AnonymBruker Skrevet 16. mai 2011 #1 Skrevet 16. mai 2011 Hei. Tenkte det var greit å spørre her. Dere som skal gifte dere, hvilke oppgaver har familiene deres fått under den store dagen? Jeg er selv et nært familiemedlem av en som skal gifte seg og har disse oppgavene: - Ta bilder hele dagen(før vielsen, under vielsen, under middagen og resten av festen. Er ikke bare jeg som skal ta bilder da) - Pakke opp gaver - Lese i kirken(tilbød meg det siden de ikke hadde spurt noen enda) - Lage kake(må lages samme dagen for å ikke bli dårlig) Regner i tilegg med at jeg blir bedt om å være med å fikse lokalet. Er ikke for å klage jeg skriver dette innlegget, men lurer på hvor mye det forventes at familiemedlemmer skal gjøre. Hjelper jo gjerne til for at dette skal bli en minnerik dag for brudeparet
Niennas Skrevet 16. mai 2011 #2 Skrevet 16. mai 2011 Ingen av oss har noe særlig familie i nærheten, utenom våre foreldre, og hans søsken. Vi har delegert sånn her: -To venninner av meg skal pakke opp gaver. - To av hans kusiner skal levere ut kirkeprogram - Begges mødre, noen venner, noen venner av våre mødre og ei tante skal bake kake - Vi, våre foreldre, våre forlovere og kanskje hans søsken skal hjelpe til å fikse lokalet. - Kusinen min har fått jobben som profesjonell fotograf. (Vi skal ikke ha noen som leser opp noe i kirken).
Anglofil Skrevet 16. mai 2011 #3 Skrevet 16. mai 2011 For å være helt ærlig så synes jeg det er en stor uting å forvente noe som helst av noen andre enn brudeparet selv. Derfor har vi ikke heller ikke forventet hjelp og stått for det meste selv. Men jeg har vært nødt til å spørre to stykker om de kunne tenke seg å være henholdsvis toastmaster og en til å holde takk-for-maten-tale. Jeg var veldig klar på at dette var noe de måtte velge selv, forventet aldri at de skulle stille opp. Personlig synes jeg det er vanskelig å spørre, foruten de to jeg har nevnt, rett og slett fordi jeg/vi ikke vil være noen byrde. Men, det er noen som har spurt om vi har trengt hjelp, og da har vi tatt i mot det. Så langt har enkelte i familien følgende oppgaver: * Toastmaster: min mors bestevenninne (en jeg er oppvokst med og har hatt et nært forhold til) * Holde takk-for-maten-tale: min bestefars kjæreste/"bestemor" * Lage kaker og blomsterdekorasjoner: Mamma, hun har tilbudt seg å hjelpe til med dette Ellers har pappa et ønske om å holde tale, svigers vet jeg ikke enda, og jeg tror min bestefar skal holde tale, er usikker. Mvh Yvonne
Brud i mai Skrevet 17. mai 2011 #4 Skrevet 17. mai 2011 For å være helt ærlig så synes jeg det er en stor uting å forvente noe som helst av noen andre enn brudeparet selv. Derfor har vi ikke heller ikke forventet hjelp og stått for det meste selv. Men jeg har vært nødt til å spørre to stykker om de kunne tenke seg å være henholdsvis toastmaster og en til å holde takk-for-maten-tale. Jeg var veldig klar på at dette var noe de måtte velge selv, forventet aldri at de skulle stille opp. Personlig synes jeg det er vanskelig å spørre, foruten de to jeg har nevnt, rett og slett fordi jeg/vi ikke vil være noen byrde. Men, det er noen som har spurt om vi har trengt hjelp, og da har vi tatt i mot det. Så langt har enkelte i familien følgende oppgaver: * Toastmaster: min mors bestevenninne (en jeg er oppvokst med og har hatt et nært forhold til) * Holde takk-for-maten-tale: min bestefars kjæreste/"bestemor" * Lage kaker og blomsterdekorasjoner: Mamma, hun har tilbudt seg å hjelpe til med dette Ellers har pappa et ønske om å holde tale, svigers vet jeg ikke enda, og jeg tror min bestefar skal holde tale, er usikker. Mvh Yvonne Det er vel ingen brudepar som forventer noe av noen? Men det er faktisk ting som brudeparet ikke kan gjøre selv, som å dele ut kirkeprogram, pynte kirken, bake alle kakene (da må man iallefall fryse de ned) + sikkert flere ting. Vi har spurt familien om flere ting, noen har sagt nei og andre ja. Helt greit at noen sier nei selvfølgelig for jeg forventer ikke at de skal stille opp. 1
Anglofil Skrevet 17. mai 2011 #5 Skrevet 17. mai 2011 Det er vel ingen brudepar som forventer noe av noen? Men det er faktisk ting som brudeparet ikke kan gjøre selv, som å dele ut kirkeprogram, pynte kirken, bake alle kakene (da må man iallefall fryse de ned) + sikkert flere ting. Vi har spurt familien om flere ting, noen har sagt nei og andre ja. Helt greit at noen sier nei selvfølgelig for jeg forventer ikke at de skal stille opp. Jeg svarte utifra det ts skrev: Er ikke for å klage jeg skriver dette innlegget, men lurer på hvor mye det forventes at familiemedlemmer skal gjøre. Og du må gjerne mene det, men jeg synes det er en uting at man har den holdningen at "vi må ha hjelp". Ja, det er mer praktisk med hjelp, selvfølgelig, og jeg er evig takknemlig for den hjelpen vi får, men hadde ikke vi fått hjelp så hadde vi vært nødt til å gjøre det meste selv. For meg er det en selvfølge, man kan ikke forvente at andre stiller opp, men man kan spørre. Og sier de nei, så er det nei. Jeg sier ikke det er galt å spørre, men å forvente å få hjelp, i form av at man mener man ikke kan gjøre alt selv, synes jeg er feil. Man bør legge opp til at man må gjøre det meste selv, og hvis noen kan hjelpe er det fantastisk flott. Det er ikke gjestenes eller familiens feil at man gifter seg, satt på spissen. Mvh Yvonne
Lulilelu Skrevet 17. mai 2011 #6 Skrevet 17. mai 2011 Noen ting bør man virkelig ha hjelp til men jeg har den holdningen at gjester skal være gjester. Derfor "gir" vi ikke mer enn 1 oppgave pr. gjest. Min og hans bror skal dele ut kirkeprogram. Div. familie skal bake kake. 2 venninner skal åpne gaver. Mamma hjelper mye til før bryllupet, men på selve dagen har hun ingen oppgaver. 1
Pebbles Skrevet 17. mai 2011 #7 Skrevet 17. mai 2011 Kaker - svigermor, mamma og tanter, kan være at en kusine eller to blir spurt også. Spille i kirken - kusine Plukke blomster til å ha på bordene - bror (han meldte seg frivillig) Toastmaster - onkel av mannen Hvem som skal pakke opp gavene eller dele ut kirkeprogram vet vi ikke enda. Kommer sikkert på mer etterhvert som vi trenger hjelp til. Uansett så er det vanlig at familien stiller opp både når det gjelder kakebaking og andre ting
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2011 #8 Skrevet 18. mai 2011 Der jeg kommer fra (på bygda i Trøndelag) er bryllup en familiegreie - og jeg har selv deltatt på mange måter i andres bryllup. Har spilt i kirka, delt ut programmer, bakt kaker, servert, ryddet og dekorert. Da vi giftet oss, hadde jeg også mange venner og familiemedlemmer som hjalp meg. Det er vanlig, ja nesten forventet, å invitere hele slekta, og da kommer tantene med kaker etc uoppfordret. Skal man ha et såpass stort bryllup (vi var 100), er det veldig greit å få hjelp. Dette er jo litt på godt og vondt, da. Ser også koselig ut å stikke til utlandet og gifte seg, eller ha intimbryllup på fancy restaurant/hotell for 25 gjester, men da ville det nok blitt ramaskrik i slekta, ja ;-)
fridr Skrevet 16. november 2011 #9 Skrevet 16. november 2011 I min familie er det stor dugnadsånd, og alle hjelper til når det er bryllup, dåp etc... Vi inviterer jo "alle" også, da :gjeiper: Søskenbarnet mitt tar bilder hele dagen. Venninna mi synger i kirka. Venninna mi ordner hår og sminke. Venner av familien er med å servere. Tanter og onkler pakker opp gaver, deler ut kirkeprogram og baker kaker. Familien stiller med overnatting til tilreisende familie. Mamma og pappa betaler middagen. Svigermor betaler blomster. Venner har band/livemusikk. Venner hjelper til med invitasjoner/bordkort/hefter. Alle som kan er med å pynte lokalet dagen før, og hjelper til med å rydde dagen etter. Det er det jeg kom på. Det er HELT vanlig i vår familie og vennekrets å hjelpe mye til. Alle synes det er en ære å få være med, enn å synes det er et mas. Hadde jeg ikke kunne spurt familien og venner om hjelp, nei, da tror jeg jammen ikke jeg hadde gidda å gifte meg mtp hvor mye arbeid det er som må til! Da hadde jeg reist til utlandet og giftet oss på en strand helt alene, eller noe 1
FruN Skrevet 17. november 2011 #10 Skrevet 17. november 2011 (endret) Mine brødre delte ut kirkeprogram, foreldrene mine hentet blomster og mamma bakte kake. Svigermor hadde hovedansvaret for gavebordet. Onkel "proff hobbyfotograf" tok bilder Mannens fetter var toastmaster. Endret 19. november 2011 av høstbryllup
Tillie Skrevet 18. november 2011 #11 Skrevet 18. november 2011 Vi har valgt å ikke be noen om å pakke opp gaver, fordi jeg har hørt fra flere at en slik jobb tar evigheter. Enten betaler vi hotellet for det, eller så får vi et par venninner av lillesøsteren min til å gjøre det for en 500-lapp hver. Jeg sliter med det samme som ts, synes det er ubehagelig å be folk om hjelp. Hun vi har bedt være toastmaster har bedt om betenkningstid, men synes hun heller får si nei hvis hun ikke vil (vi har vært klare på at det er helt greit). Forloveren min gruer seg skikkelig til å holde tale, noe jeg har dårlig samvittighet for... Vi er blant de første som gifter oss i vennegjengen, så det er ikke noe kutyme på å be venner om hjelp...
Skina Skrevet 18. november 2011 #12 Skrevet 18. november 2011 I min og i samboerens familie er det vanlig å hjelpe til ved bryllup. Et vennepar skal være toastmastere, og de synes det er en ære å bli spurt. Tante baker kake. Fire venninner baker kake. To søstre baker kake. Fire nieser skal ordne gavebordet. En søster skal lage brudebukett og brystbuketter. En bror stiller med bil etter vielsen. En søster er med på å pynte lokaler, hjelpe til med forberedelser til middagen. En svoger skal ornde med musikk under vielsen. Det er sikkert noe jeg har glemt men det er helt vanlig å hjelpe til og jeg har alltid gitt en hjelpende hånd i bryllup vi har vært i.
AnonymBruker Skrevet 18. november 2011 #13 Skrevet 18. november 2011 Vi fikk også masse hjelp, men ville ikke at folk skulle ta på seg mer enn 1 oppgave for oss. Bortsett fra pynting av lokalet, som hele familien var med på. Oppgavene var: Kakebaking (våre mødre og tanter) Spilling under brudevals og som innslag under middag (søsken mfl) lesing i kirka (andre søsken) Frakting av gjester i buss til og fra lokalet (snill onkel) Ansvarlig for å skaffe taxier til serveringsjentene etter middagen (en far) Hår/sminke for meg (venninne) Toastmaster (venn) Fotografering (venn + søster) Åpning av gaver (2 vennepar) Rydde dagen etter (nærmeste familie) Bake bryllupskake (venninne) Vi var veldig takknemlige for all hjelpen vi fikk, og har selvfølgelig også stilt opp med hjelp til andre i omgangskretsen som har giftet seg.
kaprifolen Skrevet 19. november 2011 #14 Skrevet 19. november 2011 -mamma sydde slør og bakte bryllupskaken -pappa ordnet det praktiske med leiebilen vår på hjemstedet mitt. -søster og svoger trykket og monterte sanghefter. -søster og niese delte ut kirkeprogram -tanten min hjalp til der, for hun synes det er så hyggelig å se hvem som kommer! - mine tre nærmeste venninner var brudefølge hos frisør og med stylist. - kompis hentet de to venninnene som ikke var forlover til kirken. - en eller annen hentet brudebuketten, aner ikke hvem!:gjeiper: - stesvigermor bakte kake - annen familie meldte at de tok med kake - mannens kusiner pakket opp gaver - mannens tante takket for maten - min onkel var toastmaster Og selvsagt talte min far, mitt søsken, bestemor, mamma, mine faddere og noen venner. Fra mannen side var det sang fra far, og tre søskenbarn som talte. Den ene dels på vegne av sin forelder, mannens fadder, denne fadderen kunne ikke komme.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå