AnonymBruker Skrevet 16. mai 2011 #1 Skrevet 16. mai 2011 Vår datter på 15 ønsker seg hund, og jeg tror hun ville ha godt av ansvaret og en grunn til å komme seg ut på tur litt oftere. Hun har plass til en mellomstor hund på rommet sitt om natten, men den vil selvfølgelig tilbringe dagene i huset. Vi har en 1 1/2 år gammel baby, og jeg lurer rett og slett på hva vi må tenke på i den sammenheng, både av praktiske ordninger i huset (vil valpen spise på lekene til babyen, feks) og hvordan tilvenne hund og baby til hverandre. Hva med matskåler osv? Og så er det jo det med jobb, den vil etter sommerferien måtte være alene hjemme i 6-7 timer. Går det (det er mulig vi kan stikke hjem og lufte den i lunsjen)? Hvordan ordner dere som må la en såpass ung valp være alene hjemme det praktisk, stenger dere av enkelte rom eller får den boltre seg fritt i hele huset? Takknemlig for noen svar fra folk med erfaring:-)
Rayanne Skrevet 16. mai 2011 #2 Skrevet 16. mai 2011 Jeg ville kun kjøpt hund dersom jeg var interessert i å ha det selv, og ta ansvar for den. Din 15-åring er kanskje ansvarlig, men i den alderen vet man aldri hvor lenge ting fenger. Og uansett skal hun vel flytte hjemmefra i løpet av hundens levetid, og hva skjer da? På studenthybler er det som regel ikke lov å ha dyr, så da er det fort gjort at du blir sittende med den. Det er også dumt å sitte med en hund dersom man finner ut at man vil studere i utlandet, reise, eller bare har dårlig råd som student, dersom det skulle skje noe med den. 11
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2011 #3 Skrevet 16. mai 2011 Jeg ville kun kjøpt hund dersom jeg var interessert i å ha det selv, og ta ansvar for den. Din 15-åring er kanskje ansvarlig, men i den alderen vet man aldri hvor lenge ting fenger. Og uansett skal hun vel flytte hjemmefra i løpet av hundens levetid, og hva skjer da? På studenthybler er det som regel ikke lov å ha dyr, så da er det fort gjort at du blir sittende med den. Det er også dumt å sitte med en hund dersom man finner ut at man vil studere i utlandet, reise, eller bare har dårlig råd som student, dersom det skulle skje noe med den. Ok.... JEG er ikke 15, min datter er det.. Har da hatt hund før, og vet hvor lenge de lever osv.. Noen som har seriøse svar å komme med?
Skravlebøtta Skrevet 16. mai 2011 #4 Skrevet 16. mai 2011 Jeg ville kun kjøpt hund dersom jeg var interessert i å ha det selv, og ta ansvar for den. Din 15-åring er kanskje ansvarlig, men i den alderen vet man aldri hvor lenge ting fenger. Og uansett skal hun vel flytte hjemmefra i løpet av hundens levetid, og hva skjer da? På studenthybler er det som regel ikke lov å ha dyr, så da er det fort gjort at du blir sittende med den. Det er også dumt å sitte med en hund dersom man finner ut at man vil studere i utlandet, reise, eller bare har dårlig råd som student, dersom det skulle skje noe med den. Ok.... JEG er ikke 15, min datter er det.. Har da hatt hund før, og vet hvor lenge de lever osv.. Noen som har seriøse svar å komme med? Synes dette var et helt nødvendig og seriøst svar med tanke på tittelen på tråden. Ellers tror jeg dette går bra hvis dere får valpen i begynnelsen av sommeren, slik at du kan oppdra den og lærer den å være alene før jobb og skole begynner igjenn. 3
Gjest Lille-pus Skrevet 16. mai 2011 #5 Skrevet 16. mai 2011 Synes du bør lese Rayanne's innlegg en gang til jeg, TS. Det er viktig at det de voksne i familien har lyst til å ha hund. din datter er 15 år nå. Og siden du vet hvor lenge en hund lever så er du klar over at den hunden man kjøper nå kan med rimelig sannsynlighet komme til å være der inntil din datter er 30 år. I løpet av den perioden skal din datter gjøre ferdig sin utdannelse (noe som sannsynligvis medfører flytting). Og det gis desverre ingen garanti for at interessen holder seg når det dukker opp en ung mann eller andre interesser i hennes liv. Dere har et lite barn, og utfordringene med å kombinere et lite barn og en valp vil kreve sitt det også. Prosessen rundt å lære en valp å bli husren bl.a. Du må vel nesten regne med at valpen vil kunne ha lyst til å tygge på barnets leker (det klør fælt når tannfellingen starter, og en valp er en liten baby den også). Har du hele sommeren på deg til å være med valpen og sosialisere den samt venne den til å være alene om dagen så kan det gå bra. Men jeg ville tenkt en gang til på om det er litt tidlig å kombinere en valp, et lite barn og en 15 åring. 12
Trillrund Skrevet 16. mai 2011 #6 Skrevet 16. mai 2011 Ok.... JEG er ikke 15, min datter er det.. Har da hatt hund før, og vet hvor lenge de lever osv.. Noen som har seriøse svar å komme med? Det var vel ingen som sa at du er 15 år heller? Jeg er enig med Rayanne: Hvis du ikke har lyst på hund, bør du ikke kjøpe en til 15 åringen heller. Den kan bli du raskere enn du aner... Og da har du en unghund og en baby... Siden det finnes mange som har baby og valp, så finnes det vel måter å tilpasse seg på, både når det gjelder matskåler og barneleker. Det er vel bare et spørsmål om å tenke litt praktisk og å se an valpen litt. 3
Amélie E. Skrevet 16. mai 2011 #7 Skrevet 16. mai 2011 Jeg ville kun kjøpt hund dersom jeg var interessert i å ha det selv, og ta ansvar for den. Din 15-åring er kanskje ansvarlig, men i den alderen vet man aldri hvor lenge ting fenger. Og uansett skal hun vel flytte hjemmefra i løpet av hundens levetid, og hva skjer da? På studenthybler er det som regel ikke lov å ha dyr, så da er det fort gjort at du blir sittende med den. Det er også dumt å sitte med en hund dersom man finner ut at man vil studere i utlandet, reise, eller bare har dårlig råd som student, dersom det skulle skje noe med den. Dette var et godt og nøkternt innlegg, synes jeg. 8
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2011 #8 Skrevet 16. mai 2011 Det var vel ingen som sa at du er 15 år heller? Jeg er enig med Rayanne: Hvis du ikke har lyst på hund, bør du ikke kjøpe en til 15 åringen heller. Den kan bli du raskere enn du aner... Og da har du en unghund og en baby... Siden det finnes mange som har baby og valp, så finnes det vel måter å tilpasse seg på, både når det gjelder matskåler og barneleker. Det er vel bare et spørsmål om å tenke litt praktisk og å se an valpen litt. Hvem har sagt at jeg ikke har lyst på hund? Det var vel det jeg mente med mitt svar om at jeg ikke er 15 selv. Er voksent fornuftig menneske som vet hvilket ansvar det er å ta en hund inn i hjemmet sitt. Og vet selvfølgelig hvor gammel datteren min er om 15 år, det er vel enkel matematikk...... Det er ikke planen at hun skal måtte drasse hunden med seg på studenthybel. Forøvrig lite sannsylig at hun flytter hjemmefra før hun er ferdigstudert. Vi er da voksne nok til å forstå at man ikke kan kjøpe hund til bare et familiemedlem, hunden blir jo en del av familien uansett, og alle må jo ha lyst på den endringen det medfører. For meg er slikt en selvfølge. jeg ønsket bare å høre fra folk som har erfaring med kombinasjonen hund/barn/jobb, og kan komme med gode råd. Moralpreken fra hysteriske dyrevernere som mener at man omtrent på slutte å jobbe for å ha hund orker jeg ikke forholde meg til.
Lady Stardust Skrevet 16. mai 2011 #9 Skrevet 16. mai 2011 Moralpreken fra hysteriske dyrevernere som mener at man omtrent på slutte å jobbe for å ha hund orker jeg ikke forholde meg til. Det var da voldsomt. 15
Margrethe86 Skrevet 16. mai 2011 #10 Skrevet 16. mai 2011 Nå syns jeg kanskje TS tok seg litt vel nær av svarene her Jeg mener alle svarene som har kommet er seriøse og gode. Dette med jobb/barn/valp går nok bare fint, men det vil så klart bli mye arbeid. Valpen tygger mest sannsynlig i stykker mange leker, hvis de ligger der hunden kan få tak i dem. Babyen vil nok også smake på hundematen hvis den står tilgjengelig. Hunder klarer seg fint alene en arbeidsdag, og det er jo kjempeflott hvis dere skaffer valpen mens dere har ferie. De første ukene i et nytt hjem kan jo være skumle, og da er det kjekt og ha "flokken" samlet. Lykke til! 8
Tears.of.the.Sun Skrevet 16. mai 2011 #11 Skrevet 16. mai 2011 Heisann Jeg håper virkelig dere har tenkt nøye over denne avgjørelsen, da en hund krever like mye oppmerksomhet, tålmodighet og tid som et barn. Særlig det første året når hunden er valp. Når det gjelder å ha baby og valp i samme hus, så syns jeg at det høres forferdelig tungvint ut. Jeg har ikke hatt det selv, men vet at en valp lett kan oppføre seg som en 1-åring. Det kommer litt an på rasen, men valper er som regel utrolig aktive små rakkere som liker å hente sko, spise på ting som de finner på gulvet og med dårlig blærekontroll. Noe som innebærer at valpen må være under oppsyn hele tiden når den ikke sover, selv om at en valp som regel sover ganske mye. En baby og en valp kan nok komme ganske godt overens tror jeg, de fleste hunderaser godtar barn godt. Problemet er at en valp ikke kjenner sine eller barnet begrensinger, og vil derfor ikke ta hensyn til at det er et barn - noe som en hund begynner med etterhvert. Jeg skjønner ikke helt hva du mener med matskåler? Men en valp skal ha mat 3 eller 4 ganger om dagen den første tiden. Valpen trenger å ha ei vannskål tilgjengelig omtrent heletiden, men jeg ser ikke problemet med det. Når det gjelder å ha valpen alene hjemme så er det viktig å huske på at en valp ikke skal være alene hjemme før den er blitt vant. Hunden skal være vant til både hjemmet og menneskene i hjemmet før alene-treningen begynner. Valpen må læer å være alene hjemme! Og selv da tar man det gradvis, først en halvtime, så en time og øker. Helt frem til valpen er blitt voksen eller ca. 1 år, så vil valpen ha behov for å bli luftet midt dagen. De aller fleste har i hvert fall det. Når valpen er blitt voksen og har lært å være hjemme alene så kan den være alene en stund mens folk er på skole og jobb, men akkurat hvor lenge avhenger av rasen. Jeg f.eks. har en Bichon Havanais og den liker seg ikke veldig godt alene 8 timer hver dag. Her må vi planlegge nøye sånn at vi kan være borte bare et par timer den ene dagen, for så kanskje seks timer den neste og fri den tredje o.l. Hvor folk velger å ha valpen på dagen avhenger veldig mye av huset og valpen selv. De færreste valper går vel fritt rundt i huset den første tiden, da det er mye den kan ødelegge eller få i seg som ikke er bra. Noen sverger til hundebur på dagen, men det har ikke vi. Hos oss hadde vi valpen i stua og kjøkkenet på dagen hvor den hadde si seng å ligge i, ei skål med vann og leker. Men vi hadde også noen som fulgte med og gikk tur med den midt på dagen. Når sant skal sies så syns jeg timingen deres virker dårlig. Selv hvor en ansvarlig en 15-åring er, så er dette 15-åringens første hund og da krever det mye hjelp fra dere foreldrene. Og i et hjem med en baby så tror jeg det kan bli litt kaotisk. Det ville vært en idè og ventet en liten stund kanskje. En annen ting er at en hund binder din datter litt. Hunden gjør jo at datteren din må gi opp jentekvelder, treningsøkter og kinobesøk til fordel for å passe hund. Og må hunden til veterinæren skal 15-åringen være sterk nok psykisk til å se på at hunden sin får sprøyter og medikamenter. I tillegg handler det om økonomi, det handler om empati og det handler om at hunder generelt er tidskrevende, fantastiske skapninger som lever i mange år! 4
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2011 #12 Skrevet 16. mai 2011 Ok.... JEG er ikke 15, min datter er det.. Har da hatt hund før, og vet hvor lenge de lever osv.. Noen som har seriøse svar å komme med? Du virker som en skikkelig megge!!! Her bruker folk sin egen tid på å svare deg (et meget fornuftig svar var det også!), og dette er takken de får?!? 19
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2011 #13 Skrevet 16. mai 2011 Hvem har sagt at jeg ikke har lyst på hund? Det var vel det jeg mente med mitt svar om at jeg ikke er 15 selv. Er voksent fornuftig menneske som vet hvilket ansvar det er å ta en hund inn i hjemmet sitt. Og vet selvfølgelig hvor gammel datteren min er om 15 år, det er vel enkel matematikk...... Det er ikke planen at hun skal måtte drasse hunden med seg på studenthybel. Forøvrig lite sannsylig at hun flytter hjemmefra før hun er ferdigstudert. Vi er da voksne nok til å forstå at man ikke kan kjøpe hund til bare et familiemedlem, hunden blir jo en del av familien uansett, og alle må jo ha lyst på den endringen det medfører. For meg er slikt en selvfølge. jeg ønsket bare å høre fra folk som har erfaring med kombinasjonen hund/barn/jobb, og kan komme med gode råd. Moralpreken fra hysteriske dyrevernere som mener at man omtrent på slutte å jobbe for å ha hund orker jeg ikke forholde meg til. ÆSJ!!!!! Blæhh 4
millie88 Skrevet 16. mai 2011 #14 Skrevet 16. mai 2011 Henger meg på de over her! Du trenger ikke ta den frekke tonen når folk har brukt tid på å skrive flotte tilbakemeldinger om sitt syn på saken. Hvis du ikke vil høre fakta så får heller la vær å poste slike spørsmål her inne. Du skriver jo faktisk selv i overskriften " Kjøpe hund til 15-åring",det er ikke så rart at folk tolker det som at det er datteren din og ikke DU som skal ha ansvar for hunden. Selv har jeg en 1 år gammel hund som enda ikke er alene hjemme fulle dager, rett å slett fordi jeg ikke syntes den har godt av det. Dette har jeg fått støtte av både vetrinær og oppdretter i. Da jeg var 14 skaffet vår familie seg en valp og det var jeg som gikk i fronten for dette kjøpet og lovet at jeg skulle passe på den osv osv, men så klart ble jeg til tider lei av alt ansvaret som fulgte med, men dette var heldigvis ikke bare min hund og alle måtte ta sin del av ansvaret. men fordi det var jeg som så absolutt ville ha den, måtte jeg også bevise at jeg kunne ta vare på den. Jeg var ikke alltid like fornøyd med å måtte dra rett hjem fra skolen hver eneste dag for å ta meg av hunden når jeg heller ville være med venner osv. Jeg ville så absolutt tenkt meg om to ganger før jeg gikk til anskaffelse av en hund i den situasjonen dere er i. 8
Gjest Aria. Skrevet 16. mai 2011 #15 Skrevet 16. mai 2011 Nå kjenner jeg tilsammen 3 jenter som skaffet seg hun i svært ung alder, og alle 3 fant etter noen år ut at de skulle til utlandet og studere (det er jo ganske normalt nå). Hun ene for 3-4 mnd. Hun andre for et år, og siste for 3 år. Nå sitter foreldre og oppdrettere igjen med hundene. Jeg syntes kanskje disse burde ventet litt med å skaffe seg hund ja, og skjønner ikke hvordan de har samvittighet til å reise fra hundene sine. Uansett, ingen av disse hadde planer om å reise, og var veldig dedikert til hunden sin i starten, men man vet aldri, og veldig mange unge jenter får lyst til et utenlandsopphold virker det som. 4
Gjest uAnonymBruker Skrevet 16. mai 2011 #16 Skrevet 16. mai 2011 En annen ting å huske på er at når 15 åringen er på skolen så er det nok du som må ut med valpen hver gang den har sovet, spist og lekt, og med en baby på armen høres det veldig slitsomt ut siden valper ikke gjør annet enn å sove, spise og leke... 5
Gjest Ms. Raggsokk Skrevet 16. mai 2011 #17 Skrevet 16. mai 2011 Jeg fikk valp da jeg var 12. Hadde jobbet og klippet plen, malt etc for å få råd til den + en liten buffer til mat, dyrlege etc. Var superstolt! Men jeg hadde aldri kunnet ha henne uten foreldrene mine. Bikkja kom raskt i trassalderen, og da var det godt med voksne som hjalp meg med grensesettingen. De har også hjulpet meg med lufting og trening, samt med utgifter. I dag er jeg 21, og har hunden fremdeles. Hun bor nå hjemme hos mine foreldre, siden jeg studerer. Hun er fremdeles "min", men de har liksom overtatt henne litt.
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2011 #18 Skrevet 16. mai 2011 Jeg tror ikke det er noe god ide. Har sett mange slike tilfeller hvor en barnemor ender opp med alt ansvaret, og ved et tilfelle ble hun plutselig gravid igjen. Hunden fikk aboslutt ikke den sosialiseringen og aktiviseringen den trengte. Jeg fikk en katt da jeg var 15, jaada jeg er så ansvarsfull! Skal gi den perfekt oppvekst! Katta ble forsømt og er nå en einstøing, sta og sint på fremmede. 1
Trillrund Skrevet 17. mai 2011 #19 Skrevet 17. mai 2011 jeg ønsket bare å høre fra folk som har erfaring med kombinasjonen hund/barn/jobb, og kan komme med gode råd. Moralpreken fra hysteriske dyrevernere som mener at man omtrent på slutte å jobbe for å ha hund orker jeg ikke forholde meg til. Da burde du kanskje spurt om erfaringer fra noen med hund/barn/jobb, og ikke etter erfaringer fra 15 åringer som skal ha ansvar for egen hund..... Den siste kommentaren blir også helt overproposjonert. Virker nesten som du føler deg truffet på et ømt punkt? 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå