Gå til innhold

Sønnen sperret inne av SFO-ansatt

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

http://www.nettavisen.no/nyheter/article3151694.ece

Line Moe mener SFO på Sørumsand skole på Romerike gikk langt over streken da en ansatt skal ha brukt straffemetoden «time out» mot sønnen (7). Nå vurderer hun politianmeldelse.

Hva synes dere om dette? Er det helt greit av SFO å straffe barna slik eller gikk de for langt?

Hvordan hadde du reagert om det var ditt barn?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vel, nå har jeg ikke barn selv. Men jeg synes det er greit at barna lærer konsekvenser også i barnehage og SFO, Men en hel time! det synes jeg var litt vel drøyt..

• Liker 1
Skrevet

Det er helt greit (og forsåvidt også helt nødvendig) at barna lærer at ting får konsekvenser også i barnehagen/på SFO, men det bør være avklart noen rammer for dette på forhånd.

En time i time out er jo uansett altfor lenge, og metoden mister jo effekten når barnet må sitte så lenge, fordi straffen ikke står i stil med forbrytelsen.

En slik metode er avhengig av at man snakker med barna om hvorfor de ble straffet, og da skal straffen være rettferdig - ikke uforholdsmessig lang.

• Liker 2
Skrevet

Reagerte mer på han som måtte holde en voksen i hånden i 3 timer!!!Snakk om ydmykende. Synes den ansatte burde fått sparken.

Skrevet

Selve "time out" er en ting, men tiden det tok er en helt annen!!

Han ble plassert alene inne på et rom i over en time. Det er helt uakseptabelt at de bruker slike avstraffelsesmetoder.

Jeg er enig i at en time virker som en overdrivelse...

Når så en annen mor forteller at hennes sønn fikk en straff som gikk ut på at;

Han fikk som straff at han måtte holde en voksen i hånden i tre timer. I tillegg har han blitt plassert på et rom alene over lengre tid.

Kan det virke som om SFO på Sørumsand er litt overivrige i det de driver med.. Spesielt kanskje hvis det er EN voksen som ivrer veldig for å bruke denne metoden men ikke helt har skjønt poenget med den...

På den andre siden syns jeg kanskje det å politianmelde er å overdrive også, likeså å gå til media - det er (på tross av at de påstår dette ikke er poenget) å henge ut enkeltperson som praktiserer dette..

Jeg er overbevist om at saken kunne vært løst ved at man samarbeidet bedre, snakket med ungen sin om forventet oppførsel og konsekvenser og hadde en tett dialog med SFO på hva man aksepterer og ikke.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kreves det noen form for pedagogisk utdannelse for å jobbe på SFO? Et krav om utdannelse kunne kanskje luket ut slike straffemetoder. Refleksjon er en god ting.

Skrevet

Kreves det noen form for pedagogisk utdannelse for å jobbe på SFO? Et krav om utdannelse kunne kanskje luket ut slike straffemetoder. Refleksjon er en god ting.

Da ville veldig mange SFO-er slitt veldig med å skaffe nok ansatte. Uansett burde jo et enkelt intervju kunne luke ut mye sånt. Og dessuten dialog med foreldrene.

Skrevet

Jeg er helt enig i at dette er for mye, og en ganske ekstrem form for avstraffelse..

Men må si jeg er grådig lei alle disse hysteriske mødrene som "tordner" til avisa med en gang de er uenig i noe, og truer med anmeldelse og det hele.. samme med hun Huggorm-morra...

Greit at man ikke er enig med det de ansatte gjør, men lage en så sykt stor sak ut av det, gjør det jo faktisk værre for barna! Det blir jo konflikter som kan påvirke barnet i forhold til de andre barna og foreldrene deres!

Hysteriske mødre burde ikke få mere spalteplass....

AnonymBruker
Skrevet

Reagerte mer på han som måtte holde en voksen i hånden i 3 timer!!!Snakk om ydmykende. Synes den ansatte burde fått sparken.

Jeg er enig i at straffene virker noe lange; det kan være en grei straff i 5 minutter men ikke i 3 timer.

Men jeg må innrømme at jeg tviler litt på at det som skrives i artikkelen er 100% sant. Moren videreforteller bare noe som sønnen har fortalt henne, og hvordan kan vi vite at han ikke har lagt til litt ekstra for å få mer sympati?

Hvis vi tenker litt logisk her: Hvilken ansatt ville giddet å leie en unge i 3 timer? De ansatte har ikke tid til det, og de har neppe lyst heller. Bare det får meg til å tvile litt. En unge på 7 år er kanskje ikke så flink til å lese klokka heller, og minuttene føles sikkert fryktelig lange når man har time-out.

• Liker 1
Gjest Vettel
Skrevet

Så lenge vi ikke har hørt SFO sine uttalelser, så velger jeg ta morens (sønnens) utsagn med en klype salt.

Jobber selv på fritids, og det finnes virkelig ungen som man BURDE holde i hånden i tre timer - men dessverre ikke har tid til! ( de stikker av, kaller voksne horer, kaster stein, slår til andre barn, sloss med hverandre, etc)

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...