Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei :)

Jeg kommer til å starte på arkitektstudiet (ved NTNU, men vil gjerne at de fra andre skoler svarer!) i 2012, men lurer på en god del ting, da. Til å begynne med (jeg driver og researcher her og der), lurer jeg på:

Hvor mange timer bruker dere på skole + prosjektarbeid og lesing, på en vanlig uke? (Tenker ikke siste dager før prosjektinnlevering o.l.) Er det mulighet for å ha en deltidsjobb ved siden av, pluss engasjere deg FULLT i studiet? Eller må jeg belage meg på å kun leve på Lånekassen i fem år til...

Hvordan er kjønnsfordelingen i klassen?

Hvordan er det sosiale miljøet i klassen?

Har dere tenkt å utvelske til et annet land i løpet av skolegangen?

Er du fornøyd med studiet?

Kommer sikkert tilbake med flere spørsmål etter hvert!

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hei.

Jeg gikk ut fra NTNU for noen år siden. Det greieste er nok å belage seg på at studiet tilsvarer minst en fulltidsjobb - med mye overtid i de mest hektiske periodene. (Litt slik som det er på mange arkitektkontor når man kommer ut i arbeid).

Tiden man bruker på tegnesalen baller fort på seg, for man blir aldri helt "ferdig". Det går alltid an å lage en litt finere illustrasjon, eller tegne en detalj til. Klassemiljøet har en del å si for hvor lista legges. (Dersom en stor andel av klassen jobber døgnet rundt siste uka før en innlevering er det ikke så lett å gå hjem klokka fire hver dag. I et sånn studie sammenligner man seg veldig med - og lærer også svært mye av de andre studentene. Prosjektene gjennomgås i plenum, og da er det ikke alltid like artig å være den som har hatt minst tid).

Jeg vil vel likevel si at det går fint å ha en deltidsjobb ved siden av, så lenge man er strukturert. Småbarnsforeldre har klart å gjennomføre studiet med gode resultater. Dersom man har et sterkt og gjennomarbeidet konsept i bunn vil man få gode tilbakemeldinger selv om man ikke har ti fancy illustrasjoner. For å få et godt prosjekt må man legge ned tilstrekkelig med tid, men det er fullt mulig uten å legge hele resten av livet på hylla.

Lesing blir det mest av i forbindelse med de konkrete småfagene som arkitekturhistorie, planleggingsteori etc. I prosjektemnene får man lister over anbefalt litteratur som det kan være nyttig å gå gjennom. Ellers leter man selv opp eksempler og referanseprosjekter, detaljer etc. Tidsbruken på dette blir mye opp til en selv.

AnonymBruker
Skrevet

Er ikke arktitektstudent selv, men kjenner noen som går, og har gått.

for meg virker det som ab over her skriver stemmer ganske bra med det jeg har sett.

Lange dager til tider, men deltidsjobb går fint.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...