Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg er 170-171 cm, og veier 74 kilo. Er dette mye? Hva vil en normal og sunn vekt være i forhold til høyden min?

Takk for svar :)

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Når man regner bmi så ligger du helt øverst i normalområdet.

Min bmi er på 19, men jeg skal love deg at denne kroppen er ikke mye sunn og sprek.

Mitt poeng er at du må ikke se deg blind på vekt. Du vet selv hva kroppen din er god for og hvordan du steller med den. Heller en høy bmi og en sunn og trent kropp enn en lav bmi som sitter på ræva hele dagen.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Når man regner bmi så ligger du helt øverst i normalområdet.

Min bmi er på 19, men jeg skal love deg at denne kroppen er ikke mye sunn og sprek.

Mitt poeng er at du må ikke se deg blind på vekt. Du vet selv hva kroppen din er god for og hvordan du steller med den. Heller en høy bmi og en sunn og trent kropp enn en lav bmi som sitter på ræva hele dagen.

Ja, jeg har hørt at bmi ikke er et helt troverdig mål, siden vi alle har ulike kroppstyper der væskebalanse og beinbygning har noe å si.

Hehe! Jeg ser meg vel ikke blind på vekt, men jeg vet nok at jeg har mer enn jeg trenger, så da prøver jeg å gjøre noe med det. Men hvordan er det med muskler? De veier jo mer enn fett, hvordan vet jeg at jeg er "normal"? Ikke så greit å vite.

AnonymBruker
Skrevet

Du vet vel hvor aktiv du er i hverdagen. Om du trener i tillegg. DET gir deg en sunn kropp.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Joda, men å nå kroppen jeg vil ha? Den er verre:P Og jeg er utålmodig.

Skrevet

Jeg ser for meg at det er en ganske normal vekt. At man er litt tung betyr ikke nødvendigvis at man ikke har en sunn kropp. Hvis man har mye muskler kan man bli tung, også benmasse og benbygning har ganske mye å si ja.

Jeg tror man skal ta BMI med en klype salt, og heller se på kostholde og aktivitetsmengden. Hvis du føler at du spiser sunt og er i normal aktivitet, så vil jeg tro du er ganske så normal.

Dessuten, man er ikke sunnere, selv om man er syltynn.

Hvis du tror at du har for mye fett, så er det mulig å få målt fettprosenten i kroppen. Da får du et mer nøyaktig svar på om du har mye eller lite fett.

Gjest WendyClear
Skrevet (endret)

Hva har dette med karriere og utdanning å gjøre? :gjeiper:

og for å svare på spørsmålet:

Det er vanskelig å si om du veier for mye eller for lite, da jeg ikke vet om mye av vekta er muskler eller fett. Du kan jo regne ut BMI. Den kan riktignok være missvisende da den ikke tar hensyn til fettprosent.

Endret av WendyClear
Skrevet (endret)

Hei!

Jeg er 170-171 cm, og veier 74 kilo. Er dette mye? Hva vil en normal og sunn vekt være i forhold til høyden min?

Man skal ta høyden sin og trekke fra 110, og det tallet du sitter igjen med kan være + - 10 kg.

F.eks. du er 170 cm høy, og trekker ifra 110 cm, da skal du "normalt" veie 60 kg, men det er normalt å veie + - 10 kg, altså, det kan være normalt at du veier 50 kg til 70 kg.

Dette er fordi en med spe benbygning vil normalt veie 50 kg, mens en med kraftig benbygning vil normalt veie 70 kg, og om du har "normal" benbygning veier du 60 kg.

Jeg har tre venninner som er like høye, de er 175 alle sammen, og er slanke og pene, men har forskjellig benbygning, så da veier de forskjellig.

Hvis du vil være sunn, så må du se på kostholdet ditt. En tynn person er ikka alltid en sunn person. Mange som sier at man bare må trene, så er man sunn. Jo, det er bra for kroppen å bevege seg, men det viktigste er kostholdet.

Jeg spise veldig sunt og rent. Siden jeg spise sundt, trenger jeg ikke trene så fælt. Jeg liker bedre å gå tur i skog og mark og fjell, eller å sykle, eller å gå på ski om vinteren. Det viktigste er å ha det gøy når man er aktiv. :)

Dessuten har jeg 3 forferdelige lange og bratte stier som jeg må gå for å komme til og fra t-banen nesten hver dag.

Endret av meridian
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Man skal ta høyden sin og trekke fra 110, og det tallet du sitter igjen med kan være + - 10 kg.

F.eks. du er 170 cm høy, og trekker ifra 110 cm, da skal du "normalt" veie 60 kg, men det er normalt å veie + - 10 kg, altså, det kan være normalt at du veier 50 kg til 70 kg.

Dette er fordi en med spe benbygning vil normalt veie 50 kg, mens en med kraftig benbygning vil normalt veie 70 kg, og om du har "normal" benbygning veier du 60 kg.

Jeg er spinkelt bygd, er ca. 170 og veier presist 50 kg. Jeg kunne aldri ha veid 60 eller 70 kg., men har ei venninne som er 164 cm og veier ca. 60 kg, og hun er ikke mye større enn meg! Det er veldig individuelt, som du sier:)

• Liker 1
Gjest Ms. Raggsokk
Skrevet

BMI mener jeg egentlig ikke er noe bra måleinstrument, iallefall ikke hele tiden.

Kjæresten min er høy og alle ser på han som slank. Men pga. tung beinbygning og mye muskler, så er han jammen meg nesten "overvektig" etter BMI-standarden, og det til tross for at han jobber i Forsvaret og har ekstrem kondis.

Så det er så mye mer enn høyde og vekt man bør se på.

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor så opptatt av antall kilo? Se heller på kroppsfasong. Kilo forteller en ingenting.

AnonymBruker
Skrevet

Takk for alle svar her=)

Synes vi lever i et samfunn med alt for stort fokus på kropp, det er ikke rart man tenker på om man ser bra ut eller ikke.

Hvis jeg går etter målberegningen har jeg jo litt grov benbygning i forhold til en del andre, så da skal jeg vel ligge mellom 60-65 tenker jeg da?:) Det høres ikke så ille ut, men da betyr det at jeg har 10 kilo overflødig fett, som forøvrig ikke høres bra ut:P Samtidig har jeg mye muskler, er veldig sterk i kroppen uten å måtte jobbe noe særlig for det.

Hva kosthold angår.. Før jeg har lagt om det for noen uker siden, så skal jeg vel innrømme at jeg har spist for mye mat. Er en person som spiser opp maten jeg lager, for jeg vil ikke kaste den:P Har også spist store mengder av godterier når jeg først har spist det, jeg er dessverre litt for glad i sjokolade:P Spiste enda mer middag da jeg var yngre, mer enn de fleste menn. Har aldri blitt fet, men lubben. Betyr det at jeg kan ha en høy forbrenning? Nå spiser jeg også regelmessig, synes frokost er det beste måltidet.

Synes jeg er flink med trening også, men det kommer i rykk og napp noen ganger.

Forresten, magen er det jeg sliter mest med, er ikke fornøyd med den. Hvordan blir man kvitt magefettet på en effektiv og snar måte?

Skrevet

Takk for alle svar her=)

Synes vi lever i et samfunn med alt for stort fokus på kropp, det er ikke rart man tenker på om man ser bra ut eller ikke.

Hvis jeg går etter målberegningen har jeg jo litt grov benbygning i forhold til en del andre, så da skal jeg vel ligge mellom 60-65 tenker jeg da?:) Det høres ikke så ille ut, men da betyr det at jeg har 10 kilo overflødig fett, som forøvrig ikke høres bra ut:P Samtidig har jeg mye muskler, er veldig sterk i kroppen uten å måtte jobbe noe særlig for det.

Hva kosthold angår.. Før jeg har lagt om det for noen uker siden, så skal jeg vel innrømme at jeg har spist for mye mat. Er en person som spiser opp maten jeg lager, for jeg vil ikke kaste den:P Har også spist store mengder av godterier når jeg først har spist det, jeg er dessverre litt for glad i sjokolade:P Spiste enda mer middag da jeg var yngre, mer enn de fleste menn. Har aldri blitt fet, men lubben. Betyr det at jeg kan ha en høy forbrenning? Nå spiser jeg også regelmessig, synes frokost er det beste måltidet.

Synes jeg er flink med trening også, men det kommer i rykk og napp noen ganger.

Forresten, magen er det jeg sliter mest med, er ikke fornøyd med den. Hvordan blir man kvitt magefettet på en effektiv og snar måte?

Det er bra at du har begynt å tenke på en sunnere livsstil. La det bli nettopp en livsstil, ikke en diett. Spis opp maten og kos deg med den, men unngå brus, alkohol og snop. Dette kan du reservere til lørdagen. Gå deg en times tur hver dag i stedet for å se en times tv, og fortsett med treningen.

Den eneste måten å kvitte seg med fett, det være seg på magen eller andre steder, er å øke treningen og unngå usunt fett og for mye sukker. Så ta deg en eller to økter med spinning eller sykling, svømming eller annen utholdenhetstrening, det vil hjelpe.

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Spør du meg, så synes jeg det er 16 kg for mye. Men det er kun etter min smak og trivsel. Det kan fungere fint for mange andre å ha dine mål! :)

AnonymBruker
Skrevet

Spør du meg, så synes jeg det er 16 kg for mye. Men det er kun etter min smak og trivsel. Det kan fungere fint for mange andre å ha dine mål! :)

Okey, det er din mening:) Tror ikke jeg skal satse på å gå under 60, jeg har ikke kropp for det, da blir jeg nesten underernært, og det vil jeg ikke.

AnonymBruker
Skrevet

Det er bra at du har begynt å tenke på en sunnere livsstil. La det bli nettopp en livsstil, ikke en diett. Spis opp maten og kos deg med den, men unngå brus, alkohol og snop. Dette kan du reservere til lørdagen. Gå deg en times tur hver dag i stedet for å se en times tv, og fortsett med treningen.

Den eneste måten å kvitte seg med fett, det være seg på magen eller andre steder, er å øke treningen og unngå usunt fett og for mye sukker. Så ta deg en eller to økter med spinning eller sykling, svømming eller annen utholdenhetstrening, det vil hjelpe.

Blir veldig glad for å få slike responser:)

Brus er ikke viktig for meg, jeg drikker ikke alkohol, og jeg ser ikke tv. En times tur hver dag skal jeg nok klare:)

Hvor mye bør jeg da trene i uken?=)

Skrevet

Blir veldig glad for å få slike responser:)

Brus er ikke viktig for meg, jeg drikker ikke alkohol, og jeg ser ikke tv. En times tur hver dag skal jeg nok klare:)

Hvor mye bør jeg da trene i uken?=)

Kjempebra :)

Sett deg et overkommelig mål i starten, slik at du ikke gir opp eller får dårlig samvittighet. Prøv å trene en time utholdenhet (løpe/sykle/svømme/aerobic etc) i uka i starten. Øk etterhvert som du merker at dette går fint.

Skrevet

Vil bare si at man blir mer sluten av å spise hvetemelmat slik som pasta, boller, brød, pizza, kaker, og annet som er lagd av hvetemel- Det får blodsukkeret til å svinge, det samme gjør sukker. Må også minne på at det er mye sukker i milksake, is, yoghurt ...

Skrevet

Beklager alle skriveleif, ble så engasjert...

AnonymBruker
Skrevet

Trene en time i uka med utholdenhet gjør jeg:) Mer også. Får vel bare sette meg større mål, og øke etterhvert som det fungerer ja=)

Ja, er klar over dette med maten, er derfor jeg har trappet ned på det atskillig:) Er sjeldent sulten om dagen, men spiser jo for det såklart:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...