Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg jobber i barnehage (småbarnsavd., så blir en god del løfting) og trener ca. 4 ganger i uken. Treningen er mest sykkel og jogging, samt litt styrketrening. Ligger på ca. 1600 kcal om dagen. Veide ved inngangen av året 65 kg, og nå er jeg oppe i 69,5. :o Hva gjør jeg galt?

Cm har også økt 2 - 3 cm over både midje og hofter :( Veldig frustrert her jeg sitter nå.. Spiser grovt, masse frukt og grønnsaker og drikker ingen kaloriholdige drikker.

Har den siste uka prøvd å øke kalorimengden, men det var tydeligvsi veldig feil for kroppen min det også,da vekta øker. Gode råd mottas veldig, veldig gjerne :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hmmmm det er jo merkelig. Med så mye aktivitet og så lite kalorier bør jo vekten gradvis gå ned.

Det er 2 ting som streifer meg. Det ene er at du har lavt stoffskifte og det andre er graviditet.

Det kan være greit å være sikker på dette før du gjør noen forandringer. Uansett hva det er så kan det være lurt å dra til legen og forklare og ta div prøver.

Skrevet

Hmmmm det er jo merkelig. Med så mye aktivitet og så lite kalorier bør jo vekten gradvis gå ned.

Det er 2 ting som streifer meg. Det ene er at du har lavt stoffskifte og det andre er graviditet.

Det kan være greit å være sikker på dette før du gjør noen forandringer. Uansett hva det er så kan det være lurt å dra til legen og forklare og ta div prøver.

Stoffskiftet ble testet i januar og det var det ikke noe galt med. Byttet p-piller for en mnd siden, fra Mercilon til Cerazette, og har ikke fått menstruasjon, men har tatt testfor to uker siden og den var negativ. Kan det være p-pillene som har gjort at jeg har økt i vekt?

AnonymBruker
Skrevet

Hvor mye brenner du når du trener da? Jeg bruker tredemølla for å holde litt styr på hvor mye som brennes, ofte er det mindre enn en tror. Jeg løper 1 mil i oppoverbakke på mølla men likevel blir det bare ca 1000 kcal av det. Intensitet er viktig her tror jeg.

Skrevet

Det er fullt mulig at det er det som er problemet. Mercilon er en kombinasjonspille mens Cerazette er en genstagenpille. Så de fungerer på forskjellige måter.

Skrevet

Hvor mye brenner du når du trener da? Jeg bruker tredemølla for å holde litt styr på hvor mye som brennes, ofte er det mindre enn en tror. Jeg løper 1 mil i oppoverbakke på mølla men likevel blir det bare ca 1000 kcal av det. Intensitet er viktig her tror jeg.

Jeg får prøve å øke intensiteten litt ja. Men med et kcalinntak på ca. 1600 kcal burde jeg jo ikke gå opp i vekt. Kalkulatoren på Somebody.no viser at jeg har et daglig forbruk på litt over 2600 kcal. Får det bare ikke til å stemme..

Skrevet

Det er fullt mulig at det er det som er problemet. Mercilon er en kombinasjonspille mens Cerazette er en genstagenpille. Så de fungerer på forskjellige måter.

Har legetime om et par uker, så får høre med legen da om jeg kan bytte over igjen allerede.

Skrevet

Kcal forbrenningen som registreres på tredemøllen er ikke riktig. De viser alltid mer enn det du egentlig forbrenner.

Skrevet

Har legetime om et par uker, så får høre med legen da om jeg kan bytte over igjen allerede.

Du bestemmer selv hvilken p-pille du vil ha og du trenger ikke legetime for å få resept. Det er bare å ringe legekontoret og si hvilken du vil, så kan du hente resepten i skranken litt senere på dagen.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg får prøve å øke intensiteten litt ja. Men med et kcalinntak på ca. 1600 kcal burde jeg jo ikke gå opp i vekt. Kalkulatoren på Somebody.no viser at jeg har et daglig forbruk på litt over 2600 kcal. Får det bare ikke til å stemme..

Merkelig ja, kaloriene kommer jo ikke fra ingensteds heller. Sikker på at du ikke binder opp mye vann da? Men du sier jo også at det blir lengre rundt midja og hoftene. En ting som er sikkert for min del ihvertfall er at kostholdet har stor innvirkning: Var 15 kilo over normalvekt en gang men tok av i løpet av noen få måneder med å leve på kylling, hvit fisk og salat (uten dressing!) og redusere inntak av brødmat og kun holde meg til grovbrød. Nå har jeg levd mye på brødmat en stund og vekta har flydd opp igjen 10 kilo.

Skrevet

Merkelig ja, kaloriene kommer jo ikke fra ingensteds heller. Sikker på at du ikke binder opp mye vann da? Men du sier jo også at det blir lengre rundt midja og hoftene. En ting som er sikkert for min del ihvertfall er at kostholdet har stor innvirkning: Var 15 kilo over normalvekt en gang men tok av i løpet av noen få måneder med å leve på kylling, hvit fisk og salat (uten dressing!) og redusere inntak av brødmat og kun holde meg til grovbrød. Nå har jeg levd mye på brødmat en stund og vekta har flydd opp igjen 10 kilo.

Det kan godt hende det ligger noe i det du sier ang brødmat, men frokost er som oftest havregrynsgrøt og til lunsj spiser jeg altfor ofte Wasa Havre knekkebrød, men disse holder jeg på å kutte ut nå. Tror kanskje jeg bør ha mer til lunsj, så nå har jeg spist Ingers rugbrød - tror du det kan hjelpe på? Veldig glad i salater med fks kylling osv, men det blir fort ganske dyrt og ta tid, men kunne jo alltids prøvd en periode og sett om det hjalp :)

AnonymBruker
Skrevet

Det kan godt hende det ligger noe i det du sier ang brødmat, men frokost er som oftest havregrynsgrøt og til lunsj spiser jeg altfor ofte Wasa Havre knekkebrød, men disse holder jeg på å kutte ut nå. Tror kanskje jeg bør ha mer til lunsj, så nå har jeg spist Ingers rugbrød - tror du det kan hjelpe på? Veldig glad i salater med fks kylling osv, men det blir fort ganske dyrt og ta tid, men kunne jo alltids prøvd en periode og sett om det hjalp :)

Havregrøt er vel bra og gir god metthetsfølelse og masse andre næringsstoffer, samme gjelder rugbrødet. Viktig å spise så en er passe mett og heller fokusere på hva en spiser tror jeg. Lagde salat fra scratch, altså kjøpe inn kål, agurk, brokkoli, tomater osv og hakker opp selv. Blir ikke så dyrt da. Kan også få kyllingfilet billig, f.eks 2kg pakker frossen fra Euroshopper. Nok masse muligheter om en søker etter oppskrifter. Unngå feite sauser. Klart det tar noe tid, men det tar jo tid å trene også blir en jo mere effektiv i matlaginga etter hvert.

Synd vi ikke har billig og bra fast food/gatemat i Norge slik som de har i Sørøst-asia.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...