AnonymBruker Skrevet 16. mai 2011 #1 Skrevet 16. mai 2011 Ligger det ikke noe i det? Jeg har klart meg overraskende "godt" i de emnene hvor jeg enten ikke har kjøpt læreboka eller bare lar være å bruke boka. Som etter hvert har blitt de fleste emnene jeg tar. Blitt noen C'er i disse fagene, men har også slått til med både A og B uten å kjøpe lærebok. Kun ved å møte på forelesninger, skrive notater og lese på presentasjonene som legges ut på nettet. Det er ikke noe jeg er stolt av, og karakterene mine er ikke i noe toppsjikt, men at det skal gå an? Nå bruker jeg svært lite tid på studiene mine generelt, bare så det er sagt også.
Gjest Ms. Raggsokk Skrevet 16. mai 2011 #2 Skrevet 16. mai 2011 Jeg bruker sjelden læreboken. Bruker alltid forelesningsnotater, gruppeoppgaver, teori og gamle eksamenssett/sensorveiledninger først.
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2011 #3 Skrevet 16. mai 2011 I utlandet forsto jeg logikken: professoren holdt seg strukturert til temabolkene i pensumboken. Og pratet og diskuterte med oss rundt dette når vi hadde "class". Vi ble foreberedt på hvordan eksamensoppgaver var lagt opp, og hvilke forventninger professoren hadde til oss. I Norge ved UiO ble jeg mindre klok. Forelserne holdt seg ikke til temabolkene i pensum. De snakket bare om det de ønsket. Da ble det rotete. Vi ble heller ikke forespeilet hva som var forventet av oss til eksamen!
sequin Skrevet 16. mai 2011 #4 Skrevet 16. mai 2011 kjøpte meg ikke skolebøker de siste to årene på vgs fikk fortsatt veldig bra karakterer. Jeg brukte heller ikke bøker da jeg tok ekstra fag på Bjørknes... Nå er det kanskje litt annerledes enn høyere utdanning da.
Gjest Vampen Skrevet 16. mai 2011 #5 Skrevet 16. mai 2011 Jeg bruker lærebøker. Ikke først og fremst fordi jeg vil ha god karakter, men fordi jeg faktisk vil lære mest mulig, ikke bare få god karakter på eksamen. 9
Zuma Skrevet 16. mai 2011 #6 Skrevet 16. mai 2011 Jeg går på universitet, og det har hendt at vi har fått oppgaver på eksamen som det ikke er forelest i, men som var i pensumet de forventet at vi leste selv... 4
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2011 #7 Skrevet 16. mai 2011 i mine fag varierer det veldig hvor mye bøkene blir brukt. i et av fagene mine, er pensum på 700 sider, og på forelesningene har lektoren gått gjennom ca. halvparten av det. det kan se ut som om det på eksamen forventes at vi skal kunne alt fra boka, så den er jeg svært avhengig av i dette faget. i de fleste andre fagene jeg har/har hatt, har lektoren trukket ut forskjellige ting fra boka og kun forelest det. til eksamen fikk vi beskjed om at vi kun var nødt til å lese slides fra forelesningene og løse tidligere eksamensoppgaver. i disse fagene kunne jeg klart meg uten pensumbøker. de kan man i tillegg leie og lese på biblioteket, så å gå gjennom dem en gang i løpet av semesteret er uansett ikke et problem. neste semester har jeg tenkt å unngå å kjøpe bøker i størst mulig grad.
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2011 #8 Skrevet 16. mai 2011 ab #7 her: glemte forresten å si at jeg alltid "går etter" en A uansett fag. det at jeg har tenkt å kjøpe så få pensumbøker som mulig neste semester betyr ikke at jeg kommer til å ligge på latsiden og hige etter en C. 1
Gjest Nadezhda Skrevet 16. mai 2011 #9 Skrevet 16. mai 2011 (endret) kjøpte meg ikke skolebøker de siste to årene på vgs fikk fortsatt veldig bra karakterer. Jeg brukte heller ikke bøker da jeg tok ekstra fag på Bjørknes... Nå er det kanskje litt annerledes enn høyere utdanning da. Etter min erfaring var lærebøkene mer nødvendige på vgs enn på høyere utdanning Endret 16. mai 2011 av Nadezhda
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2011 #10 Skrevet 16. mai 2011 Før kjøpte jeg alltid alle bøkene av gammel vane, tenkte ikke over det. Nå derimot, kjøper jeg nesten ingen bøker. Går jeg på forelesningene og leser powerpointer klarer jeg meg godt på eksamen! Denne gangen har jeg knapt vært på forelesninger, så har lånt alle bøkene på biblioteket. Myyye penger spart:D Skjønner ikke de som kjøper ALLE pensumbøkene, blir jo tusenvis av kr:s
Gjest Miia Skrevet 16. mai 2011 #11 Skrevet 16. mai 2011 Har ikke sjans til å få A, B eller C hvis jeg ikke leser en del av pensum. I noen emner er det velgdig mange bøker på pensumlista, og da må jeg i hvertfall lese de som er mest sentrale.
Fantomina Skrevet 16. mai 2011 #12 Skrevet 16. mai 2011 (endret) . Endret 29. oktober 2015 av Fantomina
chikako Skrevet 16. mai 2011 #13 Skrevet 16. mai 2011 Har ikke kjøpt noen særlig bøker de to siste semesterene, har heller vært på bibilioteket og lest pensum der. Det fører til at jeg MÅ være på lesesalen, og jeg vet at jeg stort sett jobber bedre på lesesalen, så det er jo en vinn-vinn-situasjon
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2011 #14 Skrevet 16. mai 2011 Både og. Jeg har stort sett brukt de mest sentrale lærebøkene mye, for å få en mer grundig forståelse av faget. I enkelte fag har læreboka vært dårligere enn forelesningsnotatene, så da prioriterer jeg disse. Og i et fag hadde jeg ikke tid til å lese boka, bare pløye meg gjennom forelesningsslides og rapporter, og fikk A. Ellers blir det vel mindre og mindre vekt på lærebøkene (dvs, de blir mer oppslagsbøker) og mer på artikler, stoff som er gjennomgått i timene o.l etter hvert som man kommer høyere opp i systemet, er min erfaring. Dette semesteret har jeg hatt et fag hvor forelesningsslidesene (og notater fra timene) i grunn er mer forvirrende og mindre oppsummerende enn pensumbøkene, men som nevnt kan det også være omvendt. Jeg har kjøpt pensumbøker i omtrent alle fag jeg har hatt, og ofte lest alt før eksamen, andre ganger prioritert å gjøre oppgaver og slå opp i bøkene der det trengs i stedet. Og det har i hvert fall lønt seg karaktermessig.
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2011 #15 Skrevet 16. mai 2011 Og da svarte jeg vel egentlig bekreftende på trådstarters påstand Jeg går etter A, og oppnår ofte det, men jeg er enig i at en ofte fint kan berge en C - og noen ganger B eller A, uten å lese pensumbøkene.
ondebanan Skrevet 18. mai 2011 #16 Skrevet 18. mai 2011 Man kan som regel på forhånd se hvilke lærebøker som er viktige å få kjøpt og lest på pensumlisten. Store oversiktsverker er rimelig sentrale. De kjøper jeg. Artikler og litt mer spesialiserte bøker kjøper jeg ikke, de lånes på biblioteket eller skrives ut fra en artikkeldatabase istedet. Men ja, jeg LESER som regel mesteparten av pensum. Synes oftest at jeg får mer ut av pensumlesing enn forelesninger.
Gjest Pantherinae Skrevet 18. mai 2011 #17 Skrevet 18. mai 2011 Jeg bruker lærebøker. Ikke først og fremst fordi jeg vil ha god karakter, men fordi jeg faktisk vil lære mest mulig, ikke bare få god karakter på eksamen. Enig i denne. Foreleserene rekker ofte ikke gå igjennom alt, ihvertfall hos oss, så da er det veldig greit åå ha bøkene. Studerer fag med mye tung teori, og en god del ting som må pugges, da er bøkene veldig gode å ha. I tillegg har vi i enkelte dag obligatoriske oppgaver fra bøkene. Tror kanskje ikke mitt studie er det verste når det gjelder dyre pensumbøker, klarer meg som regel fint med under 2000 pr semester, selv om jeg kjøper nytt. Har mye fag som bygger på hverandre, og da er det også greit å spare på pensum fra tidligere, slik at man kan gå tilbake å slå opp om det trengs. 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2011 #18 Skrevet 18. mai 2011 Det er enkelte fag det er umulig å bestå med mindre du har bøkene hos deg. Har hatt flere fag hvor man kun skrev oppgaver og bli vurdert ut i fra det, og på disse oppgavene var det om å presentere verker på pensum, sitere og gjengig og DET er faktisk umulig med mindre du har boken. Skulle likt å se noen av dere få bedre enn bestått på en semesteroppgave uten bøker.
chikako Skrevet 18. mai 2011 #19 Skrevet 18. mai 2011 Det er enkelte fag det er umulig å bestå med mindre du har bøkene hos deg. Har hatt flere fag hvor man kun skrev oppgaver og bli vurdert ut i fra det, og på disse oppgavene var det om å presentere verker på pensum, sitere og gjengig og DET er faktisk umulig med mindre du har boken. Skulle likt å se noen av dere få bedre enn bestått på en semesteroppgave uten bøker. Fullt mulig å gi nøyaktige sitater @ lesesalen altså. Selv om det er en hjemmeoppgave betyr det ikke at man bare får benytte bøker som allerede befinner seg innenfor husets fire vegger
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2011 #20 Skrevet 18. mai 2011 Fullt mulig å gi nøyaktige sitater @ lesesalen altså. Selv om det er en hjemmeoppgave betyr det ikke at man bare får benytte bøker som allerede befinner seg innenfor husets fire vegger Foreleserne mine har ikke gir ikke sitater... 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå