Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Fordøyer nå anbefalingen fra gyno om å foreta assistert befruktning, da de mistenker at jeg har tette eggledere som ikke det er liten sjanse for vil bli fikset ved operasjon.

Noen her med erfaringer? Siden hormoner, sæd etc er helt normalt, vil jeg anta at det er å hente ut egg og befrukte de før innsetting som vil være alternativet?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Helt seriøst, prøv akupunktur!

Skrevet

Fordøyer nå anbefalingen fra gyno om å foreta assistert befruktning, da de mistenker at jeg har tette eggledere som ikke det er liten sjanse for vil bli fikset ved operasjon.

Noen her med erfaringer? Siden hormoner, sæd etc er helt normalt, vil jeg anta at det er å hente ut egg og befrukte de før innsetting som vil være alternativet?

Hei!

Ja, med tette eggledere og brukbar sæd så er det nok ivf som vil være det første og mest aktuelle alternativet :)

Men mistenker de det bare? Det er jo en ganske ukomplisert undersøkelse å få sjekket dette.

Skrevet

Helt seriøst, prøv akupunktur!

Ja, det finnes de som har tatt akupunktur og så blitt gravide etter lang tid med prøving og med div. diagnoser, men jeg ville ikke satset alt på det. Det er dog en mye lettere og billigere vei å gå dersom det skulle fungere.

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Ja, med tette eggledere og brukbar sæd så er det nok ivf som vil være det første og mest aktuelle alternativet :)

Men mistenker de det bare? Det er jo en ganske ukomplisert undersøkelse å få sjekket dette.

Kan noen forklare meg hva de forskjellige forkortelsene står for?

De sa at det kan lett undersøkes, men om det viser seg at egglederene er tette, er de ingenting de kan gjøre med det uansett, som er verdt å satse på hvertfall.

Derfor anbefalte gyno å satse på assistert befruktning. Han spurte meg første møte om hva som var viktigst for meg "å utrede nøyaktig hvorfor dere ikke kan få barn, eller å faktisk få deg gravid". Er jo ingen tvil om hva som er viktigst for oss da....

Skrevet

Kan noen forklare meg hva de forskjellige forkortelsene står for?

De sa at det kan lett undersøkes, men om det viser seg at egglederene er tette, er de ingenting de kan gjøre med det uansett, som er verdt å satse på hvertfall.

Derfor anbefalte gyno å satse på assistert befruktning. Han spurte meg første møte om hva som var viktigst for meg "å utrede nøyaktig hvorfor dere ikke kan få barn, eller å faktisk få deg gravid". Er jo ingen tvil om hva som er viktigst for oss da....

Forkortning? Ivf? Google er din beste venn: In vitro fertilisation = "befruktning i glass".

Forskjellen er vel den at dersom du ikke har tette eggledere så kan det f.eks være eggkvaliteten som gjør at dere ikke blir gravide, eller andre faktorer. Personlig ville jeg likt å utelukke/fått bekreftet evt. årsaker. Men dette er jo helt opp til deg å avgjøre såklart!

Det er ikke "bare, bare" å gå i gang med prøverør(ivf), det er heller ingen garanti for at det går. Mange lykkes på første eller andre eller tredje forsøk, men veldig mange må prøve mye mer og noen lykkes aldri. Google emnet litt og les deg opp på fakta omkring dette så kan du danne deg et inntrykk av hva det er snakk om :) .

Med hilsen fra en som har holdt på i noen år, som vanlig prøver og med prøverør..

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du ikke faktisk har fått bekreftet hva som er problemet så hadde jeg villet sjekket ut det først, helt klart!

Problemene kan være mange, og mange av dem er fryktelig vanskelig å vite og gjøres sjelden.

Men om det er tette eggledere så er IVF tingen for dere. De åpner ikke tette eggledere lengere, for sjansen for at det lykkes er liten.

Skrevet

Med tette eggledere som ikke kan åpnes med lap er prøverør løsningen. Enkelte mener akupunktur kan virke positivt med enkelte typer fertilitetsutfordringer, men det kan ikke åpne tette eggledere. Det garanterer jeg.

Prøverør gjøres ved at man modner flere egg ved tilføring av hormoner over flere uker, deretter hentes disse ut. Deretter hentes sædcellene ut, og eggene befruktes ved at disse legges i samme skål, eller ved at en sædcelle føres inn i egget. Førstnevnte er nok det som blir brukt for dere, uten at du vil merke noen forskjell. Deretter føres egget inn i livmoren, og man lever som normalt i 14 dager før man (forhåpentligvis) får en positiv test. Dette var veldig enkelt forklart, du finner mer informasjon om prøverør om du googler litt og søker hos ulike fertilitetsinstitusjoner.

Du får dekket tre forsøk av det offentlige, og betaler da bare 15 000 selv. Du kan også ta forsøk privat, da koster det ca 50 000 + medisiner for tre forsøk. Mange reagerer tøft på medisinene, og for mange er den psykiske belastningen stor. Men det er også mange som kommer seg helt greit gjennom dette. Det er ingen garanti for å bli gravid, jeg mener ca 1/3 blir gravid pr forsøk.

AnonymBruker
Skrevet

Så man må faktisk betale 15 000, selv om det sies at det dekkes av det offentlige?

Svelger tungt her ved tanken på at det kan ta flere år før det ønskede barnet er her... :sukk:

Den eneste "fordelen" jeg ser her, er at drømmen om tvillinger får en bedre odds...?

Skrevet

Så man må faktisk betale 15 000, selv om det sies at det dekkes av det offentlige?

Svelger tungt her ved tanken på at det kan ta flere år før det ønskede barnet er her... :sukk:

Den eneste "fordelen" jeg ser her, er at drømmen om tvillinger får en bedre odds...?

Du dekker medisiner selv opp til 15 000, man kommer skjeldent under dette beløpet. Google litt rundt dette, så får du mye mer informasjon enn jeg orker å gjenfortelle her inne.

De setter bare inn ett egg av gangen nå, så det er ikke økt risiko for tvillinger. Vet at det virker koselig med to små på en gang, men anbefaler deg å lese litt om dette. Tvillingsvangerskap er høyrisikosvangerskap og -fødsel. Og småbarnsperioden er utrolig tøff. Tenk at du har to som våkner om hverandre hele natta, to som skal mates samtidig, dobbelt av vask og stell, og med en gang den ene er frisk blir neste syk. Det er ikke akkurat noe å strebe etter. Håp heller på en, og tid til å kose deg med den lille i stedet for å jobbe deg i hjel med to =)

Lykkes gjør dere forhåpentligvis etterhvert. Veien kan være lang når man skal i gang med dette sirkuset, og det kan være tøft. Men resultatet er verdt det ;)

Skrevet (endret)

I tillegg til at man må betale 15 000,- i medisiner før det offentlige dekker resten må man betale egenandel for hvert forsøk på 1500,-, man må betale egenandel på reiser til/fra sykehus, gynekolog mm.

Det kan være en fordel at det hos der eknaksje "bare" er tette eggledere som er problemet, for da har i teorien sæden aldri møtt på ett egg og kanskje det går med en gang når disse får møtes. Men husk at sjansen for at man skal bli gravid er cirka 25% per syklus når kvinnen er i en alder av cirka 25år.

De setter av og til inn 2egg dersom alderen din tilsier det, eller man har vært gjennom mange forsøk, eller man har 2 egg igjen etter uttak og legene mener sjansene er bedre ved fersk innsett enn ved frysing av egget. Men dette varierer mye fra klinikk til klinikk og litt mellom legene også.

Vil også legge til at jeg skjønner du har litt å fordøye nå med at legene antar at du har tette eggledere. Men ikke ta sorgene på forskudd. Jeg ser det gang på gang her inne, spesielt blant ferske prøvere som bruker masse energi på å bekymre seg for at de ikke kan bli gravide, men så blir de det etter 1-3mnd...

Endret av Strix
AnonymBruker
Skrevet

I tillegg til at man må betale 15 000,- i medisiner før det offentlige dekker resten må man betale egenandel for hvert forsøk på 1500,-, man må betale egenandel på reiser til/fra sykehus, gynekolog mm.

Det kan være en fordel at det hos der eknaksje "bare" er tette eggledere som er problemet, for da har i teorien sæden aldri møtt på ett egg og kanskje det går med en gang når disse får møtes. Men husk at sjansen for at man skal bli gravid er cirka 25% per syklus når kvinnen er i en alder av cirka 25år.

De setter av og til inn 2egg dersom alderen din tilsier det, eller man har vært gjennom mange forsøk, eller man har 2 egg igjen etter uttak og legene mener sjansene er bedre ved fersk innsett enn ved frysing av egget. Men dette varierer mye fra klinikk til klinikk og litt mellom legene også.

Vil også legge til at jeg skjønner du har litt å fordøye nå med at legene antar at du har tette eggledere. Men ikke ta sorgene på forskudd. Jeg ser det gang på gang her inne, spesielt blant ferske prøvere som bruker masse energi på å bekymre seg for at de ikke kan bli gravide, men så blir de det etter 1-3mnd...

Takk for informasjon....

Dette er faktisk ganske overveldende... Og siden jeg og mannen har hver vår måte i fordøye det på, så blir det ekstra utfordrende...

Det at de visstnok bare setter inn 1 egg om gangen nå, knakk den lille positive siden jeg fant...

Er egentlig helt knust, men prøver å ikke tenke på det hele tiden. Kjenner dog at tårene triller og klumpen i magen sprenger på når jeg leser det dere skriver her inne.

Takk for informasjon, i alle fall.. Får bare bygge opp styrke til å ta en prat med legen videre....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...