AnonymBruker Skrevet 16. mai 2011 #1 Skrevet 16. mai 2011 Jeg er ferdig student nå i vår, og har hatt en deltidsjobb gjennom studiet som jeg har likt veldig godt. Derfor hadde jeg tenkt å fortsette med den også som ferdig utdannet selv om den ikke er helt relevant, men det er en prosjektstilling som varer ut året og dermed tenkte jeg at jeg kunne få med meg siste rest av perioden. Det er en 40% stilling. Nå når jeg er ferdig utdannet fikk jeg tilbud fra en bedrift i samme bransje og få en svangerskapsvikariat ut året, noe som passet meg ypperlig. Det er en 50% stilling, så da hadde jeg hatt 90% stilling ut året, og dermed kunne jeg søke på relevante fulltidsjobber fra januar 2012. Oppstart var avtalt med den nye bedriften, og det er en jobb som er knyttet til utdanningen min, dermed veldig relevant erfaring, siden jeg er utdannet innen økonomi, og dette er en økonomifunksjonstilling. Så i mellomtiden ble jeg sykemeldt fra deltidsjobben min på grunn av graviditet, jeg møter kanskje 40 kunder på en dag, siden det er mye kundekontakt, i tillegg til 3-4-5 timers bilkjøring hver dag i snitt, noe som ikke er forenelig med å brekke seg og kaste opp døgnet rundt. Jeg begynner også å slite med bekkenet og ryggen hvis jeg sitter eller går for mye (først sitte i bilen i 4 timer og så stå og gå i 8 timer og så sette seg i bilen igjen i 4 timer er en typisk arbeidsdag). Jeg har snakket med den nye bedriften og de vil fortsatt ha meg. De ønsker meg så sterkt at de har kjøpt justerbar kontorpult og 2 forskjellige stoler til kontoret mitt, og der er det også muligheter for å få jobb senere. Det er det ikke i den nåværende deltidsjobben, der er det slutt når det er slutt siden det er et prosjekt, og de har heller aldri ansatt noen i full stilling. Denne graviditeten kom brått på, og det samme gjorde sykemeldingen. Men nå får jeg høre at jeg ikke kan begynne i den nye jobben uten å være friskmeldt fra den gamle. Jeg er sykemeldt fordi jeg er arbeidsufør i den stillingen jeg er i nå slik situasjonen er nå, og arbeidsgiveren min har ikke mulighet til å tilrettelegge, men blir jeg bedre kommer jeg til å fortsette i den jobben, siden det på en måte er hjertebarnet mitt det prosjektet jeg har jobba med i et år nå, men akkurat med min helse nå er arbeidsoppgavene et problem. I den nye jobben er ikke arbeidsoppgavene et problem, jeg har studert hele veien selv med den sykemeldingen på 40%, jeg får sitte alene på et kontor og jobbe i mitt eget tempo, de er en IA-bedrift og er veldig gira på å tilrettelegge. Og så får jeg beskjed om at jeg ikke kan begynne før jeg er friskmeldt? Det kan hende jeg aldri blir friskmeldt fra den gamle jobben, hva har jeg da og leve av? Jeg skulle jo tro at det var greit at jeg brukte restarbeidsevnen min til noe fornuftig? Er det noen som vet om man har lov til å begynne i ny jobb når man er sykemeldt fra et annet arbeidssted så fremt begge bare er deltidsjobber og kombinerbare, og at det er arbeidets art i forhold til egen helse som er årsaken til sykemeldingen?. Jeg er skikkelig fortvila nå, for jeg klarer ikke forsørge meg selv på en 40% stilling. Da må jeg selge leiligheten min (med tap), tømme min slukne BSU (og betale tilbake skattefordelen) og så leve på sosialen. Jeg kan jo aldri tenke meg at velferdsstaten er bygd opp slik? Jeg har en restarbeidsevne, la meg få bruke den.
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2011 #2 Skrevet 16. mai 2011 Hvor er barnets far da? Kan ikke han jobbe ekstra så dere kan beholde leilighet etc? Uansett: Jeg mener du skal ha rett: Så lenge jobbene er kombinerbare og forskjelligartede (slik at det er en god grunn til at du kan gjøre det ene og ikke det andre) og ikke overstiger 100 % tilsammen, tror jeg det skal gå fint. Men har ikke noen hjemmel til deg.
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2011 #3 Skrevet 16. mai 2011 Barnefar er jo inne i bildet, jeg synes ikke det er rett at han skal måtte jobbe 150% for at reglene ikke legger tilrette for folk med 2 deltidsjobber. Jeg har jo restarbeidsevne, bare ikke i den stillingen jeg er i nå. Samboer jobber fra 7-17 hver dag + kjøring i tillegg, så det er litt begrenset hvor mye ekstra han kan jobbe uten å slite seg ut. Vi har bare en toroms, men vi har vært kjempeuheldige med kjøpet, og dermed kommer vi til å måtte selge med tap, og da er det jo enda viktigere at jeg har en grei inntekt slik at vi får betalt ned restlånet så fort som mulig. Jeg håper bare det er sånn, for jeg VET at jeg takler nyjobben, jeg har jo gått på skolen den måneden jeg er sykemeldt og det har gått greit med tilrettelegging. Det er jo ingenting i veien for at jeg skal bli bedre og greie arbeidsoppgavene i gamlejobben heller, og da har jeg jo en 90% stilling som har vært planen min hele veien.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå