lulle Skrevet 16. mai 2011 #1 Skrevet 16. mai 2011 Gir dere tenåringenen 17.mai penger? I tilfelle hvor mye... Er litt i tvil her. Har en 16 åring som har supermye planer, og en 18 åring som ikke har jobb og egne penger. Tenkte å stikke til dem litt, men er usikker på hvor mye. takknemlig for svar.
Kelsier Skrevet 16. mai 2011 #2 Skrevet 16. mai 2011 Jeg har alltid fått penger av mamma/pappa eller bestemor på 17. mai. Da jeg var liten fikk jeg kanskje 50-100 kr til brus, is og godteri, men ettersom jeg fikk eldre fikk jeg ganske mye mer. Det bør nevnes at dette i hovedsak kom fra bestemor og var nok ikke egentlig på grunn av at det var 17. mai, men fordi hun syns det var koselig å gi meg litt når jeg var der. Jeg får mye penger av pappaen min, han er veldig glad i å gi. Hvis jeg har spesielle planer sponser han gjerne de. Men, jeg ville nok ikke gjort det på den måten selv. Jeg syns strengt tatt at jeg har fått for mye opp igjennom. Hvis de har spesielle planer om grilling eller frokost eller noe er det jo koselig å hjelpe til økonomisk med det, men å gi penger kun fordi det er 17. mai blir vel håpløst, syns jeg.
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2011 #3 Skrevet 16. mai 2011 Fikk aldri 17.mai-penger av foreldrene mine, men besteforeldrene mine stakk til oss noe :-) Til i morgen fikk ene broren min 200 kr(mye planer og kjører bil selv) og den andre 100 kr(være med familien). Ingen av dem jobber, så de så nok mer på det at eldste trengte bensinpenger. Vi har aldri fått noe mer enn 200 kr, men igjen, dette er ikke fra foreldre men besteforeldre.
Gjest Gjest Skrevet 16. mai 2011 #4 Skrevet 16. mai 2011 Synes begge to er så nærme i alder at de bør få lik sum hvertfall. 100 kr er greit når barna er små og kun skal ha is, brus ol. Når de er så store som 16 og 18 år så ville jeg nok gitt mellom 300-500 kr. 2
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2011 #5 Skrevet 16. mai 2011 nok til 2 is, 3 pølser og brus hver. evt busspenger... 2
liv Skrevet 16. mai 2011 #6 Skrevet 16. mai 2011 Kommer jo helt ann på økonomien din og hva ungdommen skal. Skal de på tivoli med venner går det jo mer penger enn om de skal bare henge i byen eller på det lokale arrangementet. Men rundt 300 på hver? 2
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2011 #7 Skrevet 16. mai 2011 Hos oss får tenåringene: 100 kr fra pappa og stemor 100 kr fra bestemor + mest sannsynlig noe fra mamma Tilsammen blir det jo litt. Jeg synes at både barn og tenåringer bør få en 100-lapp ekstra å rutte med på 17. mai. Det er liksom en dag der man bør ha råd til å kjøpe en is eller noe annet. Men jeg ser ingen grunn til å la hundrelappene flagre dersom det ikke er noe spesielt på gang, eller om man har ei slunken lommebok. Hos oss har vi avgjort at vi (pappa og stemor) synes det er passende å gi en 100-lapp uansett hva andre gir/ikke gir. Da har vi gitt et lite bidrag til en hyggeligere dag, samtidig som vi ikke synes det er urimelig om tenåringene må ta av egne penger (spare lommepenger eller jobbe for å tjene ekstra) dersom det ikke drypper mer på dem enn det vi gir. I vårt tilfelle får de jo mer enn den 100-lappen, men vi gir det vi gir uansett. 1
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2011 #8 Skrevet 16. mai 2011 Tivoli er dyrt. Regner med å bruke hvertfall 700-800 hundre på min tiåring. 1
Næjøss Skrevet 16. mai 2011 #9 Skrevet 16. mai 2011 Jeg har aldri brukt å få penger på selve 17. mai, men pappa bruker å gi meg en 1000lapp å handle 17.mai klær for. Noe som kommer godt til da jeg ikke har like god økonomi som den gjennomsnitlige nordmann Men du må vell bare kjenne litt på det selv, hvor mye du synes er passelig.
Gjest Eurodice Skrevet 17. mai 2011 #11 Skrevet 17. mai 2011 Tivoli er dyrt. Regner med å bruke hvertfall 700-800 hundre på min tiåring. Du har ikke flere enn ett barn, går jeg utifra? (Ja, jeg vet jeg er usaklig nå.) 1
liv Skrevet 17. mai 2011 #12 Skrevet 17. mai 2011 Tivoli er dyrt ja, min fireåring vil gjerne ha med en voksen på de turene han syns er gøy (Berg og dal bane etc) og da blir det jo dobbel pris på de turene. Når en tur koster 40*2 blir det dyrt.
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2011 #13 Skrevet 17. mai 2011 Nå er jo 17.mai over, men jeg ville gitt 500 til hver om man har råd. De er såpass store, og skal vel mye. Om du ikke har så mye råd ville jeg gitt 300 hver, De burde iallfall få 200 kr hver, men da må de tenke seg godt om hva de bruker pengene på...
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2011 #14 Skrevet 17. mai 2011 Tivoli er dyrt ja, min fireåring vil gjerne ha med en voksen på de turene han syns er gøy (Berg og dal bane etc) og da blir det jo dobbel pris på de turene. Når en tur koster 40*2 blir det dyrt. Har han ingen venner? Jeg mener, det burde jo være hyggeligere for han å ta karuseller med jevnaldrene?
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2011 #15 Skrevet 17. mai 2011 Nå er jo 17.mai over, men jeg ville gitt 500 til hver om man har råd. De er såpass store, og skal vel mye. Om du ikke har så mye råd ville jeg gitt 300 hver, De burde iallfall få 200 kr hver, men da må de tenke seg godt om hva de bruker pengene på... 500?? Er ikke rart ungene er feite om de skal ha 500 kr til snop hver
AnonymBruker Skrevet 17. mai 2011 #16 Skrevet 17. mai 2011 Whaaaat? 500 kroner til 17. mai? Jeg er voksen og styrer mine egne penger, og i år brukte jeg 35 kroner på kaffe og kake, pluss at jeg og kjæresten delte på 40 kroner til lodd. Regner med det ble brukt bensin for kanskje 40 kroner også. Dagen er da til for å feire Norge - ikke bruke mest mulig penger? 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå