Gå til innhold

Hvor i Italia har DU vært?

Gjest Drodlebrura

Anbefalte innlegg

Gjest Sus Scrofa

Tusen takk for mange flotte svar!! :klemmer:

Driver og sjekker ut alle tipsene dere har kommet med. Takk takk!!

Dere som har vært på Sicilia: Hvor på øya vil dere anbefale å bo?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Heloise

Vært i Venezia og rundt i kommunen der. Forelsket meg! Bodde et par uker i Pordenone. Vakkert :)

Trieste var interessant, vakker utsikt fra det ene "slottet" vi besøkte. Der er en konsentrasjonsleir også, om du er interessert i 2. verdenskrigs historie :)

Endret av Heloise
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Como og garda sjøen er deilige steder å besøke!

Mange små byer rundt omkring i innsjøene.. avslappende og romantisk :)

Ellers kan jeg anbefale Verona av de stedene som ikke er nevnt her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Como og garda sjøen er deilige steder å besøke!

Mange små byer rundt omkring i innsjøene.. avslappende og romantisk :)

Ellers kan jeg anbefale Verona av de stedene som ikke er nevnt her!

Helt enig med deg at Gardasjøen er verdt et besøk. Prøv feks den lille byen Sirmione, på sørsiden av sjøen. Fantastisk flott! Ellers er en forestilling i det flotte amfiet i Verona verdt et besøk. I fjor opplevde jeg opera der i nattemørket sammen med 15000 andre mennesker, det var en skikkelig opplevelse.

Forøvrig er det kun et par timers kjøring til de Italienske Alpene når du er oppe i Nord-Italia. Spennende avveksling hvis du er glad i natur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for mange flotte svar!! :klemmer:

Driver og sjekker ut alle tipsene dere har kommet med. Takk takk!!

Dere som har vært på Sicilia: Hvor på øya vil dere anbefale å bo?

Da jeg var på Secilia bodde vi i en liten by kalt Cefalu. Ligger en togtur unna 'hovedbyen' Palermo. I mine øyne var Cefalu verdens koseligste lille by, idyllisk beliggenhet ved evig hav uten ende. Laaaang strandpromenade og et flott fjell kalt 'hodeskallefjellet' (vet ikke hvorfor det fikk det navnet) som er en attraksjon i seg selv, en flott tur opp på toppen(man trenger ikke å være i utsøkt form for å klare gåturen, jeg er lat og greide meg fint). Da vi var der i April for et år siden (ble askefast og greier)var det circa ikke-eksisterende turisme. Mot alle odds havnet vi rett ved siden av en bunch nordmenn da vi var på restaurant den ene dagen, men bortsett fra det møtte vi ingen turister. Vet ikke hvordan det er på sommertid derimot. Det skal også nevnes at det som overrasket meg mest ved det hele er at Cefalu ser akkurat ut som på postkortene i virkeligheten. Postkortene er ikke photoshoppet, det er bare sånn det ser ut! Blått hav, blå himmel, hvit strand, osende idyllisk.

Ellers er jo også Palermo en spennende by med mye å finne på. Vi besøkte nesten alle kirker (imot min vilje. Fine kirker, men er ganske mange av dem og jeg gikk fort lei) og besøkte en flott botanisk hage, generelt er det mye å se der. Sikkert masse andre flotte byer også, men det er de vi fikk sett.

Kan også anbefale Genova, som er heeelt i andre enden av Italia (helt i nord). Flott moderne by, myyyye å se der også! Vi fikk desverre ikke sett så mye av denne byen men fikk sett et fantastisk akvarium og litt av fasaden på havna; vi likte det vi så! (vi tok båt fra Palermo til Genova, litt som danskebåten bare uten danskene og shoppingen...) kjørte fra Genova hjem til Norge :P

Edit: addet noe :)

Endret av Husplante
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Roma: skulle gjerne dratt tilbake! Var hetebølge da jeg var der og det satte litt preg på turen. Veldig mye å gjøre der, koselig og hyggelig :)

Pisa: dro vel innom bare for å se det skjeve tårnet. Ellers virket byen koselig, men helt vanlig. Vet ikke om det er spesielt mye å gjøre der.

Firenze: hadde vel ingen spesielle forhåpninger, men synes byen var skuffende. Det var en fin by, men ikke noe mer liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan på det varmeste anbefale Sorrento / Amalfi hvis dere ønsker å være ved havet. Helt nydelige steder! Romantisk og autentisk :) Vi leide oss en liten tre-båt (med soldekk og avtagbart soltak) og dro ut til Capri på dagstur. Rommet vårt på hotellet i Sorrento hadde stor privat terrasse som stakk utenfor klippen; fantastisk å sitte med 180 graders havutsikt under frokosten :) Og heis inni fjellet ned til stranda.

Hvis dere vil vurdere steder uten kystlinje kan jeg ellers sterkt anbefale Chianti-distriktet. Mer pittoreskt skal man lete lenge etter! Vi bodde på en liten vingård med basseng. Hjemmelaget mat og self-service fra vinskapet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sus Scrofa

Tusen hjertelig takk for alle de gode svarene! Dere er virkelig supre!!! :rodmer:

Nå har det seg sånn at vi har bestilt tur, og vi landa faktisk på Sicilia. Og vi skal bo i Cefalu! Så svaret ditt, Husplante, var helt supert. Las det etter at vi hadde bestilt, og ble sååå glad når jeg las alt du skrev!! Gleder meg om mulig ENDA mer nå!! :hjerte:

Skriv gjerne mer altså!! Tips til koselige resturanter, fine butikker, hvilken del av stranden er best osv. Alt er av interesse!! :)

Og igjen: Takk til alle som har svart!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært mange steder i Italia, blant annet Venezia, Roma, Maliano, Firenze, Pisa, Lucca og Verona. Alle stedene er vakre, men min absolutte favoritt er Firenze. Kan ikke forklare hvorfor, men hele stemningen og byen er så vakker. Masse fint å se og god mat. Roma er selvfølgelig også fantastisk, spespielt Vatikanet. Skal faktisk muligens flytte til Roma i august :) Lucca er en kjempekoselig liten by med masse italiensk stemning. Veldig romantisk, men du går nok lei etter en dag eller to der.

Det eneste jeg ikke vil anbefalle er Milano, som er en mye mer industrialisert by enn de andre, i mine øyne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig: Cefalu er et godt valg :jepp: Vi likte oss iallefall veldig der. Var der i månedskiftet mai/juni og nordkysten m/Cefalu hadde den beste badetemperaturen på øya av stedene vi besøkte. Masse turister (spesielt i helgene) men med noen få engelske unntak var de italienske, så autentiskfølelsen er absolutt intakt. I tillegg til den deilige sandstranda og små trange sidegater, husker jeg allerbest de lange lunsjene og middagene på ristoranter på 'baksiden' av bygningene, altså på terrasser hengende over bølgene som slo inn på steinene et par etasjer ned, og den fantastiske solnedgangen derifra.

Er du det minste glad i mat fra havet, så er du på Sicilia i selve himmelriket :)

Cefalu er et av de få stedene på øya som de snakka engelsk i noen grad, men det kan være veldig lurt å ha øvd inn enkle høflighetsfraser og basic menykart på italiensk, det er ikke alltid menyen er skrevet på engelsk. Dog er italienerne vennlige og høflige, og armer og ben er jo oppfunnet av en grunn..

God tur, lengter tilbake :spise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er utrolig glad på dine vegne TS! Skulle gjerne ha dratt tilbake en gang, men blir Spania på meg i år så Cefalu får vente :)

Enig med Gustav, cafeene og restaurantene er fantastiske, men det er lurt å vite litt om hva som er hva. Enkle ting, som at formaggio er ost og mare er 'hav' (som frutti del mare = havets frukter, som gjerne er sjømatsalat eller pasta med sjømat, eller pizza, anbefaler sjømatpizza!).

Kirken som er der kan jo være verdt en titt, ellers anbefaler jeg også dere å ta en tur opp hodeskallefjellet. Utrolig flott utsikt på toppen, du kan se helt til afrika om ikke jeg husker feil :) Kan være lurt å ha guide? Eller noen som kjenner turen. Men det finner dere sikkert ut av :) Er mange flotte butikker i shoppinggatene, spesielt fine skobutikker. Men husk at de har siesta midt på dagen, er litt rare åpningstider... Det kan være lurt å notere seg ned siestatidene på forhånd, jeg gikk flere ganger ned til byen og måtte deretter snu igjen og komme tilbake en time eller to senere fordi alt var stengt :P

Da jeg var der i April var det lite turisme, men det er sikkert fordi det var april. Ettersom hva jeg opplevde var det sjeldent noen som snakket engelsk. Vet ikke hvordan det er i høysesongen.

Ellers er det jo som kjent sør i italia at man skal passe på pengene sine som alltid, og være obs på å ikke være 'for turistete' da de innfødte kan syntes dette er fornærmende (blant annet dekke til skuldre i kirker osv). Da vi var i palermo hvisket damen i kiosken helt random til oss 'Gjem lommeboken din... Pass på pengene deres... "De' er her.' (Mafia).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var i italia i fjor sommer og kommer aldri til å reise til italia igjen.

Var en uke i Toscana og 3-4 dager i Roma.

Det største problemet var at dette var midten av juli og vi bodde på innlandet på Toscana i en bitteliten landsby som ikke hadde butikk engang. Naturen og omgivelsene var nydelig, men det å ikke komme seg til en butikk var slitsomt. Ikke hadde vi air-condition, så om nettene (bodde i øverste etasje) ble det vel 40-45 grader på soverommet.

Som farget av dette ble ting på reisen ganske fort irriterende. Blant annet maten synes jeg var ganske kjedelig, og ofte på restaurant fikk vi oppvarmet mat (bestilte lasagne, og fikk lasagnen 5 minutter etter bestilling!), siestaen var mildt sagt irriterende. Mellom 3 og 6-8 var alle restauranter stengt, samme med butikker o.l.

Vel, den første uka var ferie med svigers, og det er ikke bare-bare å reise med en helt ny familie med krangler og alt det som følger med.

I roma trodde jeg at alt kom til å bli mye bedre, men også der ble siestaen ganske problematisk og det var så mye biler og trafikk OVERALT. Mange av attraksjonene i byen kunne være i et kryss, eller midt i en rundkjøring eller rett ved noen skikkelig trafikkerte gater. Kjempekoselig..

Men vi var en dag i vatikanstaten og der var det nydelig! SÅ mange flotte skatter i museet i vatikanet, det er mitt beste minne fra turen :)

Jeg kunne nok reist til roma på høsten med litt mindre folk (det er sinnsykt mange turister i Roma på sommeren) og litt lavere temperaturer. Og ja, jeg skal aldri reise på ferie med svigers igjen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

..siestaen var mildt sagt irriterende. Mellom 3 og 6-8 var alle restauranter stengt, samme med butikker o.l.

:fnise: Husker den aller første gangen vi besøkte Italia ja, hadde noen dager hvor vi gikk sultne timevis fordi vi var vant til nordeuropeisk spisemønster og trodde det ikke var noen big deal å utsette lunsjen. Men, med noen lokale forskjeller, spises lunsj ca kl 1200-1400 og middag ca kl 1930-2300. Og disse tidene er Hellige :briller:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Firenze: hadde vel ingen spesielle forhåpninger, men synes byen var skuffende. Det var en fin by, men ikke noe mer liksom.

:sjenert:

En av Italias vakreste byer, i min mening - men absolutt mer fantastisk hvis man er kunst/historieinteressert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anbefale Bibione! En fin liten by med mange fine restauranter. Er også ei veldig lang og fin sandstrand, har vært der to ganger før og har hatt det helt supert! Bibione ligger ca 1 time fra Venezia så om du vil kan du ta buss inn der. Vi var der i to uker begge gangene og hadde bare 1-2 dager med regn/overskyet.

Anbefales på det sterkeste :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

:sjenert:

En av Italias vakreste byer, i min mening - men absolutt mer fantastisk hvis man er kunst/historieinteressert

Ja, da er det sikkert en super by! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Jeg var i italia i fjor sommer og kommer aldri til å reise til italia igjen.

Var en uke i Toscana og 3-4 dager i Roma.

Det største problemet var at dette var midten av juli og vi bodde på innlandet på Toscana i en bitteliten landsby som ikke hadde butikk engang. Naturen og omgivelsene var nydelig, men det å ikke komme seg til en butikk var slitsomt. Ikke hadde vi air-condition, så om nettene (bodde i øverste etasje) ble det vel 40-45 grader på soverommet.

Som farget av dette ble ting på reisen ganske fort irriterende. Blant annet maten synes jeg var ganske kjedelig, og ofte på restaurant fikk vi oppvarmet mat (bestilte lasagne, og fikk lasagnen 5 minutter etter bestilling!), siestaen var mildt sagt irriterende. Mellom 3 og 6-8 var alle restauranter stengt, samme med butikker o.l.

Vel, den første uka var ferie med svigers, og det er ikke bare-bare å reise med en helt ny familie med krangler og alt det som følger med.

I roma trodde jeg at alt kom til å bli mye bedre, men også der ble siestaen ganske problematisk og det var så mye biler og trafikk OVERALT. Mange av attraksjonene i byen kunne være i et kryss, eller midt i en rundkjøring eller rett ved noen skikkelig trafikkerte gater. Kjempekoselig..

Men vi var en dag i vatikanstaten og der var det nydelig! SÅ mange flotte skatter i museet i vatikanet, det er mitt beste minne fra turen :)

Jeg kunne nok reist til roma på høsten med litt mindre folk (det er sinnsykt mange turister i Roma på sommeren) og litt lavere temperaturer. Og ja, jeg skal aldri reise på ferie med svigers igjen..

Høres ikke ut som om Italia passet for deg rett og slett. Det å si at trafikken var irriterende og voldsom og at det burde vært lystkryss blir jo rett og slett bare klaging, for det er sånn det er der. Det er en del av sjarmen. Trafikken er voldsom og bråkete over hele landet, de er italienere tross alt :)

Kan heller ikke forstå at du ikke likte maten, men du er kanskje ikke så glad i pasta osv? Lasagnen er jo ikke sikkert den bare er varmet opp, den er helt sikkert hjemmelaget men bare litt kjedelig. Jeg syntes heller ikke lasagnen var noe sånn voldsomt i forhold til toropakken med lasagne vi har i norge... :flau: Men alt annet elsket jeg. Du må ha vært på noen merkelige restauranter i såfall.

Uansett, å klage på siestaen og trafikken og maten blir som å si 'Jeg hater Italia fordi det er som det er' eller 'Jeg hater Norge fordi de har så mye fjell og husene er laget av tre og maten er kjedelig' ....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...