Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det er en stund siden jeg gikk på skolen nå - men jeg tok meg selv i å lure litt, spesielt i forhold til den nye reformen i grunnskolen og videregående opplæring.. og dette med at skolens skal være inkluderende for alle:

Før var det slik at alle kjøpte sine egne bøker. Hvordan er det nå? Mener å huske at jeg kom over en artikkel hvor man nå betaler et depositum - for å få bøkene av skolen? Og hvordan er det med dette at "skolen er gratis for alle"? Før så var det mange ekskursjoner osv som måtte komme fra foreldrenes egne lomme. Har dette endret seg? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er en stund siden jeg gikk på skolen nå - men jeg tok meg selv i å lure litt, spesielt i forhold til den nye reformen i grunnskolen og videregående opplæring.. og dette med at skolens skal være inkluderende for alle:

Før var det slik at alle kjøpte sine egne bøker. Hvordan er det nå? Mener å huske at jeg kom over en artikkel hvor man nå betaler et depositum - for å få bøkene av skolen? Og hvordan er det med dette at "skolen er gratis for alle"? Før så var det mange ekskursjoner osv som måtte komme fra foreldrenes egne lomme. Har dette endret seg? :)

Jeg går selv på videregående nå, vi betaler ingen ting for bøker. Men betaler litt for PC(800 per år), med mindre du bruker egen. Jeg går nå andre året og har ikke vært på noen ekskursjoner enda, og hvis det skjer så regner jeg at skolen dekker det. Men man må nok ha med lommepenger selv! :)

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar!

Ja, da har det endret seg en del fra når jeg gikk på skolen.

Vi betalte for bøker, og hvis det var arrangert skoletur, så måtte foreldrene betale for dette. Får dere låne én PC i løpet av skoleåret eller er det en utgift i forhold til å bruke alle PCene på skolen? :)

Gjest Nadezhda
Skrevet

Takk for svar!

Vi betalte for bøker, og hvis det var arrangert skoletur, så måtte foreldrene betale for dette. Får dere låne én PC i løpet av skoleåret eller er det en utgift i forhold til å bruke alle PCene på skolen? :)

Du leaser en egen laptop. Tror det er vanlig at en kan betale en sum når man er ferdig, og så ha den til odel og eie. Er ihvertfall det i mitt område.

Skrevet

Takk for svar!

Vi betaler 800 i starten av hvert skoleår for skole pc'n,og når vi går ut i 3.klasse så får vi den!

Skrevet

Husker ikke hvordan ting funka i 1. og 2. klasse, men i 3. klasse betalte vi 1000 kroner i depositum. Disse fikk vi tilbake da vi leverte bøkene til skolen igjen. Bøkene måtte selvfølgelig være i god stand.

Skrevet

Me måtte betale alt av bøker og utstyr. PC var det ingen som brukte på den tida :fnise: (eldgamal) ;)

Flott at det har endra seg, det visste eg ikkje :)

Skrevet

Vi fikk bøkene gratis da jeg gikk på VGS. Tror ikke vi måtte betale depositum, men fikk heller "bot" dersom vi ikke leverte dem i god stand.

Da jeg gikk VG3 fikk vi hver vår bærbare Mac som var "vår" ut skoleåret, så leverte vi den tilbake på slutten, betalte ingenting for lånet. På VG1 og VG2 hadde vi tilgang på stasjonære Macer. Jeg syns denne ordningen var veldig god!

Når det kommer til skoleturer er det fremdeles ikke gratis. I grunnskolen er det vel ikke lov å ta betalt for skoleturer slik jeg har forstått det, men det er det på VGS. Jeg måtte selv stå over klassetur til Italia fordi jeg ikke hadde råd - utrolig surt :tristbla:

Skrevet

Jeg går selv på videregående nå, vi betaler ingen ting for bøker.

Så det er hva skattepengene våre går til. For oss gikk det helt fint å kjøpe brukte bøker av hverandre.

• Liker 2
Skrevet

Oj! Da jeg gikk på vgs (gikk ut i 2000) måtte vi betale alle bøkene selv. Husker godt vi satt på Karl Johan for å kjøpe/selge bøker hver høst. Laptop hadde vi ikke, bare noen få sånne svære hvite PC'er, der vi ikke gjorde så mye, tror det var 20-25 dataer til alle på hele den videregående skolen (alle linjer og klasser), så det var bare i noen få fag vi trengte det, blant annet det fantastiske faget informatikk i '97 der vi egentlig ikke lærte noe. Også hadde vi internett valgfag, haha!

• Liker 3
Skrevet (endret)

.

Endret av Sorelle
  • Liker 1
Skrevet

Det er brukte bøker de får på skolen nå også. Forskjellen er at de låner og leverer tilbake slik som på grunnskolen, i stedet for å kjøpe de selv.

Da har jo skolen kjøpt inn bøkene til å begynne med. Får man ikke mer stipend nå enn før også?

Husker jeg satt igjen med tusenvis av kroner hvert år, siden stipendet var satt altfor høyt.

Skrevet

Da har jo skolen kjøpt inn bøkene til å begynne med. Får man ikke mer stipend nå enn før også?

Husker jeg satt igjen med tusenvis av kroner hvert år, siden stipendet var satt altfor høyt.

Korleis i all verda er det mogleg?

Med mindre det var gjort ein feil?

Det lille eg fekk gjekk i alle fall til bøker, utsyr (gjekk på yrkesfag), og evnt turar... Og sjølv då dekka det ikkje alt.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Eh...

Da jeg gikk på VGS fikk jeg 5790,- i måneden. Jeg bodde fire timer unna foreldrene mine. Stipendet dekte mat, husleie, husholdningsartikler, klær når jeg trengte det, og andre nødvendige ting. Jeg satt ikke igjen med en dritt etter endt skoleår.

Problemet med stipendet er at mange får som ikke trenger det, og mange som trenger det ikke får.

Skrevet

Dagens pc-ordning er fantastisk bra. Det koster ikke noe for noen i teorien. Alle får et utstyrsstipend ved start av hvert skoleår på rundt 800 kroner. Disse pengene er ment til å dekke pc-utgiften.

Når det kommer til skolebøker er det gratis idag på VGS. Vi låner og leverer tilbake. Det kunne ha vært slik tidligere også. Da Arbeiderpartiet satt med makta før forrige Bondevik regjering hadde AP kjøpt inn skolebøker som skulle lånes til elevene gratis, men når Krf, Høyre og Venstre kom i regjering valgte de heller å selge bøkene som allerede var kjøpt inn... Når den rødgrønne regjeringa kom tilbake på banen ble skolebøker igjen kjøpt inn for at elevene skulle få låne disse gratis. Alle skal ha de samme mulighetene i skolen, og det sørga de rødgrønne for igjen. :)

Leser over at noen mener at det var greit å selge videre bøker, men faktum er at læringsbøkene er i stadig forandring. Defor er det de færreste som fikk solgt bøkene sine videre når de selv var ferdige med dem.

• Liker 1
Skrevet

Korleis i all verda er det mogleg?

Med mindre det var gjort ein feil?

Det lille eg fekk gjekk i alle fall til bøker, utsyr (gjekk på yrkesfag), og evnt turar... Og sjølv då dekka det ikkje alt.

Det her er mange år siden nå, men mener jeg fikk drøyt tusen hver måned eller noe. Det holdt i massevis.

Skrevet

Det her er mange år siden nå, men mener jeg fikk drøyt tusen hver måned eller noe. Det holdt i massevis.

Ja, då eg gjekk på vgs for ca 10 år sida ( :sjokk: ), var stipendet (det som ikkje var bortebuarstipend) på rett over 1000 kr/mnd, pluss at stipendet i august var ein del høgare pga kostnadar til bøker/utstyr. Eg kan ikkje heilt fatte korleis du greide å få, etter eiga utsagn, tusenvis av kroner i overskot kvart år? Meiner du at du nesten ikkje brukte noko av pengane? Om du gjekk på allmennfag og sånn sett ikkje hadde så store utstyrsutgiftar, så brukar ungdom fint å greie å bruke opp pengar likevel ;)

Bøker, utstyr, for mange busskort, skuleturar og innimellom litt mat frå skulens kantine... Så får pengane fort bein å gå på. Dessutan var det så vid eg veit lov å bruke evt overskot til personleg forbruk ;)

Skrevet

Null stress å bruke opp pengene, og de holdt til mye annet enn bare bøker og månedskort. Gikk allmenn.

Skrevet

Når du skreiv at du "satt igjen med tusenvis av kroner" høyrast det ut som om du la deg opp ein formue basert på stipendet eller noko ;)

Gjest BabyBlue
Skrevet

Når vi er inne på stipend: En venninne av meg fikk 20 000 i stipend kun fordi hun har skilte foreldre og en yngre bror. Kjenner flere andre som har fått det beløpet, selv om de har en mor og en far som til sammen tjener godt over en mill. i året. Helt jævla unødvendig :sjokkert:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...