Skrevet 17. mai 2011 Det er faktisk så enkelt som jeg beskrev, og du drar jo bare haugen fram og tilbake. Men den burde nok ikke være altfor tykk, sånn at den blir helt rå inni og brunfarget ellers. Jeg tenkte faktisk ikke over at du var TS, men en som "kunne det her". Men da passet ikke "skjems" inn
Næjøss Skrevet 17. mai 2011 #12 Skrevet 17. mai 2011 (endret) Nå lager jeg eggerøre svært skjeldent, siden jeg er litt følsom for egg. Men når jeg lager det til gubben, så tar jeg et par egg, littegranne vann eller melk og krydder, noen ganger bruker jeg revet ost i også. visper sammen i en bolle, og steker i panna. Gubben bryr seg ikke om hvordan det ser ut, han bryr seg mer om smaken heldigvis Endret 17. mai 2011 av Næjøss
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2011 #13 Skrevet 17. mai 2011 Eggerøre lages vel i kjele? Man rører rundt (derav navnet) med en sleiv/skje på svak varme til eggerøren har riktig konsistens. Dette er den typen vi bruker når vi har koldtbord (i alle fall her i området). Aldri prøvd ut, men kanskje jeg skulle testet det ut neste gang. Til TS: IKKE hakk det opp i småbiter! Mvh "AB med anførselstegnene"
Nalla Skrevet 17. mai 2011 #14 Skrevet 17. mai 2011 Her er en liten film fra Matprat. Jeg liker som mange andre her å bruke melk/fløte istedet for vann og tilsetter gressløken også i røra slik at det blander seg inn. Lykke til! Når til og med jeg klarer å skrape sammen en eggerøre skal nok du klare det med glans!
Antlers Skrevet 17. mai 2011 #15 Skrevet 17. mai 2011 Aldri prøvd ut, men kanskje jeg skulle testet det ut neste gang. Til TS: IKKE hakk det opp i småbiter! Mvh "AB med anførselstegnene" Jeg synes i alle fall det passer bedre til røkelaks og denslags, altså litt "finere" mat, siden det blir en renere smak, og det ser også penere ut. Eggehakk som er litt gyllen i kantene smaker derimot ypperlig når jeg ikke skal ha noe spesielt ved siden av
Gjest Consensio Skrevet 17. mai 2011 #16 Skrevet 17. mai 2011 Når jeg lager eggerøre, så har jeg noen egg i en kjele varmer opp mens jeg forsiktig rører rundt med en sleiv (ikke visp!). Har oppi litt smør og fortsetter og røre forsiktig før jeg har oppi litt fløte. (og litt salt og pepper selvfølgelig) Lærte dette av et program med Gordon Ramsay og jeg har aldri laget så god eggerøre tidligere, skikkelig digg
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2011 #17 Skrevet 17. mai 2011 Tusen takk alle sammen Da tror jeg at jeg går for den i kjelen faktisk Ønsker meg selv lykke til, og jeg håper alt blir bra
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2011 #18 Skrevet 17. mai 2011 Jeg vil bare fortelle at med hjelp fra dere har jeg lagd en meget god eggerøre (jeg er stolt) Nå kan koldtbordet begynne 3
Djungelvrål Skrevet 17. mai 2011 #19 Skrevet 17. mai 2011 Det er lurt å ta eggerøra ut av kjelen mens den fremdeles er litt "våt" Da blir den ikke så tørr etter den er avkjølt.
Antlers Skrevet 17. mai 2011 #20 Skrevet 17. mai 2011 Jeg vil bare fortelle at med hjelp fra dere har jeg lagd en meget god eggerøre (jeg er stolt) Nå kan koldtbordet begynne Godt jobba! *gir deg en klapp på skulderen*
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå