AnonymBruker Skrevet 16. mai 2011 #1 Skrevet 16. mai 2011 Har karaktersnitt på ca. C etter at jeg er ferdig med bachelor i ingeniør elektro/automatisering ved Høgskolen i Bergen. Er det noen mulighet for meg å få jobb med så middelmådige karakterer eller burde jeg søke master for å stille sterkere? Har ellers ingen relevant jobberfaring ennå, men mest motivert for å begynne å jobbe? Noen som vet?
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2011 #2 Skrevet 16. mai 2011 Tror ikke du skal være bekymret i det hele tatt. Middelmådig er det ikke du er en gjennomsnittsstudent! 2
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2011 #3 Skrevet 16. mai 2011 Har karaktersnitt på ca. C etter at jeg er ferdig med bachelor i ingeniør elektro/automatisering ved Høgskolen i Bergen. Er det noen mulighet for meg å få jobb med så middelmådige karakterer eller burde jeg søke master for å stille sterkere? Har ellers ingen relevant jobberfaring ennå, men mest motivert for å begynne å jobbe? Noen som vet? Kjære deg, dette med bokstavkarakterene varierer så veldig mellom utdanningsinstitusjonene. UiO / Blindern gir for eksempel mange C'er og D'er...og få A'er og B'er. C er helt vanlig mange steder...da mange er strenge. BI derimot, gir glatt ut B'er. 2
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2011 #4 Skrevet 16. mai 2011 Det er behov for ingeniører, og C er en helt grei karakter. Vil tro du ganske lett får jobb... 2
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2011 #5 Skrevet 16. mai 2011 Som de andre sier - C er ingen dårlig karakter. Du får deg nok jobb skal du se :-) 1
SmallTalk Skrevet 17. mai 2011 #6 Skrevet 17. mai 2011 Har du jevnt over C eller er det stor spredning? Jeg er ingeniør, og hadde ca det samme karaktersnittet, men med spredning fra A til E. Fikk meg jobb uten problemer. Jeg tror virkelig du kan ta det med knusende ro!
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2011 #7 Skrevet 18. mai 2011 Har du jevnt over C eller er det stor spredning? Jeg er ingeniør, og hadde ca det samme karaktersnittet, men med spredning fra A til E. Fikk meg jobb uten problemer. Jeg tror virkelig du kan ta det med knusende ro! Klart mest C. Noe B og D. Ingen A eller E. Vurderer å søke meg videre på master, men har hørt det skal være vanskeligere. En kompis fortalte at det var mye vanskeligere på masternivå og han gikk ned mye i snitt. Synes egentlig jeg har jobba veldig lite med studiene og har fått greit betalt.
SmallTalk Skrevet 18. mai 2011 #8 Skrevet 18. mai 2011 Vil du virkelig begynne på master nå, eller er det noe du vurderer fordi du er redd for ikke å få deg jobb? Generelt så vil jeg fraråde å hoppe på en ingeniørmaster rett etter en bachelor, rett og slett fordi man ofte trenger å finne ut hva man kunne tenke seg å ta en master i, og man trenger å anvende en brøkdel av kunnskapene dine i praksis. Det du har lært på skolen til nå er kun et lite grunnlag av alt det som finnes, og det kan være greit å finne ut hvordan man faktisk trives med faget og å finne ut hva man faktisk vil ta master i. Det som synes veldig klart med en gang man er ferdig med bacheloren har gjerne endret seg litt etter ett år ute i jobb. Det er da man finner ut om man liker det man har utdannet seg som eller ikke. 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2011 #9 Skrevet 18. mai 2011 Vil du virkelig begynne på master nå, eller er det noe du vurderer fordi du er redd for ikke å få deg jobb? Generelt så vil jeg fraråde å hoppe på en ingeniørmaster rett etter en bachelor, rett og slett fordi man ofte trenger å finne ut hva man kunne tenke seg å ta en master i, og man trenger å anvende en brøkdel av kunnskapene dine i praksis. Det du har lært på skolen til nå er kun et lite grunnlag av alt det som finnes, og det kan være greit å finne ut hvordan man faktisk trives med faget og å finne ut hva man faktisk vil ta master i. Det som synes veldig klart med en gang man er ferdig med bacheloren har gjerne endret seg litt etter ett år ute i jobb. Det er da man finner ut om man liker det man har utdannet seg som eller ikke. Om jeg skal ta master så blir det nok nå eller aldri. Kan ikke se for meg å ta det i fremtiden med boliglån,billån familie, barn etc. Er kun 23 år ennå. Det er kun en master som er aktuell for meg i Norge den er på NTNU innen automatisering/Teknisk kyb. Regner med å måtte søke meg inn via samordnaopptak, da man må ha B i snitt for å komme inn rett fra ingeniøren går nok ikke det. Vil da få godkjent en del fag og begynner sannsynligvis i 3dje klasse å må bruke 3 år på masteren. Jeg har allerede søkt master, begynner jobbsøk om en måned og får jeg ikke noe i løpet av sommeren hopper jeg nok på det.
Stellia Skrevet 18. mai 2011 #10 Skrevet 18. mai 2011 Ingen grunn til bekymring. Som skrevet over, er C en gjennomsnittskarakter og det er behov for ingeniører. Dersom du vil bevege deg i retning oljebransjen vet jeg enkelte profilerte selskap stiller relativt høye krav. Om en gjennomsnittskarakter på C strekker til, er jeg derimot usikker på. Flere faktorer som kan spille inn.
SmallTalk Skrevet 19. mai 2011 #11 Skrevet 19. mai 2011 (endret) Ingen grunn til bekymring. Som skrevet over, er C en gjennomsnittskarakter og det er behov for ingeniører. Dersom du vil bevege deg i retning oljebransjen vet jeg enkelte profilerte selskap stiller relativt høye krav. Om en gjennomsnittskarakter på C strekker til, er jeg derimot usikker på. Flere faktorer som kan spille inn. Jeg jobber i et stort firma i Oljebransjen, og mine karakterer var langt ifra de beste. Endret 19. mai 2011 av SmallTalk
Lista Skrevet 19. mai 2011 #12 Skrevet 19. mai 2011 Kjære deg, dette med bokstavkarakterene varierer så veldig mellom utdanningsinstitusjonene. UiO / Blindern gir for eksempel mange C'er og D'er...og få A'er og B'er. C er helt vanlig mange steder...da mange er strenge. BI derimot, gir glatt ut B'er. BI gir glatt ut B'er til de som jobber hardt og mye, men F'er og E'er til folk som sluntrer unna.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå