AnonymBruker Skrevet 16. mai 2011 #1 Skrevet 16. mai 2011 Vi bor på et lite tettsted (10 000 i kommunen), og vil nå flytte fra ei lita leilighet til noe litt større. Vi vil bo på samme tettsted, men vi er usikker på hvilken skole- og barnehagekrets vi skal velge, og hvilke kriterier som bør veie tyngst. Dette står vi mellom: 1) fortsette å bo i samme krets + jenta vår (2 1/2 år) trives veldig godt i barnehagen og har mange gode venninner + veldig sentralt, det tar 5 min å gå til butikker, bibliotek, kjøpesenter, lege osv - det er ganske trafikkert i dette området, og skolen ligger like ved hovedgaten i sentrum - eneboligene har små tomter og mye innsyn, altså lite privatliv 2) flytte til nabokretsen + vi har en bolig på hånden til en ok pris, som ligger i blindvei, med helt usjenert hage. Her skal vi bo i tomannsbolig sammen med foreldrene mine, noe jeg tror vil bli veldig godt for jenta vår. + skoleveien er litt tryggere, men litt lenger (omtrent 1 km på gangsti ved en vei med 50-sone) - det bor ingen andre barn i denne gata. Det bor sikkert barn i nabogatene, men altså ikke i umiddelbar nærhet - bytting av barnehage. Hun er veldig sosial og utadvendt, men jeg synes uansett det er trist at hun ikke får gå på skole sammen med venninnene sine (selv om hun jo vil få nye i neste barnehage). Bør hun isåfall bytte barnehage så fort som mulig når vi flytter, eller bør hun gå i den gamle barnehagen så lenge som mulig? (Ved flytting nå vil hun gå i storbarnsavdeling hele tiden, ved flytting senere vil hun gå i samme avdeling som nå fram til at vi flytter året før hun begynner på skolen. Det vil altså uansett bli kun 1 avdelingsbytte.) - litt lenger til sentrum, omtrent 2 km, men matbutikk 500 m unna) Det er altså ikke snakk om lange biten vi skal flytte (2 km), men så fort en havner i ny krets synes jeg det er ganske skummelt. Hvordan ville dere ha valgt? Sentralt og i samme krets, med mange venner rundt, mer trafikkert skolevei, og dårligere hus med mindre privatliv, eller i et litt roligere bo-område, ny krets, og bedre hus (større enebolig, usjenert hage og med besteforeldre like ved? (Vi har et godt forhold til foreldrene mine, og vi kommer absolutt ikke til å løpe ned døra til hverandre, så det gruer jeg ikke for.)
Løvetanten Skrevet 16. mai 2011 #2 Skrevet 16. mai 2011 Det virker som om du allerede har bestemt deg, men lider av litt beslutningsvegring. Jenta di er bare 2 1/2 år, så å bytte barnehage er bare isi pisi. Ville ikke ha levnet det en tanke en gang (med mindre det var snakk om spesialtilpasninger, diagnoser e.l). At det ikke bor andre unger akkurat i gata betyr lite så lenge det er unger i nabolaget generelt. Man legger til rette og finner nye løsninger. Trygg skolevei er viktig. Å ha nok rom rundt seg er også viktig, og hvis valget om større bolig i et roligere strøk er velfundert, så why not? Du/dere tar jo et valg for hele familien og må ikke bli så barnesentrert at dere kun ser behovet til en jente på 2 1/2. Alle skal trives:)
Moscato Skrevet 16. mai 2011 #3 Skrevet 16. mai 2011 Jeg tror jeg ville flytta til en annen krets, og bytta barnehage med det samme. Det er vel like greit at hun får bruke tid på å bli kjent med de hun skal gå på skole med senere uansett. 2 km til sentrum er uansett ikke særlig langt, og som foreldre kan dere legge til rette for at jenta kan holde kontakten med de gamle vennene så lenge det er naturlig. De havner vel uansett på samme ungdomsskole om en del år, og frem til det kan man holde kontakten via bursdager og sånt. Men barn skifter venner gjennom livet uansett, så man må ikke drive med noen krampaktig spleising. Og heller ikke tro at det er fullstendig krise om hun glir ifra de hun kjenner akkurat nå. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå