Gå til innhold

Når blir du gjeldsfri?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hver gang jeg leser om sparetips på nettet eller andre steder så står det at den beste sparemåten er å betale ned på gjeld. Akkurat nå leste jeg en artikkel om sparing i ulike aldre. Og under 50-årene står det "gjelden er fortsatt stor". Begynner det ikke å bli rimelig vanlig å være gjeldsfri i 50-årene? Bør man ikke egentlig ha klart det innen da, hvis man har hatt jobb hele sitt voksne liv? Jeg kvittet meg med gjelda før fylte 40, og har aldri tilhørt noen lønnsadel. Jeg har bodd alene, og betalt ned gjelda alene. Jeg ser jo riktignok at mine venner med gjeld får en stor skatterabatt jeg kan se langt etter. Men foretrekker likevel å være uten gjeld. Hvor gamle er dere når deres nåværende gjeld er nedbetalt?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Harriet

Hver gang jeg leser om sparetips på nettet eller andre steder så står det at den beste sparemåten er å betale ned på gjeld. Akkurat nå leste jeg en artikkel om sparing i ulike aldre. Og under 50-årene står det "gjelden er fortsatt stor". Begynner det ikke å bli rimelig vanlig å være gjeldsfri i 50-årene? Bør man ikke egentlig ha klart det innen da, hvis man har hatt jobb hele sitt voksne liv? Jeg kvittet meg med gjelda før fylte 40, og har aldri tilhørt noen lønnsadel. Jeg har bodd alene, og betalt ned gjelda alene. Jeg ser jo riktignok at mine venner med gjeld får en stor skatterabatt jeg kan se langt etter. Men foretrekker likevel å være uten gjeld. Hvor gamle er dere når deres nåværende gjeld er nedbetalt?

Jeg kan være gjeldfri idag hvis jeg selger huset og kjøper en leilighet til rundt 4 mill. Men siden gjelden er liten så bekymrer den meg lite. Selger jeg huset idag vil jeg sitte med 4-4,5 mill i overskudd.

Det er ikke vanlig at folk på 50 er gjelfrie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spinell

Med dagens boligpriser i de mest sentrale strøkene er det naturlig nok mange som har sterkt belånte boliger. Når folk i 30-årsalderen tar opp boliglån med 30 års nedbetalingstid sier det seg selv at gjeldsbyrden fremdeles er av en viss størrelse mens en er 50.

Jeg blir ferdig med studielånet som 45-åring og boliglånet litt før, om alt går etter planen. Jeg tror likevel ikke jeg kommer til å være en gjeldfri 50-åring, men lånene vil neppe ha samme størrelse som boliglånet. Selv om jeg setter av penger til sparing hver måned, vil vi antakeligvis låne til hytte eller båt, og ett og annet bilbytte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Rundt 60 år.

Men skal sies at jeg var godt oppe i 30-årene når jeg tok opp millionlån til min første bolig. Avhengig av renten i årene fremover er det store muligheter for at jeg kan nedbetale boliglånet raskere enn oppsatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fleire etablerer seg vel i "godt voksen alder", anten for første gong eller re-etablerer seg. Sjølv kjem vi til å få huslån innan eit par år, når eg har passert 30, og med 30 års nedbetalingstid vil vi nok ikkje vere gjeldfrie i ein alder av 50.

Det kjem jo sjølvsagt an på når ein tek opp lån til bolig (og evt anna lån)om ein er gjeldfri som 50 åring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har masse boliglån og studielån og betaler nå ned etter standardplan, men ettersom lønnen stiger skal mer gå inn i lånene enn standardavdragene. Har absolutt ikke lyst til å være gjeldslave når jeg er 50.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har i utgangspunktet 20 års nedbetalingstid på lånet vårt, men har et såkalt flexilån. Akkurat nå har vi en "kreditt" på over 500 000, men regner med å bruke en del på oppussing etter hvert. Vi stresser ikke med å bli gjeldfrie og har det bra som vi har det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Gjeld på gamle synder = 5 år

Boliglån = 1 år

Studielån = 20 år

Grunnen til at mange sitter med høye lån også i høy alder er fordi skilsmissestatistikken er slik den er. Det koster med samlivsbrudd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om en ikke er gjeldsfri ved fyllte femti år har en valgt seg feil ektemann.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Emo Fisk

Jeg er gjeldsfri når jeg er 55-56. Med mindre jeg har tatt opp noe mer langvarig innen da.

Er ferdig med studielånet om ti år, eller noe slikt, og det skal bli deilig å kvitte seg med :D Da er det huset igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn som det ligger an nå, så vil jeg være gjeldsfri før jeg er 50. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En må huske at det ofte oppstår situasjoner etter at man har tatt huslån som gjør at man trenger ekstralån. Eks bil .. man skifter sikkert biler minst 3 x på 30 år.. dermed tror jeg beregningen om at man er gjeldsfri etter nedbetalt huslån lett kan slå feil. Man pusser opp, kjøper hytte, får tenåringsbarn osv.. alt koster.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Far tok opp lån på 1mill for å pusse opp huset og bygge garasje. Synes ikke det er rart å ha lån i 50 årene så lenge det går til noe fornuftig. Og like vanlig som i alle andre aldere ettersom hus trenger vedlikehold og utbytting av vindu etc.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Harriet

En må huske at det ofte oppstår situasjoner etter at man har tatt huslån som gjør at man trenger ekstralån. Eks bil .. man skifter sikkert biler minst 3 x på 30 år.. dermed tror jeg beregningen om at man er gjeldsfri etter nedbetalt huslån lett kan slå feil. Man pusser opp, kjøper hytte, får tenåringsbarn osv.. alt koster.

Der er jeg helt enig. Enkelte ser ut til å tro at man tar et huslån på 15-20 år når man gifter seg - så vips, er man gjeldfri etter disse årene. Sånn er det sjeldent i realiteten. Man får ofte barn og må endre på visse momenter i den forbindelse. Endre på huset, kjøpe større bil, kjøpe to større biler, hytte, etc ... eller så kan det skje uforutsette hendelser som krever avdragsfrihet på lånet en periode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir ikke gjeldsfri, og kommer til å dø med gjeld. :hakeslepp:

Men hadde jeg hatt som MÅL å bli gjeldsfri, ville jeg vært det før fylte 50.

Jeg ser det imidlertid som et mål å ha gjeld liten nok til at jeg kan klare meg om mannen dør eller jeg mister jobben, eller jeg blir pensjonist.

Samtidig som jeg vil bytte bil vesentlig oftere enn 3 ganger på 30 år, jeg vil ha båt, jeg vil reise og oppleve verden, hjelpe ungene gjennom studier og leve godt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er snart 40, og tok nettopp opp nytt stort huslån da vi har hatt familieforøkelse og trengte noe større. Når jeg sammenligner meg med andre jeg kjenner, virker det som de som har bosatt seg i mer grisgrendte strøk, blir gjeldsfri mye raskere enn vi som vil bo sentralt. Hadde jeg ikke villet hatt gjeld, hadde jeg tatt den relativt store egenkapitalen vi hadde og kjøpt et hus på landet.

Mye har med prioriteringer å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har 25 års nedbetalingstid på huset vårt, og hadde det første trekket for 3 dager siden :P Blir med andre ord gjeldfri i mai 2036, og da er jeg 50 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om vi vil, kan vi være gjeldfrie når vi er 50 år (er 38 år), men vi vil bruke penger til å reise mens vi har helse til det, og glede av det.

Vi bytter ut båt og bil etter behov, og øker gjelden også der. Vi har samlet rundt 1,3 i året, og 2 mill i gjeld. Når vi blir gjeldfrie, har vi fortsatt eiendeler som kan selges for 3-4 millioner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Boliglån 2026, da er jeg 58 år. Tok opp lån på 25 år da jeg var 34 år.

Billån går sin gang da jeg bytter bil ca hver 2 - 3 år

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg hadde brukt pengene i banken til å betale ned på boliglånet, ville jeg vært gjeldfri når jeg er 48-50 (litt avhengig av "ønsket" månedlig lånesum). Men det gjør jeg ikke, jeg liker å ha en slump i banken.

Går alt som vi planlegger med boligbytte om 0-2 år, så er jeg helt gjeldfri, og har godt med penger på bok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...