AnonymBruker Skrevet 16. mai 2011 #1 Skrevet 16. mai 2011 Flere slike butikker har påbud om å bære minst tre produkter fra butikken i arbeidstiden. Men da lurer jeg på hvilke personalrabatt-ordninger dere har? Dresscode på jobben er "pent", og man skal fremstå som en trendy inspirasjon til kundene. Synes 30% er litt lite når de krever hva man skal ha på seg... Vet Bertoni gir 60% personalrabatt, nettopp fordi de krever enn viss stil fra de ansatte. Jobber du på et slikt sted? Hvor mye får du i rabatt?
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2011 #2 Skrevet 16. mai 2011 Jobbet på Accessorize. Vi måtte ha min 3 produkter på oss hver dag og være fint kledd. Ikke for kort/utringet, ikke joggesko osv. Fikk 50% på produkter, men hadde en begrenset kvote. Som ekstrahjelp (selv om jeg jobbet nesten fulltid 3 mnd i strekk, og ellers 2-3 dager i uka) hadde vi bare et par tusen å handle for på halv pris. De loggførte alt vi kjøpte. Så handlet vi et par vesker og noen smykker var lett kvoten brukt opp, og vi måtte betale fullpris etter det. Kjipt... Også måtte vi alltid ha det fra den nyeste sesongen. Dvs hvert halvår fikk vi nye sesonger. Kunne ikke gå med smykkene fra mars i august feks. Måtte derfor hele tiden fornye oss. Jeg kjøpte MYE da jeg begynte der i juli, men etter noen mnd kunne jeg ikke bruke de lengre, og måtte skifte ut alt.
sequin Skrevet 16. mai 2011 #3 Skrevet 16. mai 2011 Jobbet/jobber på Arts And Craft, påbud om å ha på seg fem smykker om gangen, MEN vi kan låne fra butikken så lenge vi setter på tagsene og henger de opp igjen
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2011 #4 Skrevet 16. mai 2011 Jobbet på Accessorize. Vi måtte ha min 3 produkter på oss hver dag og være fint kledd. Ikke for kort/utringet, ikke joggesko osv. Fikk 50% på produkter, men hadde en begrenset kvote. Som ekstrahjelp (selv om jeg jobbet nesten fulltid 3 mnd i strekk, og ellers 2-3 dager i uka) hadde vi bare et par tusen å handle for på halv pris. De loggførte alt vi kjøpte. Så handlet vi et par vesker og noen smykker var lett kvoten brukt opp, og vi måtte betale fullpris etter det. Kjipt... Også måtte vi alltid ha det fra den nyeste sesongen. Dvs hvert halvår fikk vi nye sesonger. Kunne ikke gå med smykkene fra mars i august feks. Måtte derfor hele tiden fornye oss. Jeg kjøpte MYE da jeg begynte der i juli, men etter noen mnd kunne jeg ikke bruke de lengre, og måtte skifte ut alt. Tragisk! Jobbet/jobber på Arts And Craft, påbud om å ha på seg fem smykker om gangen, MEN vi kan låne fra butikken så lenge vi setter på tagsene og henger de opp igjen Greit
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2011 #5 Skrevet 16. mai 2011 Er det strengt tatt lovlig å ha kjøpeplikt på arbeidsplassen? Det blir fort noen tusen om man skal kjøpe nye smykker hver eneste sesong. 12
kaprifolen Skrevet 16. mai 2011 #6 Skrevet 16. mai 2011 Dere som låner: dette hadde jeg reagert på å få vite som kunde! Spesielt øredobber! 20
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2011 #7 Skrevet 16. mai 2011 Jobbet/jobber på Arts And Craft, påbud om å ha på seg fem smykker om gangen, MEN vi kan låne fra butikken så lenge vi setter på tagsene og henger de opp igjen 5 smykker om gangen, altså samtidig? 4
kaprifolen Skrevet 16. mai 2011 #8 Skrevet 16. mai 2011 Til deg over: jeg syntes også det hørtes mye ut først... men: øredobber, smykke, to ringer, klokke er 5 ting. Eller kjede, armbåndx2, hårspenne, ring. Kommer fort opp i 5 ting da! det må sikkert ikke være smykker som i kjeder...
mac84 Skrevet 16. mai 2011 #9 Skrevet 16. mai 2011 Jobbet/jobber på Arts And Craft, påbud om å ha på seg fem smykker om gangen, MEN vi kan låne fra butikken så lenge vi setter på tagsene og henger de opp igjen Seriøst?? Så dere bruker de, setter på lappen igjen, og selger de etterpå? Liker stilen på Arts and Crafts smykker, men som kunde reagerer jeg veldig på denne praksisen - synes så absolutt IKKE noe om det! Forventer faktisk at smykker, på lik linje med klær og sko, er ubrukte når jeg kjøper de. Dette synes jeg du også bør videreformidle til sjefen din på vegne av deres kunder. 13
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2011 #10 Skrevet 16. mai 2011 Jeg har jobbet på lignende sted og der fikk vi 50% på alt vi ville kjøpe. Vi trengte heller ikke å kjøpe noe, vi kunne låne i butikken. Ser ikke problemet med det, et smykke blir ikke forringet i kvaliteten om det er brukt i butikken i noen timer. 3
Seroquel Skrevet 17. mai 2011 #11 Skrevet 17. mai 2011 Jeg har jobbet på lignende sted og der fikk vi 50% på alt vi ville kjøpe. Vi trengte heller ikke å kjøpe noe, vi kunne låne i butikken. Ser ikke problemet med det, et smykke blir ikke forringet i kvaliteten om det er brukt i butikken i noen timer. Æsj, æsj og ÆSJ! Noe så ekkelt! Det er rett og slett bedrageri.. Bruke øredobber, smykker o.a. i 6 timer for så å henge de tilbake (og de skal sikkert fremstå som ubrukt..) Tror ikke DU hadde vært så fornøyd med det om det var DU som skulle betale for brukte smykker (som du selvfølgelig går ut i fra er ubrukt , for det er jo slik de fremstår)! 7
Antlers Skrevet 17. mai 2011 #12 Skrevet 17. mai 2011 Jeg har jobbet på lignende sted og der fikk vi 50% på alt vi ville kjøpe. Vi trengte heller ikke å kjøpe noe, vi kunne låne i butikken. Ser ikke problemet med det, et smykke blir ikke forringet i kvaliteten om det er brukt i butikken i noen timer. All slitasje begynner jo et sted... Ved å bruke det er du faktisk med på å påføre det slitasje. Er det brukt bør det i alle fall ikke selges til full pris. Bruker dere øredobbene også? Det er isåfall direkte uhygienisk! 6
Gjest _Hufsa_ Skrevet 18. mai 2011 #13 Skrevet 18. mai 2011 Syntes det er helt vanvittig at som ansatt blir man pålagt å kjøpe smykker osv for å bruke det når man er på jobb. På min jobb får vi uniform gratis og jeg hadde aldri funnet meg i å betale for den..! Som ekstrahjelp jobber man kanskje heller ikke mange timene, og lønna forsvinner fort om man stadig må fornye garderoben med det nyeste av smykker, ringer, armbånd osv. Man burde vel strengt tatt selv få bestemme hva lønna skal gå til? Og den andre praksisen med å låne smykker og annet som man selger videre etterpå syntes jeg heller ingenting om. Da er det vel bedre at butkkene har et eget lager med assecories som de ansatte kan bruke når de er på jobb? Da slipper de ansatte å bruke masse av lønna si på "uniform" og kunder slipper å handle brukte smykker i den tro at det er nytt. Skal man først selge brukte smykker burde iallefall prisene på disse settes ned og de burde merkes som brukt. Det er faktisk en grunn til at nytt og brukt kommer i to forskjellige prisklasser. 3
Gjest Hikken Skrevet 18. mai 2011 #14 Skrevet 18. mai 2011 Bruker dere seriøst øredobbene? Nå handler ikke jeg der mer ihvertfall! 9
Bellamy Skrevet 18. mai 2011 #15 Skrevet 18. mai 2011 Aldri i verden om jeg hadde handlet på en butikk hvor jeg visst at varen jeg kjøper er brukt. Hva med ringer? Tar dere av dere de før dere går på toalettet, eller kan vi forvente at ringene deres er fulle av bakterier? Jobbet i skobutikk, der fikk vi avslag på skoene vi handlet. Og ja, vi måtte helst bruke sko fra den butikken på jobb. 2
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2011 #16 Skrevet 18. mai 2011 Jeg jobber på en slik plass, vil ikke nevne hvor, men vi kan låne alt vi vil fra øredobber, ringer og smykker.. synes selv det er litt småekkelt om jeg hadde vist at øredobbene var brukt, selv om vi renser de etter bruk. 1
appelsinjuice Skrevet 18. mai 2011 #17 Skrevet 18. mai 2011 Har også jobbet i en av de nevnte kjedene, og vi fikk 50% rabatt på alt. Ingen grense for hvor mye vi kunne kjøpe for, og vi kunne låne smykker til å bruke på jobb om vi ville. Opplevde aldri at noen lånte øredobber, hårspenner eller ringer, og vi ble kun oppfordret til å gå med ting fra butikken, det var ikke noe krav. 1
sequin Skrevet 18. mai 2011 #18 Skrevet 18. mai 2011 Fem smykker er ikke mye nei, et sett kan ofte bestå av to halskjeder, tre armebånd, to ringer og øredobber. Og eh nei, jeg kommer ikke til å si ifra til noen "høyere oppe" om dette. Har jeg skrevet at vi bruker øredobber? nope. Dere får nestne bare synes det er kjempe ekkelt og grusomt, men nå er det faktisk slik at vi får bruke dem i butikken, det vil da også si at nei Ringer blir ikke tatt med på do. Smykkene blir også renset med servietter før de henges på plass, og er dette med slitasje? hehe kvaliteten på AC-smykkene er så god at jeg tviler på 4-5timers bruk i butikken sliter mindre enn om de skulle hengt der og blitt prøvd av masse forskjellige folk. 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2011 #19 Skrevet 18. mai 2011 Har jeg skrevet at vi bruker øredobber? nope. Nei, du har ikke skrevet det men det gjorde AB 17:02. Skulle likt å vite hvilken butikk det er.
Antlers Skrevet 18. mai 2011 #20 Skrevet 18. mai 2011 Fem smykker er ikke mye nei, et sett kan ofte bestå av to halskjeder, tre armebånd, to ringer og øredobber. Og eh nei, jeg kommer ikke til å si ifra til noen "høyere oppe" om dette. Har jeg skrevet at vi bruker øredobber? nope. Dere får nestne bare synes det er kjempe ekkelt og grusomt, men nå er det faktisk slik at vi får bruke dem i butikken, det vil da også si at nei Ringer blir ikke tatt med på do. Smykkene blir også renset med servietter før de henges på plass, og er dette med slitasje? hehe kvaliteten på AC-smykkene er så god at jeg tviler på 4-5timers bruk i butikken sliter mindre enn om de skulle hengt der og blitt prøvd av masse forskjellige folk. Det er jo ikke din skyld at reglene er slik de er, så jeg har ikke tenkt til å kjefte på deg, men jeg synes fortsatt det er juks og bedrag at dere (altså alle butikker med denne praksisen) selger brukte varer som nye. Det er stor forskjell på å prøve på seg et smykke, og å skulle gå med den en hel arbeidsdag (eller flere dager, som det vel blir etterhvert). Det er greit at folk prøver klær på H&M, men tenk om de som jobbet der skulle valgt seg ut et antrekk for dagen, for så å henge det på plass ved endt arbeidsdag, eller tatt det med hjem og vasket det før de hang det tilbake. Da snakker vi en helt annen type slitasje enn en kjapp runde med prøving. At kvaliteten er god, betyr ikke at varen ikke utsettes for slitasje. En ring som prøves på av en kunde er ikke på langt nær like ille som en ring som bæres av en butikkansatt, hvor ringen da kommer i kontakt med andre gjenstander den ansatte tar i, hele dagen. Da er det faktisk snakk om en brukt ring som selges som ny, enten slitasjen er synlig eller ikke. Må si jeg lurer litt på om det ikke finnes lover og regler mot dette. Jeg har snakket med flere venninner i dag, og ingen av dem hadde hørt om denne praksisen før. De ble like satt ut som jeg ble da jeg først leste om det her. 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå