Mononoke Skrevet 15. mai 2011 #1 Skrevet 15. mai 2011 Jeg er ei jente i 20 årene, som kunne tenkt meg en ny hobby! Har lyst til å holde på med noe som er aktivt, og har derfor tenkt en del på kampsport i det siste. Noen her som er aktive med dette her? Er det greit å begynne på dette som voksen? Hvilken gren kan isåfall anbefales? Kjenner ingen som holder på med dette, så håper jeg kan få litt tips her. Bor i oslo, så ser ut som det er et ganske greit utvalg.
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2011 #2 Skrevet 16. mai 2011 Kommer an på hva du er ute etter. Hvis du ønsker noe som er praktisk rettet som selvforsvar så er Krava Maga bra og kan læres i snart alle aldre. Google etter "krav maga oslo".
Mononoke Skrevet 16. mai 2011 Forfatter #3 Skrevet 16. mai 2011 (endret) Jeg vet veldig lite om kampsport i det store og det hele, så vet faktisk ikke helt hva jeg er ute etter. Men tror de veldig "macho" sportene ikke er helt min greie. Boksing f.eks. og synes kanskje Krav Maga kunne se ut til å gå inn under denne kategorien? Selvforsvar er fint det, men ikke hovedgrunnen til at jeg ønsker å teste ut dette. Ønsker en hobby hvor jeg kan utvikle meg videre, og samtidig trene kroppen. Tror ikke jeg er interessert i å være med i konkurranser og sånt, mer for min egen del. Så de mest konkurransepregede grenene tror jeg heller ikke er noe for meg. Synes filosofien rundt det med selvkontroll og kroppsbeherskelse ser spennende ut, så gjerne med litt innslag av dette. Ikke dette, mer ala dette. Uten at jeg aner hva sistnevnte går ut på. Som sagt så har jeg veldig lite peiling på noe som helst av dette, så alle erfaringer og tips tas imot med takk! Edit: Om noen er aktive innenfor en kampsport, tagjerne med hvor mye dette koster dere i måneden å være med på! Endret 16. mai 2011 av Mononoke
Wiggins Skrevet 16. mai 2011 #4 Skrevet 16. mai 2011 Hvordan opplegget er i f. eks. din lokale karateklubb avhenger veldig av de(n) som er instruktør(er). Noen er veldig flinke til å fokusere på mentale aspekter, andre er mindre flinke. De fleste kampsporter fra Asia har mentale aspekter som blir mer og mer sentrale desto høyere opp i beltene du kommer. Det fins også stilarter innenfor de forskjellige kampsportene der de har litt forskjellig fokus og grunnfilosofi. Tai Chi og Kung Fu er beslektet, men mens Kung Fu fokuserer på å blokkere og avbryte motstanderens angrep, prøver man i Tai Chi å unngå angrepet og fortsette og lede det utenfor. Å trene begge deler ville jo gitt mest. Kung Fu ble opprinnelig utviklet av munker, og har dermed selvsagt mye mentale aspekter og fokus på å styrke både sinn og kropp. Hvis du aldri har drevet med kampsport før og begynner når du er i tjueåra blir du sannsynligvis aldri så flink som denne karen: men du kan selvsagt lære deg en del og få en bedre trent kropp og hjerne enn du har nå. Jeg er ikke så inne i Japanske kampsporter, de har mye av det samme, men litt forskjellig tilnærming. Jiu Jitsu skal visstnok være veldig effektivt som selvforsvar, men jeg vet ikke hvor stor den filosofiske delen er. Søk litt på Youtube, les om de forskjellige stilartene på Wikipedia, helst engelsk Wikipedia, så får du se hva som er mest i din gate. Du får vel ikke begynt før til høsten uansett, så du har en stund til å bestemme deg.
Estë Skrevet 16. mai 2011 #5 Skrevet 16. mai 2011 Du kunne jo prøve aikido? Gikk på det en periode, og syntes det var morsomt og ikke så macho som en del andre kampsporter ofte kan virke. Det gikk mye ut på fallteknikker og balanse, men vi lærte også å legge andre i bakken ved å bruke deres egen vekt og bevegelse. Jeg antar at det kan være nyttig som selvforsvar, der fokuset ligger mer på å kunne legge en angriper i bakken og holde dem der enn på å aktivt angripe. Og det var god nok trening til at jeg ble skikkelig sliten og støl hver eneste uke, på en god måte. :gjeiper: Dessverre passet det dårlig med timeplanen min og jeg ble nødt til å slutte, ellers hadde jeg nok fortsatt holdt på med det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå