apple54 Skrevet 16. mai 2011 #1 Skrevet 16. mai 2011 Selv har jeg aldri hørt om det. Men mine foreldre påstår at om man har blitt invitert, og har måttet takke nei av ulike grunner, så er det vanlig og høflig å sende gave til nygifte. Hva sier dere?
Sofiemor Skrevet 16. mai 2011 #2 Skrevet 16. mai 2011 Jeg syns det er uhøflig å ikke sende en gave, når man faktisk har blitt invitert... 6
Niennas Skrevet 16. mai 2011 #3 Skrevet 16. mai 2011 Ja, har inntrykk av at det er vanlig å gi gave når du er bedt i et bryllup, selv om du sier nei.
Frøken Mitzi Skrevet 16. mai 2011 #4 Skrevet 16. mai 2011 Her omkring er det også vanleg å gi gåve til brudeparet sjølv om ein ikkje er invitert også. Men har forstått at det ikkje er vanleg alle plassar... Om eg hadde vore invitert og måtte takke nei, hadde eg heilt klart sendt gåve. 1
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2011 #5 Skrevet 16. mai 2011 Jeg syns det er uhøflig å ikke sende en gave, når man faktisk har blitt invitert... Det kan umulig være uhøflig, det er jo brudeparet som inviterer, og ikke folk som ber om å bli invitert. Det avgjørende her må vel være hva slags forhold man har til brudeparet. Men en invitasjon gir overhode ingen forpliktelser til den som mottar den. Eller, å ikke svare kan jeg være enig i ville vært uhøflig. 5
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2011 #6 Skrevet 16. mai 2011 Man gir en gave. Den trenger ikke være dyr, men en liten oppmerksomhet av noe slag. 1
Anglofil Skrevet 16. mai 2011 #7 Skrevet 16. mai 2011 Jeg tenker man bør gi gave, men det er fordi det er vanlig i min familie. Mvh Yvonne
Lulilelu Skrevet 16. mai 2011 #8 Skrevet 16. mai 2011 Er man invitert så gir man gave uansett om man dra i bryllupet eller ikke
Gjest Vampen Skrevet 16. mai 2011 #10 Skrevet 16. mai 2011 Seriøst, kan ikke folk bare slutte å gifte seg? Det er jo bare stress for alle involverte, og nå også de som ikke er involverte? Man har jo stort sett ingen kontroll på om man blir invitert eller ikke. Om man så blir invitert, men ikke kan/vil komme, så skal man fortsatt være forpliktet til å gi gave uansett? Pfffft... 2
Gjest Ruccola Skrevet 16. mai 2011 #11 Skrevet 16. mai 2011 Jeg er i samme situasjon og tenkte faktisk på det her en dag! Vi drar ikke i bryllupet fordi tidspunktet ikke passer. Jeg tenker å sende gave med min søster som skal dra. Men gaven kommer nok kanskje til å vere litt enklere enn om vi hadde vert der selv.... Vet ikke helt hvorfor jeg tenker sånn.... Kanskje fordi jeg har i bakhodet at gaven liksom er "betaling" for at man får oppdekking en hel dag, og man vet det har kostet mye..? Sikkert feil å tenke sånn, men tror nok det er det vi kommer til å gå for.
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2011 #12 Skrevet 16. mai 2011 Også om en er bare invitert til kaffe? Også om du bare er innvitert på kaffe ja! Poenget er jo at du er innvitert pga at de skal gifte seg,da ville det vært utrolig uhøfelig å møte opp uten gave selv om du bare er bedt til kaffe.
Gjest Vampen Skrevet 16. mai 2011 #13 Skrevet 16. mai 2011 Også om du bare er innvitert på kaffe ja! Poenget er jo at du er innvitert pga at de skal gifte seg,da ville det vært utrolig uhøfelig å møte opp uten gave selv om du bare er bedt til kaffe. Selv JEG, som syntes bryllup er noe av det kjipeste i verden, har da med gave når jeg møter opp, selv om det bare er til kaffe. Men spørsmålet her er vel om man må kaste gaver etter brudeparet når man IKKE møter opp. Om man bare er invitert til kaffe, men ikke kan komme, må man fortsatt gi gave? 1
Golde Skrevet 17. mai 2011 #14 Skrevet 17. mai 2011 Må og må. Men jeg synes absolutt at det er vanlig høflighet å gi en gave til brudebaret hvis man er invitert til bryllupet. Uansett om man takker nei eller ja, og uansett om man er invitert til kaffe eller middag. Når det er sagt, trenger man slett ikke ruinere seg for å kjøpe denne gaven. Men en oppmerksomhet bør man gi.
Moscato Skrevet 17. mai 2011 #15 Skrevet 17. mai 2011 Man trenger jo ikke å ruinere seg på det. Om man er invitert "bare" til kaffi, og ikke kan/vil komme, så passer det seg å sende en hilsen med en liten oppmerksomhet (det trenger jo ikke å være noe dyrt, hva med et glass hjemmelaget syltetøy eller en flaske hjemmelaget likør?). Når brudeparet har tenkt på dere og ønsket å ha dere der, så er det (synes jeg) frekt å ignorere dem bare fordi man ikke kunne komme. 1
Brud i mai Skrevet 17. mai 2011 #16 Skrevet 17. mai 2011 Jeg er også en av de som synes det er uhøflig å ikke gi gave om man har fått en invitasjon. Men i min krets er det vanlig å gi gaver når det er en stor begivenhet for de man kjenner. Alt fra barnedåp, konfirmasjon, bryllup etc.
Niennas Skrevet 17. mai 2011 #17 Skrevet 17. mai 2011 Det kan umulig være uhøflig, det er jo brudeparet som inviterer, og ikke folk som ber om å bli invitert. Det avgjørende her må vel være hva slags forhold man har til brudeparet. Men en invitasjon gir overhode ingen forpliktelser til den som mottar den. Eller, å ikke svare kan jeg være enig i ville vært uhøflig. Jeg synes dette er litt rart svar. Alle vi har invitert er folk vi ser på som nære venner og familie. Tror ikke det er mange som inviterer masse folk til bryllupet som de egentlig ikke har noe forhold til. 1
Fluffe Skrevet 17. mai 2011 #18 Skrevet 17. mai 2011 Seriøst, kan ikke folk bare slutte å gifte seg? Det er jo bare stress for alle involverte, og nå også de som ikke er involverte? Man har jo stort sett ingen kontroll på om man blir invitert eller ikke. Om man så blir invitert, men ikke kan/vil komme, så skal man fortsatt være forpliktet til å gi gave uansett? Pfffft... Da slenger jeg på at jeg ønsker at folk slutter å få barn. Er så stress med alle gavene de skal ha. 1
Antlers Skrevet 17. mai 2011 #19 Skrevet 17. mai 2011 Jeg gir ikke gave bare fordi jeg har blitt invitert til bryllup. Gir jeg gave er det fordi jeg har et nært forhold til den/de som skal gifte seg - og fordi jeg har lyst til å gi dem en oppmerksomhet. Ser ikke noe galt i å takke pent nei til invitasjonen for så å glemme hele greia. Gavekrav når man ikke engang deltar i bryllupsfesten blir for sært for meg. 3
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2011 #20 Skrevet 17. mai 2011 Jeg synes faktisk det kommer an på forholdet til brudeparet, og litt hvorfor man takker nei. Vi har blitt invitert i bryllup til slektninger av samboer jeg aldri har møtt, og som han ikke har hatt kontakt med på over ti år (eller har hatt kontakt med i ettertid). Vet om noen som inviterer folk de ikke har hatt kontakt med siden barneskolen, og andre som inviterer så og si alle de kjenner. Da synes jeg ikke man trenger å føle noen forpliktelse til å gi gave, og vil tro at brudeparet enten har forståelse for det, eller (forhåpentligvis) i sjeldne tilfelle inviterer mange de VET ikke kommer, i håp om å få fler gaver. Men når jeg har måttet takke nei til bryllup jeg ville gått i om jeg hadde hatt mulighet (=også om man bare ikke liker å være bryllupsgjest), synes jeg det er naturlig å kjøpe gave.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå