Gå til innhold

Reglene ved å endre etternavn

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Jeg skal ta min manns etternavn men vil også beholde mitt eget. Hørte fra en venninne at nye norske regler gjør det umulig for meg å beholde mitt eget etternavn og samtidig ta hans. Da må jeg i så fall ta mitt etternavn med bindestrek - hans etternavn, eller ta mitt etternavn som mellomnavn. Man kan ikke lenger ha to etternavn uten bindestrek ved endringer.

Noen som har hørt om lignende. Stemmer dette? :o :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Det stemmer det.. Ville ha mitt og mannens etternavn på yngstemann da han ble døpt, fikk samme besjed som deg... Jeg beholder pikenavnet mitt som mellomnavn og tar mannens etternavn...

Kan selv velge å undertegne med begge navn eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Stemmer at du ikke kan ha to etternavn, ja. Ikke i Folkeregisteret i alle fall. Men jeg bruker mine som etternavn, selv om mitt pikenavn på papiret er mellomnavn. Alternativet er å ha bindestrek mellom etternavnene (da blir det i teorien ikke to etternavn, men ett). Dette var uaktuelt for meg, da jeg ville ha nøyaktig det samme etternavnet som min mann. Mitt pikenavn beholdt jeg (gjorde om til mellomnavn) hovedsaklig for å hedre min døde far.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Men Skusla- det er akkurat det man ikke lenger kan i følge norsk lov! Du må enten ta ditt som mellomavn eller begge med bindestrek! :roll:

Hvor lang tid tar det etter at man har sendt inn papirene, vet dere det? Hvamå man legge ved? Kopi av vigselsattest? Fødselsattest?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener å ha hørt at du kan ta begge navnene som etternavn nå, for det er kommet nye lover på det.

Når datteren min ble født for 2 år siden var det ikke sånn, for hun måtte ta mitt etternavn som mellomnavn og faren sitt som etternavn.

Tror jeg leste det i foreldre og barn, at det var kommet ny lov på dette.

:D :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett er det ikke lov til å ha mer enn ett etternavn.

Dette etternavnet kan godt bestå av to navn med bindestrek. Skal du hete fex Line Olsen Hansen må du enten kalle Olsen for et mellomnavn, eller hete Line Olsen-Hansen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Kan noen fortelle meg hva man må gjøre for å endre navn? Skal kun ha hans navn. Tipper man må fylle ut et skjema. Men hvor får man dette?

Takknemlig for svar.

Lurer også på hvor lenge før bryllupet man må ordne dette!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer også på hvor lenge før bryllupet man må ordne dette!?

Det må årnes etter bryllupet (du må være gift før du kan skifte navn pga ekteskap).

Resten vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ringte å spurte, og fikk da vite at jeg kunne søke før bryllupet. Det ville ta de omtrent en dag å godkjenne søknaden. (Men husk at det å få fornyet passet vil ta mye lengre tid. Pass derfor på å endre navn i så god tid at dere får ordnet alt det andre).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk bekreftelse på at jeg hadde bytta etternavn et par dager før bryllupet jeg. Så nå har jeg mitt som mellomnavn og hans som etternavn. Spiller egentlig ikke noen rolle, for så lenge du skriver det rett fram blir det jo å betrakte som to etternavn. Det er jo bare når du må skrive etternavnet først det blir litt kluss :)

For å bytte etternavn tar du kontakt med folkeregisteret på stedet der du bor, gjest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må årnes etter bryllupet (du må være gift før du kan skifte navn pga ekteskap).

Resten vet jeg ikke.

...men du kan ta din tilkommende manns etternavn dersom dere har vært samboere i mer enn to år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

...men du kan ta din tilkommende manns etternavn dersom dere har vært samboere i mer enn to år.

...registrerte samboere i Folkeregisteret, that is (altså; man må ha hatt felles adresse i Folkeregisteret i to år).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan noen fortelle meg hva man må gjøre for å endre navn? Skal kun ha hans navn. Tipper man må fylle ut et skjema. Men hvor får man dette?

Skjemaet heter "Endring av navn" og fåes på Folkeregisteret. Kan også lastes ned fra nett et eller annet sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Eg har ikkje peiling på dette altså, men eg trudde at ein nesten kunne ta kva etternamn ein ville, med mindre det ikkje er veldig få som har det namnet? Altså at ein ikkje treng å vere gift eller sambuande i 2 år?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...